Pagina 1 van 1
Tikkend geluid bij warm stationaire motor
Geplaatst: 12 feb 2015, 11:49
door GTI Racer
Sinds kort ben ik eigenaar van een Golf V GTI +/- 43.000Km. De vorige eigenaar tankte regelmatig Euro 95 of 98. Ik rijd nu al ondertussen met de derde tank Euro 95 Ongelood. Wat ik de afgelopen dagen merk, als de motor warm is (90 Graden) en stationair loopt hoor je soort tikkend geluid. Heeft dit met de verbanding van Euro 95 te maken (Pingelen)? Als de motor namelijk koud is, hoor je geen getik en is hij lekker rustig. In de tankklep staat in het groot 95, maar aangezien ik al in meerdere topics gezien heb, is het toch beter 98 te tanken? In het service boekje staat geen informatie vermeld over de 147Kw motor, de informatie gaat maar tot de 125Kw motor. Hierbij wordt geadviseerd 98 of 95 te tanken met een uitzondering bij 95. De uitzondering weet ik niet uit mijn hoofd, boekje ligt thuis.
Daarnaast heb ik in verschillende topics gelezen dat de kwaliteit over 98 verschilt. Aangezien ik altijd in Belgiƫ ga tanken, heb ik niets kunnen vinden over de Superplus 98 van Lukoil. Wat is jullie mening/ervaring hiervoor?
Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor
Geplaatst: 12 feb 2015, 12:33
door wehoo
Het advies voor de Golf V GTI is qua brandstof hetzelfde als voor de andere VW benzine-verbrandingsmotoren. RON95.
In het boekje of bij de tankklep staat dit aangegeven.
Maar er staat ook ergens aangegeven dat de prestaties van de GTI-motor niet gehaald worden met RON95.
Om de prestaties van de GTI-motor goed te kunnen benutten is RON98 nodig. Dit gaat enkel over de prestaties.
Pingelen kan daardoor niet ontstaan. Het motormanagement regelt de afstelling voor de brandstof. Deze afstelling gaat maar tot RON98; alle hogere RON-waarden worden niet gezien door het motormanagement.
Een GTI V maakt een "nagelend", dieselachtig geluid bij stationair draaien. Dit is normaal.
Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor
Geplaatst: 12 feb 2015, 16:10
door GTI Racer
Op het gebied van auto's moet ik nog veel leren

, vroeger met scooters (injector/ditech) begreep ik er alles van
Dus als ik het goed begrijp is het geluid wat je dan hoort eigenlijk de verstuiver (injectoren) naalden en niet de ketting van de nokkenassen? In de auto zelf hoor je het geluid niet. Ik kan eventueel eens een filmpje maken.
Ik citeer wat bij 95 RON vermeldt staat in het boekje "Met licht vermogensverlies, licht verhoogd brandstofverbruik en licht kloppende motorgeluiden tot de pingelregeling ingrijpt".
Ik ga gewoon eens binnenkort de tank vol gooien met 98 RON en dan kijk ik eens of ik verschil merk of dat dit zo minimaal is dat het niet loont.
Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor
Geplaatst: 12 feb 2015, 16:22
door Timmy
Ik tank standaard 98. Na het chippen sowieso, maar daarvoor ook al.
Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor
Geplaatst: 22 feb 2015, 22:43
door walend
in je tankklep staat normaal 'MIN(imum) 95' dus altijd 98 is geen enkel probleem .... dus moest het bestaan is 96 of 97 ook goed

of hoger
qua prestaties vind ik het verschil echt voelbaar tussen 95 en 98 ...
Wel lijkt mij het geluid mooier bij 95.... dit laatste kan ook gewoon tussen mijn oren zitten

Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor
Geplaatst: 11 apr 2015, 23:34
door Ed30
bij mij staat juist 98 groot en slash 95 klein (98/95) 98 in het groot.
GR,Ekrem
Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor
Geplaatst: 12 apr 2015, 09:34
door NL_MK5 GTI
Ik tankte altijd ultimate 98 maar sinds ze hier de bp hebben weggehaald shell 95 en merk totaal geen verschil hij is ook wel origineel.
Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor
Geplaatst: 12 apr 2015, 09:40
door ferry
GTI Racer schreef:Op het gebied van auto's moet ik nog veel leren

, vroeger met scooters (injector/ditech) begreep ik er alles van
Dus als ik het goed begrijp is het geluid wat je dan hoort eigenlijk de verstuiver (injectoren) naalden en niet de ketting van de nokkenassen? In de auto zelf hoor je het geluid niet. Ik kan eventueel eens een filmpje maken.
Ik citeer wat bij 95 RON vermeldt staat in het boekje "Met licht vermogensverlies, licht verhoogd brandstofverbruik en licht kloppende motorgeluiden tot de pingelregeling ingrijpt".
Ik ga gewoon eens binnenkort de tank vol gooien met 98 RON en dan kijk ik eens of ik verschil merk of dat dit zo minimaal is dat het niet loont.
Hier ook overgestapt van 95 naar 98. Uit ervaring bij mij auto is er geen merkbaar motorgeluid verschil. Daar zal het vast niet mee weg te helpen zijn. Zoals wehoo aan het begin van het topic al zei is dat
De gti een nagelend dieselachtig geluid maakt.
En zonder een chiptuning is er gewoon goed met 95 te rijden Punt.
Re: Tikkend geluid bij warm stationaire motor
Geplaatst: 13 apr 2015, 02:23
door robskie
ik heb die editie 30 chip, en nu moet ik toch wel eerlijk toegeven dat de auto veel beter met 98 loopt.
als ik 95 tank loopt hij ook nog mooi en netjes,maar merk wel dat ik niet het vermogen meer heb als dat ik met 98 in de tank heb.