Afgelopen zondag was het dan zo ver; om 16:00u stond mijn proefrit gepland met de GTE. Ik was hiervoor al ruim op tijd bij de lokale dealer (Wealer) aanwezig waardoor ik nog de tijd had om een ander exemplaar in de showroom rustig te bekijken en de folder door te bladeren.
Wat als eerste opvalt zijn de blauwe accenten die overal in en op de auto terugkomen. Zelfs het Volkswagen logo in de achterklep is voorzien van dezelfde kleur blauw als de letters "GTE". Ik vind het persoonlijke allemaal wat te dik erop liggen. De lijn in de gril, de koplampen, de bekleding, het stuur, de tellers... Het blauw blijft maar terug komen.
Gelukkig is het wel een echte GT geworden. Het interieur is identiek aan de GTI, de stoelen zitten goed, het stuur ligt lekker in de hand en ook de tellers en het dashboard passen helemaal bij deze GT. Gelukkig is er in het interieur geen ruimte verloren door de accu's. Deze zijn namelijk onder de achterbank geplaatst, maar zonder hier ruimte voor weg te nemen van het interieur. De kofferbak lijkt op het eerste oog ook geen ruimte verloren te hebben, totdat je de bodem omhoog doet en niet tegen een reservewiel aankijkt, maar tegen de benzinetank. Er is nog net genoeg plaats voor het banden reparatiesetje en vier oranje veiligheidshesjes.
Aan de voorkant van de Golf is te zien hoe het logo als tankklep fungeert voor de laadkabel. Wat ook goed opvalt is dat de hele voorzijde voorzien is van led verlichting. Dit zijn niet dezelfde soort led lampen zoals in de andere Volkswagen modellen, maar een nieuw model alleen voor de GTE in de stijl van de GTI / R. Het eerste "schrik" moment komt pas bij het openen van de motorkap. Daar zien we de techniek die er voor zorgt dat je met deze Golf zowel zuinig als snel kan zijn. Onder de kap vinden we naast de benzinemotor ook een elektromotor en meer kabels dan de lokale elektroboer in zijn magazijn heeft.
Dan is het eindelijk tijd om zelf achter te stuur te mogen kruipen van de demo die net weer terug is van de vorige ronde. De verkoper die met me mee gaat legt me uit dat we een vaste route zullen gaan rijden waarin we verschillende snelheden en bochten kunnen nemen en toch weer netjes op tijd terug zullen zijn. Lichtelijk teleurgesteld maar met begrip hiervoor draai ik de contactsleutel om waarna het enige teken van leven komt van de lampjes in het dashboard. De benzinemotor springt niet aan omdat de accu nog vol genoeg is om hierop te gaan vertrekken. De verkoper Chris, die tevens lid blijkt te zijn van dit forum, legt me uit dat we in de "laad-modus" gaan rijden. De benzinemotor blijft dan stationair draaien tijdens het rijden zodat de accu sneller oplaad en we in het tweede deel van de proefrit meer van de accu's kunnen vragen.
Bij het rustig wegrijden is de benzinemotor amper te horen, deze loopt dan ook stationair en met mijn MKV GTI als vergelijk is het verschil dan natuurlijk ook groot. We beginnen de rit vrij rustig en vragen nog niet veel vermogen van de GTE, waarbij dit een heerlijke auto is om te cruisen en voor zover ik dit nu kan beoordelen ook een goede partner is voor lange afstanden mee af te leggen. De DSG-6 doet zijn werk heerlijk zoals ik dit gewend ben en ook in deze GT kunnen we het schakelen overnemen door de pook naar rechts te zetten of door de flippers achter het stuur te gebruiken. Deze DSG heeft er echter wel nog een extra functie bijgekregen die we nog niet eerder gezien hebben, namelijk de "B" stand. In deze stand begint de auto af te remmen op de elektromotor die dan als dynamo dient en de accu's extra snel begint op te laden.
Inmiddels zijn we bij de snelweg uitgekomen en is het tijd om het gas in te duwen en de 204 paarden onder de motorkap aan het werk te zetten. De GTE lijkt er iets langer voor nodig te hebben om goed aan zijn spurt te beginnen, maar schiet er vervolgens met een lekkere vaart vandoor. Hij duwt zich moeiteloos door zijn versnellingen heen waardoor we al voor dat we de snelweg zelf op kunnen al de 120 km/h gepasseerd zijn. Hierbij is er niks van te merken dat we een extra gewicht mee moeten slepen. Het geluid valt mij hier ook alleszins mee. Bij het accelereren laat hij een enigszins beschaafde maar toch leuke brom horen, totdat we weer een constante snelheid aanhouden en hij weer heerlijk stil wordt.
Bij het verlaten van de snelweg hebben we even de mogelijkheid een paar bochten en twee rotondes met een hoger tempo te nemen. Hierbij is het wel merkbaar dat de auto wat meer gewicht heeft, maar niet dermate dat het storend is. wel moet ik hierbij aangeven dat ik nog niet met een 7 GTI gereden heb en mijn enige vergelijk dus weer mijn eigen MKV is.
Al met al mag ik zeggen dat Volkswagen een mooie, sportieve Golf heeft neergezet die zeer interessant is voor de zakelijke rijder. Particulier zal deze Golf het niet gaan worden verwacht ik gezien de prijs waar je ook een GTI voor kunt aanschaffen, waar je toch echt meer GT aan hebt. Als je zakelijk in dit budget een auto mag uitzoeken en je wat meer wilt rijden dan een Toyota Auris, Lexus CT of Volvo V40 dan lijkt mij dit een zeer geschikte kandidaat.