1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door Timvgti »

Heren,

Het wordt tijd dat mijn MK5 GTI nu echt de deur uit gaat.
Ja ik weet het, ik heb al vaker met deze gedachte gespeeld en een jaartje geleden oa bijna op het punt gestaan hem in te ruilen op een Audi A1 S-line, maar niet gedaan gezien de A1 toch wel erg klein was.

Nu breekt het moment aan dat wij binnenkort gaan verhuizen en ik ipv de nu zeg 8000 kilometertjes per jaar, er weer vlot 30.000 per jaar zal gaan rijden (woon-werk voornamelijk).
De GTI is nu ook nog redelijk wat waard qua inruil merk ik, en ik ben dan ook alle opties aan het bekij-ken en lekker aan het proefrijden.
Ik ben nu op zoek naar een zéér jonge diesel (max 1.5 jaar oud en 30k), waarbij vooral het 'verstand' qua keuze de overhand moet hebben. Dus geen vermogensmonster, maar ene zeer zuinige diesel, die qua maandlasten ontzorgt en een ruime fabrieksgarantie met zich mee brengt (wel wil ik opties die ik nu ook heb terug als xenon, climatecontrol, parkeersensoren, ingebouwde navi, knoppen aan stuur, etc. etc).
Ondertussen al lekker aan het proefrijden geweest in hele diverse auto’s, waaronder een Renault Clio dci, een Kia Rio diesel, Een Kia Cee’d diesel, een Mercedes A180cdi, een BMW 116d en een Seat Leon FR 2.0tdi (allen 2013/2014 modellen).
Allemaal hele interessante auto’s en ik sta volledig open voor de overstap naar een ander merk. Het hoeft nml niet meer VAG te zijn en de mk6 en mk7 Golf’s tdi trekken mij al helemaal niet.

De Leon FR (met alle opties en oa de fraaie volledige led-koplampen), doet mijn hart op dit moment het snelste kloppen. Ik zou hem echter het liefste in ene 1.6tdi versie willen, daar die qua verbruik en gewicht veel aantrekkelijker is dan de 2.0tdi. Helaas is hij niet leverbaar in die motorvariant.
Wel is hij ruimschoots (ik zoek het liefst een dealer demo auto, daar is de kop net vanaf tov nieuwprijs) leverbaar in de benzine 1.4tsi 140pk versie.

Die Leon 1.4tsi FR is voor mij eigenlijk in alle opzichten interessant (looks, vermogen, opties, ge-wicht/wegenbelasting, etc.), ware het niet dat hij in de praktijk maar zeg max 1op15 zal halen.

Dat is voor mij net te onzuinig (de recent door mij gereden diesels van allerlei andere mogelijke kandi-daten rijden zelfs tijdens proefritjes als makkelijk 1op20 op diesel).

Nu kwam de gedachte ‘GAS’ in mij op. LPG zou een interessante oplossing zijn om toch de 1.4 tsi te kunnen rijden. Ik weet dat er ondertussen moderne ‘LPdi’ systemen bestaan waarbij er geen negatie-ve effecten meer aan hangen (gewoon starten op gas, in zomer en winter, zuinig op gas, zelfde ver-mogen op gas, tank in vorm van reservewiel, vulpijpje gewoon in originele tankklepje, etc. etc.).

Ook weet ik dat er met de wat ‘oudere’ 1.4tsi wat problemen waren, betrekking hebbende op bijv de zwakke klepzetels. Dit zou echter bij de nieuwe 1.4tsi (dus de 2014 Leon) over zijn.

Ik lees vervolgens helaas érg weinig over ervaringen en mogelijkheden.

Daarom mijn post.
Wie heeft er ervaring/advies met dit type blok en lpg en wie weet bijv. waar in omg. Rotterdam ik dit goed kan laten inbouwen?

Tips mbt hele andere voor mij interessante bolides hoor ik ook graag ;-)
Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2014, 09:31
Type auto: Mk7 R Lapiz Blue
Contacteer:

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door Timmy »

Ik zou zelf een leuke diesel uitzoeken. Uit jouw huidige lijstje zou ik voor de bmw of de mercedes gaan. Sportieve looks en zuinige diesel. Heb zelf de 116d van 2014 ook gereden en die zit lekker sportief.
Mk7 R - Lapiz Blue - 19 inch Cadiz - DSG

www.tymenhart.com
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door Edition30 »

Hou Tim,

Andere optie! Koop er een Mii bij voor de km's. Hebben wij ook gedaan. Rijden nu minder km's met de Golf en ik kan nog steeds in de GTI rijden ;)
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door Timvgti »

Edition30 schreef:Hou Tim,

Andere optie! Koop er een Mii bij voor de km's. Hebben wij ook gedaan. Rijden nu minder km's met de Golf en ik kan nog steeds in de GTI rijden ;)
Dat is voor mij een mindere optie. Wil toch graag reizen in een ruimere luxere wagen als ik zo weer 110km per dag ga rijden. Ook is mijn GTI al oud en krijg er nu nog wat voor. Nog twee of drie jaar doorrijden en hij levert niks meer op en ik krijg er dan denk ik zelf ook hoge(re) onderhoudskosten aan.
Ben toe aan wat anders.
En heb ook de Audi TT en een classic mini Cooper nog binnen handbereik hier voor mijn weekend fun.

Dus diesel it is! Of dus lpg....?!
Gebruikersavatar
jwbakkenes
Berichten: 866
Lid geworden op: 09 feb 2012, 23:35
Type auto: BMW 550i

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door jwbakkenes »

Rijden op stroom geen optie?
Las een review over de Kia Soul EV, die haalt makkelijk 130 km op stroom.
Qua aanschaf wel duur.
Met vriendelijke groet,
Jan Willem
Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2014, 09:31
Type auto: Mk7 R Lapiz Blue
Contacteer:

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door Timmy »

Golf GTE of Audi A3 E-tron.
Mk7 R - Lapiz Blue - 19 inch Cadiz - DSG

www.tymenhart.com
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door Timvgti »

Electrische voertuigen helaas niet in mijn budget vrees ik.
Zoek het tussen de € 15.000-23.000,-
Gebruikersavatar
KlouxOne
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 aug 2011, 21:05

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door KlouxOne »

op gas rijden is totaal niet interessant. hoop gedoe met gas installaties inbouwen. daarnaast gaat je auto veel minder zuinig lopen. je zou wel een a3 gtron kunnen kopen als dit in je budget past.

een 1.4 op LPG gaat hem niet worden. heb hier zelf ook al naar gekeken. als je cheap wilt rijden moet nog een redelijk vermogen zou ik voor een 1.4 ACT gaan. of gewoon een 1.2 TSI of een 1.6 TDI. deze kan je ook nog chippen naar 135 PK.

op stroom rijden is voor particulieren ook bijna niet te doen. zeker geen GTE.
73GTI
Berichten: 584
Lid geworden op: 22 feb 2012, 16:16
Type auto: 73MKVR32
Locatie: amsterdam

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door 73GTI »

Gas tank in je GTI bouwen, en gewoon oprijden.
Mvg Lex

I'd rather push my VW than drive an Opel.
Gebruikersavatar
Edition30
Berichten: 2663
Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
Type auto: Edition 30
Locatie: Zuid-Holland

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door Edition30 »

Timvgti schreef:
Edition30 schreef:Hou Tim,

Andere optie! Koop er een Mii bij voor de km's. Hebben wij ook gedaan. Rijden nu minder km's met de Golf en ik kan nog steeds in de GTI rijden ;)
Dat is voor mij een mindere optie. Wil toch graag reizen in een ruimere luxere wagen als ik zo weer 110km per dag ga rijden. Ook is mijn GTI al oud en krijg er nu nog wat voor. Nog twee of drie jaar doorrijden en hij levert niks meer op en ik krijg er dan denk ik zelf ook hoge(re) onderhoudskosten aan.
Ben toe aan wat anders.
En heb ook de Audi TT en een classic mini Cooper nog binnen handbereik hier voor mijn weekend fun.

Dus diesel it is! Of dus lpg....?!
Op zich bevalt de Mii heel goed, ook als ik woon-werk ermee doe (100 km), maar helder verhaal Tim, je wilt gewoon wat anders dan de GTI. Succes met het vinden van je nieuwe auto. Een Skoda Octavia Variant met 1.6 TDI is ook een mooie ruime auto.
Gr. Renco


Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door Timvgti »

Jammer dat een 1.4tsi op LPdi kennelijk (volgens jullie) niet interessant is.
Lees er ook weinig over, alhoewel ik ook artikelen op internet lees waar wel keurig gereden wordt op lpg in een LPdi vorm met de 1.2 en 1.4tsi's.
Het zou voor mij de ideale mix zijn... Een 2013/2014 Seat Leon FR 1.4tsi op gas. Die zou qua prijs in mijn budget passen (<25.000 euro, zonder dan de inbouw van het LPdi systeem) en qua prestaties (op LPdi nml gelijkblijvend vermogen) ook interessant zijn.

Nu maar aan het kijken naar het alternatief, de Seat Leon FR diesel... Maar die is er niet met de zuinige 1.6tdi motor, enkel met de zwaardere en onzuinigere 2.0tdi.
Wel een fijn dieselblok, maar beetje minder zuinig, hoger qua wegenbelasting en tweedenhands (jonge demo wagens bijv.) nog maar erg weinig te vinden.

De Mercedes A klasse is voor mij overigens weer afgevallen. Vond hem niet 'Mercedes waardig' rijden en hij was echt veel minder zuinig dan de Renault Clio (ja een hele andere klasse, maar ook zeker het overwegen waard voor mij) waar ik ook in proef heb gereden (ja, daar zit hetzelfde 1.5dci blok, ontwikkeld door Renault in). De A180cdi was dan ook weliswaar een stukje zwaarder dan de Clio, maar de Clio reed echt noemenswaardig (zelfs tijdens de uitgebreide proefrit, waar je toch niet echt super zuinig rijdt) zuiniger (met gemak 1op20+).
jellejelle
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 aug 2013, 21:03

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door jellejelle »

Tim,

Ik heb zelf ook voor dit dilemma gestaan.
En heb met kerst ook mijn gti verkocht en een diesel gekocht.

Mijn budget was dan wel wat minder dan die van jou, maar ik ben voor een 2010 Polo gegaan met de 1.6 TDI 90 pk.
Het is werkelijk een fijn motortje en ik rijd er 84 km mee per dag (voornamelijk snelweg) en mijn verbruik zit zo rond de 1op22.
Stoffel147
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 okt 2011, 10:58

Re: 1.4tsi op LPG mogelijk (Seat Leon 2014)?

Bericht door Stoffel147 »

ik heb zelf 2j geleden een LPG installatie laten inbouwen in mijn GOLF VI GTI en ik kan zeggen dat dit
super is , praktisch geen vermogensverlies en met 100euro aan brandstof ( LPG+benzine ) rij ik ongeveer
1300km . ik verbruik zowel LPG als benzine , hoe meer vermogen ik gebruik hoe meer benzine hij verbruikt
dit om de benzine injectoren te sparen .
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast