Warm rijden

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Limited
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 jul 2011, 17:58
Type auto: Limited Edition 240

Warm rijden

Bericht door Limited »

Nu ben ik is benieuwd hoe jullie je auto warm rijden en na hoeveel tijd/kilometers/toerental jullie het gas van de GTI open trekken...

Ik zelf rij meestal 20 min en ga met me toeren nooit boven de 3000, zelfs liever niet boven de 2500 rpm :?:
"Proud owner of A Golf V GTI Limited 240"
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Warm rijden

Bericht door Edition30 »

Limited schreef: Ik zelf rij meestal 20 min en ga met me toeren nooit boven de 3000, zelfs liever niet boven de 2500 rpm :?:

Warm rijden met dit weer valt niet mee :?

Door het ontbreken van een olietemperatuurmeter rij ik nu zo`n 10 km alvorens het gas wat meer open te trekken (meer dan 2.500 / 3.000 rpm). Flink gassen, dus richting het maximum, doe ik liever als ik minimaal een half uur heb gereden.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: Warm rijden

Bericht door Wilcoos »

Heb ongeveer 10min nodig om richting de 90 graden te komen.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Warm rijden

Bericht door wehoo »

Op dit moment met de koudere buitentemperaturen ('s nachts) daalt de olietemperatuur tot ongeveer 10 graden C.
Duurde vanochtend ongeveer 15-20 minuten voordat de olietemp. op zijn bedrijfstemp. van (ongeveer) 90 graden C. is.
De watertemperatuur gaat (veel) sneller en is eerder op zijn 87 graden C. (en is daarom ook geen goede graadmeter voor een warme op bedrijfstemperatuur zijnde motor). Bij hogere belastingen c.q. topsnelheid verandert de watertemp. nauwelijks, terwijl de olietemp. kan oplopen tot 105 graden C.
Kufatec E-MFA's (of equivalent Fiscon Basic Plus) blijven zeer handige apparaten.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: Warm rijden

Bericht door superdave »

Wat is eigenlijk de minimale olie temperatuur voor goed door te rijden?
En de max?
En maximale temperatuur voor het uitzetten van de motor?
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Warm rijden

Bericht door wehoo »

superdave schreef:Wat is eigenlijk de minimale olie temperatuur voor goed door te rijden?
En de max?
En maximale temperatuur voor het uitzetten van de motor?
De motorolietemperatuur varieert tussen de 90 en 105 graden C. Afhankelijk van de belasting van de motor.
De watertemp. blijft (nagenoeg) constant: 87 graden C. (auto temp. geeft dan 90 graden C. aan).
De max. temp. voor het uitzetten, maakt in feite niet uit; de ventilatoren blijven doorlopen.

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Warm rijden

Bericht door Edition30 »

wehoo schreef:
superdave schreef:Wat is eigenlijk de minimale olie temperatuur voor goed door te rijden?
En de max?
En maximale temperatuur voor het uitzetten van de motor?
De motorolietemperatuur varieert tussen de 90 en 105 graden C. Afhankelijk van de belasting van de motor.
De watertemp. blijft (nagenoeg) constant: 87 graden C. (auto temp. geeft dan 90 graden C. aan).
De max. temp. voor het uitzetten, maakt in feite niet uit; de ventilatoren blijven doorlopen.

Afbeelding
"Begin" snap ik, want dan gaat de thermostaat open, maar waar staat "Ende" dan voor? Als deze dan weer dicht gaat met deze temperaturen gaat het toch niet goed.

De vraag over het uitzetten van de motor bij hele hoge olietemperaturen kan ik wel volgen, want de ventilator blijft wel lopen bij een hoge koelvloeistof temperatuur, maar koelt deze dan ook de olie als het nodig is (de oliepomp loopt niet meer). :?:
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
RonnyR20
Berichten: 579
Lid geworden op: 17 apr 2011, 22:17
Type auto: 7R

Re: Warm rijden

Bericht door RonnyR20 »

Vorige week gaf bij mij de motorolietemperatuur 110`c aan, was wel na flink belasten op de Autobahn.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Warm rijden

Bericht door wehoo »

@Edition30.
Voor de volledigheid het volgende plaatje erbij.
"Ende" staat voor de temperatuur waarbij de volledige doorstroming plaats vindt. Het ventiel is volledig geopend.
(7 mm). Bij de 2 ltr motoren wordt dit in tijd uitgedrukt (binnen 10 minuten).

Afbeelding

Afbeelding

(er is sprake van 100 graden C, omdat deze gegevens uit een test komen, n.l. het testen van dit koelvloeistofventiel.)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Warm rijden

Bericht door Edition30 »

Aha, helder. :D
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten