Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Mackdennis »

Hoi ik was benieuwt of de orginel luchtfilter niet simpel te verbetern is?
Zag bij het los halen van het kapje wat naar de grill gaat.

Dat er ook weer gaten richting de motor zitten?? Dit is dan toch de warme lucht die je aanzuigt en liever niet wil hebben?

Dus kan je je filterkast een orginele look behouden maar toch optimaliseren?

Kan je er ook nog iets aan vermogen op winnen?
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Mackdennis »

Weet hier iemand of een k&n of soortgelijke inleg filters
Nog extra vermogen opleveren?
kevin78
Berichten: 760
Lid geworden op: 11 mei 2011, 18:38
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door kevin78 »

Helemaal niks of je moet je huidige filter erg vervuild hebben, dan heeft het nut . anders weggegooid geld
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Mackdennis »

Bij deze het heeft 5pk gebracht een inleg filter van k&n!

Heb nu mede door de weinigen reakties hier..
Zelf mijn lucht aanvoer aangepast, zodat deze geen warmw lucht meer uit de motor ruimte haalt.
Zal verlengsnoer ff vragen of die er foto's van wil plaatsen.
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Verlengsnoer »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 351
Lid geworden op: 19 mei 2011, 20:48
Type auto: Golf MK5 Gti
Locatie: Ründümhause

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Eric H »

Ik ga zelf binnenkort de KN69-9503TFK aanschaffen. ( is een Typhoon open luchtfilter van K&N )

Ben benieuwd wat dit gaat brengen, maar hoor er erg positieve verhalen over.
Dit ga ik wel samen met de Noise Pipe Deletion doen, anders wordt het een beetje te veel van het goede.

Vwb jouw mod : ik vraag me af in hoeverre je de motor hiermee "astmatisch" maakt.
Dwz dat je een substantieel deel van de luchtaanvoer nu geblocked hebt.
Ik vraag me af of dit geen problemen gaat opleveren.....
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Verlengsnoer »

Eric H schreef:Vwb jouw mod : ik vraag me af in hoeverre je de motor hiermee "astmatisch" maakt.
Dwz dat je een substantieel deel van de luchtaanvoer nu geblocked hebt.
Ik vraag me af of dit geen problemen gaat opleveren.....
Ik denk dat het "asmatische" wel mee valt aangezien de carbonio ook dicht is. De ingang (waar de lucht naar binnen komt) is even groot. Wel heeft de carbonio een soort opvangkamer (loopt even breed uit)...
Dus volgens mij zul je er geen nadelige gevolgen van ondervinden, maar wat kan er gebeuren als je wel minder lucht krijgt? Volgens mij ga je armer lopen...
wat in de regel zou betekenen dat je harder kunt, de motor warmer wordt, er dingen stuk kunnen.
misschien ga je niet harder maar juist zachter doordat er minder lucht door de filter gaat.
Op de bank had ik na de chip 298pk. Mijn bottelneck was een "nieuwe" filter die niet genoeg lucht doorliet. Deze werd vervangen door een K&N filter en ik ging naar 324. Te weinig lucht is dus blijkbaar ook niet goed. Beter wat warme lucht dan geen lucht...

ach.... ik weet het niet. Ik zou alleen niet aan mijn luchttoevoer gaan kloten (ook al zou bewezen zijn dat het geen kwaad kan). Hij gaat hard zat zo, de auto rijdt goed, ik heb bijna wat ik hebben wou en geloof het wel.....
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Mackdennis »

Nou heb ik inderdaad gekeken naar carbonio. En wat verlengsnoer ook al zegt.
Het enigste verschil is dat de carbonio.
Na de lucht inlaat iet breder wordt maar daarna dus ook weer met dezelfde "vernauwing"
Naar de inlegfilter gaat!

Iedereen kan zien bij hun eigen auto wat ik precies heb gedaan en bedoel.
Als je je motor kap opent, zie je bij het begin van je lucht aanvoer.
Een kapje die je zo met 2 vingers kan los halen.
En dan zie je dus dat de inlaat geremt wordt door een iets schuin oplopend randje.
En dat er een groot gat zit aan de kant van de motor.
Waar je dus warme lucht van de motor ruimte in je filter trekt.

(Stel dat je te weinig lucht zou krijgen loopt ie juist rijker.. Minder lucht meer brandstof)
Maar dit verwacht ik niet!
Heb mijn idee ook besproken met martijn(jd) en die had er het zelfde idee erover.. Dat je inderdaad de warme kant afsluit.. "Is dus het zelfde als een carbonio"

.Open filters ben ik bang dat de herrie binnen te erg wordt voor mijzelf.
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door MkVI Nmgn »

Twintake (Y)
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Mackdennis »

@ tonnie
Ja twintake is vet maar ook vet 500e en in jou geval nog steeds 400e
Mijn oplossing moet vergeleken worden met een carbonio.
Kwa vermogen winst..

Heb en k&n inleg filter en de warme kant van de lucht aanvoer afgesloten.
En het lipje bij de inlaat eraf gehaald..
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Race Eend »

Mackdennis schreef:Heb mijn idee ook besproken met martijn(jd) en die had er het zelfde idee erover.. Dat je inderdaad de warme kant afsluit.. "Is dus het zelfde als een carbonio"
Als je de warme kant afsluit ga je inderdaad alles naar binnen krijgen, dan is het nog wel zo dat de carbonio mooi geflowed is en de originele intake absoluut niet. Bij de carbonio heb je dan echt een ram-air effect, wat je bij de originele intake, door alle hoekjes etc minder hebt.

Dat is ook waarom de carbonio kelken echt een meetbaar/merkbaar resultaat geven.

Of je dat het geld waard vind voor een carbon kap is de vraag (alhoewel ik het een zeer nuttige en mooi uitziende mod vind).

Origineel heeft men een dergelijk 'krom' design gekozen omdat er maximaal 270pk doorheen moet (golf R20). Echter ga je naar 330+pk. Dan is de originele luchtfilterbak echt aan de krappe kant, met de standaard intake en een standaard filter.
Af fabriek kiest men om in alle gevallen geen water binnen te krijgen (als je bv door een hele diepe plas rijdt in bv een tunnel waarbij de voorgril onder water komt te staan). Dan zul je met de carbonio wel water binnen krijgen, met de originele aanzuigkelk niet.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Mackdennis »

@race eend

Tja heb nu de k&n inleg filter dat gaf voor deze mod een winst van 5pk bij mijn.
Echter is mijn altijd vertelt dat warme lucht een negatief effect heeft.

Vandaar dat ik eens naar een carbonio heb gekeken en inderdaad vele malen mooier.
Maar daar ging het mijn niet om althans niet voor dat geld.

De lucht inlaat in de gril is bij de standaard echt niet kleiner dan die van carbonio.
Dus zou ik hem nu niet afknijpen door de achterkant van de aanzuigmond.
Aftesluiten( de warme kant) dus in theorie zou dat me winst moeten zijn toch?

Of het meerbaare winst is??? Zal niet veel zijn tenslotte is een carbonio ook maar 10 pk
En de eerst 5 heb ik al door de inlegmat.

Persoonlijk denk ik dat je inderdaad wel meer kunt halen met een bv twintake.
Dan is alle bellemring wel weg.. Maar of je met een carbonio echt meer haalt?
Kewa looks wel ja maar kwa vermogen?
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Race Eend »

Het is allemaal getest op de rollenbank, dus ik weet zeker dat de carbonio kelk (even zonder filter) echt een winst(je) geeft, tov de originele aanzuigmond.

Wat ik al aangaf, je hebt hem nu dicht zitten zul je alle lucht die binnen komt via de gril, ook in je luchtfilterbak krijgen (wat origineel niet zo is, omdat een groot deel van de lucht dan zo door stroomt de motorruimte in door de opening).

Of je origineel zonder modificatie warme lucht aanzuigt lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Als je rijdt komt er nl behoorlijk wat rijwind door de gril, een deel van die lucht stroomt dan direct de filterbak in. Het lijkt me niet logisch dat de lucht aangezogen wordt 'om een hoekje' uit de motorruimte. (er ontstaat nl echt 'druk' vanuit de gril, zeker bij hogere snelheden).

Wat er bij de carbonio kelk gebeurd is dat álle lucht die via de voorgril naar binnen komt, daadwerkelijk in de luchtfilter bak komt en dat dit met een optimale flow gaat.
Dit zelfde doet de twin intake van forge ook, echter heeft deze nog minder restrictie door de grote buis om het blok, waarmee de luchtfilter bak vervalt.
Nadeel is dat je dan je motorafdekking kwijt bent en dat het meer wat geluid maakt (wat je ook weer als voordelen kunt zien!). Voordeel is dat de twin-intake theoretisch nog even wat meer vermogen kan geven, zeker als je het maxi maximale uit de k04 wilt halen zal het een must zijn.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: Orgineel luchtfilterkast verbeteren?

Bericht door Mackdennis »

Of je origineel zonder modificatie warme lucht aanzuigt lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Als je rijdt komt er nl behoorlijk wat rijwind door de gril, een deel van die lucht stroomt dan direct de filterbak in. Het lijkt me niet logisch dat de lucht aangezogen wordt 'om een hoekje' uit de motorruimte. (er ontstaat nl echt 'druk' vanuit de gril, zeker bij hogere snelheden).
Tja het is jammer dat ik het niet bij jullie terplekken had dicht gemaakt.
Kijken of het op jullie bank iets scheelt.
En denk dat je zo ie zo bij stoplichten.
Of met langzame snelheden wel degelijk koudere lucht binnen krijgt nu.

Let wel zeg niet dat dit beter is dan een carbonio.. Maar dit kost een stukje platic en een.
Stukje tape.
En is denk ik een goedkopere kleine verbetering.

Net zo als dat je de eerst katalysator eruit klopt uit de downpipe.
Zal het ook niet redden tegen een downpie van bv miltek.
Maar brengt wel al een kleine verbetering.

Maar goed.. Andere vraag dan.
Stel ik ga alsnog voor een forge twintake..
moet dan weer je software aangepast worden?
En wat voor extra winst zou er dan nog inzitten?
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten