trilling/ resonantie

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
meninblackgti
Type auto: Golf MK5 GTI DSG

trilling/ resonantie

Bericht door meninblackgti »

Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop dat ik 't een beetje volgens de huisregels doe en post.

Ik heb een golf 5 gti dsg - 120000 km - jd gechipt 250 pk.

Vanaf de 80 km/u (heel lichtjes) en met name rond de 119 en 120 km/u is er een trilling hoorbaar en voelbaar. Het geluid komt en gaat achter elkaar (harder en zachter etc), de trilling loopt hiermee parallel. De trilling is voelbaar op de voetenmat/ bodem en lichtjes in de pedalen. Het stuur trilt niet.

Auto is recent gebalanceerd en uitgelijnd.

Wie kan mij helpen en/of heeft ervaringen hiermee? Ik ben bij meerdere dealers geweest die het probleem niet herkennen.

Alvast bedankt.
Tim240
Type auto: Golf MK5 GTI LE 240

Re: trilling/ resonantie

Bericht door Tim240 »

Welkom op het forum. Normaal gesproken stellen de meesten zich eerst voor in het voorstel topic. Kan je zo nog wel even doen, we zijn altijd benieuwd naar foto's van je auto :D

Mbt je probleem. Heeft je auto lang stil gestaan? Anders is het goed mogelijk dat je standplekken hebt. Betekend dat je banden niet mee rond zijn en het karkas in de band vervormd is. Krijg je er heel lastig meer uit. Veel dealers hebben er ook last van als een auto langer in de showroom staat.

Ik heb wel eens van de oplossing gehoord dat je veel bar in je banden moet doen en dan goed heet rijden en dan een nacht op de brug laten staan :P
Golf mk5 GTI, Limited Edition 240, 284pk/406nm
meninblackgti

Ok. Ik zal mezelf nog even introduceren met foto's van m'n auto!

Nee aan de banden kan t niet liggen. Toen ik nieuwe banden eronder liet zetten begon eigenlijk deze klacht. Aan banden ligt het niet, want het zijn dure Michelin banden, en met andere banden blijft de trilling aanwezig.

Ik vermoed zelf meer iets id richting van de aandrijving oid.

Elke keer als ik op de snelweg ga rijden haalt het een stukje plezier weg. Zou fantastisch zijn als iemand het verlossende antwoord heeft!
Crokko
Type auto: Scirocco 3

Bericht door Crokko »

Als je de banden uitsluit.....de wiellagers misschien?

Trilt de auto ook met remmen? Je remschijven zouden ook nog krom kunnen zijn.
Afbeelding
Golddigger
Type auto: Passat R36

Bericht door Golddigger »

hallo

verklaar je trilling nader... ik heb maanden lang met een probleem gereden met een trilling in een polo gti 2007 .. bij mij was het geluid alsof het tikte/klopte tegen de plaat achter de remschijf.. heb uit ellende de hele ophanging gecontroleerd maar niks te zien en te voelen .. alles weer in elkaar en was er nog steeds.. het begon bij mij in het begin met een beetje geluid en trillen maar na een tijd was het zo erg dat je dacht dat je komplete aandrijving vast ging lopen.. het geluid was op t laatst schurend en alsof iemand met een kleine hamer steeds harder ging kloppen bij harder rijden en niet motor toerental of versnellings afhankelijk. puur op de omwenteling van het wiel.

uiteindelijke probleem was bij mij de binnenste homokeneten van de bak.. het geluid en gevoel was onverklaarbaar en helemaal niet passend bij een versleten homokeneet geluid. maar bij vervangen was t weg

succes
Golf 5 gti 2007 edition30 Stage VII 500pk/541nm * DSG Stage 3 650nm race clutch * Full Largebore Milltek * Highflow Largebore Intercooler

Passat R36 2009 335pk/400nm
meninblackgti

De trilling is moeilijk te omschrijven maar ik ga het proberen nader te verklaren.

Het is een zoemend geluid wat in volume toe en af neemt net als de trilling die ik bij m'n voeten voel. Ik heb t idee dat het van de wielen komt, of in ieder geval iets mechanisch. Het is iig snelheid afhankelijk, zoals eerder gezegd. Toeren maakt niet uit evenals welke versnelling.
Het klopgeluid wat gesuggereerd is niet herkenbaar in mijn geval.

Begrijp dat diagnoses stellen bij auto's soms knap lastig is, maar vind t best opmerkelijk dat bij twee dealers het probleem niet opgelost kan worden. Maar dat ter zijde;)
Golddigger

het zit zeker weten in het aandrijvende gedeelte.. daarbij bedoel ik vanaf je binnenste homokeneet tot aan je wiel.. als ik jou was zou ik toch maar even je homokeneten laten nakijken.. als 2 dealers er al niet uitkomen en het meest voorkomende is het niet dan zou ik goed eens gelijk kunnen hebben.

maar aan jou de keuze.. ik was ook eerst zeker dat het ze noooooit kunnen zijn..ik ben benieuwd wat het uiteindelijk is.. hou ons op de hoogte
Golf 5 gti 2007 edition30 Stage VII 500pk/541nm * DSG Stage 3 650nm race clutch * Full Largebore Milltek * Highflow Largebore Intercooler

meninblackgti

Je hebt me weer hoop en motivatie gegeven om daar naar te laten kijken en op te investeren. Ik hou jullie op de hoogte en sta echt versteld van jullie bereidheid tot meedenken en snelle reageren. Foto's volgen ook zeker nog van mijn auto, al is ie niet zo bijzonder getuned als de meeste van jullie ;) behalve dan de JD tuning...
Golddigger

laat je iig niet afschepen met dat kan het niet zijn.. !!! gewoon los laten halen en nakijken en/of nieuw vet erin.. er is overigens speciaal vet voor te krijgen die hogere belasting kan hebben. tenminste dat hebben ze bij mij erin gedaan .. en ik ben niet bij de dealer geweest want die weten meestal het minst van vw..

succes

meninblackgti

Hier even tussenbericht

Contact gehad met vriend van me die monteur is bij vw. Volgens hem kan je weinig zien aan homokeneet, slechts vervangen.
Begrijp dat jij alleen het vet hebt laten vervangen? Dat is dus ook een optie?

Begreep ook dat homokeneten vrij prijzig zijn. Iemand nog advies waar deze te kopen om wat voordeliger uit te zijn?

Bedankt
Golddigger

ik heb beide homokeneten laten vervangen de binnenste en meteen speciaal vet erin.. toen ze bij mij eraf gingen liepen ze heel stroef maar dat kan je pas voelen/zien als ze eraf zijn..

ik heb voor de polo 500 euro betaald geloof ik met erop zetten en dat speciale vet

Crokko
Type auto: Scirocco 3

Bericht door Crokko »

Ik meen, dat er ook imitaties zijn die een stuk goedkoper zijn.
Maar of dat een aanrader is?
Een homokineet luistert erg nauw.

Ik heb ooit eens een homokineet laten vervangen bij mijn toenmalige Seat Leon Topsport, hadden ze een verkeerde ingezet, die was iestie langer of korter.
Als je dan in hogere toeren kwam, begon heel de auto te trillen, tot aan de pedalen aan toe.
Afbeelding
MK5GTI08
Type auto: Golf MK5 GTI 08

Bericht door MK5GTI08 »

En wat is het nou uiteindelijk geweest? Ik heb hetzelfde probleem. Precies dezelfde klachtomschrijving. Staat alleen nergens een antwoord..
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl

Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”