RNS510 spraak

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
ronzuid
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mei 2011, 20:02
Locatie: Westland

RNS510 spraak

Bericht door ronzuid »

@Wehoo,

ik heb een Nederlandse boardcomputer in mijn nieuwe wagen, in principe zou dan ook de Nederlandse spraakherkenning moeten werken.
Ik heb achteraf een RNS510 C-versie HW41 geplaatst, kan ik dan via de vag.com kabel de spraakherkenning activeren en werkt deze dan of moet er een extra microfoon bijgeplaatst worden wat je wel eens leest bij A en B-versie's van de RNS510, of hoeft dat niet bij een C-versie?

grt Ron
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: RNS510 spraak

Bericht door wehoo »

ronzuid schreef:@Wehoo,

ik heb een Nederlandse boardcomputer in mijn nieuwe wagen, in principe zou dan ook de Nederlandse spraakherkenning moeten werken.
Ik heb achteraf een RNS510 C-versie HW41 geplaatst, kan ik dan via de vag.com kabel de spraakherkenning activeren en werkt deze dan of moet er een extra microfoon bijgeplaatst worden wat je wel eens leest bij A en B-versie's van de RNS510, of hoeft dat niet bij een C-versie?

grt Ron
Spraakherkenning,(spraakbesturing) staat los van een VAGCOM programmering, maar is afhankelijk van je SW versie. Of een 2e micro nodig is met een Premiumvoorbereiding (origineel VW) weet ik niet. Bij mijn Kufatec Fiscon Basic Plus --- RNS510 combinatie is wel een 2de mic. nodig. Die 2de mic zit gewoon naast de 1ste mic. in de dakhemel (voor de 2 lampen van de binnenverlichting). In de GTI V (VI weet ik niet) is daar een ruimte voor, achter het afdekklepje. De 2de mic. kan daar naast worden geplaatst, zodat beide mics volkomen uit het zicht zijn geplaatst. De houder voor de mics is van dien aard dat het ontvangen geluid zodanig wordt "gericht" dat de verstaanbaarheid (voor de ander) zeer goed is.
In vergelijking met mijn voorgaande "in het zicht" geplaatste mic van de originele Pioneer F900bt is de verstaanbaarheid voor de ander in zeer grote mate vooruit gegaan.

Volgens mij is spraakbediening vanaf SW 38xx geïmplementeerd in de RNS510. Zelfs NL.
Het feit dat je BC Nederlands is en daarmee een koppeling qua taalinstelling met de RNS510 heeft, zegt niet zoveel over de taalinstelling van de BC. BC en RNS510 volgen elkaar qua taalinstelling. Maar alleen als de ondersteunde taal door beiden mogelijk is.

Ik had gezien dat je een nieuwe GTI VI had met een NL display. (ik volg ook nog het AW GTI forum). In mijn V heb ik dit gedeeltelijk (is dus ook mogelijk). Een aantal functies van de RNS510 (NL taal) en de Kufatec Fiscon Basic Plus worden in het NL in de BC+ weergegeven. En dat terwijl de originele instellingsmogelijkheden van de MFA+ (comfort, licht & zicht etc..) niet in het Nederlands kunnen, dat ondersteund VW namelijk niet.

T.a.v. SW 38xx --> er circuleren verschillende gemodificeerde versies van op het inter (use-)net.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: RNS510 spraak

Bericht door GolfL »

Beste,

Ik heb een RNS510 C met SW 3890. Hierbij werkt de spraakherkenning in het Nederlands. Ik heb ook een kufatec fiscon plus. Hierbij zit een microfoon (geplaats boven op mijn stuur). Ik heb de originele mic (geplaatst tussen de 2 lampjes op eht plafond) moeten hardwiren aan mijn RNS510. Hier zitten 2 pinnen op ("mic in" en "mic out"). Nu dat gedaan is werkt de rns met 2 speakers, 1 voor de telefoon(kufatec) en voor de spraakherkenning de OEM bij je plafondverlichting.

Gr,
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: RNS510 spraak

Bericht door wehoo »

@GolfL.
Hoezo maar 2 speakers? De mic. behorende bij de Kufatec Fiscon werkt hier over alle speakers betreffende de telefoon.
De mic voor de spraakherkenning (heb ik overigens niet), wordt toch op de quadlock van de RNS510/Kufatec aangesloten?
(vlgs. Emiel, je weet wel).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: RNS510 spraak

Bericht door GolfL »

Hoo stom, met speaker bedoelde ik microfoon. Inderdaad beide hoor je over al je speakers.

Op quadlock aansluiten klopt, maar hier heb je 2 pinnetjes nodig die je in de quadlock moet klikken. Deze heb ik toen van emiel gekregen. Deze pinnetjes moet je dan op de plek van "mic in" en "mic out" zetten en deze 2 kabels gaan vervolgens naar je mic toe. Dus:

1 mic is voor je telefoon (kufatec) en gaat dan naar het kufatec kastje toe
1 mic is voor je spraakherkenning en gaat naar je RNS

Teminste zo zit het bij mij!
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
ronzuid
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mei 2011, 20:02
Locatie: Westland

Re: RNS510 spraak

Bericht door ronzuid »

Thanks Wehoo en GolfL!

Met vag.com bedoel ik dat ik ergens had gezien dat je de spraakbesturing eerst moest activeren /aanzetten met deze kabel.......zal de laptop eens een keer aan de wagen hangen.

Dus bottom line, er moet altijd een 2e mic bijkomen?
ronzuid
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mei 2011, 20:02
Locatie: Westland

Re: RNS510 spraak

Bericht door ronzuid »

Wehoo,

nog een puntje, heb jij enig idee hoe die bluetooth functie op de RNS510 werkt zodat je muziek kan streamen vanaf je telefoon?
Ik heb een BT tekentje in de Media map staan, rechtsboven, maar deze licht nooit op, ik heb het geprobeerd met een iPhone, Blackberry en een Nokia, enig idee wat ik over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: RNS510 spraak

Bericht door wehoo »

ronzuid schreef:Wehoo,

nog een puntje, heb jij enig idee hoe die bluetooth functie op de RNS510 werkt zodat je muziek kan streamen vanaf je telefoon?
Ik heb een BT tekentje in de Media map staan, rechtsboven, maar deze licht nooit op, ik heb het geprobeerd met een iPhone, Blackberry en een Nokia, enig idee wat ik over het hoofd zie?
De RNS510 heeft zelf geen bluetooth, vandaar de ondersteuning door de Premiumvoorbereiding van VW (box onder je voorstoel) of de (derde partij) oplossing van Kufatec --> Kufatec Fiscon Basic (evt. Basic Plus).
De instellingen van het Premiumsysteem van VW ken ik niet. Ik heb een Kufatec Fiscon Basic Plus.

De Kufatec FBP herkent mijn Iphone 4, waarna er een "phone-scherm" wordt weergegeven met info in de RNS510. Via de RNS510 is de Iphone (4) te bedienen. De Iphone gaat trouwens in de 'silent mode' en de geluiden gaan via de RNS510. Hier zit echter een kanttekening bij: geluiden van SMS en E-mail (pushberichten) worden niet als geluid doorgegeven. De RNS510 herkent dit wel en is even "stil". In het scherm (niet in het navigatiescherm maar de andere schermen) komt gedurende deze korte "stilte" een telefoonsymbooltje. Niet echt handig, maar er is geen oplossing voor op dit moment.

Geluid van de Iphone naar de RNS510 via bluetooth gaat via het A2DP protocol. Beide apparaten (Iphone en Kufatec FBP) ondersteunen dit. Het is echter niet zinvol omdat het geluid op die wijze alleen in mono kan worden doorgegeven. Tja.. dat is natuurlijk niets. Ik gebruik het nooit. Bediening van je Iphone via dit A2DP protocol loopt niet via de RNS510. Dat verloopt via de knoppen op je hendel of stuur en is zichtbaar in je display tussen de klokken.
Zie onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: RNS510 spraak

Bericht door GolfL »

Hey wehoo, ik zie dat jou kufatec module ook in het nederlands is? Bij mij is dit gewoon engels.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: RNS510 spraak

Bericht door wehoo »

GolfL schreef:Hey wehoo, ik zie dat jou kufatec module ook in het nederlands is? Bij mij is dit gewoon engels.
Emiel heeft er destijds iets mee gedaan in VCDS, wat exact was "het geheim van de smid". (ik weet het niet precies.)
Ik neem aan dat jouw RNS510 gewoon de Nederlandse taal heeft en het niet in het feit ligt, dat de RNS510 en de Kufatec elkaar volgen. In de E-MFA heb ik ook gewoon "water" (nou maakt dat in het Engels niets uit) en "olie" staan.

De Kufatec Fiscon Basic Plus heeft de Nederlandse taal: Klik: Kufatec Fiscon Basic Plus voor VW
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: RNS510 spraak

Bericht door GolfL »

Hmm, bij mij is mijn RNS510 inderdaad nederlands. En de kufatec menu op mijn MFA+ is engels, nooit aandacht aan besteed eigenlijk of het wel naar nederlands kon.

Zal even kijken morgen of ik in het menutje van kufatec de taal kan veranderen, neem aan van wel.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
superdave
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
Type auto: GTE
Locatie: Kop NoordHolland

Re: RNS510 spraak

Bericht door superdave »

Ben wel benieuwd eigenlijk...
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: RNS510 spraak

Bericht door wehoo »

GolfL schreef:Hmm, bij mij is mijn RNS510 inderdaad nederlands. En de kufatec menu op mijn MFA+ is engels, nooit aandacht aan besteed eigenlijk of het wel naar nederlands kon.

Zal even kijken morgen of ik in het menutje van kufatec de taal kan veranderen, neem aan van wel.
Ik heb zelf even gecheckt bij mij. In het Fiscon gedeelte is geen taalinstelling mogelijk. In het MFA+ gedeelte uiteraard wel, maar daar zit niet de Nederlandse taal bij. Dat gedeelte is bij mij ook niet Nederlands. Verander ik de taal in de RNS510, blijft het Fiscon gedeelte Nederlands. Ik ga ervan uit dat Emiel ( KLIK: Electronic4cars ) dit met VCDS in het Fiscon gedeelte heeft veranderd.
Hij liet me dat destijds nog trots zien, maar ik heb toen niet naar de codering gevraagd.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Emielvanham

Re: RNS510 spraak

Bericht door Emielvanham »

Ik zag mijn naam zo vaak voorbij komen dat deze smid een geheimpje zal verklappen:

Voor NL taal op de Fiscon: koppel je telefoon met de fiscon en toets OP HET TELEFOONTOESTEL de volgende code in: *582#3006 -> bel.. wacht totdat je Mien KPN hoort dat het nummer niet bestaat en je BIS is NL (voor het telefoongedeelte dan)
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: RNS510 spraak

Bericht door wehoo »

@Emielvanham.
Volg je dit forum 8-) Of was je getipt. ;)
Bedankt voor de aanwijzing.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten