Pagina 1 van 3

Distributiesnaar?

Geplaatst: 09 sep 2011, 19:03
door donbeekie
Gisteravond de auto neer gezet, geen problemen niks.
Vanochtend starten, een ratelend geluid----start niet--- even later nog maar eens geprobeerd--niks meer--geen compressie--niks
Naar de vw dealer laten takelen, monteur zei waarschijnlijk distributie-snaar of er meer schade is moet nog blijken. Maandag ben ik de eerste.
Auto is van 29-07-2009, net geen fabrieksgarantie meer maar ze schijnen wel een regeling te hebben.
Wordt een lang weekend maar ja wel een fiat 500 mee gekregen ;)

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 09 sep 2011, 19:32
door wehoo
Als het de distributieriem (VW term= getande riem) is, sta je sterk. Voor de GTI behoort die pas bij 180.000 km vervangen te worden. Bij elke (longlife) service interval moet de riem gecontroleerd worden.
Ook al is een getande riem qua kostenpost anders dan een set bougies, toch het volgende voorbeeld:
Een tijd geleden kreeg ik een motorstoring --> cilinderoverslag, te wijten aan defecte bougies. Omdat dit tussen twee serviceintervallen gebeurde en de auto volledig in onderhoud is bij een VW dealer werd dit gratis, onder garantie vervangen.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 09 sep 2011, 19:49
door MkVI Nmgn
@Wehoo Na hoeveel km werden die bougies vervangen?

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 09 sep 2011, 19:55
door wehoo
tonnie024 schreef:@Wehoo Na hoeveel km werden die bougies vervangen?
Tussen twee longlife serviceintervallen; dit is binnen 30.000 km en ze moeten 60.000 km meegaan. Dus ruim binnen deze interval.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 10 sep 2011, 01:08
door Mackdennis
@ donbeekie

Buitenom dat ie niet starte en compressie verliest.
Nog rare tikken of geluiden gehoord?

Geen of weing compressie komt omdat nu je kleppen open staan in een bepaalde stand.
Als dit niet te ver is.. Kan het zijn dat je totaal geen schade heb.

Zolang je zuigers de kleppen niet hebben geraakt, is er niks aan de hand!
Je marzel is dat je het ook had bij starten en niet bij flink doorijden.

Nou ja afwachten,maar lijkt me zeker een gevalletje gerantie/coulancie

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 10 sep 2011, 10:24
door donbeekie
Toen ik wilde starten hoorde ik een ratelend geluid, daarna deed hij niks meer. ( geen compressie ).
Als ik maandag meer weet zal ik het hier vermelden, ook de eventuele 'garantie' afhandeling.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 10 sep 2011, 23:44
door Luca
Als je een ratelend geluid hebt gehoord dan denk ik dat dat een klep was die een zuiger aan het koppen was.
Hoeveel km heeft je Gti gelopen eigenlijk ???

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 11 sep 2011, 00:01
door Mackdennis
Yep ratelend geluid zonder compressie klinkt inderdaad niet heel erg lekker..
Ben ook bang dat je je kleppen heb geraakt..

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 11 sep 2011, 07:58
door MkVI Nmgn
Klinkt als een duur geintj
Maar vind het wel appart dat de auto na een nacht stilstaan overlijd
Een riem kan altijd kapot gaan maar met stilstaan word je de eerst die ik ken dan

Gr. Tonnie.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 11 sep 2011, 10:37
door GolfL
Maar s'avonds is het natuurlijk iets kouder als overdag. Vandaar dat de snaar waarschijnlijk s'ochtends is geknapt, ivm kouder rubber =>brosser/harder.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 11 sep 2011, 11:12
door donbeekie
De monteur heeft er maar heel even naar gekeken, het was vrijdagmiddag.
Hij vertelde dat hij al eerder een GTI 6 had met dit probleem en hij dacht dat deze waarschijnlijk het zelfde had. (getande riem)
Zeker weten kon hij dit niet, maandag zou hij meer weten.
Na de eerste keer ratelen deed hij daarna niks meer, dus ook geen ratelend geluid meer.
Auto heeft 45.000 km op de teller.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 11 sep 2011, 11:21
door MkVI Nmgn
:| Dat is wel heel weinig
En GolfL Bros worden na 45.000km lijkt me stug

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 11 sep 2011, 13:40
door Mackdennis
Het is niet heel toevallig gewoon je start motor die de geest heeft gegeven?
Vind 45000km wel heel weinig veer een distributi riem hoor!

Geen compressie maar je hoorde wel je motor rond draaien met starten?

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 12 sep 2011, 06:36
door GolfL
@tonnie024 en Mackdennis,

Inderdaad daar heb ik even niet bij stilgestaan. 45000km en 2 jaar is niet zo oud...

Maar het kan natuurlijk altijd wel?

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 12 sep 2011, 16:08
door donbeekie
Net de huurauto ingeleverd. Mijn auto was niks aan gedaan, misschien kunnen ze er woensdag aan beginnen.
Het schijnt erg druk te zijn in de werkplaats.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 12 sep 2011, 16:39
door MkVI Nmgn
Ik denk eerder dat de spanrol kapot is gegaan en daardoor de riem kapot is gegaan (slap gaan hangen)

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 12 sep 2011, 18:21
door wehoo
donbeekie schreef:Net de huurauto ingeleverd. Mijn auto was niks aan gedaan, misschien kunnen ze er woensdag aan beginnen.
Het schijnt erg druk te zijn in de werkplaats.
Even los van alle speculaties die hier de ronde doen. Mocht je mobiliteitsgarantie hebben, zou je de dealer erop kunnen aanspreken om toch spoed te maken met de reparatie. Of indien dit niet kan, je de huurauto (die waarschijnlijk onder mobiliteitsgarantie wordt geleverd) langer ter beschikking te stellen. Let wel! De dealer zal aangeven dat hij de huurauto maximaal 3 dagen onder mobiliteitsgarantie (wordt vergoed aan de dealer door VW) mag uitlenen. Dat is ook zo. Echter je dealer kan uit service overwegingen je (op zijn kosten) de huurauto langer geven.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 14 sep 2011, 15:50
door donbeekie
Ik kom net bij vw dealer vandaan en er moet een nieuwe motor in ( strip-motor ).
70% van de onderdelen wordt vergoed door PON. Dus geen arbeidsloon.
Motor bestellen 20e inbouwen en 3900,- euro afrekenen.

Afbeelding

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 14 sep 2011, 16:28
door wehoo
Wat moet op de aangegeven plaats zitten, kettingspanner die afgebroken is?

Afbeelding

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 14 sep 2011, 16:31
door donbeekie
ja een kettingspanner

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 14 sep 2011, 18:18
door wehoo
T.a.v. de coulance regeling van VW, kijk ook even bij dit topic. Met name de laatste regel in de coulance regeling.

Zusätzliche Kulanz gibt es übrigens bei Audi, Seat und VW auch bei Defekten an elektrischen Fensterhebern bis fünf Jahre und maximal 100.000 Kilometern sowie Zahnriemen/Spannrollen-Ärger bis vier Jahre nach Erstzulassung und 180.000 Kilometern (abgestufte Kostenübernahme).

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 14 sep 2011, 18:35
door donbeekie
abgestufte Kostenübernahme---trapsgewijze betaling zegt google vertaling.
Je bent overgeleverd aan meneer PON, als je het mij vraagt mag dit nooit gebeuren bij een auto met 45.000km.
En zou vw moeten zeggen fout in de constructie, sorry voor het ongemak kosten zijn voor ons.
Maar nu geven ze mij het gevoel dat ik blij moet zijn met 70%, op de onderdelen. (verkoop prijs geen inkoopprijs).
Wat hadden ze gezegd als de auto chip-tuning had gehad? Had ik op mijn golf 5 en vele op dit forum.
Maar goed volgende week even goed slikken en hoop ik voorlopig geen dealer bezoeken anders dan onderhoudsbeurten.
Don.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 14 sep 2011, 18:42
door wehoo
Abgestufte Kostenübernahme wil zeggen dat naarmate de leeftijd van je auto en hogere kilometerstand je eigen bijdrage hoger wordt. De coulance regeling wordt door Volkswagen Wolfsburg geregeld. Pon heeft daar geen zeggenschap over. Je kunt ook contact opnemen met de klantenservice in Wolfsburg.

Volkswagen AG
38436 Wolfsburg
Tel +49 (0) 1805 865579*
Fax +49 (0) 1805 329865*
Mail to kundenbetreuung@volkswagen.de

Ze spreken/lezen overigens ook Engels. Ik zou ook nadrukkelijk navragen waarom de coulanceregeling in jouw situatie alleen van toepassing is op de onderdelen en niet op het arbeidsloon. Inzake van gebreken is hier geen onderscheid in.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 14 sep 2011, 18:57
door donbeekie
Oke bedankt voor het adres.
De VW dealer zei mij toch echt dat hij met PON contact had gehad, foto-s gestuurd van het mankement etc.
Daarna emaile terug van Pon met deze regeling.

Re: Distributiesnaar?

Geplaatst: 14 sep 2011, 19:09
door MkVI Nmgn
jah maar je kan ook nog coulance krijgen op de onderdelen die je wel zelf moet betalen en op de motor
Zover ik weet te minste

Gr. Tonnie