diesel tunen

Hier kan je alle handleidingen vinden voor het forum. Hoe plaats ik een foto? Etc. Etc. Ook al je vragen en ideeen voor het forum zijn hier welkom!
Plaats reactie
Tom078
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:42
Type auto: TDi Bleu

diesel tunen

Bericht door Tom078 »

Hoi,

Zoals jullie zullen weten ben ik vrij nieuw in de VW wereld.
Ik moet zeggen dat ik grote bewondering heb voor jullie kennis.

Daarom ook de vraag:
Is er een mogelijkheid om meer pk's te halen uit een mk V 1900 TDI zonder extreme uitgaven?

Ik weet al dat chippen een optie zou kunnen zijn, maar dit heeft niet mijn voorkeur, omdat ik onbekend ben met het chip wereldje.

Hopelijk hebben jullie als kenners, enige ideen voor een diesel.

Gr Tom
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: diesel tunen

Bericht door MkVI Nmgn »

Misschien handig om even erbij te vermelden wat je als budget in gedachten heb.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: diesel tunen

Bericht door Race Eend »

Je komt er niet onderuit om bij een MK5 wat aan de motorsoftware te doen.

Als je grotere verstuivers plaatst, heb je absoluut meer vermogen (meer brandstof is meer vermogen bij diesel motoren), maar de turbodruk kun je niet significant verhogen zonder de ecu software aan te passen. Kortom dan krijg je een roetbak van jewelste (wel meer brandstof maar geen extra lucht).
Bovendien zijn 4 verstuivers beduidend duurder dan een chiptuning.


Simpelste optie is gewoon chiptuning toepassen, dan gaan de 90pk en 105pk allebei naar ~ 140pk en 320Nm.
Wil je meer, dan kun je natuurlijk de turbo+verstuivers+koppeling+chip aanpassen, dan kun je voor relatief weinig geld (uit mijn hoofd ongeveer 4000 euro) naar 200pk en 400Nm.
Tom078 schreef: Ik weet al dat chippen een optie zou kunnen zijn, maar dit heeft niet mijn voorkeur, omdat ik onbekend ben met het chip wereldje.
Vreemd argument, omdat je het niet kent heeft het niet je voorkeur.

Lees je even in erover..
http://www.jdengineering.nl/volkswagen/
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: diesel tunen

Bericht door NielsED30 »

Dat chippen je voorkeur niet heeft omdat je niet bekend ben met het wereldje kan ik goed begrijpen. Toch zijn er genoeg chippers van VAG diesels die weten wat hun doen, en hun chips zijn daardoor ook echt niet slecht. Het is gewoon de makkelijkste manier om meer vermogen te krijgen.

Je kan er wel grotere verstuivers inzetten, of een grotere turbo. Maar zonder aanpassingen gaat dat niet harder lopen, waarschijnlijk zelfs slechter. De software zal altijd aangepast moeten worden op hardwarematige veranderingen.

Ik zou jezelf toch maar is inlezen op chippen. Denk aan JD Engineering, JB Autoservice, VVT, VAGTechniek etc. Allemaal goede adressen om je auto heen te brengen.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Tom078
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2013, 14:42
Type auto: TDi Bleu

Re: diesel tunen

Bericht door Tom078 »

Dus als ik jullie goed begrijp is het verstandig om eerst te chippen.

Is dat te weinig kan ik nog praktisch tunen maar moet daar de chip weer op aangepast worden?

Gr

Iig alvast bedankt voor de verduidelijking.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: diesel tunen

Bericht door bzb »

de prijs per pk winst is het goedkoopst door te chippen
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: diesel tunen

Bericht door Race Eend »

Tom078 schreef:Dus als ik jullie goed begrijp is het verstandig om eerst te chippen.

Is dat te weinig kan ik nog praktisch tunen maar moet daar de chip weer op aangepast worden?

Gr

Iig alvast bedankt voor de verduidelijking.
Als je kleine dingetje doet achteraf (bv de katalysator leegkloppen), dan hoef je niet te remappen, ga je grote dingen aanpassen (bv grotere injectoren) dan moet je de software weer aanpassen.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: diesel tunen

Bericht door yal »

Mijn 1,9 TDI heb ik bij 100.000km laten chippen door JD.
Standaard chip , van 115pk -> 160pk en daar heb ik ruim 100.000km mee gereden.

Toen na 2 ton de turbo bijgeluiden ging maken heb ik een grotere turbo laten monteren met alle bijbehorende aanpassingen.
Ook is toen een verzwaarde Sachs koppeling gemonteerd met een nieuw 2 massa vliegwiel.

Daarna is de auto opnieuw afgesteld ditmaal op de bank bij JD , resultaat 186pk en 452nm koppel.
Zonder een spatje rook.

De nieuwe eigenaar is er erg blij mee en de auto loopt super zuinig en is ook heel snel , dan is het verbruik wel hoger.

Kijk eens op de tdiclub.nl en laat je informeren bij de specialisten.
300pk uit je tdi is mogelijk mits je budget toereikend is.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Plaats reactie

Terug naar “Forum Tips & Trucs en Vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten