Even voorstellen

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkI.
Plaats reactie
BartGTI
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2013, 14:46
Type auto: Golf 1 GTI

Even voorstellen

Bericht door BartGTI »

Hallo iedereen,

mijn naam is Bart, 35 jaar oud en woonachtig in Brabant. Werkzaam als monteur in de jachtbouw. Na een motorongeluk een beetje verzeild geraakt in de auto's, alleen hobbymatig. Na een heel aantal auto's, 7 jaar geleden een BMW E30 M3 gekocht en compleet gerestaureerd.

Afbeelding

In de tussentijd een ander huis gekocht, wat geheel verbouwd moest worden. Daarmee zijn we nu halverwege.

Afbeelding

Afgelopen week de M3 verkocht, en een Golf 1 GTI op ingeruild.

Dit is wel een bijzondere Golf. Ik ben de derde eigenaar. De eerste eigenaar heeft deze golf 29 jaar in zijn bezit gehad. Ik heb de gegevens van de eerste eigenaar, deze wil ik van de week even bellen om te vragen of het volgende klopt:

-De eerste eigenaar heeft de GTI 29 jaar gehad (1982-2011),
-kilometerstand is net geen 145.000 km,
-auto heeft altijd binnen gestaan (bij de tweede eigenaar sowieso)

Gezien de staat van de auto heb ik geen enkele twijfel dat dit waar is. Natuurlijk is deze auto 32 jaar oud, en heeft hij wat plekjes: wat roest rond de voorruit en bij het tankdopje. Er zitten wat krasjes op, en technisch zit er wat werk aan, de koppeling slipt en de schijven zijn wat krom. Maar ik heb nog nooit een auto van 32 jaar oud in deze staat gezien. Hij is volledig origineel, de originele radio en boxen, stoelen, hemeltje, alles is als nieuw.
Volgens mij is er aan deze Golf nog nooit gelast of gerommeld, ik denk wel dat hij ooit is overgespoten. Wel in de originele kleur trouwens. Hij is keihard.

Ik twijfel wel wat ik ermee zal gaan doen. Blijkbaar is hij nieuw geleverd met een uitbouwset van Kamei. Kan dit waar zijn? Persoonlijk is dit niet mijn smaak, ik zou hem het liefst origineel maken. Aan de andere kant, als dit al 32 jaar zo is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgezien van een klein hoekje boven de linkerkoplamp waar een scheurtje inzit, is de uitbouwset onbeschadigd.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening: Wat zal ik doen?

Ik heb 3 opties:

-Ik hou de auto zoals ie is, dus met uitbouwset, maak hem in orde en rijden maar,
-ik haal het uitbouwset eraf, maak hem origineel en rijden maar,
-of ik verkoop de auto zoals ie is. Ik hoef hier niets aan te verdienen, als hij naar een liefhebber gaat ben ik al blij.

Dit zijn trouwens foto's van de vorige eigenaar, van de week zal ik foto's maken en plaatsen.

Groeten Bart.
Gebruikersavatar
RobvR
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
Locatie: Noord Limburg

Re: Even voorstellen

Bericht door RobvR »

Bart, van harte welkom. Toch ook wel zonde om de M3 te verkopen ... maar ja .. dat is geschiedenis!

Even over je vraag m.b.t. de GTI mk1.
Het is lang geleden dat ik zo'n makkelijke vraag heb kunnen beantwoorden!!!

Allereerst de bouw/verbouwing/renovatie van je huis stil leggen. Meteen de tuppeware eraf halen en zo snel mogelijk deze mk1 met origineel NL-kenteken naar de oorspronkelijke staat terug brengen.

Wordt ie ook weer geld waard :D , maar dat is eigenlijk bijzaak.
Groet RobvR
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Even voorstellen

Bericht door yal »

Bart , welkom.

Gaaf een NL mk1 GTI , mijn mening is plastic rommel eraf halen en originele spatbord verbreders,bumpers,grill en velgen eronder.
Die sierstrips horen ook zwart te zijn , zwart biesje onderaan de achterklep en zwarte folie rond de achteruit.
Een origineel stuur erin en gaan met de banaan.

Dat witte lijntje in de achterlichten is ook niet origineel.

Apart dat er geen MFA in zit , ligt hier een DX of EG motor in?

Niet verkopen , gewoon lekker origineel maken en zelf houden.
Zijn super fijne auto's, zuinig ,makkelijk aan te sleutelen en betrouwbaar!

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
BartGTI
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2013, 14:46
Type auto: Golf 1 GTI

Re: Even voorstellen

Bericht door BartGTI »

Kijk, dat zijn er al twee die het met mijn eerste gedachte eens zijn.

Ik moet mij nog helemaal gaan verdiepen in de GTI en zijn geschiedenis, maar wat houd MFA in, en DX en EG? Het zijn motorcodes, maar wat is wat? Ik weet dat er 1.6 en 1.8 motoren zijn, dit is volgens de verzekeringsmaatschappij een 1.6.

Yal, hoe weet je dat er geen MFA in zit? Kan ik ergens via mijn chassisnummer feiten achterhalen? Wat houdt een Pirelli uitvoering in?

Kortom, vragen genoeg. Ik ben niet erg thuis in de GTI wereld, maar ik ben wel liefhebber genoeg om van deze auto een heel mooi ding te maken.

Alle info, van welke aard dan ook, is welkom.

Bart.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Even voorstellen

Bericht door wehoo »

De eerste folder staat (tijdelijk) hier: http://members.ziggo.nl/werner.hooger/G ... 201976.pdf

•Golf GTI: 1,6 l 8V 81 kW (110 PS ohne Katalysator, Motorkennbuchstaben EG)
•Golf GTI: 1,8 l 8V 82 kW (112 PS ohne Katalysator MKB DX)
•Golf GTI 16S: 1,6 l 16V 100 kW (ohne Katalysator, MKB EG, limitiert, Motor von Oettinger bearbeitet, Vertrieb nur in Frankreich)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gengar
Berichten: 1322
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:25
Type auto: VW Golf 6 GTI

Re: Even voorstellen

Bericht door Gengar »

Welkom op het forum.
BartGTI
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2013, 14:46
Type auto: Golf 1 GTI

Re: Even voorstellen

Bericht door BartGTI »

Dank jullie wel.

Dan denk ik dat ik een EG motor heb, volgens mij is het een 1600. Er zit wel een plaatje op het kleppendeksel van Carly Motors, heeft dit nog wat te betekenen?

Met de MFA wordt zeker de radio bedoeld?

Vanmorgen vast een begin gemaakt met het demonteren van de'plastic rommel'. Het valt me absoluut niet tegen wat eronder vandaan komt. Alleen de kitresten verwijderen is een heel werk.

Ik heb er foto's van genomen, zal ze morgen wel posten.

Groeten Bart.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Even voorstellen

Bericht door wehoo »

De VW-afkorting van MFA is MultiFunktionsAnzeige. Dat zit niet op een MKI. Misschien wordt er wel een middenarmsteun bedoeld. Dat is bij VW een MAL (MittelArmLehne). Die is niet standaard bij een MKI.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
p78
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 sep 2012, 11:22
Type auto: mk5 gti

Re: Even voorstellen

Bericht door p78 »

is heel weinig van terug te vinden

blijkbaar is de kamei golf 1, een oranje racemonster
Laatst gewijzigd door p78 op 10 mar 2013, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Even voorstellen

Bericht door yal »

@BartGTI en Wehoo , een MFA zit wel degelijk op de mk1 GTI vanaf 1982 en geeft weer:
-rijtijd
-gemiddeld verbruik
-gemiddelde gereden snelheid
-olietemperatuur
-buitentemperatuur

@BartGTI , indien het een 1,6 motor is dan heb je een EG motor. Aan je dashboard en ruitenwisser hendel kan ik zien dat er geen MFA in zit.
Die zit er in vanaf 1982.

Zo'n Kamei achterspoiler zat ook op mijn mk1 GTI , de parkers waar deze mee vastzat waren niet van RVS en daardoor was de klep gaan roesten.

Leuk detail , alleen model 1982 had rode randjes rond de dash delen en ventilatie roosters.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Even voorstellen

Bericht door wehoo »

@yal, je hebt gelijk.

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Even voorstellen

Bericht door Spuugemmer »

Niemand slaat aan op carly motorsport!! Ja dit kan zeker wat te betekenen hebben. In het slechtste geval heb je een nokkenas en wat klein spul te pakken maar in een van de betere gevallen heb je een mooie motor met een stukje geschiedenis te pakken.
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Even voorstellen

Bericht door Spuugemmer »

Ik zie ineens de pirelli wielen. Wat hieraan een leuk weetje is dat er wielen met 8 en 9 P's zijn. De wielen met 9 zijn origineel vw en 8 niet
Golf MK1 GTI
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Even voorstellen

Bericht door yal »

Spuugemmer schreef:Ik zie ineens de pirelli wielen. Wat hieraan een leuk weetje is dat er wielen met 8 en 9 P's zijn. De wielen met 9 zijn origineel vw en 8 niet
14" pirelli zijn origineel en 15" niet , die had ik ff onder de mk1 GTI , met 8 P's idd. :mrgreen:

@wehoo , waar tover je toch altijd al die oem documentaties vandaan :?: Goed werk :!:

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Even voorstellen

Bericht door wehoo »

yal schreef:@wehoo , waar tover je toch altijd al die oem documentaties vandaan :?:
Grt Yal
Uit het:

Afbeelding

Hier de originele Pirelli-folder. Niet alleen voor VW, ook voor de concurrentie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
BartGTI
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2013, 14:46
Type auto: Golf 1 GTI

Re: Even voorstellen

Bericht door BartGTI »

Juist ja, dit is in korte tijd wel erg veel informatie. Als jullie het niet erg vinden ga ik dit even laten bezinken.

Ik heb geen MFA, terwijl ik dit wel had moeten hebben? Dit mede vanwege de rode biesjes in het interieur, wat gezien het bouwjaar juist is?

Er staat een telefoonnummer op het plaatje van Carly Motors, met een ingeslagen code. Zal eens informeren. Ook zal ik deze week de eerste eigenaar eens bellen.

Het plan: eerst de buitenkant eens origineel maken. D.w.z. plastic eraf, originele spullen terug. Heeft iemand nog spullen hiervoor te koop (grille, voorspoiler, zwarte spatbordranden etc), of weten jullie goede adressen?

Daarna technisch in orde maken. De koppeling slipt en schijven zijn krom. Kan ik aan de koppeling nog stellen?

Morgenavond komen de foto's!!!

Groeten Bart.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Even voorstellen

Bericht door wehoo »

Gr. Wehoo.
Afbeelding
BartGTI
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2013, 14:46
Type auto: Golf 1 GTI

Re: Even voorstellen

Bericht door BartGTI »

Wehoo, bedankt.

Ik had deze site al gezien, maar de vraag is altijd of dit goede spullen zijn. Ik neem aan dat je/jullie hiermee bekend zijn en hier tevreden over zijn, dus zal ik van de week eens kijken.

Leuk om te zien trouwens dat er hier ook echt serieuze liefhebbers zijn. Een jaar of 15 geleden heb ik een Opel Ascona en een Opel C-Kadett gehad. Wij gingen wel eens naar een meeting en zagen dan jongens met een VW embleem in de uitlaat gelast. Altijd een strijd. Ik heb hier nooit wat mee gehad, erg kinderachtig. Inmiddels zijn dit soort auto's al zo 'op leeftijd', dat de echte liefhebbers overblijven. Leuk.

Van de week meer updates.

Groeten Bart.
Gebruikersavatar
jwbakkenes
Berichten: 866
Lid geworden op: 09 feb 2012, 23:35
Type auto: BMW 550i

Re: Even voorstellen

Bericht door jwbakkenes »

Ben het ook eens met de anderen, origineel maken en lekker gaan genieten van deze klassieker.
Je kunt ook informeren bij Peter van de Maden voor onderdelen en raad:

http://www.gticlassics.nl/index.html

Jan Willem
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Even voorstellen

Bericht door Spuugemmer »

Zeg maar wat je wil hebben en of weten.
Golf MK1 GTI
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Even voorstellen

Bericht door yal »

@BartGTI , de koppelingskabel kun je stellen en wellicht dat deze te strak staat.
Bij classicparts.de bestel ik alle originele onderdelen , alleen wordt er veel opgekocht door 'mede' liefhebbers die er vervolgens de hoofdprijs voor betalen.
Je had geen MFA moeten hebben , vandaar dat ik naar je motorcode vroeg , de MFA werd vanaf 1982 geleverd op de 1,8 liter DX motor.

@jwbakkenes , Peter van der Maden heeft vooral extreem dure onderdelen en is vooral een liefhebber van geld (wie niet?).
Jeroen Rison heeft ook heel veel onderdelen liggen maar is ook heeeeel duur.

@wehoo , leuk dat je dit doet ;)

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
BartGTI
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mar 2013, 14:46
Type auto: Golf 1 GTI

Re: Even voorstellen

Bericht door BartGTI »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het slopen van het uitbouwset valt me niets tegen. Ik kom heel weinig rottigheid tegen, alleen de kitresten verwijderen is een karwei.

Het belangrijkste wat ik nu nodig heb is een grill, het liefste met rode bies, koplampen en bumpers. Zijn de bumpers identiek aan een gewone MK1? Als iemand dit heeft liggen of weet te liggen...

Verder heb ik alle uiterlijke kenmerken van een GTI nodig, spatbordverbreders, biesjes, folie rond achterraam etc. Ik zie twee typen voorspoilers, welke hoort waarop?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Even voorstellen

Bericht door wehoo »

Dit "Sondermodell" is de Pirelli-uitvoering. Andere voorspoiler, Pirelli-wielen, dubbele koplampen, bumpers en spiegels gespoten in carrosseriekleur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(dit is geen folder, maar een aanwijzing voor de verkopers (was alleen voor intern gebruik). Daarom ook de vergelijkingen met andere auto's uit die tijd).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Even voorstellen

Bericht door Edition30 »

Welkom Bart,

Heel veel GTI plezier (hier).

Leuk zo`n oude GTI en ook leuk om in de historie van je eigen auto te duiken. Ik zou de auto aanpassen zoals deze is afgeleverd door de fabriek (welke vorm dat ook was).

Carly Motors is een serieus bedrijf van Carly (Carla) Pellinkhof, wat voorheen in Zoetermeer zat en nu in Leiden. Ik heb begrepen dat ze in 2012 zijn samen gegaan met een ander bedrijf. Hun site ziet er nu niet echt actueel uit ................... . Mogelijk kan je bij hun nog informeren over je auto aan de hand van het nummer.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Plaats reactie

Terug naar “GOLF I GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten