Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Hallo,

Ik weet niet goed hoe het uit te leggen, maar bij station draaien, lijkt het net of mijn auto een beetje trilt/dreunt. Het voelt alsof je over de betonvloer van een verdieping in een parkeergarage rijdt en het dreunen voelt alsof van van naar achter.

Als ik naar het motorblok kijk, zie ik inderdaad dat het een beetje schudt, maar ik weet niet of dit normaal is voor deze motor. Ik ben naar de garage geweest omdat de auto ook ineens in een soort noodloop (bij stationair van 900 - 1800 toeren heen en weer) kwam. Daar lazen ze dat er valse lucht werd aangezogen en er iets met de gasregelklep (?) was. Volgende week kijken ze verder.
Ondertussen loopt de auto weer helemaal mooi stationair (ca 900 toeren bij stationair), zonder dat ik weet waarom, maar voel je nog wel heel zacht dat "gedreun". En dat wordt irritant als je bijvoorbeeld voor een open brug staat.

Ik heb het forum doorgekeken, maar zag zo snel geen info. Herkent iemand deze klacht of kan iemand mij de goede kant opwijzen?

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door wehoo »

Laat maar eens kijken naar de drukregelklep.
Onderdeelnummer:06F129101R.
Dat is de goedkoopste oplossing.
Storingsgeheugen geeft dan aan dat er valse lucht wordt aangezogen.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

wehoo schreef:Laat maar eens kijken naar de drukregelklep.
Onderdeelnummer:06F129101R.
Dat is de goedkoopste oplossing.
Storingsgeheugen geeft dan aan dat er valse lucht wordt aangezogen.
Bedankt wehoo!
Dinsdag as ga ik weer naar de garage en dan zal ik deze tip zeker noemen. Begrijp ik goed dat jij dit probleem ook hebt gehad, aangezien je zelfs het onderdeelnummer kan noemen?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door wehoo »

Ja, onlangs, tevens het gasklephuis schoongemaakt. Als het probleem van onregelmatig lopen bij stationair en het trillen bij stationair vaker voorkomt, gaat het motorstoringslampje aan.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

wehoo schreef:Ja, onlangs, tevens het gasklephuis schoongemaakt. Als het probleem van onregelmatig lopen bij stationair en het trillen bij stationair vaker voorkomt, gaat het motorstoringslampje aan.
Tot nu toe brandt het lampje niet, dus dat is vreemd. Nou ja, meteen een test voor de garage om te kijken hoe ze dit aanpakken.

Ik ga over anderhalve week mijn auto laten chiptunen bij VAG-techniek, dus ik hoop dat het dan daarvoor is opgelost.
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Edition30 »

De boel even goed laten testen, bougies, bobines en injectoren.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Edition30 schreef:De boel even goed laten testen, bougies, bobines en injectoren.
Zal ik aangeven als ik de auto naar de garage breng.
Het blijft een beetje vaag: vanochtend liep het toerental ineens weer op en af in stationair en ik heb het gevoel dat de auto soms wat lang "aan het gas" blijft wanneer ik het gaspedaal al heb losgelaten.
Ik zie aan jullie reacties ook dat het van alles kan zijn: pcv-klep, drukregelklep, lekkende slangetjes, bougies, bobines, injectoren...ik hoop dat ze het redelijk snel vinden anders ben ik al een berg geld kwijt aan arbeidsloon voor zoeken. :-(

Bedankt, Victor
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Edition30 »

Mijn auto liep eerst niet mooi stationair, later begon ook het starten (aanslaan) moeilijker te gaan en werd het stationair lopen nog beroerder. Ook het motormanagement lampje ging branden. Hans Sloot had het snel gevonden; een kapotte injector. Ik had geen last van erg schommelende toerentallen, dat klinkt dan weer als een pcv probleempje.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
paulvugt
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 aug 2013, 14:58

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door paulvugt »

Misschien iets te makkelijk gezocht :roll:
Maar het schudden van de motor en toeren schommel gebeurt al als je de oliepijlstok of de oliedop los haalt.

Valse lucht is in iedergeval de oorzaak, heb het namelijk zelf ook gehad nadat wheelhop me oliedop los geslagen had.
Nu de oliedop direct op het blok gedraaid :)

Hoop dat het probleem snel gevonden wordt!

Grtzz
GOLF MKV R32
GOLF MKV GTI JD STAGE 2 (SOLD)
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

paulvugt schreef:Misschien iets te makkelijk gezocht :roll:
Maar het schudden van de motor en toeren schommel gebeurt al als je de oliepijlstok of de oliedop los haalt.

Valse lucht is in iedergeval de oorzaak, heb het namelijk zelf ook gehad nadat wheelhop me oliedop los geslagen had.
Nu de oliedop direct op het blok gedraaid :)

Hoop dat het probleem snel gevonden wordt!

Grtzz
Bedankt! Waardeer het meedenken.
Wat je zegt, het is lastig om vanaf de buitenkant precies de oorzaak aan te wijzen. De monteur zei het ook al, hij wilde eerst alles aflopen en dan systematisch checken of alle onderdelen juist functioneren.
Heb wel al de oliedop even gecheckt, want dat is me eerder een keer overkomen...:-)
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Victor GTI schreef:
paulvugt schreef:Misschien iets te makkelijk gezocht :roll:
Maar het schudden van de motor en toeren schommel gebeurt al als je de oliepijlstok of de oliedop los haalt.

Valse lucht is in iedergeval de oorzaak, heb het namelijk zelf ook gehad nadat wheelhop me oliedop los geslagen had.
Nu de oliedop direct op het blok gedraaid :)

Hoop dat het probleem snel gevonden wordt!

Grtzz
Bedankt! Waardeer het meedenken.
Wat je zegt, het is lastig om vanaf de buitenkant precies de oorzaak aan te wijzen. De monteur zei het ook al, hij wilde eerst alles aflopen en dan systematisch checken of alle onderdelen juist functioneren.
Heb wel al de oliedop even gecheckt, want dat is me eerder een keer overkomen...:-)
Update: wehoo had gelijk, het was de drukregelklep. Blijkbaar was het membraantje gescheurd als ik het goed begreep.
Ook meteen een Pipercross luchtfilter erin laten zetten, dus weer helemaal blij.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Edition30 »

Dus toch ook weer een pcv-tje.

Mooi dat het probleem simpel was op te lossen.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Edition30 schreef:Dus toch ook weer een pcv-tje.

Mooi dat het probleem simpel was op te lossen.
Zeker! En ik leer nu ook dat pcv hetzelfde is als een drukregelklep :roll:
Toch mijn Engels maar eens een beetje ophalen...
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Edition30 schreef:Dus toch ook weer een pcv-tje.

Mooi dat het probleem simpel was op te lossen.
Ehhh, toch aan het twijfelen geraakt: ik dacht dat de pcv betekende: pressure control valve. Nu sta ik op een borrel en daar vertelt een kerel dat bijna alle auto's het vervangingsonderhoud op de positieve carterventilatie (pcv) klep missen en dat dat de meeste olie-/motorellende veroorzaakt...

Begrijp ik nou goed dat de drukregelklep en de pcv-klep twee verschillende dingen zijn?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door wehoo »

Is hetzelfde, alleen een andere benaming. In het ronde gedeelte zit het membraan, dat scheurt. Preventief wordt deze niet vervangen.

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

wehoo schreef:Is hetzelfde, alleen een andere benaming. In het ronde gedeelte zit het membraan, dat scheurt. Preventief wordt deze niet vervangen.

Afbeelding
Top wehoo! Dit is inderdaad het onderdeel dat ze vervangen hebben. Bedankt voor de bevestiging.
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Toch (helaas) een nieuwe update: motor dreunt/stottert/houdt nog steeds in maar ondertussen heb ik het probleem iets meer in kaart.

Het inhouden/stotteren merk je vooral tussen stationair (ca 800 tpm) tot 3000 tpm, daarboven merk ik er niets meer van.
Heb de motor laten uitlezen maar er zijn geen errors. Dacht dat ik echt schizofreen werd omdat verschillende garages het niet echt voelden, maar vanmiddag zit een (wat technische) collega naast mij die het ook echt voelde. Het "mooie" is dat als ik bij stilstand (in neutraal) naar ongeveer 1500 tpm gas geef, het stotteren/inhouden echt goed te voelen is. Nog steeds kl*** maar nu kan ik in ieder geval bij een garage laten zien wat ik bedoel.

Ik begreep van twee verschillende techneuten dat het nog wel een enorm uitzoekwerk gaat worden wat er dan schort (want geen foutcode af te lezen), maar misschien dat iemand dit herkent en nog een tip heeft.

Ter info: als ik vol gas acceleer gaat-ie nog steeds als de brandweer en ik geloof niet dat ik vermogen kwijt ben.
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door The happy smurf »

Vervelend zeg!
Ik had zelf ook een trillende motor (minder dan jij hebt volgens mij) maar ik tankte euro 95, nu euro 98 en bij mij is het na 2 tankbeurten verdwenen.
Ik weet niet of dit een optie kan zijn?
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Bedankt happy smurf.
Tja, ben zelf wat minder happy. Geloof niet dat het ligt aan de brandstof. Heb de laatste 3x weer BP Ultimate getankt, maar heeft niets geholpen. Ondertussen is wel motorreiniging uitgevoerd en zijn de bobines gecheckt, maar dat was het niet. Echt balen dat er geen foutcode verschijnt, want dan weet je waar het aan ligt.
The happy smurf
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 sep 2015, 21:25
Type auto: Golf MK5
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door The happy smurf »

Victor GTI schreef:Bedankt happy smurf.
Tja, ben zelf wat minder happy. Geloof niet dat het ligt aan de brandstof. Heb de laatste 3x weer BP Ultimate getankt, maar heeft niets geholpen. Ondertussen is wel motorreiniging uitgevoerd en zijn de bobines gecheckt, maar dat was het niet. Echt balen dat er geen foutcode verschijnt, want dan weet je waar het aan ligt.
Balen joh, iets met de motor is altijd het meest vervelende wat een autoliefhebber kan overkomen.
Ik hoop dat je er snel achter komt wat het is en het probleem verholpen kan worden.
Wie het laatst lacht ...... snapt de grap niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door NielsED30 »

Heb je al eens aan het 2massa vliegwiel gedacht, dat dat ook wel eens trillingen kan veroorzaken ?
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Gebruikersavatar
Rowin
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2016, 23:19
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Rowin »

Het probleem met niet mooi stationair lopen had ik eerst ook. Dankzij dit topic is het bij mij opgelost (carterventilatie klep). Ook tank ik vanaf dat ik bij JD ben geweest alleen nog Bp 98. Hierdoor loopt de motor ook beter vind ik.

Hopenlijk heb je de oorzaak binnenkort gevonden en is het probleem snel opgelost.
MK5GTI - Eisenmann - Stage 2 & DSG tuning
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Bedankt Rowin. Ik neem alle tips mee in het vinden van een oplossing en hoop ooit nog eens deze thread te kunnen sluiten met het bericht dat het is opgelost. :-)
Tot die tijd blijf ik posten zodat iemand anders er ook weer wat aan heeft en er misschien nog meer tips komen.
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Bedankt NielsED30, volgens mij nog niet gekeken naar 2massa-vliegwiel alhoewel ik als leek twijfel of dit het is. Het stotteren en inhouden lijkt namelijk beïnvloedbaar door gas te geven en verdwijnt ergens boven de 3000 toeren. Ook is het bij stationair weleens even weg zodra ik in stationair zit en begint het dan vervolgens (zonder gas te geven) weer langzaam op te komen. Daarom denk ik dat het meer in het regelen/sensoren zit. (en ik weet het, van alle forumleden ben ik waarschijnlijk het minst technisch, dus laat maar horen als ik poep praat... :-))

Destijds heeft een dealer chef monteur gekeken of het misschien het vliegwiel was door te kijken bij stationair en bij gas geven of er een verschil was, maar dat was er niet. Hooguit wordt bij gas geven het stotteren erger naarmate het toerental dichter bij 1500 tpm ligt. Anderhalf jaar geleden (na tuning) liep de auto als een zonnetje en het is daarna langzaam aan slechter geworden. Natuurlijk ook mijn eigen schuld want matige olie en RON95 benzine heeft niet geholpen... :-(
Ik blijf hopen op een kapot elementje/sensor, drukmeter, pompje, slangetje en ooit weer als een koning te mogen rijden... :-)
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Motor/auto trilt of dreunt tijdens stationair draaien

Bericht door Victor GTI »

Graag weer jullie ideeën/adviezen/tips.

ik heb een ELM327 obd scanner in mijn auto gedaan en daarna wat standaardrapportages bekeken. Eerlijk gezegd moet ik mij er nog in verdiepen, want best moeilijk en in het Engels.

Het viel mij op dat op één van de rapportages (misfire cylinders) de derde cylinder veel meer misfires heeft dan de overige drie. Misschien is dit normaal maar dan begrijp ik niet waarom één cylinder zoveel meer heeft. Ik heb een fotootje gemaakt, dus misschien maakt dat meer duidelijk. Herkent één van jullie dit of heeft een tip?
Ter info: uit de diagnostics kwam helemaal niets bijzonders (alles groen) behalve dan dat er geen "oxygen sensors" beschikbaar zijn. Uit een ander rapportje zag ik dat luchtsensor 1 een waarde had, maar sensor 2 geen (0.0). Geen idee, maar ik noem het toch maar even.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 63 gasten