Lekstroom OPLOSSING?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Long
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jul 2011, 14:52
Type auto: MK7 R-line

Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Long »

1 maandje geleden heb ik me golf gti V(2005)(Import) aangeschaft.

nu is het namelijk zo dat als de auto langer dan ongeveer 9 uurtjes stil staat dat ik de auto niet kan starten.(maakt een ratel geluid) heb de anwb gebeld en die keek erna en als de auto op slot staat gebruikt de auto nog stroom.
er zit wel een achteraf ingebouwde RNS510 Navigatiesysteem in.

zijn de kosten om een lekstroom te achterhalen veel. en kan je dit ook zelf controleren?
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Mackdennis »

@long

dan moet je of een andere radio, of een andere gatewaycan bus,
volgens mij heb hier namelijk ook al eens naar gezocht,

maar bij mijn gaat er als het goed is volgende week een andere radio in
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 116
Lid geworden op: 14 mei 2011, 22:56

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Herman »

Heel vervelend. Zal aan je rns510 liggen. Zoek maar eens op rns510 trekt accu leeg oid. Probleem met een te oude can gateway of zo. Ben er zelf ook niet zo in thuis, maar weet dat het een bekend probleem is.

Zie nu dat er al gereageerd is, nouja nog maar eens dan. Is hier vast wel iemand die je hier mee kan helpen.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door wehoo »

@Long.
E.e.a. is afhankelijk van de versie van je RNS510 en de software die daar op draait. A-,B-,C- of wellicht een D-versie.
Je RNS510 (Software) moet namelijk samenwerken met de CANBUS/GATEWAY. Ook is het mogelijk en misschien heb je wel zo'n versie, om een A-versie te modificeren naar een B-versie en B- naar een C-versie. Dat gebeurt sofwarematig. De hardware blijft uiteraard dezelfde. Zet je bijv. een C-apparaat in een auto van voor 2008 (modeljaar 2009), dan trekt die je accu leeg. Je RNS510 blijft namelijk tot 20 minuten actief. Dit om niet na iedere korte stop opnieuw te moeten opstarten. In jouw situatie zet de RNS510 zich niet uit en blijft hij stroom trekken.

Kort overzichtje van de B- en C-apparaten en hun bijbehorende hardware (HW) en software (SW). Deze zijn niet gemodificeerd en zijn volgens VW specs. (HW + SW). (tekst in Duits):

Historie der B Geräte:
HW: H02 SW: X360 (Vorserie)
HW: H02 SW: X540 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0700 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0760 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0800
HW: H03 SW: 0800
HW: H03 SW: 0900 > ab KW 22/08
HW: H03 SW: 0900
HW: H04 SW: 0900
HW: H04 SW: 1100
HW: H04 SW: 1120
HW: H11 SW: 1090 (BlueMotion only)
HW: H11 SW: 1120 > ab KW 04/09
HW: H11 SW: 1200

Historie der C Geräte:
HW: H04 SW: 2660 (Vorserie, bei T5-GP Geräten in Serie)
HW: H05 SW: 2680
HW: H06 SW: 2680
HW: H06 SW: 2720
HW: H41 SW: 2720 > ab KW 30/10
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Timvgti »

Ook ik ben tegen dit probleem aangelopen, wat mij ter oren kwam door de dealer.
Toen ik mijn MKV GTI in november 2010 bij de VW-dealer kocht bleek de interne cd-speler van de RCD-300 defect te zijn.
Ze boden mij direct een bedrag, waarvoor ikzelf een (aftermarket) ander model uit kon zoeken.
De RCD-300 was nml. niet meer leverbaar en ze wilden de opvolger, de rcd310 er niet in plaatsen ivm de 'lekstroom'.
Ook een RNS-510 met bijbetaling van mijn zijde konden ze om dezelfde reden er niet in zetten.

Ik heb dus keurig wat centjes gehad en heb de rcd300 er nog steeds in zitten
(de interne cd speler spuugt geen cd's meer uit, maar de cd-wisselaar, radio en iPhone werken er prima op)
Ben dus ook nog steeds wel beetje kijkende naar een mogelijke interessante vervangende headunit (maar aardig bang voor diefstal bij de rns510).
Kan ik dus kiezen uit een A of een B versie om geen last te hebben van lekstroom?
(C en D versies niet geschikt voor een 2005 mkv, tenzij de gateway fysiek wordt vernieuwd?)
Gr.

Tim
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door wehoo »

@Timvgti.
Nee.. dat kan niet zonder meer. Ook bij A- en B- versies kun je een "power drain" krijgen. E.e.a. afhankelijk van de hardware, software en Gateway. Ik zou gaan voor een nieuwe versie Gateway.
Zie ook hier:http://www.my-gti.com/2296
http://www.my-gti.com/1198
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ower-drain

Early build Volkswagen cars can experience a power drain issue after upgrading their 2nd generation headunit from a RCD 300 or RCD 500 to a 3rd generation headunit like the RCD 210, RCD 310, RNS 310 and RCD 510.
The problem is the CAN bus Gateway is too old and an updated version 1k0907530 (1k0 907 530) of L revision or higher is required - CAN bus gateway removing, installing and upgrading – Volkswagen Golf.
in vehicles belonging to the model series PQ35/PQ46 from
model year 2008 as well as the Tiguan,
Vehicles belonging to the model series PQ35/PQ46 from model year 2008 (MY08) as well as the Tiguan have gateways that are updated. Earlier models may require the updated CAN bus gateway to be installed. See Volkswagen Model Year Information for more details on the week of manufacture however generally Volkswagen change over Model Years around Week 22.

(bron: http://www.my-gti.com/1101)

Gateway: (versie K of nieuwe --> L)

Afbeelding

Cartronic: http://www.cartronic.nl/shopp/product_i ... 30-AA.html
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Mackdennis »

@ long
Heb je al eens gekeken als je de accu los koppelt en een dag later weer vast of die het dan nog wel doet?
Heb namelijk het idee dat door de powerdrain/lekstroom de accu heel hard achteruit gaat.
En op een gegeven moment zo slecht is dat ie inderdaad al na een paar uur leeg is.

Heb bij mij namelijk een nieuwe accu laten plaatsen en toen nog 2 weken zonder problemen mee rond gereden.
Daarna ook maar zit nu een andere radio in.. En als het goed is voor mij de juiste model.

@ wehoo
Kan je wel die nieuwe gateway in elk bouwjaar doen?
Wat ik heb gelezen zou je met een nieuwe gateway het probleem wel oplossen.
Maar de gateway zit bij verschillende bouwjaren wel op andere lokatie's in de auto.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door wehoo »

Mackdennis schreef: (...)
@ wehoo
Kan je wel die nieuwe gateway in elk bouwjaar doen?
Wat ik heb gelezen zou je met een nieuwe gateway het probleem wel oplossen.
Maar de gateway zit bij verschillende bouwjaren wel op andere lokatie's in de auto.
Vanaf 2008 heb je een nieuwere versie die het powerdrain effect tegengaat.
Locatie canbus/gateway: bestuurderskant tegen middenconsole aan, onder de afdekking.




(links-rechts omdraaien :lol: :lol: )
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Timvgti »

En waarom hebben sommige mkv's er dan weer geen last van?
Zoals in Chris (xtremetuning) zijn gti, daar hebben we, niet zo lang nadat hij hem (2ehands) gekocht had, alsnog een rns510 als vervanger voor zijn mfd2 ingezet, geen gateway vervangen, maar ook nooit een (bijna)lege accu!?
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Mackdennis »

@ timvgti

Omdat het een combinatie is van gateway en type rns510

Vb als je in een 2005 met rns 510 heb, en deze vervangt voor een die je in zeg 2009 heb gekocht.
Kan het dus zijn.
Dat ie je accu leeg trekt.
Oplossingen zijn dan een andere rns510 maar dan dus wel een ouderen!
Of een ander merk radio,
Of een nieuwe gateway.


Ga er dus ook vanuit dat chris een 2de hands rns 510 heeft ingebouwt?
Bij mijn auto had de vorige eigenaar er ook wel last van maar pas als ie 2 weken stil stond.
Ik had het al na een dag.
Wat ik dus denk is dat ie accu steeds iets verder achteruit gaat.
En als je je auto veel gebruikt het minder snel merkt,
Dit omdat je hem dan continu bij laad met rijden.
En anders heeft ie schijnbaar wel de goede combi
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door wehoo »

Mackdennis schreef:@ timvgti

Omdat het een combinatie is van gateway en type rns510

Vb als je in een 2005 met rns 510 heb, en deze vervangt voor een die je in zeg 2009 heb gekocht.
Kan het dus zijn.
Dat ie je accu leeg trekt.
Oplossingen zijn dan een andere rns510 maar dan dus wel een ouderen!
Of een ander merk radio,
Of een nieuwe gateway.
(....)
Als je een ouder type RNS510 hebt (a- of b-versie) en je zet daar nieuwe firmware op, trekt de RNS510 je accu leeg. De oplossing is niet zonder meer een ouder type RNS510 of downgraden naar oudere firmware.
Wil je van het probeem af zijn, heb je een nieuwere versie gateway nodig.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
ronzuid
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mei 2011, 20:02
Locatie: Westland

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door ronzuid »

Downgrade naar Firmware 1100 lost het op, in 1100 zit bijvoorbeeld niet het extra scherm voor je backup camera, heb je die toch niet dan valt er prima te leven met de 1100 firmware.
Heb het destijds zelf ook gehad.
Andere oplossing is de al aangeboden vervanging van de gateway.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door wehoo »

ronzuid schreef:Downgrade naar Firmware 1100 lost het op, in 1100 zit bijvoorbeeld niet het extra scherm voor je backup camera, heb je die toch niet dan valt er prima te leven met de 1100 firmware.
Heb het destijds zelf ook gehad.
Andere oplossing is de al aangeboden vervanging van de gateway.
Ik zou het niet 'zomaar' doen. E.e.a. is afhankelijk van je hardware. (Door VW betiteld als HW en SW (=firmware)).
Dit is sterk apparaat afhankelijk. En om je niet te ontmoedigen, kun je ook door de niet "passende" SW bij de onjuiste HW onherstelbare schade aan je RNS510 toebrengen. Dit is dan niet op te lossen, door er dan weer nieuwe firmware op te zetten. Naast het powerdrain probleem kun je ook nog het zgn. Regensburgsyndroom oplopen. (= geen flauwekul). Dit houdt namelijk in dat de laatste kaartpositie van je RNS510 niet wordt onthouden en hij iedere keer opstart met een kaartpositie in de omgeving van ......... (duidelijk dus).

Een (Duits) overzicht van de apparaten (versies) en de erbij horende HW en SW:
(het is dus belangrijk om na te gaan welke versie je hebt. dit is niet altijd overeenkomend met het nummer dat erop vermeld staat (sticker) en de versie die wordt aangegeven in het hidden menu. Door SW versies kun je de HW andere waarden laten weergeven. Het lijkt dan bijv. een C-versie terwijl het een gemodificeerde B- of soms een A-versie is.)

Geräteübersicht
C3 - Geräte ohne Index (bis SW052x) [05/07 - 11/07] (HW73 & HW74)
C4A - Geräte mit Index A (SW100x & 102x) [12/07 - 08/08] (HW05)
C5 wurde übersprungen
C6 - Geräte mit Index B (SW X360 bzw. SW 0700 bis SW090x) [KW09/08 - KW03/09] (HW02, HW03 & HW04)
C7 - Geräte mit Index B (ab SW110x) [KW04/09 - KW44/09] (HW11)
C8 - Geräte mit Index C (ab SW268x) [seit KW45/09] (HW04, HW05 & HW06)
C9 - Geräte mit Index C (ab SW272x) [seit KW30/10] (HW41)


Historie der B Geräte:
HW: H02 SW: X360 (Vorserie)
HW: H02 SW: X540 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0700 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0760 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0800
HW: H03 SW: 0800
HW: H03 SW: 0900 > ab KW 22/08
HW: H03 SW: 0900
HW: H04 SW: 0900
HW: H04 SW: 1100
HW: H04 SW: 1120
HW: H11 SW: 1090 (BlueMotion only)
HW: H11 SW: 1120 > ab KW 04/09
HW: H11 SW: 1200


Historie der C Geräte:
HW: H04 SW: 2660 (Vorserie, bei T5-GP Geräten in Serie)
HW: H05 SW: 2680
HW: H06 SW: 2680
HW: H06 SW: 2720
HW: H41 SW: 2720 > ab KW 30/10


Lesen der Codierung

AAA BBB CCC D

AAA


BBB
035 ein vom Werk verbautes Gerät
057 ein Gerät welches über den VW Zubehör gekauft wurde


CCC
Ländervariante


D
Geräteindex/Revision


A Version (1T0 035 680 A)


B Version (1T0 035 680 B & 3C0 035 680 C)


C Version (1T0 035 680 C)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
ronzuid
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mei 2011, 20:02
Locatie: Westland

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door ronzuid »

Klopt helemaal Wehoo, ik ging even (iets) te veel uit van mijn eigen situatie destijds.
Desalniettemin komt het vaak voor bij de eerste generatie RNS'en zoals de mijne destijds, ik was ook iemand die gek op update'en was, maar ben daar inmiddels wel een beetje van genezen ;)
Inmiddels update ik alleen nog maar mijn kaart materiaal, alhoewel dat bij VW ook niet "je van het" is, vanmorgen naar Nijmegen ook 2 x mis gereden dankzij Truus, word toch tijd dat ze dat eens meer up to date maken bij VW, was de laatste kaart niet iets van eind 2009??
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door wehoo »

@ronzuid.
Het recente kaartmateriaal is Q4-2009 (4e kwartaal 2009). Dit staat op versie V7. Versie 7.1 is niet nieuwer heeft enkel de nieuwe Poi indeling voor de D-apparaten, waarbij je zelf Poi's kunt toevoegen. Enkel met SW 39xx (38xx weet ik niet zeker). En op een D-apparaat (origineel andere HW). Upgraden van C-versie (of oudere A en B) naar D, d.m.v. SW update geeft problemen.
Nieuw kaartmateriaal V.8 is in november 2011 te verwachten.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
ronzuid
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mei 2011, 20:02
Locatie: Westland

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door ronzuid »

Thanks Wehoo.

Momenteel heb ik deze led versie;

1T0035680c
H41
2760

Ik zag laatst Versie 7.2 voor de D-versie, echter helaas met dezelfde database Q4-2009.
Deze kon je wel draaien op bijvoorbeeld mijn C versie, echter zou je dan firmware 38xx erop moeten zetten (is deze al officieel??) en een bepaalde hoeveelheid data eraf moeten halen zodat hij op 1 dvd past.
Denk jij dat versie V8 straks nog op een RNS C-versie (en lager) kan worden geinstalleerd, of word V8 ook een duallayer map?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door wehoo »

Vanaf SW39xx, die bedoeld is voor de D-apparaten, wordt er een andere indeling op je HDD gemaakt. Dat is nodig omdat de Poi's op een andere manier worden beheerd. (Zelf poi's toevoegen).
V. 7.1 is als overgang bedoeld en heeft beide poi manieren.

De toestellen die op dit moment wordt gemonteerd hebben een typeaanduiding 3T0 035 680 C. Je zou denken dat het een C-unit is maar het zijn D-units met 397x software.
(Bron: navigatieforum)

Meer info t.a.v. de RNS510 is o.a. te vinden op: http://www.navigatiehelpsite.nl/forum/index.php

Ik verwacht dat het V.8 kaartmateriaal ook toegankelijk wordt/is voor de oudere types. Het zou namelijk een hele doelgroep van VW uitsluiten als dit niet het geval zou zijn. Lijkt me marktstrategisch geen goede zet. En VW kennende zijn ze op dat gebied zeer marktgericht. Het poi-verhaal blijft firmware gericht. Voor de A- en B-versies is geen nieuwe firmware meer uitgebracht. De laatste officiele versie voor de B is (dacht ik) 1300. Hetgeen niet wil zeggen, dat andere versies daar niet op werken. Daar wordt volop mee geëxperimenteerd. (niet door VW overigens).

Hier draait een originele: 1T0 035 680C, HW42, SW2720.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Mackdennis »

@wehoo
Maar de aller beste tip is dus..
ANDERE GATEWAY??

Heb me er nog niet zo diep ingestort, maar als dat de beste/enigste optie is
Die dit probleem echt oplost.
Kunnen we dit beter als stiky vermelden met grote letters.

Aangezien er aardig wat mensen zijn die hier last van hebben.
En menig dealer de oplossing niet eens weet!!
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door wehoo »

@Mackdennis.
Ja... lees maar eens de genoemde fora door of google op: 'powerdrain RNS510' of 'batterie lehr beim rns510'.
Dit lost het Regensburgsyndroom niet op, dat is een kwestie van de onjuiste match tussen SW en HW.
Het zijn zeer bekende problemen bij VW en daar zou elke dealer van op de hoogte moeten zijn. Het Regensburgsyndroom is overigens geen probleem voor VW. De apparaten werden namelijk met de juiste combinatie HW en SW uitgeleverd. Door het vernieuwen/veranderen/experimenteren met nieuwere SW, die niet altijd geschikt was voor de HW, ontstond/ontstaat het RBsyndroom.

En ik denk dat veel dealers wel op de hoogte zijn van de RNS510 perikelen. Het gatewayprobleem is vanaf 2008 opgelost.
Het probleem is ook dat er veel RNS510's op o.a. MP worden aangeboden als bijv. C-versie, terwijl het in feite B- en soms A-versies zijn. Deze A- en B- versies zijn door SW aanpassingen naar een C-versie gemodificeerd, terwijl de HW niet verandert.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Mackdennis »

@ wehoo

Oke.. Ja heb me er verder niet al te ver inverdiept.
Maar ik moest wel zelf bij de dealer aangeven, ik had een nieuw rns310 erin.
De ouwe 510 was eruit gestolen.

Na dat ik zelf probkemen had met de accu, (was steeds erg zwak) is deze vervangen en,
Hadden we afgesproken een 510 van het zelfde bouwjaar erin te doen.
Dit is nu gedaan, dus als het goed is is mijn probleem verholpen.
Zo niet dan doen ze er maar een nieuwe gateway in!

Maar wie update eigelijk die software van een 510?
De mensen zelf, of de dealers?
En als ik jou verhaal zo vluchtig lees, kan je de software wel aanpassen alleen dan moet je kijken.
Of de combinatie sw en hw wel kan?
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Timvgti »

Ik lees/merk in ieder geval dat Wehoo zich er aardig in verdiept heeft en er veel van weet.
Wehoo: Ik kom bij je terug op het moment dat ik daadwerkelijk een RNS510 (2ehands) ga aanschaffen mbt welke HW-, SW-versie en kaartversie ik er het beste op kan zetten om zo 'up-to-date' mogelijk te zijn, zonder powerdrain of regenburgsyndroom te krijgen!

Gr.

Tim
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Mackdennis »

+1

Vermeld dat dan wel ff hier op het forum.

Maar denk dan wel dat we er een nieuw topic van moeten maken.


Zodra ik me auto terug heb ga ik eens kijken welke hw en sw er nou bij mij inzitten.
Long
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jul 2011, 14:52
Type auto: MK7 R-line

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Long »

Heb ff geinformeerd en ik beschik dus over een versie C heb dus ook gehoord dat er dus de can/gateway tussen moet. heb je enig idee waar ik dat kan laten doen?

wehoo schreef:@Long.
E.e.a. is afhankelijk van de versie van je RNS510 en de software die daar op draait. A-,B-,C- of wellicht een D-versie.
Je RNS510 (Software) moet namelijk samenwerken met de CANBUS/GATEWAY. Ook is het mogelijk en misschien heb je wel zo'n versie, om een A-versie te modificeren naar een B-versie en B- naar een C-versie. Dat gebeurt sofwarematig. De hardware blijft uiteraard dezelfde. Zet je bijv. een C-apparaat in een auto van voor 2008 (modeljaar 2009), dan trekt die je accu leeg. Je RNS510 blijft namelijk tot 20 minuten actief. Dit om niet na iedere korte stop opnieuw te moeten opstarten. In jouw situatie zet de RNS510 zich niet uit en blijft hij stroom trekken.

Kort overzichtje van de B- en C-apparaten en hun bijbehorende hardware (HW) en software (SW). Deze zijn niet gemodificeerd en zijn volgens VW specs. (HW + SW). (tekst in Duits):

Historie der B Geräte:
HW: H02 SW: X360 (Vorserie)
HW: H02 SW: X540 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0700 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0760 (Vorserie)
HW: H02 SW: 0800
HW: H03 SW: 0800
HW: H03 SW: 0900 > ab KW 22/08
HW: H03 SW: 0900
HW: H04 SW: 0900
HW: H04 SW: 1100
HW: H04 SW: 1120
HW: H11 SW: 1090 (BlueMotion only)
HW: H11 SW: 1120 > ab KW 04/09
HW: H11 SW: 1200

Historie der C Geräte:
HW: H04 SW: 2660 (Vorserie, bei T5-GP Geräten in Serie)
HW: H05 SW: 2680
HW: H06 SW: 2680
HW: H06 SW: 2720
HW: H41 SW: 2720 > ab KW 30/10
Long
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jul 2011, 14:52
Type auto: MK7 R-line

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Long »

@ mackdennis
heb ik niet geprobeerd maar volgens velen heb ik gehoord dat ik dus een RNS510 versie c heb en die koppelt niet goed met de boordcomputer dus moet er een CAN/GATEWAY versie L of hoger in zetten. dat moet de probleem als het goed is verlopen zijn. zit pas een nieuwe accu in dus daar zal t probleem niet in zitten.
Mackdennis schreef:@ long
Heb je al eens gekeken als je de accu los koppelt en een dag later weer vast of die het dan nog wel doet?
Heb namelijk het idee dat door de powerdrain/lekstroom de accu heel hard achteruit gaat.
En op een gegeven moment zo slecht is dat ie inderdaad al na een paar uur leeg is.

Heb bij mij namelijk een nieuwe accu laten plaatsen en toen nog 2 weken zonder problemen mee rond gereden.
Daarna ook maar zit nu een andere radio in.. En als het goed is voor mij de juiste model.

@ wehoo
Kan je wel die nieuwe gateway in elk bouwjaar doen?
Wat ik heb gelezen zou je met een nieuwe gateway het probleem wel oplossen.
Maar de gateway zit bij verschillende bouwjaren wel op andere lokatie's in de auto.
Long
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jul 2011, 14:52
Type auto: MK7 R-line

Re: Lekstroom OPLOSSING?

Bericht door Long »

Is dit de K of de L versie hoorde van Xtremetuning dat ik een L versie of hoger nodig hebt.

wehoo schreef:@Timvgti.
Nee.. dat kan niet zonder meer. Ook bij A- en B- versies kun je een "power drain" krijgen. E.e.a. afhankelijk van de hardware, software en Gateway. Ik zou gaan voor een nieuwe versie Gateway.
Zie ook hier:http://www.my-gti.com/2296
http://www.my-gti.com/1198
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ower-drain

Early build Volkswagen cars can experience a power drain issue after upgrading their 2nd generation headunit from a RCD 300 or RCD 500 to a 3rd generation headunit like the RCD 210, RCD 310, RNS 310 and RCD 510.
The problem is the CAN bus Gateway is too old and an updated version 1k0907530 (1k0 907 530) of L revision or higher is required - CAN bus gateway removing, installing and upgrading – Volkswagen Golf.
in vehicles belonging to the model series PQ35/PQ46 from
model year 2008 as well as the Tiguan,
Vehicles belonging to the model series PQ35/PQ46 from model year 2008 (MY08) as well as the Tiguan have gateways that are updated. Earlier models may require the updated CAN bus gateway to be installed. See Volkswagen Model Year Information for more details on the week of manufacture however generally Volkswagen change over Model Years around Week 22.

(bron: http://www.my-gti.com/1101)

Gateway: (versie K of nieuwe --> L)

Afbeelding

Cartronic: http://www.cartronic.nl/shopp/product_i ... 30-AA.html
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten