Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door Timvgti »

Heren/Dames,

In mijn MK5 GTI uit 2005 zit de standaard RCD300 met in de armsteun de originele VW 6-cd wisselaar.
Ik heb dit uitgebreid met een Audiolink. een apparaatje dat een cd-wisselaar emuleerd en waar ik mijn iPhone bekabeld op aan sluit.
Zodoende wordt mijn iPhone keurig opgeladen, kan ik nummers rechtstreeks op mijn iPhone selecteren en beluisteren via de RCD300. Ook met de knoppen op de RCD300 en met de knoppen op het VW stuurwiel kan ik mijn iPhone bedienen.
De iPhone zit in een keurige houder op het dashboard (aan de rechterzijde van de radio een console van leder, in de meelopende vorm van het dash, keurig...)

Echter gebruik ik mijn iPhone ook voor navigatie (Tomtom en Navigon).
De GPS ontvangst is echter treurig en valt vaak weg.
Ik wordt hier ondertussen zodanig gek van dat ik een betrouwbaarder systeem wil en de overstap ga maken naar de originele RNS510.
Echter enkele vragen, alvorens ik op koopjesjacht ga:

- Mijn mkV GTI is uit 2005, welke versies van de RNS 510 kan ik gebruiken zonder het ' accu-drain' probleem? Zonder aanpassing van mijn hardwarematige gateway?
- Ik heb geen standaard GPS haaievin op mijn dak en moet dus een aftermarket GPS antenne (vierkant blokje) plaatsen. Dit wil ik doen onder/in het middelste ventilatieroosterdeel. Onzichtbaar. Hoe is hier de ontvangst?
- Ik heb de originele knoppen op het stuurwiel, die dus nu ook met mijn rcd300 werken. Dit zijn echter de 'eerste generatie' knoppen. Ik weet dat je twee versies hebt. Werken al mijn knoppen? (Ik heb geen groot mfa tussen mijn tellers)
- Werkt de 6-cd wisselaar ook met de rns510?
- Weet iemand toevallig of de Xcarlink Audiolink ook werkt op de rns510?

Bedankt,

Tim
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door Verlengsnoer »

Hi Tim,

Ik denk dat Wehoo antwoord heeft op al jou vragen!

- Ik heb geen standaard GPS haaievin op mijn dak en moet dus een aftermarket GPS antenne (vierkant blokje) plaatsen. Dit wil ik doen onder/in het middelste ventilatieroosterdeel. Onzichtbaar. Hoe is hier de ontvangst?
Ik heb een RNS510 maar ook geen standaard GPS haaievin op mijn dak en dit werkt prima. Geen idee hoe de bekabeling loopt maar het werkt super.

- Werkt de 6-cd wisselaar ook met de rns510?
Zou niet weten waarom niet. Ik heb zelf geen cdwisselaar, forumlid Mackdennis wel en deze werkt op zijn RNS510.


Succes met je aankoop straks!

Grt
Gebruikersavatar
JonasV
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:22
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door JonasV »

Ik heb de MFD 2 navigatie in mijn mk5 van 2005 en daarbij zit de GPS antenne ook onder het rooster wat in het midden van het dashboard zit weggewerkt.
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door GolfL »

Heb zelf een RNS 510 met 6 CD wisselaar. Dit werkt zonder problemen ;)
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door wehoo »

@Timvgti.
Het grote RNS510 verhaal.
T.a.v. de RNS510 zijn er veel onduidelijkheden, waarvan menigeen o.a. op marktplaats of in de 2e hands handel gebruikt maakt. Vaak is de herkomst van de apparaten erg onduidelijk en komen er verschillende uit de voormalige oostbloklanden. Daar hoeft niets mis mee te zijn, ware het niet dat veel apparaten gemodifeerd worden. Dit houdt in dat van een A-versie een B-versie of een C-versie wordt gemaakt. Dit gaat op softwarematige wijze. En dit gaat niet altijd goed. De kunst is dan om te kunnen achterhalen of het een werkelijke A- B of C-versie is. (gekeken naar de hardware en niet naar de kenmerken aan de buitenzijde of de geplaatste software). Ook serienummers en stickers worden vervalst.

Voor een A versie zou ik niet gaan; die is toch wel gedateerd.
Een B-versie heeft als laatste officeel uitgegeven firmware: SW 1300.
Een C-versie heeft als laatste officieel uitgegeven firmware: SW 2720.
Inmiddels zijn de D versies uit, die met de SW 38xx en SW 39xx werken. Zij werken met de nieuwe poi indeling, waarbij het zelf toevoegen van poi's mogelijk is.
Als kaartmateriaal is momenteel versie 7 actueel; staat los van de SW versie.

CD wisselaar (origineel) werkt met de RNS510, daarvoor is een aansluiting.
De Iphone kan via MMI gekoppeld worden. Echter je Iphone gaat dan in silent mode (geen telefoonfuncties). Dat is niet echt handig. Omdat een RNS510 geen bluetooth onboard heeft, is een adapter noodzakelijk. Ik heb zelf een Kufatec Fiscon Basic Plus en ben er uitermate tevreden over. Bijkomstigheid is de E-MFA module die geïntergreerd is in de Fiscon. Maar.... die E-MFA werkt alleen bij een MFA+.
T.a.v. de powerdrain zou ik eerder gaan voor een juiste Gateway. Qua prijs valt dit wel mee en je bent van de problemen af.
Over problemen gesproken; je kunt ook het zgn. Regensburgsyndroom krijgen (is serieus bedoeld). Dit wil zeggen dat de RNS510 de laatste gps gegevens niet onthoudt en telkens bij het opstarten een plek in de omgeving van Regensburg aangeeft. Oorzaak hiervan is een combinatie van onjuiste firmware bij een niet geschikte hardware versie. (gemodifeerde apparaten).
De juiste gps ontvanger (voor een prikkie bij de dealer) zit bij mij niet achter de RNS510 en het airco-rooster. Over het algemeen gaat het daar wel goed, maar het kan problemen geven. De plaats van de gps ontvanger is bij mij onder de klokkenset. Makkelijk te plaatsen door het plastic kapje achter je stuur (verstelbaar stuur met de variabele plastic afdekking) los te halen. De (ik dacht 2) schroefjes los draaien en je klokkenset komt naar voren. Daaronder zit mijn gps ontvanger. Ontvangst van de satellieten is werkelijk formidabel.
Kijk even welke antenne aansluitingen je hebt bij je rcd300. De rns510 werkt met 2 antenne ingangen, wisselend voor tmc en radio ontvangst. (loopt op dit forum al een draadje over). Adapterkabel is bij de dealer te halen.
Stuurwielbediening moet met de RNS510 werken.
De Xcar audiolink ken ik niet.

Een RNS510 is een nogal gewild apparaat. Logisch want de kwaliteit en de mogelijkheden zijn zeer goed. Nadeel hiervan is natuurlijk de diefstalgevoeligheid en de daaruit voortvloeiende zwarte markthandel waardoor veel gestolen/gemodificeerde/veranderde apparaten in de handel zijn.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door Timvgti »

Heren allemaal harstikke bedankt voor de verduidelijkende antwoorden.
Ondertussen gevonden dat mijn xcarlink (prachtig apparaatje) ook zou moeten werken op de rns510:
http://www.xcarlink.co.uk/product.php?p ... t=2&page=1
(In cd wisselaar modus zou ik, als ik cd01 selecteer, de iPhone gewoon compleet kunnen bedienen en de gekozen tracks op de iPhone dus over de rns510 horen. Ook alle knoppen op rns510 en stuurwiel qua volume/tracks wisselen/spoelen/etc werken dan. Bij keuze van cd02 t/m cd06 gaat de iPhone in playlist mode (als je tenminste playlists op je iPone hebt aangemaakt) en is hij dus enkel bedienbaar via de rns510.
Zou dus moeten werken.

Erg jammer echter dat ik geen MFA+ (groot scherm tussen klokken) heb, ik bedien mijn kleine mfa dan ook niet met de knoppen op het stuur, maar met de knoppen/bediening op de ruitenwisserhendel. Vandaar dat ik dus andere knoppen op het stuurwiel heb.
Ik begrijp dat ik dan helemaal geen BT module kan gebruiken om te bellen?

Qua GPS ontvangst hoef ik me dus volgens jullie niet druk te maken en hoeft er niet persé een originele haaienvin gemonteerd te worden.
Een plekje onder het middelste ventilatierooster of onder de klokkenset zal dus werken en ik zal voor een van van die opties gaan.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door wehoo »

@Timvgti.
Je kunt er zeker wel een bluetoothadapter tussen zetten. Je krijgt alleen niet alle info op het MFA display. Voor de verdere werking van je bluetooth in combinatie met de RNS510 maakt het niet uit. M.b.v. de Kufatec Fiscon gebruik je de RNS510 om je telefoon (iphone 4) te bedienen. Dit gaat echter niet samen met het gebruik van de Iphone 4 als media-apparaat. Door de koppeling van de telefoon via bluetooth gaat deze (Iphone 4) in silent mode. Koppel je de Iphone 4 aan een zgn. MMI (Multimedia Interface) gaat deze ook in silent mode. (en werkt dan niet meer als telefoon).
Of dit bij de xcarlink ook zo is weet ik niet, maar denk eerder dat het niet aan de adapter ligt, maar aan de MMI connectie.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door Timvgti »

Goed om te horen dat Bluetooth voor het handsfree bellen dan toch mogelijk ik voor mij.
Bij de xcarlink gaat de iPhone niet in de 'silent' mode.
Emuleert een cd wisselaar, vandaar.
Tot welke versie zou ik geen last hebben van de power-drain?
Wil nml liever geen nieuwe gateway kopen/installeren.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door wehoo »

Timvgti schreef:Goed om te horen dat Bluetooth voor het handsfree bellen dan toch mogelijk ik voor mij.
Bij de xcarlink gaat de iPhone niet in de 'silent' mode.
Emuleert een cd wisselaar, vandaar.
Tot welke versie zou ik geen last hebben van de power-drain?
Wil nml liever geen nieuwe gateway kopen/installeren.
Bij de originele MMI van VW schijnt de Iphone wel in de silentmode te gaan. Maar met een 30 Gb HDD, waarvan pakweg 20 Gb voor muziek, moet het geen probleem zijn. :lol:
T.a.v de powerdrain zou ik je dat niet met zekerheid durven te zeggen. Daar lopen de meningen nogal uiteen. Afhankelijk van de software en de gemodificeerde apparaten.
Voor de B-versies is de laatste SW 1300.
Voor de C-versies is dat SW 2720.
Natuurlijk zijn er nieuwere, andere, gemodificeerde versies voor deze apparaten in omloop, maar die zijn niet officieel van VW.

Ik zou in deze situatie toch echt voor een nieuwere gateway gaan.
Daar liep hier al een draadje over: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... eway#p9272
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door wehoo »

@Timvgti .
Nog meer info t.a.v. de RNS510 en de releases in kaartmateriaal: http://www.rns510.de/NL/html/home.html
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobR6vs
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 jun 2011, 14:07
Type auto: Golf VI R

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door RobR6vs »

wehoo schreef: Bij de originele MMI van VW schijnt de Iphone wel in de silentmode te gaan. Maar met een 30 Gb HDD, waarvan pakweg 20 Gb voor muziek, moet het geen probleem zijn. :lol:
Hoi Wehoo,

Dat schijnt niet alleen zo, ik kan je melden dat is zo. Voor wat betreft de muziek heb je natuurlijk gelijk die kan je via jouw methode ook afspelen.
De iPhone in de silent mode heeft wel andere nadelen. Zo hoor je niet meer een signaal als er sms berichten binnen komen. Ook geluiden van apps die je hebt gedownload zijn dan weg. Zo heb ik de app van Flitser.mobi geïnstalleerd. Die werkt perfect en waarschuwt voor flitspalen, trajectcontroles en mobiele flitsers, alleen het waarschuwingssignaal is weg als je blue tooth hebt ingeschakeld. Je moet dan dus kiezen om handsfree te bellen via de RNS en geen signalen te ontvangen, niet echt handig of blue tooth uitzetten en de signalen wel ontvangen, maar dan ben je de hands free functie kwijt op de je iPhone die dan niet pairt. Ook niet ideaal.

Groet rob
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door Timvgti »

Is er eigenlijk al zo'n slotplaat voor op de rns510 in de Golf5/6?
Zoals voor in de passat?
Want de bizarre diefstalgevoeligheid zit me toch nog wel wat dwars...
Niet dat zo'n slotplaat nou echt super handig is, want ik heb ook al een Bearlock op mijn dsg (wat echt súper is!), maar dan lijk ik wel een kluizenaar bij het verlaten van mijn auto met al de extra aan te leggen sloten >bearlock inschakelen met een sleutel>slotplaat voor rns510 zetten met een andere sleutel>dashboardkastje zichtbaar open zetten>uitstappen>alarm inschakelen>pffffffffff

Is er niet gewoon een 'nep'plaat voor de RNS510 te zetten?
Dus bijvoorbeeld een zwart plastic plaat, alsof er géén radio in zit?
Of een plaat in de looks van een 'ouderwetse radio' of met de looks van de voor dieven niet aantrekkelijke rcd300?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door wehoo »

RobR6vs schreef:
wehoo schreef: Bij de originele MMI van VW schijnt de Iphone wel in de silentmode te gaan. Maar met een 30 Gb HDD, waarvan pakweg 20 Gb voor muziek, moet het geen probleem zijn. :lol:
Hoi Wehoo,

Dat schijnt niet alleen zo, ik kan je melden dat is zo. Voor wat betreft de muziek heb je natuurlijk gelijk die kan je via jouw methode ook afspelen.
De iPhone in de silent mode heeft wel andere nadelen. Zo hoor je niet meer een signaal als er sms berichten binnen komen. Ook geluiden van apps die je hebt gedownload zijn dan weg. Zo heb ik de app van Flitser.mobi geïnstalleerd. Die werkt perfect en waarschuwt voor flitspalen, trajectcontroles en mobiele flitsers, alleen het waarschuwingssignaal is weg als je blue tooth hebt ingeschakeld. Je moet dan dus kiezen om handsfree te bellen via de RNS en geen signalen te ontvangen, niet echt handig of blue tooth uitzetten en de signalen wel ontvangen, maar dan ben je de hands free functie kwijt op de je iPhone die dan niet pairt. Ook niet ideaal.

Groet rob
Klopt. De Iphone 4 gaat ook in de silentmode als hij via bluetooth gekoppeld is. Ik heb zelf geen MMI, maar heb er over getwijfeld om die aan te schaffen. Niet voor de Iphone maar voor de Ipod die nog barstensvol met muziek staat.
Helaas nog geen oplossing gevonden voor de gepairde Iphone 4 met geluidsweergave.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door Timvgti »

Hoe kan ik trouwens mijn huidige Can Gateway versie met vcds zien?
Zodoende kan/wil ik vastellen of ik een nieuwe gateway moet kopen en installeren om de power drain met de rns510's te voorkomen...
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door Timvgti »

PS: Ook lees ik nu over een "modified fw2760 versie", hierin zit een 'VUCI file' uit 1100 fw, waardoor power drain ook wordt voorkomen.
Kan iemand mij vertellen of dit een echte oplossing is?
Zou mooi zijn, dan hoef ik geen andere gateway te installeren en kan ik op zoek naar een RNS510, welke ik dan voorzie van bovenstaande firmware.
Gebruikersavatar
Floppie
Berichten: 325
Lid geworden op: 17 apr 2011, 11:05

Re: Ik wil zsm een RNS510 kopen, maar wat vragen?

Bericht door Floppie »

Timvgti schreef:Is er eigenlijk al zo'n slotplaat voor op de rns510 in de Golf5/6?
Zoals voor in de passat?
Want de bizarre diefstalgevoeligheid zit me toch nog wel wat dwars...
Niet dat zo'n slotplaat nou echt super handig is, want ik heb ook al een Bearlock op mijn dsg (wat echt súper is!), maar dan lijk ik wel een kluizenaar bij het verlaten van mijn auto met al de extra aan te leggen sloten >bearlock inschakelen met een sleutel>slotplaat voor rns510 zetten met een andere sleutel>dashboardkastje zichtbaar open zetten>uitstappen>alarm inschakelen>pffffffffff

Is er niet gewoon een 'nep'plaat voor de RNS510 te zetten?
Dus bijvoorbeeld een zwart plastic plaat, alsof er géén radio in zit?
Of een plaat in de looks van een 'ouderwetse radio' of met de looks van de voor dieven niet aantrekkelijke rcd300?
Ik val niet graag in herhalingen en snap dat mensen blij zijn met hun (standaard) aanwezige RNS510 maar....
Wil je een hoop problemen als diefstal voorkomen, zorg dan dat je een afneembaar front hebt. Oke, ook dat is geen garantie maar ze weten wel dat er in ieder geval GEEN RNS510 in je auto zit en zullen sneller doorlopen.
Daarnaast werkt mijn iPhone met alle geluiden (ook mijn TT-navigatie (betere filedetectie/up-to-date kaartmateriaal) en Flitsmeister), speel ik alle audio van mijn iPhone af, werkt hij perfect met bleutooth, kan ik de films van mijn iPhone op mijn 2DIN scherm zien en is de set nog goedkoper dan de RNS. En ja ik weet waar ik over praat want de RNS heb ik er zelf uitgehaald. (en plaats die wel weer terug bij verkoop/inruil)
Ik heb trouwens een JVC-KW-AVX830. De kleuren zijn in te stellen naar de kleur van je auto en het is een volledig touchscreen en ja, hij gaat ook altijd mee UIT de auto.
Je mag er altijd even aanzitten tijdens een meeting om te proberen...
Kijk anders ook eens onder dit topic: [url]http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... &t=221/url]
Grtz. Floppie

VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten