Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkIV.
Plaats reactie
Maurice91
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 okt 2011, 17:25
Type auto: MK4 25 jahre edition

Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door Maurice91 »

Beste dames, heren en overige gti-liefhebbers :)

Ik ben van plan de thermostaat van mijn mk4 te vervangen. Dit omdat de motor niet meer normaal op temperatuur komt: stationair of met de airco maximaal aan gaat hij netjes richting de 90 graden en met de kachel aan zakt hij tot de 70. Bij normaal rijden komt hij meestal niet boven de 80.

Kan iemand bevestigen dat dit een juiste thermostaat is?:
http://www.winparts.nl/652/koelsysteem/ ... koelmiddel

Ik heb begrepen dat de thermostaat half achter de dynamo zit maar dat het vervangen mogelijk is zonder de dynamo te verwijderen. Heeft iemand nog tips en tricks?
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door NielsED30 »

Of het de goede is durf ik niet te zeggen, maar waarom voor een paar euro meer niet gewoon bij de dealer bestellen aan de hand van je kenteken en/of chassisnummer? Dan weet je zeker dat het de goede is. Meteen nieuwe O-ring meebestellen.

Hij zit inderdaad onder je dynamo en inlaatspruitstuk, ik heb hem al eens vervangen zonder de dynamo weg te halen. Ik had een klein rateltje met een paar verlengstukjes en knikstukjes gebruikt om de 2 boutjes los te halen, en dan met een lang magneetje de boutjes 'opgevangen' zodat ze niet naar beneden zouden vallen. Daarna thermostaat etc. vervangen en het dopje 10mm van me rateltje even voorzien van een klein beetje plak-kit zodat de boutjes erop blijven zitten en je ze makkelijk in het gat kan krijgen zonder dat ze kunnen vallen. Het kan wel een beetje tobben zijn, maar het is te doen.

Succes
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Maurice91
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 okt 2011, 17:25
Type auto: MK4 25 jahre edition

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door Maurice91 »

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog even wat gegoogled en dit lijkt de juiste te zijn. Volgens mij word er een o-ring meegeleverd.

Al het nodige gereedschap is gelukkig aanwezig :) Hier nog wat meer bruikbare informatie.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door wehoo »

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Maurice91
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 okt 2011, 17:25
Type auto: MK4 25 jahre edition

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door Maurice91 »

Super! Het artikelnummer komt overeen dus het moet wel een goede vervanger zijn. Echter wel met een prijsverschil van 35 euro, volgens mij zit dat vooral in het vw logo op de doos.

Eerst de goedkope van Gates maar eens proberen.
Maurice91
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 okt 2011, 17:25
Type auto: MK4 25 jahre edition

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door Maurice91 »

Gisteren de thermostaat vervangen. Was best te doen zonder teveel onderdelen weg te halen. Met voldoende verlengstukjes voor de ratel en een magneetje valt het best mee. Helaas gaat de nieuwe thermostaat niet open en de motor word nu dus te warm...

Conclusie: goedkoop is duurkoop, of ik heb de thermostaat verkeerd om gemonteerd. Lijkt me sterk, maar is natuurlijk niet ondenkbaar. Vanmiddag eerst mn eigen werk maar eens controleren.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door wehoo »

Thermostaat testen, weliswaar voor een V, maar geen wezenlijk verschil met een IV.
Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Maurice91
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 okt 2011, 17:25
Type auto: MK4 25 jahre edition

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door Maurice91 »

Ik heb gistermiddag de thermostaat even omgedraaid. (welke prutser zet dat ding er nou verkeerd in??) Nu werkt hij gewoon goed.

Heb de motor een tijdje laten draaien met de vuldop van de koelvloeistof open en de kachel aan. De meeste lucht lucht moet er nu uit zijn. Vanmiddag nog een keer.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door yal »

Wel knap dat de thermostaat verkeerd om ook past :mrgreen:

Ik heb pas de thermostaat van mijn mk1 gti vervangen maar die past echt niet andersom.
Als ik dat soort onderdelen vervang gebruik ik altijd originele VW delen , mijn ervaring is dat het langer meegaat dan imitatie spul.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik koop meestal origineel spul omdat je er standaard 2jr garantie op heb zitten.
En met retour brengen ook nooit geen gezeik.
Heb al een setje r20 led verlichting terug gebracht omdat een ledje het niet deed, als ik bvb via mp voor €100 goedkoper een set gekocht had dan heb je pech en nu kreeg ik dag later een nieuwe.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door wehoo »

yal schreef:Als ik dat soort onderdelen vervang gebruik ik altijd originele VW delen , mijn ervaring is dat het langer meegaat dan imitatie spul.
Grt Yal
Wel interessant om te weten dat de grote autofabrikanten voornamelijk gebruik maken van dezelfde toeleveranciers. Zo haalt VW ook producten uit Japan. Het verschil zit hem voornamelijk in het feit dat elke fabrikant zijn eigen kwaliteitscontrole toepast op zijn toeleveranciers. VW heeft hiervoor de zgn. "Formel Q" (formule Q, Qualität).
Voor de toekomst (en dat proces loopt al enkele jaren) gaat VW meer producten van toeleveranciers halen en zal er steeds minder vanuit eigen ontwikkeling komen. Daarnaast wordt de controle op deze toeleveranciers uitgebreid.
(Zie een gedeelte van een PP-presentatie)

Afbeelding

"heute"= 2005; in de planning tot 2015 (10 jarenplan), wordt het gedeelte OEM kleiner en het gedeelte van de toeleveranciers groter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

TRL="Technische Revision Lieferanten"

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Maurice91
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 okt 2011, 17:25
Type auto: MK4 25 jahre edition

Re: Thermostaat vervangen golf 4 1.8t

Bericht door Maurice91 »

Tja, ik heb ervoor gekozen om een imitatie van nog geen tien euro te proberen. Als hij over een jaar weer kapot is kijken we wel weer. Dan heb ik het in ieder geval geprobeerd ;)

Heb net tussen het zwemmen en bbqen door even een stuk gereden en de temperatuur blijft netjes constant.

Iedereen bedankt voor de reacties :)
Plaats reactie

Terug naar “GOLF IV GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten