Wanneer schakelt een DSG
Geplaatst: 02 aug 2011, 20:55
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe zo'n DSG nou werkt, en dan niet zo zeer hoe die bak in elkaar zit, dat weet ik ondertussen wel. Maar wanneer en waardoor geeft de elektronica door aan de bak om op of terug te schakelen? Kan daar niet echt meer informatie over vinden.
Net zoals in een handbak, als je ineens van gas geven terug moet naar gas los, die je dit bijvoorbeeld in zijn 4 zonder je koppeling in te trappen, maar bij rustig of langzaam rijden in zijn 1 en gas laten trap je dan snel je koppeling in. Ik zie dat de DSG dat ook doet, soms lastig te constateren. Bij lage snelheid, lage versnelling bij gas los zie je aan het toerental vaak dat ie ontkoppelt, maar soms ook weer niet.
Soms merk je ook dat de bak zich verschakelt, volgens mij omdat er een signaal komt om op of terug te schakelen terwijl jij niet andersom verwachtte. Er zijn dan natuurlijk een aantal gegevens die de elektronica doen besluiten om te schakelen. Ben benieuwd of daar meer info over is wanneer en waarom de elektronica daar voor kiest....
Net zoals in een handbak, als je ineens van gas geven terug moet naar gas los, die je dit bijvoorbeeld in zijn 4 zonder je koppeling in te trappen, maar bij rustig of langzaam rijden in zijn 1 en gas laten trap je dan snel je koppeling in. Ik zie dat de DSG dat ook doet, soms lastig te constateren. Bij lage snelheid, lage versnelling bij gas los zie je aan het toerental vaak dat ie ontkoppelt, maar soms ook weer niet.
Soms merk je ook dat de bak zich verschakelt, volgens mij omdat er een signaal komt om op of terug te schakelen terwijl jij niet andersom verwachtte. Er zijn dan natuurlijk een aantal gegevens die de elektronica doen besluiten om te schakelen. Ben benieuwd of daar meer info over is wanneer en waarom de elektronica daar voor kiest....