Winterbanden in de "zomer"

Alles over de velgen, banden. onderstel en remmen keuzes van jouw GTI
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Winterbanden in de "zomer"

Bericht door Spuugemmer »

Niemand heeft zin om nu al aan winterbanden te denken. Toch is nu het juiste moment om winterbanden aan te schaffen. Waarom? Er dreigt een ernstige schaarste op de winterbanden markt. Fabrikanten verwachten slechts 50% van de gevraagde hoeveelheid winterbanden te kunnen produceren. Daarnaast is de prijs van winterbanden momenteel nog enigzins redelijk te noemen. Deze wordt bepaald door een simpele marktwerking van vraag en aanbod maar ook de stijging van grondstofkosten waarvan winterbanden zijn gemaakt. De prijs van natuurrubber is sinds 2009 verdrievoudigd en de staalprijs steeg met 80%.

Door nu winterbanden te bestellen profiteer je van een scherpe prijs en bent je zeker van een tijdige levering van je banden. Dit is wel zo prettig om gevaarlijke en onprettige situaties te voorkomen.

Waarom zou ik winterbanden aanschaffen?
Het weer in de herfst en de winter op de weg veel risico’s met zich mee. Regen, ijzel, bladeren, hagel en sneeuw kunnen onveilige situaties veroorzaken. Met winterbanden houdt je grip op de weg. Door hun speciale samenstelling zorgen zij bij koude, natte en gladde omstandigheden voor optimale veiligheid. En in de lente en zomer bieden zomerbanden u juist de meeste veilig- en zuinigheid.

Wanneer wisselen naar winterbanden?
Zodra de thermometer 7°C of lager aangeeft, is het tijd voor winterbanden. Vanaf die temperatuur gaan de prestaties van uw zomerbanden namelijk flink achteruit. De kou maakt het rubber harder en minder elastisch waardoor u minder grip op de weg heeft en het slipgevaar en de kans op aquaplaning toeneemt. Moet u remmen, dan staat u minder snel stil omdat uw remweg langer wordt. Niet alleen bij regen, sneeuw of ijzel, maar ook als het droog is. Kortom: ongeacht de weersomstandigheden rijdt u van november tot april veilig, zuinig en comfortabel op winterbanden.

Zijn winterbanden duur?
Winterbanden kosten geld, maar u spaart hiermee uw zomerbanden. Beide seizoensbanden slijten minder snel als ze bij de juiste omstandigheden worden gebruikt. Ze gaan dus langer mee. Bovendien rijdt u een stuk veiliger en zuiniger.

Hoe zit dat met mijn brandstofverbruik?
Die wordt vanaf 7°C minder t.o.v. zomerbanden. Dat komt omdat winterbanden door hun samenstelling een lagere rolweerstand hebben.

Mijn auto heeft ABS, heb ik dan nog winterbanden nodig?
Ja. ABS stemt het remvermogen af op de grip van de banden, maar verbetert hem niet. Is uw grip slecht, dan slippen de banden snel. Hierdoor wordt de ABS geactiveerd, deblokkeren de remblokken en wordt de remweg langer. Tijdens de herfst en winter voorkomt u dit met winterbanden, die optimale grip bieden.

Moet ik mijn bandenspanning aanpassen?
Ja, de bandenspanning in de winter is ca. 0,3 bar hoger. Het moet passen bij de maat van de banden. Kijk in het onderhoudsboekje van uw auto voor de juiste spanning. Aan de binnenzijde van uw portier staat het ook, evenals op de bandenspanningstabel.

Winterbanden maken toch meer geluid dan zomerbanden?
Moderne banden met een sneeuwvloksymbool maken juist minder geluid. Dat komt door de toepassing van speciale rubbermengsels en loopvlakpatronen die door de computer zijn ontworpen.

Ik ga op wintersport, zijn winterbanden verplicht?
Gaat u naar de Alpenlanden (Frankrijk, Monaco, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Slovenië, Duitsland en Liechtenstein), zorg er dan voor dat u uitgerust bent met winterbanden en sneeuwkettingen. Want in Luxemburg, Oostenrijk , Duitsland, Slovenie en Kroatie bent u verplicht op winterbanden te rijden tijdens WINTERSE omstandigheden. In Zwitserland, Frankrijk en Italië kunt u aansprakelijk worden gesteld als bij een ongeval blijkt dat u geen winterbanden heeft. Dit kan leiden tot strafrechtelijke vervolging. Branchevereniging VACO heeft een complete overzicht van de winterbandenwetgeving per land.

Rijd ik langzamer op winterbanden?
Dat hangt af van het type. Er bestaan vijf snelheidscoderingen: Q (160 km/h), T (190 km/h), H (210 km/h), V (240 km/h) en W (270 km/h). Kiest u een band met een lagere codering dan die van uw zomerband, dan moet dit worden aangegeven d.m.v. een dashboardsticker of ingesteld worden op de boardcomputer.

Moet ik ook andere velgen aanschaffen?
Dit is wel het voordeligst. Het wisselen van een band-/wielcombinatie kost namelijk minder tijd (en dus geld). Banden zijn niet gemaakt om gedemonteerd te worden. Dit komt de kwaliteit van de band dan ook niet ten goede. Daarnaast heeft een extra velgenset met winterbanden een meerwaarde bij de verkoop.

Zijn winterbanden een garantie voor een veilige winter?
Winterbanden dragen bij aan de veiligheid onder winterse omstandigheden. Wij adviseren u om uw rijgedrag aan te passen aan de weersomstandigheden.
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
MartijnGTI
Berichten: 311
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:30
Type auto: Golf 5 GTI
Locatie: Overijssel

Re: Winterbanden in de "zomer"

Bericht door MartijnGTI »

Ik rij nu al 3 jaar op winterbanden en wil echt niet anders meer. Als er ook maar iets sneeuw ligt of het is koud (en sneeuw hebben we genoeg gezien de afgelopen 2-3 winters) is het echt een merkbaar verschil! Mensen die zeggen dat het niet nodig is, hebben nog nooit met winterbanden gereden ;)
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Winterbanden in de "zomer"

Bericht door GolfL »

Weet nog een goed voorbeeld van mij:

Was vorig jaar op een parkeergarage, op de bovenste verdieping. De avond daarvoor had het hard gesneeuwt en op het dak lag dus een pak sneeuw. Een hele rij auto's probeerde de bovenste verdieping op te komen maar telkes gleden ze weer naar beneden. Waardoor ze dus om moesten keren en naar beneden moesten (parkeergarage zat dus vol). Ik kwam zonder problemen op de bovenste verdieping, zonder enige moeite kroop mijn auto omhoog! Ik kon dus lekker makkelijk een plekje vinden, want (een van de) enige op het bovenste dek :lol:
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
Floppie
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 apr 2011, 11:05

Re: Winterbanden in de "zomer"

Bericht door Floppie »

Goede uitleg van Chris.
Daarnaast kan ik alleen maar het nut van winterbanden bevestigen.
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Plaats reactie

Terug naar “Velgen / Banden / Onderstel / Remmen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten