Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1
Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1
ik wil graag een 1.8 16V 'KR' blok monteren in deze GTI mk1 1800 van 1983 (moet m nog ophalen), en dan voorzien van webers met snelle nokkenassen.
Gaat dat passen in de motorruimte op de bestaande steunen van de 1800 en aan de versnellingsbak?
Gaat dat passen in de motorruimte op de bestaande steunen van de 1800 en aan de versnellingsbak?
Laatst gewijzigd door Erics op 13 apr 2014, 22:55, 8 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: 1.8 16V in een mk1
ow sjit zo snel kan ik het niet bijspammen
- RobvR
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 23:32
- Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
- Locatie: Noord Limburg
Re: 1.8 16V in een mk1
Mooie vraag voor Spuugemmer. Die weet dit soort dingen wel.
Sorry Yal, jij natuurlijk ook!!
Sorry Yal, jij natuurlijk ook!!
Groet RobvR
Re: 1.8 16V in een mk1
De motorsteunen zijn hetzelfde , dus dat moet passen.
Wel zou ik de 2Y bak die bij een 16v hoort monteren.
De klinknagels uit het differentieel vervangen voor bouten.
Succes , grt yal.
Wel zou ik de 2Y bak die bij een 16v hoort monteren.
De klinknagels uit het differentieel vervangen voor bouten.
Succes , grt yal.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: 1.8 16V in een mk1
Oke dan! dan moet ik ook nog even op zoek naar de bak.yal schreef:De motorsteunen zijn hetzelfde , dus dat moet passen.
Wel zou ik de 2Y bak die bij een 16v hoort monteren.
De klinknagels uit het differentieel vervangen voor bouten.
Succes , grt yal.
In ieder In ieder geval heb ik de auto alvast... net gekocht en op de terugweg naar huis.
Ik ga dadelijk op pad voor een KR motor… weer op pad, zucht….
Laatst gewijzigd door Erics op 28 mar 2014, 11:11, 4 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 15 aug 2013, 21:03
Re: 1.8 16V in een mk1
Twee mooie auto's bij elkaar!!
Re: 1.8 16V in een mk1
Als je een KR motor compleet van een Scirocco II koopt pas het allemaal plug & play.
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.
Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.
Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo
Grt Yal
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.
Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.
Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: 1.8 16V in een mk1
Hebbus… een KR motor van een Scirocco met bak.yal schreef:Als je een KR motor compleet van een Scirocco II koopt pas het allemaal plug & play.
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.
Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.
Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo
Grt Yal
Het spruitstuk zal ik ws ook niet nodig hebben, ten minste als de jongens kiezen voor webers….
overigens zit er die versnellingsbak aan vast die jij al noemde.
Wat een bof he?
Laatst gewijzigd door Erics op 28 mar 2014, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: 1.8 16V in een mk1
Goed bezig , je laat er geen gras over groeienErics schreef:Het spruitstuk zal ik ws ook niet nodig hebben, ten minste als de jongens kiezen voor webers….yal schreef:Als je een KR motor compleet van een Scirocco II koopt pas het allemaal plug & play.
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.
Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.
Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo
Grt Yal
overigens zit er die versnellingsbak aan vast die jij al noemde.
Wat een bof he?
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: 1.8 16V in een mk1
je moet het ijzer smeden als het heet is…yal schreef:
Goed bezig , je laat er geen gras over groeien
Grt Yal
stel je voor dat er straks weer wat tussenkomt…
@Yal: heb jij ervaring met Weitec schroefsets?
Die set zit nu onder de Golf, maar de wegligging is wat mij betreft niet optimaal. De vering is erg stug, dat is oké, maar ik betwijfel of de veerkarakteristiek goed past bij de ingestelde demping.
Mijn vraag is eigenlijk: zouden verlagingsveren met Bilstein dempers een betere samenstelling zijn?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: 1.8 16V in een mk1
[/quote]
je moet het ijzer smeden als het heet is…
stel je voor dat er straks weer wat tussenkomt…
@Yal: heb jij ervaring met Weitec schroefsets?
Die set zit nu onder de Golf, maar de wegligging is wat mij betreft niet optimaal. De vering is erg stug, dat is oké, maar ik betwijfel of de veerkarakteristiek goed past bij de ingestelde demping.
Mijn vraag is eigenlijk: zouden verlagingsveren met Bilstein dempers een betere samenstelling zijn?[/quote]
Zo is het maar net
Ik heb geen ervaring met Weitec of met Bilstein.
Wel positieve ervaringen met KW en onder mijn mk1 GTI heb ik Koni geel met originele veren , stug zat naar mijn idee zelfs met 175/70/13 ''ballon'' banden eronder. Wegligging is prima nadat ik alle rubbers heb vervangen.
Alle 16V Scirocco's hadden een dwars versteviging onderaan tussen de voorste draagarmen , die zou ik ook maar meteen scoren!
Zo voorkom je dat de boel uit elkaar getrokken wordt met dat extra vermogen.
Ik heb er ook 1 alleen weet ik het merk niet meer , auto staat nog in de winterstalling dus ik z.s.m. een kijken.
Grt Yal
je moet het ijzer smeden als het heet is…
stel je voor dat er straks weer wat tussenkomt…
@Yal: heb jij ervaring met Weitec schroefsets?
Die set zit nu onder de Golf, maar de wegligging is wat mij betreft niet optimaal. De vering is erg stug, dat is oké, maar ik betwijfel of de veerkarakteristiek goed past bij de ingestelde demping.
Mijn vraag is eigenlijk: zouden verlagingsveren met Bilstein dempers een betere samenstelling zijn?[/quote]
Zo is het maar net
Ik heb geen ervaring met Weitec of met Bilstein.
Wel positieve ervaringen met KW en onder mijn mk1 GTI heb ik Koni geel met originele veren , stug zat naar mijn idee zelfs met 175/70/13 ''ballon'' banden eronder. Wegligging is prima nadat ik alle rubbers heb vervangen.
Alle 16V Scirocco's hadden een dwars versteviging onderaan tussen de voorste draagarmen , die zou ik ook maar meteen scoren!
Zo voorkom je dat de boel uit elkaar getrokken wordt met dat extra vermogen.
Ik heb er ook 1 alleen weet ik het merk niet meer , auto staat nog in de winterstalling dus ik z.s.m. een kijken.
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: 1.8 16V in een mk1
Ik zal eens kijken of ik die versteviging tussen de draagarmen kan vinden.
Heb in ieder geval de dikkere aandrijfassen behorende bij de sirocco 16V en vandaag ook de 3-delige Zender spoiler gescoord
En, ik zag een soort carterbescherming onder de auto!? Is dat standaard?
Heb in ieder geval de dikkere aandrijfassen behorende bij de sirocco 16V en vandaag ook de 3-delige Zender spoiler gescoord
En, ik zag een soort carterbescherming onder de auto!? Is dat standaard?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: 1.8 16V in een mk1
Carter bescherming is niet standaard , wel beter!Erics schreef:Ik zal eens kijken of ik die versteviging tussen de draagarmen kan vinden.
Heb in ieder geval de dikkere aandrijfassen behorende bij de sirocco 16V en vandaag ook de 3-delige Zender spoiler gescoord
En, ik zag een soort carterbescherming onder de auto!? Is dat standaard?
Zender achterklep spoiler is wel een fraai ding.
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: 1.8 16V in een mk1
Als je toch met die Zender spoiler aan de gang gaat ben ik wel benieuwd hoe je die vast zet.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?
BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?
BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Re: 1.8 16V in een mk1
Jako schreef:Als je toch met die Zender spoiler aan de gang gaat ben ik wel benieuwd hoe je die vast zet.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?
BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik vermoed dat de spoiler idd vast zit met een dubbelzijdig tape, en soms zelfs met raamkit,
hoop het niet voor je…
Ik heb overigens eens gekeken waar die schroeven doorheen gaan, maar daar word ik niet vrolijk van: dwars door het mooie plaatwerk
Misschien is wel allen te plakken, zonder schroeven, maar het is best een zwaar ding…
iemand enig idee?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: 1.8 16V in een mk1
Daarom kom je ook vaak rottigheid tegen onder zo'n zender spoiler.Erics schreef:Jako schreef:Als je toch met die Zender spoiler aan de gang gaat ben ik wel benieuwd hoe je die vast zet.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?
BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik vermoed dat de spoiler idd vast zit met een dubbelzijdig tape, en soms zelfs met raamkit,
hoop het niet voor je…
Ik heb overigens eens gekeken waar die schroeven doorheen gaan, maar daar word ik niet vrolijk van: dwars door het mooie plaatwerk
Misschien is wel allen te plakken, zonder schroeven, maar het is best een zwaar ding…
iemand enig idee?
Boren in het plaatwerk doe ik niet dus vandaar dat ik geen zender spoiler heb.....wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: 1.8 16V in een mk1
Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html
Re: 1.8 16V in een mk1
Golf88 schreef:Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html
ik geloof dat ik nu ook een zender spoiler over heb
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: 1.8 16V in een mk1
Als het alleen om die schroeven gaat, zou dat voor mij geen reden zijn om het te laten. Persoonlijk vind ik deze spoiler alleen geen toegevoegde waarde voor een MK1.Erics schreef:Golf88 schreef:Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html
ik geloof dat ik nu ook een zender spoiler over heb
Re: 1.8 16V in een mk1
, dan zal ik z.s.m. eens kijken bij mijn wielkuipen/voorspoiler aangezien ik alles heb vastgezet met RVS.Golf88 schreef:Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html
Bedankt voor de tip!
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Re: 1.8 16V in een mk1
vanavond twee uurtjes met mijn zoon aan de gang met de 16V motor.
Uitlaatspruitstuk met de K-Jectronic gedemonteerd,
Die ga ik alvast te koop zetten, meteen weer ruimte maken…
Ik had gedacht verder te gaan met de 8V, maar heb mij toch bedacht.
De standaard 27pk verschil heb ik dan alvast gewonnen.
Maar wat een ongelooflijk dom profiel van de inlaatpoorten zeg. Misschien laat ik die gekke openingen aan de bovenkant van de inlaatpoorten wel deels oplassen zodat de gaten normaal ovaal worden en de luchtstroming wat sneller gaat. Heel wat anders dan een standaard Cosworth kop.
Uitlaatspruitstuk met de K-Jectronic gedemonteerd,
Die ga ik alvast te koop zetten, meteen weer ruimte maken…
Ik had gedacht verder te gaan met de 8V, maar heb mij toch bedacht.
De standaard 27pk verschil heb ik dan alvast gewonnen.
Maar wat een ongelooflijk dom profiel van de inlaatpoorten zeg. Misschien laat ik die gekke openingen aan de bovenkant van de inlaatpoorten wel deels oplassen zodat de gaten normaal ovaal worden en de luchtstroming wat sneller gaat. Heel wat anders dan een standaard Cosworth kop.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1
Het motortje ligt uit elkaar.
Nu eens kijken wanneer en waar ik met de kop en het onderblok langs ga.
Ik heb in een spreadsheet vrijwel alle componenten apart benoemd en er zo veel mogelijk prijzen achter gezet, uhum, het kostenplaatje doet zo maar € 10.000. Ik zal wel te veel er op hebben gezet (zal kijken of ik de spreadsheet kan toevoegen)
Is het nodig om bv nieuwe (sterkere) klepveren te nemen voor 276° graden nokkenas van Schrick (geschikt voor hydraulische stoters)? En is het dan echt nodig om nieuwe hydraulische klepstoters te nemen zoals Schrick aangeeft (anders vervalt garantie)?
Nu eens kijken wanneer en waar ik met de kop en het onderblok langs ga.
Ik heb in een spreadsheet vrijwel alle componenten apart benoemd en er zo veel mogelijk prijzen achter gezet, uhum, het kostenplaatje doet zo maar € 10.000. Ik zal wel te veel er op hebben gezet (zal kijken of ik de spreadsheet kan toevoegen)
Is het nodig om bv nieuwe (sterkere) klepveren te nemen voor 276° graden nokkenas van Schrick (geschikt voor hydraulische stoters)? En is het dan echt nodig om nieuwe hydraulische klepstoters te nemen zoals Schrick aangeeft (anders vervalt garantie)?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1
Heb ook nog wat huiswerk gedaan…
De diameter vd zuigers: 80,8 mm
Slaglengte: 85,8 mm
Dikte koppakking: 2 mm
Hoogte tot Deck: 1,5 mm
CC verbrandingskamer: 46 mm (nog niet gemeten)
Dan kom ik op een compressieverhouding van: 9,2:1 ! berekend met Hotrod.nl calcs, http://www.hotrod.nl/calculators/compre ... ouding.php
Ik zal de som wel fout hebben…
Maar het "puzzels" mij of ik met een 276 graden nokkenas omhoog kan/moet met compressieverhouding?
De diameter vd zuigers: 80,8 mm
Slaglengte: 85,8 mm
Dikte koppakking: 2 mm
Hoogte tot Deck: 1,5 mm
CC verbrandingskamer: 46 mm (nog niet gemeten)
Dan kom ik op een compressieverhouding van: 9,2:1 ! berekend met Hotrod.nl calcs, http://www.hotrod.nl/calculators/compre ... ouding.php
Ik zal de som wel fout hebben…
Maar het "puzzels" mij of ik met een 276 graden nokkenas omhoog kan/moet met compressieverhouding?
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
- Spuugemmer
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
- Type auto: MK1 GTI
Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1
Compressie kan sowieso naar 11:1.
Setje verse stoters kan sowieso geen kwaad.
Kijk ook even bij cat cams. Die hebben hele mooie nokkenassen profielen voor KR motoren.
Setje verse stoters kan sowieso geen kwaad.
Kijk ook even bij cat cams. Die hebben hele mooie nokkenassen profielen voor KR motoren.
Golf MK1 GTI
Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1
Klepstoters kan je meten , meer dan 0,1mm speling is vervangen.
Zou ze sowieso vervangen.... zijn er maar 16
Boring van zowel KR als PL is 81mm , slag 86,4 en compressie verhouding 10,0:1 standaard.
Koppel PL is hoger bij lager toerental 168nm/4250 rpm en KR 163nm/4600 rpm
Inlaat nokkenassen zit ook behoorlijk verschil in, uitlaat as beide hetzelfde.
€10.000,- is wel een beetje veel
Lijkt dat er een beste stootrand in het onderblok zit , je gaat toch opboren.
Gekke inlaat of niet, ik vond zowel de PL als de KR fijne motoren en best zuinig bij normaal gebruik.....
Succes met je mooie project!
Groet Yal
Zou ze sowieso vervangen.... zijn er maar 16
Boring van zowel KR als PL is 81mm , slag 86,4 en compressie verhouding 10,0:1 standaard.
Koppel PL is hoger bij lager toerental 168nm/4250 rpm en KR 163nm/4600 rpm
Inlaat nokkenassen zit ook behoorlijk verschil in, uitlaat as beide hetzelfde.
€10.000,- is wel een beetje veel
Lijkt dat er een beste stootrand in het onderblok zit , je gaat toch opboren.
Gekke inlaat of niet, ik vond zowel de PL als de KR fijne motoren en best zuinig bij normaal gebruik.....
Succes met je mooie project!
Groet Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten