Garage heeft 10w40 olie gebruikt, probleem?
Garage heeft 10w40 olie gebruikt, probleem?
Mijn vriendin heeft vandaag de gti naar een Bosch garage gebracht voor onderhoud. Daar ik in Engeland zit heeft ze mij de factuur gemaild en ik zag dat er 10w40 gebruikt zou zij .
Mijn eerste reactie is, dat hoort niet!!
Daar ik nu de boekjes niet in kan duiken stel ik jullie de vraag, mag 10w40 er überhaupt in?
Wat adviseren jullie te doen? Ik heb 5w30 in mijn Hoofd maar bij onze vorige Leon 20vt werd ook 10w40 gebruikt. En dat is fezelde basis als de mk 4 gti.
Bedankt vast!
Mijn eerste reactie is, dat hoort niet!!
Daar ik nu de boekjes niet in kan duiken stel ik jullie de vraag, mag 10w40 er überhaupt in?
Wat adviseren jullie te doen? Ik heb 5w30 in mijn Hoofd maar bij onze vorige Leon 20vt werd ook 10w40 gebruikt. En dat is fezelde basis als de mk 4 gti.
Bedankt vast!
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Garage heeft 10w40 olie gebruikt, probleem?
Dat zal geen longlife olie zijn, opzich geen ramp, maar dus na 15000km-1jr al wisselen!
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Garage heeft 10w40 olie gebruikt, probleem?
Nee geen long life inderdaad. Als het verder geen kwaad kan rijden we gewoon lekker door en wissel ik volgend jaar weer van olie. Dan zal ik het waarschijnlijk zelf wel kunnen regelen en Zorg ik meteen dat er castrol in komt. 5w30 is het normale advies toch?
- Verlengsnoer
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19
Re: Garage heeft 10w40 olie gebruikt, probleem?
@Jonas:
Ik dacht dat 5W30 is wat het 'boekje' aanraadt.
Maar ik hoor ook verhalen over 0W40.
Wie het weet mag het zeggen
Ik dacht dat 5W30 is wat het 'boekje' aanraadt.
Maar ik hoor ook verhalen over 0W40.
Wie het weet mag het zeggen
Re: Garage heeft 10w40 olie gebruikt, probleem?
Volkswagen geeft het volgende aan:
Longlife-Öle zählen ebenfalls zu den Leichtlauf-Schmierstoffen, meist im SAE-Bereich 0W-30 oder SAE 0W-40. Sie sind in Fahrzeugen mit Longlife-Service vorgeschrieben. Dabei berechnet ein Steuergerät anhand der Daten verschiedener Sensoren (für Ölstand, Bremsenverschleiß, Geschwindigkeit, Verbrauch, Drehzahl) die Motorbelastung und dementsprechend den nächsten Inspektionstermin. Damit sind z. B. bei VW Wartungsintervalle bis zu 30.000 km beim Benziner und bis zu 50.000 km beim Diesel möglich. Diese Maximal-Laufleistungen verringern sich bei stärkerer Beanspruchung des Fahrzeugs z.B. durch Stadt- und Kurzstreckenverkehr. Eine Anzeige im Kombi-Instrument weist zeit- oder kilometerabhängig auf den nächsten Ölwechsel und Wartungsdienst hin.
Beim Longlife-Konzept darf grundsätzlich nur die vom Fahrzeughersteller für den jeweiligen Motor freigegebene Longlife-Ölqualität verwendet werden - auch beim Nachfüllen. Die Verwendung anderer, nicht freigegebener Öle bringt einen erhöhten Verschleiß mit sich und kann unter Umständen zu einem Motorschaden führen. Wenn kein Longlife-Öl verwendet wird, muss das Steuergerät auf feste Inspektionsintervalle umprogrammiert werden.
Longlife-Öle sind nicht überall erhältlich. Daher ist es empfehlenswert, einen Liter der erforderlichen Qualität zum Nachfüllen im Auto mitzuführen
Link: http://www.volkswagen.de/de/servicezube ... orten.html
Gr. Wehoo.
Re: Garage heeft 10w40 olie gebruikt, probleem?
Daar is mijn Duits net even niet goed genoeg helaas.
Wat betekend het kort in nl? Dat voor de long life service planning de aangegeven olie vereist is?
Wat betekend het kort in nl? Dat voor de long life service planning de aangegeven olie vereist is?
Re: Garage heeft 10w40 olie gebruikt, probleem?
In het kort:
Olie voor de longlife service intervallen moet voldoen aan VW norm VW50700. Dat kan ook 10W40 zijn, maar enkel de aanduiding 10W40 zegt daar niets over.
VW50200 specificatie vergt een andere service interval, n.l. per 15000 km/per jaar. Ook dat kan 10W40 olie zijn.
The 5w30 is a better lubricating oil at both running and hard driving tempratures and viscosity.
reference:
0w40/ 5w30/ 10w40 / 15w40 /
cst @ 40 degrees : 79.9 / 63.5 / 94.0 / 110.0
cst @ 100 degrees : 14.3 / 11.0 / 14.0 / 15.3
(cst=centistokes).
De nummers geven de dikte van de olie aan bij de desbetreffende temperatuur (resp. 40 en 100 graden).
Hoe lager het nummer, des te dunner de olie is. 5W30 is bij 40 graden dunner dan 15W40 bij 40 graden.
(centistokes: http://en.wikipedia.org/wiki/Centistoke )
VW adviseert volgens service plan: 5W30 (Castrol) olie.
Olie voor de longlife service intervallen moet voldoen aan VW norm VW50700. Dat kan ook 10W40 zijn, maar enkel de aanduiding 10W40 zegt daar niets over.
VW50200 specificatie vergt een andere service interval, n.l. per 15000 km/per jaar. Ook dat kan 10W40 olie zijn.
The 5w30 is a better lubricating oil at both running and hard driving tempratures and viscosity.
reference:
0w40/ 5w30/ 10w40 / 15w40 /
cst @ 40 degrees : 79.9 / 63.5 / 94.0 / 110.0
cst @ 100 degrees : 14.3 / 11.0 / 14.0 / 15.3
(cst=centistokes).
De nummers geven de dikte van de olie aan bij de desbetreffende temperatuur (resp. 40 en 100 graden).
Hoe lager het nummer, des te dunner de olie is. 5W30 is bij 40 graden dunner dan 15W40 bij 40 graden.
(centistokes: http://en.wikipedia.org/wiki/Centistoke )
VW adviseert volgens service plan: 5W30 (Castrol) olie.
Gr. Wehoo.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten