Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog vraag

De titel spreekt voor zich, plaats hier alles over VAG-COM.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog vraag

Bericht door Timvgti »

Ik heb een beetje het idee dat mijn GTI niet zo krachtig meer voelt.
Enkele maanden geleden, nadat ik de katmod bij lynx had laten doen, voelde hij juist zo bijzonder krachtig. Hij duwde in elke versnelling zo 'hard' door.
Of het daarna 'gewenning' is geworden of dat er daadwerkelijk sprake is van vermogensverlies weet ik niet, maar vandaag besloten even een boostlog te doen met mijn vcds.
Weliswaar 29 graden buitentemp. dus mogelijk niet ideaal, maargoed...
Mijn vraag aan jullie is wat de 'kenners' van deze log vinden (het betreft een 2005 GTI mk5 met 107dkm met relatief tamme ABT chip).
Bij scannen geen foutcodes.
Zou bijv. mijn diverter valve toch defect kunnen zijn (ondanks dat gevraagde en geleverde boost in orde lijken, geen foutcodes zijn, etc)?
Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken? Wat nog meer te loggen en te bekijken?
Misschien moet ik zsm gewoon maar eens een rollenbankrun doen. Is in omg. Rotterdam een goede rollenbank? Of echt enkel JD?

(Dsg in manueel, 4e versnelling, airco uit):
Hier de log: https://dl.dropboxusercontent.com/u/218 ... elling.htm
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Timvgti »

Ik vond overigens ook nog een log van september 2013, ook in 4e versnelling en ik weet nog dat het die dag sowieso niet warm was.
Weliswaar minder meetpunten omdat ik toen nog geen vcds kabel had waar de 'turbo' moet van werkte.
(interessante stuk is tot 10seconden, daarna is gas los)
Die log ziet er om en na bij hetzelfde uit, behalve vanaf zeg 5000rpm. Dan lijkt hij daar van 5000rpm tot 6000rpm tot 0.1bar meer vast te houden.
Zou dat verschil door warmte komen?
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Timvgti »

Laatst gewijzigd door Timvgti op 06 jul 2013, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door wehoo »

defecte diverter valve (klep deceleratieschakeling) geeft geen foutmelding.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Timvgti »

wehoo schreef:defecte diverter valve (klep deceleratieschakeling) geeft geen foutmelding.
Maar zou wel zichtbaar moeten zijn in de boostlog, indien hij lek zou zijn?!
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Race Eend »

Ja, echt een lekkende DV zal meestal MEER afwijking geven.

Een lekkende PCV klep komt meestal meer in de buurt.

Ik zie geen wg aansturing (118) in de log, maar deze is inderdaad wat aan de lage kant op hoge toeren.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door KlouxOne »

Controleer je PCV maar is inderdaad. voor de rest word je druk gewoon gehaald. 29 graden buiten heeft wel degelijk extreem effect op je vermogen. ik heb het bij 20 graden al. ik denk dat er niks mis met je auto hoor.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door wehoo »

Omdat de dichtheid van lucht lager is bij hogere temperaturen, heb je aan massa minder lucht in je cilinders, dus ook minder zuurstof. Met als resultaat minder vermogen. De hoeveelheid zuurstof heeft niet zoveel te maken met de luchtdruk. De ECU berekent de hoeveelheid brandstof door de druk te meten in het inlaatspruitstuk (MAP sensor). De luchtdruk verschilt dan niet zoveel.
(wel je airco uitzetten voor een goede meting).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Timvgti »

Race Eend schreef:Ja, echt een lekkende DV zal meestal MEER afwijking geven.

Een lekkende PCV klep komt meestal meer in de buurt.

Ik zie geen wg aansturing (118) in de log, maar deze is inderdaad wat aan de lage kant op hoge toeren.
Ok dus de dv zal het niet zijn?
Hoe check ik de pcv? Als ik oliedop bij draaiende motor er af haal dan gaat blok wel wat stotteriger lopen, wat meen ik ook zo hoort?!
Wat is nu precies wat aan de hoge kant bij mij? De wg aansturing?
Kan ik beter nog een nieuwe log maken en zo ja met welke groepen?
Vandaag voelde hij echt niet krachtig met doorhalen. Weliswaar 30 graden buiten maar goed...
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Race Eend »

Het kan de DV wel zijn, maar de druk die je mist is niet gigantisch vaak geeft een lekkende DV zoveel lekkage dat de turbodruk niet meer boven de 0.5 bar uit komt, waar de jouwe nu gewoon nog 1 bar haalt, maar vanaf 5000rpm zijn druk niet meer kan halen (en dat is vreemd, want de gewenste druk staat erg laag in de abt software).

Een pcv kan je testen door de slang los te halen (motor uit) op het inlaatspruitstuk en dan met je mond even te blazen (druk) door de pcv heen. Blaas je er doorheen, dan is deze defect.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Timvgti »

Dank je Race eend!
Ondertussen gisteren gereden waarbij ik merkte dat hij nóg minder krachtig voelde dan eergisteren/de dagen er voor.
Ik reed op een begeven moment door wat kleine tunneltjes en een lang stuk op een tijdelijke smalle weg waar links en rechts van me hoge betonnen blokken waren.
Dat waren mooie stukken om met ramen open precies het motorblok goed te horen (reflectie geluid).
En ja hoor, toen hoorde (en voelde) ik het: precies op moment dat turbo in elke versnelling in komt/op spoelt, hoor je wat 'sissen' buiten. De druk ontsnapt dus en dat blijft hij elke versnelling en gehele bereik van turbo doen. Meest voelbaar en hoorbaar natuurlijk bij/vanaf zeg 2500rpm wanneer hij net gaat 'boosten' en windgeruis/snelheid/toerentalgeluid nog niet overstemd.

Ergens ben ik blij dit te horen, want dit is duidelijk druk welke ontsnapt en bevestigd dus mijn gevoel van dat de gti inderdaad niet zo snel meer is.
Ik denk dat als ik nu een boostlog maak, dat dan dus helemaal de gevraagde druk niet behaald meer wordt zoals eergisteren dus tot 5000m nog wel aardig leek.

Klacht ook voorgelegd aan vriend en wandelende vag-goeroe spuugemmer.
Ook hij denkt bijna zeker dat dit de DV is. Hij heeft er zelf nog twee op voorraad(!), dus we gaan deze week de DV checken/wisselen.

Ook zal ik dan de pcv checken door het pijpje te blazen. Bij losse oliedop dipt/stottert de motor ook even en dat schijnt een zelfde soort test te zijn, wat mij aan geeft dat pcv nog in orde lijkt.

Ergens wel blij mee, want er is duidelijk nu een boostlek hoorbaar. Wat betekend dat als dit gemaakt is, ik ineens weer een hoop vermogen krijg en het verschil dus direct waarneembaar is en voor een glimlach zorgt.
En anders zal het lek vast in een slang/aansluiting zitten wat ook goed op te sporen moet zijn...

Zou het kunnen dat de laatste 'weken' de DV een klein beetje lek was en ik dus geleidelijk aan begon te merken dat de gti kracht verloor, en door nu uitvoerig testen/loggen/steeds vol gas vragend om boost, dat hij sinds gisteren pas echt 'helemaal' lek is en het daarom dus niet 100% duidelijk uit de boostlog te halen viel?
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Timvgti »

Spuugemmer had aangeboden te helpen met het vervangen van de dv. Ook had hij nog een gloednieuwe D versie liggen.
Gisteravond er aan begonnen en Chris heeft het voor elkaar gekregen om hem te vervangen zonder enige kap (wielkuip of bodemplaat) los te halen. Enkel rechter voorwiel er af en op garagekrik.
Mijn oude dv was wr vrij vlot uit. Bleek nog een B (?!) versie te zijn en er zat een mooie flinke scheur in. Uiteraard was ik érg blij om dat te zien.
Vervangen voor de D versie en proefritje.
Voelde meteen dat hoj weer wat boostte, maar vonden hem niet echt vlot.
Toen vcds er aan gehangen en toen zag chris de bekende DV foutcode. Die was er dus toch op het laatste moment met de oude lekke dv ingekomen (dus mijn vermoedens klopten dat die steeds verder aan het scheuren/lekken was).
Foutcode gewist en BAM, alle kracht was terug. Boosten als een malle (voor een k03 dan..)
Boostlogjes gemaakt en Chris zei dat hij prachtig de gevraagde druk overal volgt. Zelfs erg makkelijk doordat de voorkat is verwijderd.
Feest om te rijden dus en denken stiekem dat dv toch al wat langer een beetje lek was geweest...

Daarna met vcds nog eea geoptimaliseerd (bijv de brake assist naar waarde 2) en gelogd met het beest van chris zelf.
Ding rijdt nu echt GeWeLdIG. Bij het remmen lijkt het alsof Chris elke keer een anker uit zijn dakraam gooit. Bizar!!!
Zeker na die aanpassing aan de brake assist.
Optrekken en doorhalen gaat als een kogel. Blijft zo hard door halen.
Ik krijg buikpijn, denkende aan de kleine prijs (16.000) waarvoor Chris hem nu verkoopt.
Degene die hem koopt is echt 'spekkoper' maar moet wel kotszakjes mee nemen voor passagiers. Je gaat ze nodig hebben met al die krachten ;)

De rit in eigen gti naar huis was daarna minder spannend. Die stomme porsche-killer van Chris had mij te veel verwend en nu leek mijn eigen gti een slak! Haha tja, mijne zeg 240pk en die van Chris zeg 420pk (minstens!). 'T is niet eerlijk ;)

Dus twee dingen voor degenen die dit lezen:
1 -> Koop de GTI van Chris (of als je een standaard mk6 gti hebt met een om en nabij gelijke dag/inruilwaarde, ruil hem dan met hem! Je zal gelukkig worden bij elke rit)

2 -> Vervang je DV als je ook maar denkt dat je wat vermogensverlies hebt. Bij mij kon eerst ook niks uit vcds/foutcodes/logs blijken maar was zeker toen al lek. Nu die vervangen is durf ik te zeggen dat ik zo maar 100pk geruime tijd gemist heb.

Chris, super bedankt!
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Spuugemmer »

Geen dank. Veel plezier ermee. Die van jou deed het vanmiddag prima tegen de r32 en volgens mij heb je je net ook prima vermaakt in mijn mk5. Die idd best wel goed rijdt. Jammer dat je als Nederlander niet met Belgische platen kan rijden. :lol:
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Mijn GTI lijkt wat minder krachtig te voelen, boostlog v

Bericht door Timvgti »

Spuugemmer schreef:Geen dank. Veel plezier ermee. Die van jou deed het vanmiddag prima tegen de r32 en volgens mij heb je je net ook prima vermaakt in mijn mk5. Die idd best wel goed rijdt. Jammer dat je als Nederlander niet met Belgische platen kan rijden. :lol:
Die ritjes waren idd méér dan prima ;)

Ennuh Belgische platen? De meelezers op het forum volgens ons nu niet meer hoor Chris. Binnenpretjes ;)
Ik los dat zo op:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “VAG-COM”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast