motor houdt in bij vol gas en motorstoringlampje gaat aan.

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

motor houdt in bij vol gas en motorstoringlampje gaat aan.

Bericht door wehoo »

motor houdt in bij vol gas en motorstoringlampje gaat aan (V).

Op het einde van de middag noodgedwongen een tijd bij de VW dealer doorgebracht.
Tijdens mijn autobaanrit merkte ik dat bij volgas de GTi inhield en het motormanagement (storings) lampje aanging.
Gas los en er bleef toch nog wel vermogen over om weer goed op te kunnen trekken. Na een tijdje ging het lampje uit.
Daarna nogmaals volgas en alles werkte weer goed. Geen lampje meer aan.
VW dealer opgezocht en foutenanalyse laten uitlezen. Bleek een foutmelding bij een cylinder te zitten. (Minder vermogen op 1 cylinder). Oorzaak wordt/werd gezocht in de bougies of bobines. Mijn bobines zijn bij de werkplaatsactie t.a.v. de bobines niet vernieuwd. Ze vielen niet onder de foute bobines. Er is maar 1 bougie losgedraaid en daar bleek niets abnormaals aan te zien.
Bobines zijn van 2 cylinders omgewisseld. Korte proefrit gemaakt, geen bijzonderheden. Trekkracht bij volgas was goed.
Vervolgens weer op het diagnoseapparaat gehangen en geen foutmelding meer ontdekt.
Daarna naar huis gereden met de dealerboodschap om terug te komen als het zich weer voor zou doen. Dan konden ze uitlezen of het nu bij de andere cylinder was.
Bij terugreis de GTi weer flink op zijn staart getrapt en ziedaar weer verminderde trekkracht en het storingslampje brandde weer. Terug naar mijn dealer. Helaas 17.45 uur en dan sluit de werkplaats. Andere auto meegekregen en morgen wordt er aan gewerkt.

Bijkomstigheid: ik vroeg nog naar de diverter valve. Of die er invloed op kan hebben. Nee dat was niet het geval, omdat het niet in de foutenanalyse voorkwam. Daar had ik zo mijn twijfels over. Althans of ze dat wel goed bekeken hebben.

Mocht iemand een tip hebben bij dit hele verhaal, hoor ik het graag.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: motor houdt in bij vol gas en motorstoringlampje gaat aa

Bericht door Race Eend »

4 nieuwe bougietjes erin en het zal wel verholpen zijn. Klinkt als cilinderoverslag.

De cilinder waar hij nu overslaat in het storingsgeheugen, ook even van een nieuwe bobine voorzien (zal wel garantie zijn!)
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: motor houdt in bij vol gas en motorstoringlampje gaat aa

Bericht door wehoo »

Thanks Race Eend.
Cilinderoverslag was ook het woord dat ze gebruikten. Was het zelf even kwijt. Kwam uit de diagnose.
De hele auto zit nog in de garantie. Dus dat komt wel goed.
Ik had al voorgesteld om de bougies te wisselen, moet binnenkort toch voor de beurt gebeuren. Maar daar wilden ze niet aan. Ze wilden zeker weten dat ze de fout konden traceren. Dus vandaar de wisseling van bobines. Als het nu goed is moet van dezelfde cylinder de foutmelding komen. Dan zou het aan die bougie liggen en niet aan de bobine.

Ze kunnen er toch niet zo goed tegen, als je er bij staat en "meedenkt".
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: motor houdt in bij vol gas en motorstoringlampje gaat aa

Bericht door wehoo »

Tja.... en het vermoeden werd vandaag door de VW dealer bevestigd. Nieuwe bougies. 8-) :lol:
Ik had ze zaterdag nog gebeld in de verwachting dat het dan al opgelost zou zijn. Nee helaas ze moesten nog veel onderzoek plegen. En het lag niet aan de bobines en de bougies, volgens de medewerker werkplaatsreceptie. :shock:
Zo heeft ie dus van vrijdagmiddag tot maandagochtend bij de dealer gestaan.
Mijn vermoeden is dat ze er op zaterdag helemaal niet aan gewerkt hebben en het euvel maandag in no time was gefixed.
Alles valt onder garantie, zelfs de bougies waarvan ik verwachtte dat ik die moest betalen. En de leen Golf Plus viel onder mobiliteitsgarantie. De rekening zal wel naar VW gaan. Op die wijze hou je het natuurlijk allemaal duur.
Leuk onderwerp voor de recente Autoweek artikelen: "Garagetest - vijf voor..." 8-)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: motor houdt in bij vol gas en motorstoringlampje gaat aa

Bericht door Race Eend »

zucht... eigenwijsjes...

Positief:
Mooi dat het is opgelost ;)
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 9 gasten