klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Hoeft niet eens over auto's te gaan, alles kan besproken worden, maar hou het netjes.
Plaats reactie
GTI_MaRsS-72
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:05
Type auto: Golf 6 GTI

klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door GTI_MaRsS-72 »

Hoi allen,

Ik ga van de zomer verhuizen en dat houdt in dat ik veel meer kilometers ga maken (woon-werkverkeer). Op dit moment is het 10 minuten rijden naar mijn werk. Na de verhuizing ga ik 500 km per week rijden alleen al aan woon-werkverkeer (als ik iedere dag met de auto naar het werk zou gaan).
Van mijn werkgever krijg ik dus ook geen reiskostenvergoeding en dan wordt mijn GTI gewoon te duur. Reizen met de trein is voor mij een noodoptie.

Daarom denk ik dus aan kleiner/goedkoper rijden. Als alternatief denk ik aan een Audi A1 of VW Polo (met DSG). Tevens gelijk 5-deurs want dat is toch wel veel praktischer. Qua performance en ruimte ga ik natuurlijk wel een (grote) stap achteruit. Uiteraard wil ik niet een superslome auto maar eentje die rap genoeg en betrouwbaar is en eventueel goed te tunen is (een 1.4 motor?).

Uiteraard is een diesel het verstandigste qua brandstof en range maar de wegenbelasting is weer zo hoog.

Qua design/uitstraling/afwerking vind ik een Audi A1 mooier dan een Polo. Hoe de 2 auto's het doen in een onderlinge vergelijking weet ik niet.
Tevens vraag ik me af hoe het zit met de diefstalgevoeligheid (met name de Xenon/LED koplampen).

Graag verneem ik jullie reacties/adviezen.

Alvast bedankt!
yelti
Berichten: 164
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:46
Type auto: MK5 GTI

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door yelti »

Voor zover ik onderzoek heb gedaan in het verleden:

Geen 5 deurs modellen, maar toch wil ik ze meegeven.
Polo blue Gt
Ford fiesta ST

Hebben genoeg power en minder verbruik dan de gti.
Rij nu zelf met een std polo 1.4 met 60pk en verbruikt ook minimaal 7l/100.

Neem minstens iets rond de 100 pk.
Gebruikersavatar
Warhoofd
Berichten: 147
Lid geworden op: 03 aug 2014, 07:31
Type auto: Golf MK6 GTI

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door Warhoofd »

2000 km per maand woon werk verkeer? Ik zou gek worden.... succes!
Diesel is idd t slimste, mss is een GTD een leuk alternatief?
312 pk & 460 NM by JD Engineering
GTI_MaRsS-72
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:05
Type auto: Golf 6 GTI

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door GTI_MaRsS-72 »

Warhoofd schreef:2000 km per maand woon werk verkeer? Ik zou gek worden.... succes!
Diesel is idd t slimste, mss is een GTD een leuk alternatief?
Voorlopig heb ik geen andere keus. Heb pas met mijn vriendin een huis gekocht (vandaar mijn verhuizing) en heb een vaste baan.
Alleen is mijn werkgever zo gierig dat ik geen reiskostenvergoeding krijg (zijn ze niet verplicht omdat ik geen CAO heb).

Maar ik zie ook heel erg op tegen dat reizen en het kost ook nogal wat. Ik vind die wegenbelasting van een diesel zo belachelijk hoog.
Lastig....
Gebruikersavatar
Famous1303
Berichten: 1114
Lid geworden op: 15 mei 2015, 16:36
Type auto: Polo AW GTI
Locatie: Gelderland

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door Famous1303 »

Ik heb zelf een BM polo gehad en deze deed (op lange afstanden) 1100 met een tank. Dit wel wanneer de ontluchtingsnippel was ingedrukt tijdens het tanken.

Ondanks dat het niet de snelste auto is, reed het wel fijn en voelde luxe aan. Wil je toch wat meer comfort/geen diesel kan je wellicht kijken naar een BlueGT.

Polo's zijn erg gezakt qua prijs en met 500km per week ben je ook voordelig uit!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Polo AW GTI Stage 1+: 265PK
VW Golf 6R DSG Stage3 + DSG tuning: 405PK
VW Golf VI GTI DSG Stage1: 291PK
VW Polo 6R BM
Opel Astra GSI

Afbeelding
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door NielsED30 »

Maak gewoon een rekensommetje voor jezelf met de kosten voor een benzine t.o.v. een diesel.

500km per week is 2000km per maand dus 24000km woon/werk per jaar. Dus je zal rond de 30.000km per jaar uitkomen. Pak een auto welke je wellicht zou willen (GTD bijvoorbeeld), kijk wat zo´n auto gemiddeld verbruikt en reken met de huidige dieselprijzen wat dit op jaarbasis kost aan diesel. Dan uiteraard ook wegenbelasting per jaar berekenen en de verzekering. Dan diezelfde berekening met een benzine auto en je weet wat ze onder aan de streep per jaar kosten, en kan je makkelijk zien of een diesel goedkoper is als een benzine. Zo heb ik het ook elke keer gedaan. Ik merk dat benzine kosten erg hard oplopen als je veel rijd, dat weegt niet op tegen de hoge wegenbelasting.

Ik heb bijvoorbeeld een berekening gemaakt voor 30.000km per jaar, met een Golf 1 t.o.v. een Seat Arosa diesel. De Golf 1 was in wegenbelasting 8 euro per maand, en verzekering ook zoiets. Dus in principe had je alleen maar benzine kosten. De auto reed 1 op 11, dus echt zuinig was het niet.. De Arosa kostte 40 euro verzekering per maand, 66 euro wegenbelasting per maand en reed gemiddeld 1 op 21 in mijn berekening (in de praktijk zelfs 1 op 23). Toch was de diesel 1100 euro per jaar goedkoper als de Golf 1... Zo zie je maar dat een hoge wegenbelasting niets zegt, en het onder aan de streep een heel stuk voordeliger kan zijn op jaarbasis.

Uiteraard moet je voor jezelf een budget aanstellen voor de aanschaf van de auto, maar het belangrijkste zijn de maandelijkse kosten, vind ik.

Succes!
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Lay
Berichten: 128
Lid geworden op: 22 apr 2011, 10:18
Type auto: Audi TT RS
Locatie: Amsterdam

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door Lay »

Ik heb ervaring met een A1 1.4 122pk dsg. Qua betrouwbaarheid zit het goed met die blokken en het loopt als je rustig rijdt 1:17. Qua power is het wel wat anders als een GTI maar het went snel. Heb ook een keer met een 1.4 140pk COD (zelfde blok als een polo blue GT) gereden en dat is wel een pittig ding. Die kan gemakkelijk naar 200 pk gechipt worden bij jd en op dat gewicht is het dan wel leuk rijden.
De 185 pk 1.4 Audi A1 zou ik mijden vanwege het onbetrouwbaar blok(turbo plus compressor). Genoeg horror verhalen over te lezen op het net. Je zal er met je zoektocht ook wel achter komen dat een 140 pk 1.4 tfsi duurder is dan een 185 pk versie.
Groovejunk
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 sep 2015, 09:23
Type auto: Golf MKVI GTi

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door Groovejunk »

GTI_MaRsS-72 schreef:
Warhoofd schreef:2000 km per maand woon werk verkeer? Ik zou gek worden.... succes!
Diesel is idd t slimste, mss is een GTD een leuk alternatief?
Voorlopig heb ik geen andere keus. Heb pas met mijn vriendin een huis gekocht (vandaar mijn verhuizing) en heb een vaste baan.
Alleen is mijn werkgever zo gierig dat ik geen reiskostenvergoeding krijg (zijn ze niet verplicht omdat ik geen CAO heb).

Maar ik zie ook heel erg op tegen dat reizen en het kost ook nogal wat. Ik vind die wegenbelasting van een diesel zo belachelijk hoog.
Lastig....
Waarom is dat lastig dan? Dat kan je toch gewoon berekenen? Je weet het verbruik van je huidige auto. En de wegenbelasting daarvan. Van een gelijkwaardig model zoek je de dieseluitvoering en daar zoek je hetzelfde van op.

Aantal km naar je werk en terug gedeeld door verbruik van je auto maal brandstofprijs.. Dan heb je je cijfers per week. Doe dat maal 52 weken en deel door 12 en tel de wegenbelasting erbij op.

Voila. Niks moeilijks aan.

Neem ik de aankoopprijs van je nieuwe auto voor het gemak niet mee.

500 / 1:10 * 1.44 = 72 euro per week.
72 * 52 /12 = 312,- euro per maand aan brandstof voor je GTi.

500 / 1:16 * 1.10 = 34,38 per week.
34,38 * 52 /12 = 148,95 per maand brandstof voor een diesel.

Heb je 150,- euro over voor wegenbelasting.

Ga ik even uit van de km's die je moet gaan maken naar je werk. Niet van je huidige km's.

:)
GTI_MaRsS-72
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:05
Type auto: Golf 6 GTI

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door GTI_MaRsS-72 »

Groovejunk schreef:
GTI_MaRsS-72 schreef:
Warhoofd schreef:2000 km per maand woon werk verkeer? Ik zou gek worden.... succes!
Diesel is idd t slimste, mss is een GTD een leuk alternatief?
Voorlopig heb ik geen andere keus. Heb pas met mijn vriendin een huis gekocht (vandaar mijn verhuizing) en heb een vaste baan.
Alleen is mijn werkgever zo gierig dat ik geen reiskostenvergoeding krijg (zijn ze niet verplicht omdat ik geen CAO heb).

Maar ik zie ook heel erg op tegen dat reizen en het kost ook nogal wat. Ik vind die wegenbelasting van een diesel zo belachelijk hoog.
Lastig....
Waarom is dat lastig dan? Dat kan je toch gewoon berekenen? Je weet het verbruik van je huidige auto. En de wegenbelasting daarvan. Van een gelijkwaardig model zoek je de dieseluitvoering en daar zoek je hetzelfde van op.

Aantal km naar je werk en terug gedeeld door verbruik van je auto maal brandstofprijs.. Dan heb je je cijfers per week. Doe dat maal 52 weken en deel door 12 en tel de wegenbelasting erbij op.

Voila. Niks moeilijks aan.

Neem ik de aankoopprijs van je nieuwe auto voor het gemak niet mee.

500 / 1:10 * 1.44 = 72 euro per week.
72 * 52 /12 = 312,- euro per maand aan brandstof voor je GTi.

500 / 1:16 * 1.10 = 34,38 per week.
34,38 * 52 /12 = 148,95 per maand brandstof voor een diesel.

Heb je 150,- euro over voor wegenbelasting.

Ga ik even uit van de km's die je moet gaan maken naar je werk. Niet van je huidige km's.

:)
Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik het lastig vind om afscheid te moeten nemen van mijn GTI...
Laatst gewijzigd door GTI_MaRsS-72 op 11 mei 2016, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
GTI_MaRsS-72
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:05
Type auto: Golf 6 GTI

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door GTI_MaRsS-72 »

Ik heb verder gekeken en vergeleken en nu lijkt mij een Seat Leon FR 2.0 TDI uit 2013/2014 ook een mooi, haalbaar en goedkoper alternatief voor mijn GTI. Het scheelt niet eens superveel met een Audi A1 diesel 1.6 automaat.
Gebruikersavatar
Caveman
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 mei 2016, 15:40
Type auto: Golf MK7R

Re: klein/goedkoper alternatief voor mijn Golf 6 GTI

Bericht door Caveman »

Toch altijd jammer dat je van zo'n auto afscheid moet nemen...

Maar als het toch moet, dan zou ik persoonlijk ook opteren voor de Seat dan de A1.
Greetz Danny...

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Wat je maar wil”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten