Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

Niemand anders die even kan/wil vermelden hoe lang het bij zijn mk5 GTI duurt eer koelvloeistof analoog 90 graden en digitaal (climatronic 19.2) daadwerkelijk de 90 graden heeft bereikt?
Vindt het bij mij zo lang duren en vraag me af of niet toch een van de twee (ik heb dsg, dus naast de hoofdthermostaat nog 2 kleine) thermostaten vervangen moet worden om bij te dragen aan sneller opwarmen.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Ik zal hem aftrappen[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] 10 min met 8 graden buiten temperatuur op analoog 90 graden dan is het digitaal 70 a 74 graden en loopt dan op tot 82 graden met meer belasting naar 30 min 96 graden. Rijdt je rustig schommelt het het tussen de 83 a 88 graden. Mk5 dsg.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:Ik zal hem aftrappen[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] 10 min met 8 graden buiten temperatuur op analoog 90 graden dan is het digitaal 70 a 74 graden en loopt dan op tot 82 graden met meer belasting naar 30 min 96 graden. Rijdt je rustig schommelt het het tussen de 83 a 88 graden. Mk5 dsg.

Dankjewel. Analoog dus wel wat sneller bij jou naar 90 graden dan bij mij (jij 10min, ik 15-20minuten), maar dan digitaal hem ook daadwerkelijk naar circa 90 graden krijgen duurt bij jou dus ook al vlot circa 30 minuten (net als bij mij)?
Dat lijkt mij toch echt te lang.
Olietemp heb ik overigens nog niet bekeken, dat zal ik zal ik zsm met vcds loggen. Want die temp is minstens net zo belangrijk.
Ik hoor graag nog ervaringen.
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door ferry »

Bij mij ook. Na ongeveer 8 min analoog op de 90°. En digitaal ongeveer 13 minuten op een graad of 84°.En schommelt daarna rond de 87°. Sinds het lezen van dit topic nog niet echt langer als 20 minuten kunnen rijden. Maar ik denk dat er bij mij niets aan de hand is.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Timvgti schreef:
NL_MK5 GTI schreef:Ik zal hem aftrappen[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] 10 min met 8 graden buiten temperatuur op analoog 90 graden dan is het digitaal 70 a 74 graden en loopt dan op tot 82 graden met meer belasting naar 30 min 96 graden. Rijdt je rustig schommelt het het tussen de 83 a 88 graden. Mk5 dsg.

Dankjewel. Analoog dus wel wat sneller bij jou naar 90 graden dan bij mij (jij 10min, ik 15-20minuten), maar dan digitaal hem ook daadwerkelijk naar circa 90 graden krijgen duurt bij jou dus ook al vlot circa 30 minuten (net als bij mij)?
Dat lijkt mij toch echt te lang.
Olietemp heb ik overigens nog niet bekeken, dat zal ik zal ik zsm met vcds loggen. Want die temp is minstens net zo belangrijk.
Ik hoor graag nog ervaringen.
Ik zal die kleine eerst pakken, denk dat daar jou probleem ligt. Grote was vervangen Toch?

Bij mij is zowel de hooft als de kleine omloop thermostaat vervangen. Dus er is weinig meer aan te doen maar blijf het erg lang vinden duren. Bij andere merken auto's is de meter binnen no time op 90 graden er zal toch ergens een probleem zitten.

Of ik ben opgelicht Door Hans maar dat geloof ik niet haha.
Laatst gewijzigd door NL_MK5 GTI op 20 nov 2014, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:
Timvgti schreef:
NL_MK5 GTI schreef:Ik zal hem aftrappen[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] 10 min met 8 graden buiten temperatuur op analoog 90 graden dan is het digitaal 70 a 74 graden en loopt dan op tot 82 graden met meer belasting naar 30 min 96 graden. Rijdt je rustig schommelt het het tussen de 83 a 88 graden. Mk5 dsg.

Dankjewel. Analoog dus wel wat sneller bij jou naar 90 graden dan bij mij (jij 10min, ik 15-20minuten), maar dan digitaal hem ook daadwerkelijk naar circa 90 graden krijgen duurt bij jou dus ook al vlot circa 30 minuten (net als bij mij)?
Dat lijkt mij toch echt te lang.
Olietemp heb ik overigens nog niet bekeken, dat zal ik zal ik zsm met vcds loggen. Want die temp is minstens net zo belangrijk.
Ik hoor graag nog ervaringen.
Ik zal die kleine eerst pakken, denk dat daar jou probleem ligt. Grote was vervangen Toch?

Bij mij is zowel de hooft als de kleine omloop thermostaat vervangen. Dus er is weinig meer aan te doen maar blijf het erg lang vinden. Bij andere merken auto's is de meter binnen no time op 90 graden er zal toch ergens een probleem zitten.
Grote hoofdthermostaat is idd vervangen.
Welke kleine vervangen? En is dat makkelijk? Een soort in-line thermostaatje?
Want ik heb toch twee van die kleine? Ik heb nml een dsg bak.
Want zeg 15 min tot digitaal 90 graden zoals bij ferry vindt ik acceptabel, maar een half uurtje zoals bij mij nu, lijkt niet te horen.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Kleine zit achter de airco (kleine) fan. Daar loopt een metalen pijpje van je koelwater reservoir langs je dynamo naar beneden volg die en daar zit het kleine thermostaatje.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Weet niet waar je vandaan komt anders wil ik je wel helpen.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:Kleine zit achter de airco (kleine) fan. Daar loopt een metalen pijpje van je koelwater reservoir langs je dynamo naar beneden volg die en daar zit het kleine thermostaatje.
Dankjewel. Ik zal hem bestellen. Samen met Chris/Spuugemmer zal dat installeren me vast lukken. Weet jij toevallig het bestelnummer? En ik heb er toch nog een? Ik neem aan dat jij geen dsg hebt?
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Timvgti schreef:
NL_MK5 GTI schreef:Kleine zit achter de airco (kleine) fan. Daar loopt een metalen pijpje van je koelwater reservoir langs je dynamo naar beneden volg die en daar zit het kleine thermostaatje.
Dankjewel. Ik zal hem bestellen. Samen met Chris/Spuugemmer zal dat installeren me vast lukken. Weet jij toevallig het bestelnummer? En ik heb er toch nog een? Ik neem aan dat jij geen dsg hebt?
Ja ik heb wel een dsg. Dit is het onderdeel nummer 4E0 121 113. Ben benieuwt of het probleem dan is opgelost.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:
Timvgti schreef:
NL_MK5 GTI schreef:Kleine zit achter de airco (kleine) fan. Daar loopt een metalen pijpje van je koelwater reservoir langs je dynamo naar beneden volg die en daar zit het kleine thermostaatje.
Dankjewel. Ik zal hem bestellen. Samen met Chris/Spuugemmer zal dat installeren me vast lukken. Weet jij toevallig het bestelnummer? En ik heb er toch nog een? Ik neem aan dat jij geen dsg hebt?
Ja ik heb wel een dsg. Dit is het onderdeel nummer 4E0 121 113. Ben benieuwt of het probleem dan is opgelost.
Dus dan zit er bij jou ook nóg een kleine thermostaat!
Maar daar wist jij niet van en/of heb jij niet vervangen?
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door ferry »

Timvgti schreef: Want zeg 15 min tot digitaal 90 graden zoals bij ferry vindt ik acceptabel, maar een half uurtje zoals bij mij nu, lijkt niet te horen.
ik heb niet gezegd dat die bij mij de 90 graden haalt digitaal.
Wehoo heeft in dit topic een keer een plaatje geplaatst waar in staat dat bij een edition 30 de thermostaat open gaat bij 87 graden. Dat haalt die digitaal wel.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Timvgti schreef:
NL_MK5 GTI schreef:
Timvgti schreef: Dankjewel. Ik zal hem bestellen. Samen met Chris/Spuugemmer zal dat installeren me vast lukken. Weet jij toevallig het bestelnummer? En ik heb er toch nog een? Ik neem aan dat jij geen dsg hebt?
Ja ik heb wel een dsg. Dit is het onderdeel nummer 4E0 121 113. Ben benieuwt of het probleem dan is opgelost.
Dus dan zit er bij jou ook nóg een kleine thermostaat!
Maar daar wist jij niet van en/of heb jij niet vervangen?


ja ze zeggen van wel, had laatst een foto gepost waarvan ik dacht dat het de derde was maar geen reactie op gehad. Ik weet alleen de hooft thermostaat en die kleine te vinden wat ik je straks zei.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

Iemand anders nog een idee (etka tekening?) waar/of mijn 2005 AXX DSG twéé van die kleine thermostaten heeft? Want ik bestel graag dat onderdeel (twee maal) en volgens mij kosten ze niet veel?! -> http://www.celtemp-services.nl/thermost ... -5722.html

Zou zonde zijn om er één te vervangen en er dan achter te komen dat precies die andere stuk was en het opwarmen dus nog niet sneller gaat.
Zijn ze overigens makkelijk/snel te vervangen?
De hoofdthermostaat was natuurlijk 'pittig', Maar daarmee werd ik gelukkig geweldig geholpen door forumleden (en vrienden) Spuugemmer en EJ.
JeffreyED30
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 mei 2012, 15:33

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door JeffreyED30 »

Ik lees hier dat meerdere onder ons met hetzelfde probleem als mij rondrijden. De slecht werkende thermostaat waardoor de motor niet lekker op temperatuur komt (olie+water). Heb navraag gedaan bij mijn dealer, hun schatten de werkzaamheden ongeveer op 4 uur tijd. Dat zou ongeveer een kleine €350,- gaan kosten als ik het laat doen.

Samen met een maatje gaan we de thermostaat vervangen, op internet kwam ik onderstaande link tegen die mij het vertrouwen geeft dat het goedkomt. Hopelijk hebben jullie er ook iets aan.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... mostat.htm
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

MK5-Driver schreef:Ik lees hier dat meerdere onder ons met hetzelfde probleem als mij rondrijden. De slecht werkende thermostaat waardoor de motor niet lekker op temperatuur komt (olie+water). Heb navraag gedaan bij mijn dealer, hun schatten de werkzaamheden ongeveer op 4 uur tijd. Dat zou ongeveer een kleine €350,- gaan kosten als ik het laat doen.

Samen met een maatje gaan we de thermostaat vervangen, op internet kwam ik onderstaande link tegen die mij het vertrouwen geeft dat het goedkomt. Hopelijk hebben jullie er ook iets aan.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... mostat.htm
Niet lelijk bedoeld, maar ik denk dat je dit topic wat uitgebreider door had moeten lezen, want we weten allemaal al lang hoe de hoofdthermostaat vervangen moet worden (en dat de dealer hier, gezien het aantal arbeidsuren veel voor rekent), maar dat deze vervanging niet altijd het probleem op lost.
Er zijn nml verschillende klachten;
- Als je koelvloeistof (digitaal uitgelezen, dus niet op analoge gestabiliseerde meter) niet boven de zeg 75 graden uit komt en/of onder de 75 graden komt wanneer je rijwind pakt, bijv op snelweg, dan blijft je hoofdthermostaat vermoedelijk open staan en is die dus stuk.
- Als je koelvloeistof uiteindelijk wel digitaal uitgelezen op temperatuur komt (dus zeg tussen 85 en 95 graden), maar het duurt érg lang, dan kan een kleine inlijn thermostaat stuk zijn. Een handbak heeft er één en een dsg bak schijnt er twee te hebben. (Daar hebben we nu nog discussie over om te kijken waar die precies zit)

En over waarom de analoge koelvloeistof wijzer nutteloos is, dat komt omdat die tussen de 72 en 105 graden zich altijd stabiliseert op 90 graden.
Dus daarom digitaal (op climatronic of vcds) uitlezen.
En over die tijdsduur tot opwarmen, daar ben ik zelf dus bij andere mk5 GTI rijders benieuwd naar. Want bij mij duurt het al vlot 20-30 minuten eer hij 85-95 graden bereikt heeft (gisteren kwam hij na een drie kwartier rijden niet hoger dan 85graden?!?)
Gebruikersavatar
MkVI Nmgn
Berichten: 5037
Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
Type auto: Golf7R
Locatie: Gelderland zuid

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik denk persoonlijk dat als je ''hoofd thermostaat vervangt dat je van het probleem af bent.
Toen mijn kleine thermostaat kapot was bij mijn mk5 kwam die echter nooit op de 90graden alleen bij stilstaan van de auto.
Ik heb echter eerst de grote vervangen omdat dit het vaste probleem is bij de mk5 daarna ben ik verder gaan zoeken pas en je hoeft niet perse een nieuwe kleine thermostaat te kopen je kan de oude er ook even tussen uithalen en dan in de waterkoker leggen met een temperatuur meter dan kun je precies zien wanneer die open en dicht gaat.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

Euhm Tonnie... De HOOFDthermostaat heb ik laatst vervangen hoor. Meerdere malen geschreven. Dat kostte mijn probleem ook op qua dat ie de 90 graden nooit haalde. Hij liep nml met rijwind vlot terug tot 73. Na vervanging weer top. Alleen nu merk ik dus sinds het wat kouder is, dat het erg lang duurt voordat hij digitaal rond 90 komt. Al vlot 20-30 minuten. En dat lijkt mij te lang?! Vandaar dat ik nu aan kleine thermostaten denk?
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door wehoo »

Alleen de oudere DSG-modellen hebben twee bypassventielen. (4e0121113).
(later: 1 hoofdthermostaat, 1 bypassventiel, 2 sensoren).

Afbeelding

bypassventiel nr. 3 is voor de turbokoeling,
bypassventiel nr. 12 is voor de dsgkoeling,

Afbeelding

Oplossing voor een goed werkend koelsysteem, waardoor de auto ook zuiniger is: hoofdthermostaat, beide bypassventielen en beide sensoren vervangen. Tussen 10 á 15 minuten bij normale rijstijl staat de temperatuurmeter op 90 graden en geven de digitale instrumenten (climatronic of andere weergave) 78-80 graden C aan.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

wehoo schreef:Alleen de oudere DSG-modellen hebben twee bypassventielen. (4e0121113).
(later: 1 hoofdthermostaat, 1 bypassventiel, 2 sensoren).

Afbeelding

bypassventiel nr. 3 is voor de turbokoeling,
bypassventiel nr. 12 is voor de dsgkoeling,

Afbeelding

Oplossing voor een goed werkend koelsysteem, waardoor de auto ook zuiniger is: hoofdthermostaat, beide bypassventielen en beide sensoren vervangen. Tussen 10 á 15 minuten bij normale rijstijl staat de temperatuurmeter op 90 graden en geven de digitale instrumenten (climatronic of andere weergave) 78-80 graden C aan.

Bedankt Wehoo voor je info dit doet mijn auto precies, dus dan neem ik aan dat het goed is.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

Hartstikke bedankt wehoo. Zeer nuttig.
En hoe lang tot 90/95 digitale graden?
Of hoeft hij daar met kouder weer (zoals nu) niet helemaal te komen met gewoon rustig snelweg rijden? Want ik kwam maar aan max 85 graden met snelweg rijden gisteren.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Timvgti schreef:Hartstikke bedankt wehoo. Zeer nuttig.
En hoe lang tot 90/95 digitale graden?
Of hoeft hij daar met kouder weer (zoals nu) niet helemaal te komen met gewoon rustig snelweg rijden? Want ik kwam maar aan max 85 graden met snelweg rijden gisteren.
Ik heb straks nog even de Gti goed uitgelaten[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] dan wordt hij rond de 96a98 graden. Bij lange rustige rit idd tussen de 77a82 graden. Denk dat het dan wel goed zit.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door Timvgti »

NL_MK5 GTI schreef:
Timvgti schreef:Hartstikke bedankt wehoo. Zeer nuttig.
En hoe lang tot 90/95 digitale graden?
Of hoeft hij daar met kouder weer (zoals nu) niet helemaal te komen met gewoon rustig snelweg rijden? Want ik kwam maar aan max 85 graden met snelweg rijden gisteren.
Ik heb straks nog even de Gti goed uitgelaten[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES] dan wordt hij rond de 96a98 graden. Bij lange rustige rit idd tussen de 77a82 graden. Denk dat het dan wel goed zit.

Mooi. Dan zit het bij mij dus ook nog goed denk ik toch. Van de zomer werd hij wel gewoon vlot 90-96 digitale graden en bleef daar dan ook tijdens rustige snelwegritten op staan. Vabdaar dat ik dacht dat dat nu ook moest. Maar als dat niet zo is, doordat het buiten nu gewoon 15-20 graden kouder is, dan moet ik me denk ik niet druk maken.
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door wehoo »

Eenvoudige test: motor "warm" rijden = olietemp. 80 graden. Daarna een stukje pittig, snel rijden. Motor stationair draaien, inkomende en uitgaande temperatuurslangen zijn warm. Na een tijdje slaan beide ventilatoren aan. (temp. meter staat nog altijd op 90 graden).
(handig om te weten: indien één van de ventilatoren defect is, gaat de andere in de zgn. noodloop. D.w.z. hij draait continu, ook bij koude motor. Deze fout wordt opgeslagen in het storingsgeheugen.)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...

Bericht door NL_MK5 GTI »

Nee, ik denk dat er weinig aan te doen is. Maar het blijft voor me gevoel erg lang duren. Mijn Bmw destijds stond de meter binnen no time rechtop. Het zal wel Gti eigen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten