Pagina 1 van 2
Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 29 jul 2014, 22:31
door Stoffn
Sedert enkele maanden voel ik een licht dipje bij matige acceleratie.
Steeds voorkomend net voor of net na 3000 toeren/min.
Precies alsof de motor niet genoeg turbodruk krijgt en eventjes inhoudt om erna weer volop te "blazen".
Auto is van 2010 met 70000km.
Iemand enige raad?
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 06:46
door bluetiger
Even laten uitlezen met een vagcom kan al helpen. Verders nieuwe bougies, brandstoffiliter, luchtfilter, oliefilter kan een oplossing zijn. Dealeronderhouden? Anders hans sloot eens bellen voor een chemische motorcleaning.
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 09:05
door Stoffn
bluetiger schreef:Even laten uitlezen met een vagcom kan al helpen. Verders nieuwe bougies, brandstoffiliter, luchtfilter, oliefilter kan een oplossing zijn. Dealeronderhouden? Anders hans sloot eens bellen voor een chemische motorcleaning.
Wagen heeft nog maar net al zijn filters gehad, incl brandstoffilter & bougies. Dus aan het onderhoud kan het, althans volgens mij, niet liggen.
Kan je wat specifieker zijn met uitlezen? Of bedoel je dan gewoon foutmeldingen en geen meetwaarden?
Er zijn geen foutmeldingen aanwezig, vagcom ter beschikking.
Ik heb persoonlijk ook al zitten denken dat mijn inlaat verontreinigt geraakt. Iemand een idee hoe ik dit zelf kan reinigen? Met welke producten bijvoorbeeld. Hans sloot is iets te ver rijden voor me.
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 09:36
door KlouxOne
tegenwoordig zie ik steeds meer bedrijven die een inlaat chemisch kunnen reinigen. Tuningsparts in zoetermeer kan het ook al. Of Vag Techniek in Nuenen. Cemtemp in ridderkerk. gebruiken allemaal het zelfde BG reinigingsmiddel als Hansje doet. Dus dat lijkt me voor jou een betere opties aan gezien deze dichterbij zijn.
Heb je toenvallig een ander lucht filter gemonteerd zonder de software aan te laten passen?
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 09:51
door Stoffn
KlouxOne schreef:tegenwoordig zie ik steeds meer bedrijven die een inlaat chemisch kunnen reinigen. Tuningsparts in zoetermeer kan het ook al. Of Vag Techniek in Nuenen. Cemtemp in ridderkerk. gebruiken allemaal het zelfde BG reinigingsmiddel als Hansje doet. Dus dat lijkt me voor jou een betere opties aan gezien deze dichterbij zijn.
Heb je toenvallig een ander lucht filter gemonteerd zonder de software aan te laten passen?
Neen, de wagen is origineel gebleven.
Ik zal eens zien waar ik dat product kan vinden!
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 09:58
door KlouxOne
Het is niet alleen het product. maar je hebt er ook een stuk hardere voor nodig die de vloeistof onder hogedruk inspuit. met die kilometerstand kan het inderdaad geen kwaad om de inlaat is te laten reinigen.
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 11:23
door ron1966
Wastegate vervangen!!!!! (N75)
Probleem opgelost
Gaan altijd kapot. En koop een goede, niet eentje bij VW

Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 11:26
door Stoffn
ron1966 schreef:Wastegate vervangen!!!!! (N75)
Probleem opgelost
Gaan altijd kapot.
En koop een goede, niet eentje bij VW 
Meer info graag?
BTW, dit betreft wel een 6 gti.
Ik dacht dat dit enkel voorkwam bij de 5 gti.
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 16:10
door ron1966
Stoffn schreef:ron1966 schreef:Wastegate vervangen!!!!! (N75)
Probleem opgelost
Gaan altijd kapot.
En koop een goede, niet eentje bij VW 
Meer info graag?
BTW, dit betreft wel een 6 gti.
Ik dacht dat dit enkel voorkwam bij de 5 gti.
FF googlen kerel!!!! elke turbo motor heeft een afblaasventiel. Anders zou je de motor opblazen.
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
FF googlen voor een goede N75 vraag anders aan Jos!
Re: Dipje tijens acceleratiea
Geplaatst: 30 jul 2014, 17:39
door Stoffn
Zo bedoelde ik helemaal niet.
Ik weet heus wel wat zo'n klep doet.
Maar ik wist niet dat ze op een 6 gti ook stuk gingen. Op een 5 gti hoorde je zoiets vaak.
Re: Dipje tijens acceleratiea
Geplaatst: 30 jul 2014, 20:53
door ron1966
Stoffn schreef:Zo bedoelde ik helemaal niet.
Ik weet heus wel wat zo'n klep doet.
Maar ik wist niet dat ze op een 6 gti ook stuk gingen. Op een 5 gti hoorde je zoiets vaak.
Alle TSItjes hebben dit probleem. Geloof me. maak het vaak mee met het werk dat ik uitvoer.
Re: Dipje tijens acceleratiea
Geplaatst: 30 jul 2014, 21:20
door Stoffn
ron1966 schreef:Stoffn schreef:Zo bedoelde ik helemaal niet.
Ik weet heus wel wat zo'n klep doet.
Maar ik wist niet dat ze op een 6 gti ook stuk gingen. Op een 5 gti hoorde je zoiets vaak.
Alle TSItjes hebben dit probleem. Geloof me. maak het vaak mee met het werk dat ik uitvoer.
Ik geloof je hoor. Want ik had al zo'n vermoeden dat het die richting zou uitgaan.
Telkens ik accelereer en de dip uitlok, dan doet hij het soms bij 2800 toeren maar ook bij 3200 toeren. Er zit geen "vast" toerental in.
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 22:34
door ronald81
Even uit nieuwsgierigheid, hoe lok je de dip precies uit?
Simpelweg tussen het aangegeven toerental vol gas geven?
Heb je dip dan altijd? Of misschien alleen in bepaalde versnellingen?
Of in alle versnellingen en in bepaalde versnellingen meer dan in de andere?
Om eventuele problemen te herkennen zou ik beginnen met de volgende groepen te meten met VAGCOM (in turbo mode!), 4e versnelling 1500 tot 6500 rpm:
1-20-118
3-115-118
Anders kan je ook altijd hier is kijken welke individuele kanalen je kan meten in geval van specifieke (andere) problemen (Boost + brandstof, Boost + timing, MAF, Misfires, etc), vind het zelf altijd wel een handig overzicht;
http://www.goapr.com/support/datalogging.php
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 22:42
door Stoffn
Kijk, zo helpen we mekaar. Super!
De dip is in iedere versnelling voelbaar.
Bij volle acceleratie voel je het niet omdat het toerental niet onder de 3500 komt.
Bij iets vlottere acceleratie, merk je het pas heel goed. Als je in stand D rijdt aan een 2000 toeren en vervolgens accelereert tot 4000 toeren. Dan voel je de motor een halve seconde inhouden rond de 3000 toeren. Hij houdt in en dan krijg je een turboboost. Redelijk agressief zegmaar.
Vrijdag maak ik even een log!
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 30 jul 2014, 23:16
door ominous
Je zegt dat laatst een hoop is vervangen... Is de dpi niet hierna gekomen ?
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 31 jul 2014, 09:54
door Stoffn
ominous schreef:Je zegt dat laatst een hoop is vervangen... Is de dpi niet hierna gekomen ?
Nee, had geen invloed erop.
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 31 jul 2014, 14:03
door ron1966
Stoffn schreef:Kijk, zo helpen we mekaar. Super!
De dip is in iedere versnelling voelbaar.
Bij volle acceleratie voel je het niet omdat het toerental niet onder de 3500 komt.
Bij iets vlottere acceleratie, merk je het pas heel goed. Als je in stand D rijdt aan een 2000 toeren en vervolgens accelereert tot 4000 toeren. Dan voel je de motor een halve seconde inhouden rond de 3000 toeren. Hij houdt in en dan krijg je een turboboost. Redelijk agressief zegmaar.
Vrijdag maak ik even een log!
Ik wil niet lullig doen, maar daarom had ik een link van gerrit speek bij mijn reactie geplaatst. Je kan zelf ook een beetje uit nieuwsgierigheid verder kijken. Daar steek je ook zelf nog wat van op.
Suc6 met loggen, meten is weten!!!! gissen is..............
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 31 jul 2014, 16:02
door Stoffn
ron1966 schreef:Stoffn schreef:Kijk, zo helpen we mekaar. Super!
De dip is in iedere versnelling voelbaar.
Bij volle acceleratie voel je het niet omdat het toerental niet onder de 3500 komt.
Bij iets vlottere acceleratie, merk je het pas heel goed. Als je in stand D rijdt aan een 2000 toeren en vervolgens accelereert tot 4000 toeren. Dan voel je de motor een halve seconde inhouden rond de 3000 toeren. Hij houdt in en dan krijg je een turboboost. Redelijk agressief zegmaar.
Vrijdag maak ik even een log!
Ik wil niet lullig doen, maar daarom had ik een link van gerrit speek bij mijn reactie geplaatst. Je kan zelf ook een beetje uit nieuwsgierigheid verder kijken. Daar steek je ook zelf nog wat van op.
Suc6 met loggen, meten is weten!!!! gissen is..............
Ik had niet op je link geklikt omdat ik dacht dat het over de n75 klep ging gaan.
Verder ga ik niet op jouw post reageren anders zal het toch maar offtopic gaan

.
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 01 aug 2014, 00:40
door ron1966
Ik heb je op weg geholpen. En als je denkt dat ik je probeer te schofferen, dan ligt dat probleem bij jezelf.
Ik had goede bedoelingen om op jou topic te reageren.
Suc6!
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 19 aug 2014, 22:53
door Pravia
Zou dit bijvoorbeeld ook een misfire kunnen zijn?
Ik heb net 1300km gereden door de bergen van spanje naar huis. Bij de bergen op moest ik wel eens terugschakelen naar zijn 5 omdat ie er moeite mee had.
Bij het op de cruisecrole rijden op 130 hokt ie ook af en toe, berg op dan. Vreselijk irritant.
Net als een misfire. Of zou dit ook de wastegate zijn?
Het betreft bij mij een 1.4tsi gechipt met 106.000 op de klok.
Groeten pascal
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 20 aug 2014, 08:16
door NICO!
Krijg nou wat, datzelfde probleem heb ik nu ook met een Tiguan 1.4.
Bij mij gaf de dealer de schuld aan zware belasting, oude bougies en slechte benzine uit Tsjechie.
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 20 aug 2014, 09:38
door Pravia
Zware belasting? Ik heb het ook met inhalen als ik terugschakel naar zijn 3 en plankgas wil inhalen. Schokt en bokt af en toe.
Niet altijd.
Wel vreselijk irritant.
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 20 aug 2014, 15:24
door Race Eend
Dat is bij een 1.4 TSI vrijwel altijd een bobine (bougies komen ook voor).
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 20 aug 2014, 20:32
door Pravia
Als ik hem uit laat lezen, zouden ze dat dan kunnen constateren? Omdat het niet altijd is?
Re: Dipje tijens acceleratie
Geplaatst: 20 aug 2014, 20:45
door NICO!
Maar nu na het vervangen van de bougies zit er nog een enkel hikje in bij hogere toerentallen, ik hoop dat het over gaat. Er springt geen storing/foutmelding meer in, wat ook raar is.