Pagina 1 van 1
Uitlaten 101
Geplaatst: 06 dec 2014, 12:08
door Barbaric
Wie kan mij uitleggen wat al de termen qua uitlaten betekenen; cq. catback, downpipe, resonated, milltek etc etc.
Ik zie diverse termen constant terug komen maar als n00b/newbee snap ik er niks van.
Misschien leuk idee als sticky ook in de sub-forum?
B.v.d.
Re: Uitlaten 101
Geplaatst: 06 dec 2014, 12:38
door staffpride
Uitlaat is bij een turbomotor opgedeeld in 3 stukken
Spruitstuk-downpijp-catback
de turbo zit gemonteerde tussen het spruitstuk en de downpijp
Spruitstuk-(TURBO)-downpijp-catback
Spruitstuk- Zit gemonteerd aan de cilinderkop
Downpipe - eerste stuk uitlaat vanaf je turbo naar de rest van je uitlaat (aan de downpijp zit(ten) meestal ook je katalisator(s)
Cat back - rest van de uitlaat vanaf de downpijp (catback is oem uit 1 stuk bij vw, bij aftermarket uitlaten uit meerdere stukken meestal)
resonator is in principe je middendemper, dus non resonated is zonder middendemper, resonated met middendemper
Dan heb je nog diverse merken uitlaten en milltek is gewoon een merk/fabrikant
Re: Uitlaten 101
Geplaatst: 06 dec 2014, 13:15
door wehoo
Re: Uitlaten 101
Geplaatst: 06 dec 2014, 19:58
door Barbaric
Bedankt voor de uitleg!
En wat zijn de mods die je kan doen?
Re: Uitlaten 101
Geplaatst: 08 dec 2014, 12:43
door kaptino
Met je standaard downpipe kan je een katmod laten doen. Dit houd in dat je eerste kat word leeg geklopt.
Voor meer geluid kan je je middendemper laten vervangen door een stuk pijp (resonator delete)
Je kan ook nog je eindtips (sierstukken) laten vervangen voor een andere look.
Of natuurlijk een compleet andere uitlaat dit kan met downpipe (turboback) of zonder (catback).