Pagina 1 van 1

Oliedop en schudden

Geplaatst: 01 nov 2014, 21:22
door Ralphd
Beste Allemaal!

Nou was ik een lampje vervangen en denk, ik probeer die oliedop er eens af te draaien om te kijken of er nog sludge is aan de onderzijde van de oliedop. Draai ik die dop eraf, begin dat blok te blazen en te schudden, snap er niks van.

Even op internet gekeken, maar kan alleen maar grote problemen vinden dan. Maar stationair draait de motor gewoon perfect, een klassiek rateltje, maar dat is bekend.
De auto verbruikt totaal geen enkele drup olie op elk LL onderhoudsinterval. (30,000km) en hij rookt ook niet. Ik merk voor de rest helemaal niks geks aan de auto. Kan dit kwaad of niet?

Iemand die dit misschien weet?

Alvast bedankt!

Groetjes Ralph

Re: Oliedop en schudden

Geplaatst: 01 nov 2014, 21:37
door HansR32
Wanneer je met draaiende motor de olie vul dop verwijdert, gaat de motor altijd anders lopen. Maar niet extreem.

Re: Oliedop en schudden

Geplaatst: 01 nov 2014, 21:49
door wehoo
Ralphd schreef:Draai ik die dop eraf, begin dat blok te blazen en te schudden, snap er niks van.
Dit komt omdat er (valse) lucht wordt aangezogen via de carterventilatie en deze lucht niet wordt gemeten door de luchtmassameter. Daarom wordt dit ook niet doorgegeven aan het motormanagement en wordt de hoeveelheid brandstof niet aangepast. Het brandstofmengsel wordt hierdoor armer. Sommige motoren slaan zelfs af.

Re: Oliedop en schudden

Geplaatst: 03 nov 2014, 14:40
door Race Eend
wehoo schreef: Dit komt omdat er (valse) lucht wordt aangezogen via de carterventilatie en deze lucht niet wordt gemeten door de luchtmassameter. Daarom wordt dit ook niet doorgegeven aan het motormanagement en wordt de hoeveelheid brandstof niet aangepast. Het brandstofmengsel wordt hierdoor armer. Sommige motoren slaan zelfs af.
Enige juiste antwoord :!:

Kortom niets aan de hand. Oliedop er alleen afdraaien als de motor uit is, blijft de boel er omheen ook een stukje schoner.

Re: Oliedop en schudden

Geplaatst: 03 nov 2014, 20:15
door Ralphd
Race Eend schreef:
wehoo schreef: Dit komt omdat er (valse) lucht wordt aangezogen via de carterventilatie en deze lucht niet wordt gemeten door de luchtmassameter. Daarom wordt dit ook niet doorgegeven aan het motormanagement en wordt de hoeveelheid brandstof niet aangepast. Het brandstofmengsel wordt hierdoor armer. Sommige motoren slaan zelfs af.
Enige juiste antwoord :!:

Kortom niets aan de hand. Oliedop er alleen afdraaien als de motor uit is, blijft de boel er omheen ook een stukje schoner.

Hartelijk dank voor jullie antwoord mannen! Weer een geruststelling :)