Hoe rijden jullie je bak?

Hoeft niet eens over auto's te gaan, alles kan besproken worden, maar hou het netjes.
Chrizu
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 feb 2013, 09:53
Type auto: Golf MK6 GTI

Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Chrizu »

Hey mensen,

Ik vroeg mij gewoon is even af. Hoe rijden jullie in het algemeen met jullie wagentjes?

Ik zat laatst even rond te neuzen hoe de Launch Control werkt en dergelijke en begin nu wel degelijk jeukerige voetjes te krijgen om de LC is een keertje uit te proberen.

Maar aan de andere kant vraag ik mij af hoe goed zoiets kan zijn voor het blok.

Het lijkt mij dat zo een klap vanaf stilstand wel degelijk je koppelingsplaten laat slijten en je bak het niet al te fijn vindt.

Daarintegen vraag ik het me af hoe vaak jullie nou is door de week bij een stoplicht volgas wegrijden?

Elke keer als ik begin met rijden met een koud blok laat ik hem goed warm worden (90 graden) en gooi ik daarna geleidelijk het gas steeds een klein stukje verder open om het blok lekker warm te laten worden op een beschaafde manier.

Zo nu en dan geef ik wel is al rijdend en stilstaand een goed stukje gas en soms volgas.

Maar ik vraag me af of dat wellicht niet ook slecht kan zijn voor je blok?

In het algemeen rijd ik gewoon rustig op de snelweg en de normale wegen met een vaste snelheid zonder er als een maniac overal doorheen te gassen, alhoewel zo een auto je hiervoor behoorlijk uitdaagt.

Maar ik weet ook dat je soms wel is even volgas moet gaan om de carbon aanslag bij je zuigers en cilinderwanden even goed schoon te knallen.

Dus hoe rijden jullie in het algemeen rond? En hoevaak rijden jullie volgas rond? Of zijn jullie eigenlijk net een oma net zoals ik en durven jullie alleen soms voor een goede 8-12 sec volgas te geven voordat je bang bent iets te gaan slopen?
Golf 6 GTI Pearl White - JD Chip 298.6pk, 418.7nm, Carbonio, 1ste Cat verwijderd.
Gebruikersavatar
KnuffelTurk
Berichten: 1181
Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
Locatie: Uit de Buurt

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door KnuffelTurk »

Chrizu schreef:Hey mensen,

Ik vroeg mij gewoon is even af. Hoe rijden jullie in het algemeen met jullie wagentjes?

Ik zat laatst even rond te neuzen hoe de Launch Control werkt en dergelijke en begin nu wel degelijk jeukerige voetjes te krijgen om de LC is een keertje uit te proberen.

Maar aan de andere kant vraag ik mij af hoe goed zoiets kan zijn voor het blok.

Het lijkt mij dat zo een klap vanaf stilstand wel degelijk je koppelingsplaten laat slijten en je bak het niet al te fijn vindt.

Daarintegen vraag ik het me af hoe vaak jullie nou is door de week bij een stoplicht volgas wegrijden?

Elke keer als ik begin met rijden met een koud blok laat ik hem goed warm worden (90 graden) en gooi ik daarna geleidelijk het gas steeds een klein stukje verder open om het blok lekker warm te laten worden op een beschaafde manier.

Zo nu en dan geef ik wel is al rijdend en stilstaand een goed stukje gas en soms volgas.

Maar ik vraag me af of dat wellicht niet ook slecht kan zijn voor je blok?

In het algemeen rijd ik gewoon rustig op de snelweg en de normale wegen met een vaste snelheid zonder er als een maniac overal doorheen te gassen, alhoewel zo een auto je hiervoor behoorlijk uitdaagt.

Maar ik weet ook dat je soms wel is even volgas moet gaan om de carbon aanslag bij je zuigers en cilinderwanden even goed schoon te knallen.

Dus hoe rijden jullie in het algemeen rond? En hoevaak rijden jullie volgas rond? Of zijn jullie eigenlijk net een oma net zoals ik en durven jullie alleen soms voor een goede 8-12 sec volgas te geven voordat je bang bent iets te gaan slopen?
Ik rijdt eigenlijk bijna hetzelfde als jou goed warm laten lopen enz. Alleen ik trap hem toch wel iets vaker op zn staartje dat kan die echt wel hebben zolang je de turbo gewoon goed laat afkoelen voor het uitzetten is er niks aan het handje.
Met vriendelijke groet,

KnuffelTurk


____________________________________________________


''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Crokko »

Zelf ben ik eigenlijk een rustige rijder.

Ik rijd de auto altijd eerst goed warm en dan bedoel ik, dat de olie op temperatuur komt.
Mocht de auto warm zijn, dan zit er nog wel eens een tussensprint in. (vaak praktische overkill) :mrgreen:
Sta ik als eerste bij een verkeerslicht met alleen maar snelweg erachter......dan trek ik hem wel open ja (niet altijd), helemaal aantrekkelijk als er een Sjonnie naast me staat. :lol:

Launch control heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan.
Puur om het feit, dat ik het niet nodig vind.

Laatste 10 minuten van de rit, doe ik niet gek meer en laat de auto nog even nadraaien.
Met het uitzetten van de motor luister ik nog even of die "mooi" afslaat. :)
Afbeelding
DD_GTI
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 mei 2013, 14:03
Type auto: MK5 GTI

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door DD_GTI »

Alsof ik 'm gestolen heb :mrgreen:
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door staffpride »

Ik ben een rustige rijder :D
MVG EMServices

Afbeelding
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door bzb »

turbo afkoelen hoeft niet met onze tfsi tsi meuk :mrgreen:

lc werkt prima, maar echt sneller weet ik nog niet, loopt niet altijd even mooi, kan je net zo goed in D beetje gas geven en rem los

ik rij zeer rustig als tie koud is, rij vlot weg bij t licht, maar das nog kwart/half gas met fwd :shock:
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door MkVI Nmgn »

staffpride schreef:Ik ben een rustige rijder :D
:lol: Ik ook.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Patrick B
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:55
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Drenthe

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Patrick B »

Ik rij over het algemeen ook rustig.

Tot ik een dolle bui krijg.

Ik heb die 280 pk niet voor jan lul.

Wel met een warme motor natuurlijk.
Groetjes Patrick

--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.

VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door wehoo »

Chrizu schreef: .... laat ik hem goed warm worden (90 graden) ....
Met die 90 graden bedoel je de watertemperatuur? De olietemperatuur is doorslaggevend. Die loopt minder snel op dan je watertemp (de koelwaterthermostaat staat bij 87 graden in meest geopende stand). Bij 80 graden olietemperatuur wordt je motor geacht op temperatuur te zijn. De 6-rijders hebben de olietemp. in hun MFA en de 5-rijders zijn geholpen met bijv. een Kufatec E-MFA. Het is aan te raden om met een niet-op-temperatuur-zijnde-motor, onder de 3000 tpm te blijven.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
Type auto: BMW 330i Touring
Contacteer:

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door sitechris »

Motor altijd netjes warmrijden en daarna toch wel regelmatig even diep het gas intrappen. Wel altijd netjes turbo laten afkoelen. Stoplichtsprintjes doe ik eigenlijk nooit, ik heb niet zo veel zin om iedere maand bij de bandenboer te moeten bukken.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door ED60Letzebuerg »

Ik kan beter een bluemotion rijden zo rustig. En als ik hem doortrap dan ben ik net Ken Block :D
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
RonnyR20
Berichten: 579
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:17
Type auto: 7R

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door RonnyR20 »

ED60Letzebuerg schreef:. En als ik hem doortrap dan ben ik net Ken Block :D
Met een draaikolk in je tank :mrgreen:
Gebruikersavatar
ED60Letzebuerg
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
Type auto: MK5 R32
Locatie: Zuid Holland Zuid

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door ED60Letzebuerg »

RonnyR20 schreef:
ED60Letzebuerg schreef:. En als ik hem doortrap dan ben ik net Ken Block :D
Met een draaikolk in je tank :mrgreen:
Ja daar lijk het af en toe wel op, maarja dat weet je van te voren natuurlijk als je zo iets koopt.
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32

Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Gebruikersavatar
Hagar
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 mei 2011, 19:02
Type auto: Golf VII GTI

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Hagar »

Ik heb een 'enthousiaste' rijstijl maar laat de olie altijd op temperatuur komen. Hou er van om vlotjes door een bocht te gaan, op het woonerf altijd opvallend langzaam (hoe sneller de auto hoe leuker dat is), oprit van de snelweg is erg lekker om vol door te trekken, op 80 km/h wegen vind ik het leuk om in z'n 3 korte (tussen)sprintjes te maken, gewoon om de motor te horen en de versnelling te voelen. Pompend remmen (2x) en als je bijna stilstaat laat je 'm 2/3 meter uitrollen om te laten zien dat je het allemaal onder controle hebt. 8-) Voor de rest rij ik erg defensief, nooit door rood, is m'n snelheid over het algemeen +20 km/h op doorgaande wegen als het niet druk is. Binnen de bebouwde kom hou ik me aardig aan de max. snelheid (met max bedoel ik dan ook max) en vanuit stilstand heb ik die snel bereikt...
Voor de motor moet dit geen probleem zijn, tis per slot van rekening een GTI. De voorbanden hebben het wel zwaar, die houden het niet langer vol dan 15K. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Race Eend »

bzb schreef:turbo afkoelen hoeft niet met onze tfsi tsi meuk :mrgreen:
Waarom niet dan?
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Keizer
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 apr 2013, 08:45
Type auto: Golf Mk 5 GTI
Locatie: Friesland

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Keizer »

Afbeelding

Afbeelding

Zo iets haha Niet mijn schuld trouwens. Ik werd over het hoofd gezien.
Golf 5 GTI- Stage 2 JD- 288.2 pk 422.9 Nm JM Downpipe+Bypass klep K&N inlegfilter Full Option + DsG stage 1 thanks to JD
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door staffpride »

Keizer schreef:
Zo iets haha Niet mijn schuld trouwens. Ik werd over het hoofd gezien.
Door een trein of zo :lol:
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Keizer
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 apr 2013, 08:45
Type auto: Golf Mk 5 GTI
Locatie: Friesland

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Keizer »

staffpride schreef:
Keizer schreef:
Zo iets haha Niet mijn schuld trouwens. Ik werd over het hoofd gezien.
Door een trein of zo :lol:

Nee door iemand van Structon Die eikel moest met het spoor bezig. En draait 15 meter voor me de weg op Toen was het een dikke rot klap trauma helikopter en alles er bij Toen zijn ze anderhalf uur bezig geweest om me er uit te knippen

Het enigste kutte was dat het de auto van een maat van mij was

En hoe ik dan nu rijdt. Als het beestje warm is. Dan is het drive like you stole it !!!! En weer netjes laten afkoelen voor behoud van mijn turbo En ik laat hem nog altijd eventjes een minuutje na draaien
Golf 5 GTI- Stage 2 JD- 288.2 pk 422.9 Nm JM Downpipe+Bypass klep K&N inlegfilter Full Option + DsG stage 1 thanks to JD
Tom078
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:42
Type auto: TDi Bleu

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Tom078 »

Hoi,

Ik zie vaker LC naar voren komen.
Kan iemand deze leek uitleggen wat dat is ?

Greetz tom
Gebruikersavatar
GTI_6
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 apr 2011, 21:04

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door GTI_6 »

LC wil denk ik launch control zeggen voor de automaatrijders
Grtz. GTI_6
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Crokko »

Launch control is een manier, om voor automaat-rijders (in ons geval dus de DSG) op de meest snelle manier vanuit stilstand weg te scheuren.
Hierbij zorgt de computer voor het meest ideale toerental en minimale wheelspin.

1. Zet ESP uit
2. DSG in S-stand
3. Linkervoet op de rempedaal
4. Rechervoet het toerental opvoeren
5. Rem loslaten
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nailz
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 mar 2013, 15:01
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Vlaams-Brabant (BEL)

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Nailz »

Toch niet gezond voor de DSG?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Crokko »

Nailz schreef:Toch niet gezond voor de DSG?
Weet ik eigenlijk niet of het daadwerkelijk goed of slecht is voor je dsg.

Ik heb het zelf nooit gedaan, omdat ik het niet nodig vind en er gevoelsmatig toch een bepaald risico aan plak.
Dat gevoel zit ergens tussen "sneloptrekken" en "clutchdump" in.

Kan iemand misschien uitleggen, waarom een launch control, wel of juist geen kwaad kan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door wehoo »

"Peddle to the meddle (metal)", toerental loopt op tot 3000 rpm en blijf daar vanzelf hangen. Rem los..... koppeling schiet er met kracht in.
Wat dit bij langdurig gebruik voor invloed heeft op de koppeling, moge wel duidelijk zijn. 8-)



Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Crokko
Berichten: 1675
Lid geworden op: 26 feb 2012, 09:08
Type auto: Scirocco 3

Re: Hoe rijden jullie je bak?

Bericht door Crokko »

wehoo schreef: Wat dit bij langdurig gebruik voor invloed heeft op de koppeling, moge wel duidelijk zijn.
Niet echt.

Dat de koppeling er met kracht inschiet, dat is duidelijk.
Vandaar dat ik de term "clutchdump" gebruikte.

Maar feitelijk wil ik wel graag weten of iemand ooit een probleem (en welke?) heeft gehad, welke te wijten was aan de launch control?
Ik kan me zo voorstellen, dat niet alleen de koppeling een hoop stress heeft tijdens zo'n launch.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Wat je maar wil”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten