Autobild

Volkswagen nieuws en forum nieuws.
Plaats reactie
hoos
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 jul 2014, 08:58
Type auto: golf 7 GTI

Autobild

Bericht door hoos »

Aangezien ik 20 min van de Duitse grens woon rij ik regelmatig op de autobahn.
Allemaal voor de fun , zo,n 400 km p/w, tank alleen maar E10 in mijn golf 7 , lijkt die prima op te lopen staat ook in het instructieboekje geen problemen te verwachten.
Spul kost E 1,49.

Op de balie van het tankstation lag de Autobild, met hierin een extra item over de golf.
Het hele magazine ging over de aanschaf van gebruikte auto s.

Meest populaire gebruikte Duitse auto de " golf".

Toch enkele opvallende dingen, zoals verwacht een stukje over de vele problemen met hoofdzakelijk de1400 TSI , ook de 1200 en de 2.0 motoren, maar zoals de Duitsers zeggen "Im kern grundsolide"

Ieder leest wel de autoweek maar de Duitsers benaderen het toch anders, ze zijn erg kritisch op defecten en tekortkomingen van " hun " fabrikanten.
Waar de autoweek nog weleens word beschuldigd te veel positieve informatie over VW te schrijven doen onze oosterburen dit niet.

Wat mij het meeste opviel is een uitspraak van een redacteur; Er moet na enige jaren niets kapot gaan coulance is voor VW een vreemd woord.
Na vele bijdragen gelezen te hebben op diverse fora leek het mij een typisch Nederlands probleem lees een PON probleem lijkt dus niet alleen in Nederland zo te zijn maar heeft te maken met de VW manier van benaderen.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Autobild

Bericht door NL_MK5 GTI »

Hoos, als je toch bijna alleen maar tankt in Duitsland, probeer eens Aral 102 rijdt hij toch echt zuiniger mee als E10. Mits je je brandstof zelf betaalt natuurlijk. Ik tank nu ook alleen maar Competition 102 bij Firezone in Harfsen. Wel 5 cent duurder als BP Ultimate maar rij 60+ km meer op een tank.
hoos
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 jul 2014, 08:58
Type auto: golf 7 GTI

Re: Autobild

Bericht door hoos »

NL_MK5 GTI schreef:Hoos, als je toch bijna alleen maar tankt in Duitsland, probeer eens Aral 102 rijdt hij toch echt zuiniger mee als E10. Mits je je brandstof zelf betaalt natuurlijk. Ik tank nu ook alleen maar Competition 102 bij Firezone in Harfsen. Wel 5 cent duurder als BP Ultimate maar rij 60+ km meer op een tank.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar dat is wel kras.
Om verder te kunnen rijden op een liter zal er meer energie in die liter moeten zitten, zodat er iets minder word ingespoten.
Dat zit er niet in.

Alleen het octaangehalte is hoger, een motor zal later gaan pingelen, dit vooral noodzakelijk bij chippen.
Mijn golf 7 motor is volledig gemaakt voor E10 en of euro 95.

Beide benzine es voldoen aan de EN 228 norm, alleen het octaangehalte is anders.
Dat je 60 km verder op een tank rijd ? ik geloof je maar dat is een goeie 10% meer!

Maar de volgende keer dat ik met mijn lege tank bij de oosterburen sta tank ik Aral 102.
Meten is weten.
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Autobild

Bericht door bzb »

zeker weten dat 102 veel zuiniger rijd, elke cent waard
hoos
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 jul 2014, 08:58
Type auto: golf 7 GTI

Re: Autobild

Bericht door hoos »

bzb schreef:zeker weten dat 102 veel zuiniger rijd, elke cent waard

Ik geloof je , maar leg dit technisch eens uit?
Bij een gechipte auto? zou kunnen maar bij mijn standaard motorblok?
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Autobild

Bericht door bzb »

die e10 is al verarmt met ethanol, dat zuipt al een stuk meer, net als blue one, prima peut maar loopt erdoorheen als water, maar waarom 102 zuiniger rijd dan bv 98 weet ik ook niet, maar tis gewoon keer op keer zo dus ik vraag niet hoe het kan :mrgreen:
hoos
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 jul 2014, 08:58
Type auto: golf 7 GTI

Re: Autobild

Bericht door hoos »

bzb schreef:die e10 is al verarmt met ethanol, dat zuipt al een stuk meer, net als blue one, prima peut maar loopt erdoorheen als water, maar waarom 102 zuiniger rijd dan bv 98 weet ik ook niet, maar tis gewoon keer op keer zo dus ik vraag niet hoe het kan :mrgreen:
Kijk nou komen we ergens, inderdaad E10 heeft een lagere energetische waarde.
Maar euro 95 heeft 5% ethanol en E10 10% ethanol .

Dus E10 heeft een 5% hogere ethanol bijvoeging.
Dit verklaard nooit te nimmer een 10 % lager verbruik.

Je hoeft onbewust maar iets rustiger te rijden, en de verklaring ligt dan al snel bij de " nieuwe 102 " benzine.
Voertuigen met mengselmotoren lopen op benzine. Benzine is in Europa loodvrij. Dit zorgt voor een schone verbranding. De meeste voertuigen met benzinemotor draaien op Euro 95. Deze benzine heeft 95 octaan. Daarnaast is ook een andere soort beschikbaar met 98 octaan, de Super 98. Met name krachtige voertuigen worden gevoed met deze brandstof om zo hun volle vermogen te benutten. Tijdens het rijden onder extreme omstandigheden, voel je het verschil tussen benzine met 95 octaan en 98 octaan. Moderne auto's hebben een klopsensor die de motor beschermt tegen schade bij het tanken van de verkeerde benzine. De sensor analyseert de spanningssignalen en stelt het ontstekingspunt net onder de zogenoemde klopgrens. Voertuigen die zijn afgestemd met 95 octaan benzine kunnen wat prestatie betreft niets met 98 octaan. Om deze reden zijn de mythen van voertuigen die rijden op 100 octaan benzine technisch gezien niet mogelijk. Slechts wanneer een voertuig zou zijn afgestemd op 100 octaan zou deze benzine leiden tot hogere prestaties.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Autobild

Bericht door wehoo »

hoos schreef:Maar de volgende keer dat ik met mijn lege tank bij de oosterburen sta tank ik Aral 102.
Meten is weten.
Dat meten is al vaak gedaan. Efficiency winst op vermogen en verbruik is 1,7 - 2% tussen 95 en 102 bij hoogvermogensmotoren. Winst tussen 98 en 102 is 0,0 bij diezelfde motoren.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Autobild

Bericht door yal »

Mijn vorige GTI's liepen altijd prima op BP98 , de nieuwe mk7 stottert de laatste tijd met BP98 uit de onbemande pomp in Soesterberg.
De auto loopt wel goed op V-power en Firezone 102.

Sowieso is het voordeel van Firezone 102 dat er geen ethanol in zit , dat tast rubberen injectie delen aan bij oude auto's.
Mijn mk1 GTI loopt er mooier mee dan ooit , ik heb deze auto al 10 jaar ;)

Doordat er geen ethanol in zit zou het benzine verbruik lager liggen.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
bluetiger
Berichten: 1224
Lid geworden op: 14 jun 2011, 15:37
Type auto: Golf 7 GTI Perf + T5
Locatie: Lansingerland

Re: Autobild

Bericht door bluetiger »

Als de bp98 al een tijd in de tank zit zal de kwaliteit ook niet top zijn. Merkte het het hier al tussen de oude bp en de nieuwe onbemande bp.
-Marco-
Golf MK7 GTI Performance - Full Milltek, APR intake, JD Stage 2 340pk/465nm
T5 GP 2.0 TDI BiT JD chip 218pk/510nm AWD DSG
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Autobild

Bericht door NL_MK5 GTI »

hoos schreef:
NL_MK5 GTI schreef:Hoos, als je toch bijna alleen maar tankt in Duitsland, probeer eens Aral 102 rijdt hij toch echt zuiniger mee als E10. Mits je je brandstof zelf betaalt natuurlijk. Ik tank nu ook alleen maar Competition 102 bij Firezone in Harfsen. Wel 5 cent duurder als BP Ultimate maar rij 60+ km meer op een tank.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar dat is wel kras.
Om verder te kunnen rijden op een liter zal er meer energie in die liter moeten zitten, zodat er iets minder word ingespoten.
Dat zit er niet in.

Alleen het octaangehalte is hoger, een motor zal later gaan pingelen, dit vooral noodzakelijk bij chippen.
Mijn golf 7 motor is volledig gemaakt voor E10 en of euro 95.

Beide benzine es voldoen aan de EN 228 norm, alleen het octaangehalte is anders.
Dat je 60 km verder op een tank rijd ? ik geloof je maar dat is een goeie 10% meer!

Maar de volgende keer dat ik met mijn lege tank bij de oosterburen sta tank ik Aral 102.
Meten is weten.


Het is heel simpel, ik rij met BP Ultimate 98 580-600 km op een tank. Met Firezone 102 rij ik 640-660 km op een een tank. Dit zijn snelweg en 80 km wegen. Het gaat overigens over een originele mk5 Gti Dsg. Je zal het wel een paar keer moeten herhalen om het resultaat echt te meten.
Gebruikersavatar
Nikkor27
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 apr 2013, 11:14
Type auto: G7 GTI PERFORMANCE
Locatie: Zuid-Limburg (BE)

Re: Autobild

Bericht door Nikkor27 »

Ik ben hier heel tevreden, Ik rijd ook 600km met gewoon RON98 (Merkloos, dus geen BP, Shell, Total of Texaco...etc) aan momenteel 1.400/liter.
Hoewel ze hier ook Shell V-power of Total Excellium promoten aan 1.7xx/liter.
Rekening is snel gemaakt voor mij hoor, 30 cent/liter voor die hooguit 80km meer? nee bedankt.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Autobild

Bericht door NL_MK5 GTI »

Nikkor27 schreef:Ik ben hier heel tevreden, Ik rijd ook 600km met gewoon RON98 (Merkloos, dus geen BP, Shell, Total of Texaco...etc) aan momenteel 1.400/liter.
Hoewel ze hier ook Shell V-power of Total Excellium promoten aan 1.7xx/liter.
Rekening is snel gemaakt voor mij hoor, 30 cent/liter voor die hooguit 80km meer? nee bedankt.
Waar tank jij dan voor 1.40€ euro 98 per liter ? Niet in Nederland zeker?
Gebruikersavatar
Nikkor27
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 apr 2013, 11:14
Type auto: G7 GTI PERFORMANCE
Locatie: Zuid-Limburg (BE)

Re: Autobild

Bericht door Nikkor27 »

Nee, helaas...Belgie... Maar voor de limburgers onder jullie die kortbij Maastricht wonen, Sla jullie slag, Dats24 in Tongeren momenteel aan die prijs. :D
hoos
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 jul 2014, 08:58
Type auto: golf 7 GTI

Re: Autobild

Bericht door hoos »

Meten is weten,

Nu een tank Aral 102 leeg gereden.

Zelfde afstanden nagenoeg dezelfde rijstijl.
Gemeten dus niet op de BC.

Ik heb een behoudende rijstijl, hoef niet zo nodig alles in te halen, maar rij wel door, bochten zijn mijn vergenoegen, net als met de motor.

Cruise op 140 = 1;12.5
Cruise op 130 = 1;14.2
Cruise op 100 = 1;16

Gewoon tussen de 85 en de 95 in de 5 de versnelling geeft een verbruik van tussen de 17 tot 19 km per liter.
Alleen is dit niet eenvoudig, eigenlijk te langzaam.

De auto zit vol met techniek, de nokkenassen zijn variabel, de inspuiting werkt precies, de auto kan het.
Dit bij windstil weer temperatuur 12 gr C
Tot dusverre altijd op E10 gereden.
Kost vandaag E1.41 bij de oosterburen.
Aral 102 kost vandaag E1,54
Dat is een verschil van maar liefst 13 cent.

Mijn slechtste verbruik ooit is 1;13.9
Mijn beste verbruik ooit is 1;17.2

Nooit in de stad,bijna alleen maar stukken van 100 km of meer, en grotendeels op de cruise.
Verbruik gemeten is 1; 14.2 met de 102 benzine .

Auto rijd ook met de beste wil niet anders, doortrekken of beter oppakken de 102 benzine maakt geen verschil.
Conclusie voor mijn Golf 7, gewoon E10 erin.
Deze Golf in standaard trim is gewoon het beste af met Euro 95 of E10,
Staat ook zo in het boekje, E10 kan probleemloos en onbeperkt getankt worden.

Ik denk wel dat met gecipte golfjes in sommige gevallen een voordeel behaalt kan worden.
In dit geval dus niet.
Laatst gewijzigd door hoos op 03 dec 2014, 07:54, 3 keer totaal gewijzigd.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Autobild

Bericht door yal »

@ hoos , ongelooflijk hoe zuinig jou GTI is.
Zeker met de lagere temperaturen merk ik dat mijn mk7 GTI i.p.v. gemiddeld 1:12,5 naar 1:11,6 is gezakt.

Met de mk7 merk ik ook niet dat deze sneller is met 102 octaan maar loopt wel mooier stationair.
Nadeel voor mij is dat 102 octaan 40km omrijden is.......daar heb ik vaak geen tijd/zin in.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Autobild

Bericht door wehoo »

hoos schreef: Deze Golf in standaard trim is gewoon het beste af met Euro 95 of E10,
Staat ook zo in het boekje, E10 kan probleemloos en onbeperkt getankt worden.
De ECU van de GTI's zijn afgeregeld voor gebruik van RON98. Lager geeft vermogensverlies, hoger maakt niet uit.
(wordt ook vermeld in de handleiding).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Autobild

Bericht door yal »

Dit is ook te merken aan het vermogen , zeker onder de 3000rpm komt de motor veel tammer over op 95.

Sowieso stottert mijn motor nu ook op 102 net na de koude start , stationaire toerental fluctueert dan ook wat.
Er staan echter geen storingen opgeslagen in het geheugen.

Wellicht gooit de standkachel roet in het eten doordat de koelvloeistof meteen na de start al ca. 80 graden is....??
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Barbaric
Berichten: 260
Lid geworden op: 19 nov 2013, 22:19
Type auto: Golf MK7 GTI

Re: Autobild

Bericht door Barbaric »

Meen ik gelezen te hebben dat @hoos geen GTI ?
Dan zijn we appels met peren aan het vergelijken.
yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Autobild

Bericht door yal »

@Barbaric , staat toch echt golf 7 GTI onder zijn naam... :?
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Gebruikersavatar
theo
Global Moderator
Berichten: 920
Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Locatie: Gelderland

Re: Autobild

Bericht door theo »

yal
Berichten: 1477
Lid geworden op: 20 nov 2011, 20:20
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Re: Autobild

Bericht door yal »

mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Barbaric
Berichten: 260
Lid geworden op: 19 nov 2013, 22:19
Type auto: Golf MK7 GTI

Re: Autobild

Bericht door Barbaric »

Sorry, via Tapatalk zie ik niet alles :o
Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten