Pagina 1 van 1
Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 23 jan 2015, 21:21
door Bjakkers
Ik heb een GTI uit 2009, dus potentieel eentje met een kettingprobleem. Nu overweeg ik de auto te laten chiptunen maar vraag me af of dit de kans op het ontstaan van een kettingprobleem vergroot? Of heeft een verhoogd vermogen/koppel geen effect op het mogelijk verspringen van de ketting?
Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 23 jan 2015, 21:59
door Edition30
Het enige wat de ketting merkt van de tuning is dat de versnelling wat groter is (van lage naar hoge toeren).
Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 23 jan 2015, 22:20
door Raymond
Ik ben van ook van plan om mijn auto te voorzien van chiptuning en ook mijn valt onder de risico groep.
Ik denk dat het geen invloed heeft, of je moet als een malle tekeer gaan.
Maar waarom laat je niet eerst de ketting preventief vervangen, en daarna de chip?
Ik zit er al een tijdje over te dubben, en ik denk dat ik binnenkort hier een afspraak voor ga maken.
In ieder geval ben ik er al over uit dat ik eerst mijn ketting laat vervangen, voordat er eventuele chiptuning op komt.
Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 24 jan 2015, 00:20
door HenriGTI
Is het mogelijk om de ketting preventief te laten vervangen met tussenkomst van de invoerder? Of betaal je de herstelling zelf in dat geval?
Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 24 jan 2015, 07:43
door Schippersss
Bij preventief vervangen, zijn alle kosten voor de eigenaar.
Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 24 jan 2015, 07:56
door Race Eend
Edition30 schreef:Het enige wat de ketting merkt van de tuning is dat de versnelling wat groter is (van lage naar hoge toeren).
True, maar als je iemand bent die braaf een versnelling terug zou schakelen (dan is de versnelling ook wat groter dan iemand die 'op koppel' gaat accelereren) eerder ketting problemen zou krijgen.
Kortom ook dat argument kan eigenlijk van tafel. Dat zou betekenen dat iemand die vaak in de 2e versnelling even vlot door trekt de ketting kapot krijgt, lekkere GTI's worden er dan afgeleverd

Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 24 jan 2015, 16:04
door BASK04
Idd.
Datgene wat de ketting moet aandrijven
word na tuning toch ook niet zwaarder.
Als je in zijn vrij een keer gas geeft, dan
stijgt het toerental toch echt het snelst
Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 24 jan 2015, 19:13
door staffpride
Tuurlijk komt er bij meer vermogen meer krachten op de distributie. Lijkt mij logisch, heftigere verbranding dus grotere stuwkracht op de zuigers, die het op hun beurt weer doorgeven via de drijfstangen en krukas naar de distributie en koppeling en de verdere aandrijflijn. Alles wordt met grotere krachten aangedreven.
Of tuning daadwerkelijk je risico op een kettingfalen vergroot denk ik niet. Die ketting is sterk zat, het probleem is dat er in die periode (bouwjaren) kettingen met productiefouten zijn gebruikt.
Als je pech hebt, zit er zo één in je blok.
Ik behoor ook tot de "risico" groep met een 2009 gti. Ik rij al bijna 3 jaar met een stage 2 tuning en ervaar nog geen enkel probleem met ruim 80k op de klok. (nok nok ff afkloppen haha).
Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 28 jan 2015, 20:49
door Bjakkers
Ik vind de ketting preventief vervangen nogal wat. Niet alleen zijn de kosten rond de € 1.000,- heb ik begrepen maar is het kapotgaan van de ketting ook geen 'zekerheidje'. Dus ik rijd voorlopig even door.
Mijn GTI heeft inmiddels 75k gelopen, is dat nog een reden om niet te tunen?
Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 05 feb 2015, 13:52
door Mark_GTI
staffpride schreef:Tuurlijk komt er bij meer vermogen meer krachten op de distributie. Lijkt mij logisch, heftigere verbranding dus grotere stuwkracht op de zuigers, die het op hun beurt weer doorgeven via de drijfstangen en krukas naar de distributie en koppeling en de verdere aandrijflijn. Alles wordt met grotere krachten aangedreven.
Of tuning daadwerkelijk je risico op een kettingfalen vergroot denk ik niet. Die ketting is sterk zat, het probleem is dat er in die periode (bouwjaren) kettingen met productiefouten zijn gebruikt.
Als je pech hebt, zit er zo één in je blok.
Ik behoor ook tot de "risico" groep met een 2009 gti. Ik rij al bijna 3 jaar met een stage 2 tuning en ervaar nog geen enkel probleem met ruim 80k op de klok. (nok nok ff afkloppen haha).
Klopt het dat de GTI`s met een bouwjaar tot september 2010 die problemen (mogelijk) hebben en dat de auto`s die na september 2010 gebouwd zijn vanaf fabriek af wel de juiste ketting hebben zonder productiefout?
Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?
Geplaatst: 05 feb 2015, 21:45
door bzb
rond die tijd ja, dacht zelfs nog iets eerder