Het wordt tijd dat mijn MK5 GTI nu echt de deur uit gaat.
Ja ik weet het, ik heb al vaker met deze gedachte gespeeld en een jaartje geleden oa bijna op het punt gestaan hem in te ruilen op een Audi A1 S-line, maar niet gedaan gezien de A1 toch wel erg klein was.
Nu breekt het moment aan dat wij binnenkort gaan verhuizen en ik ipv de nu zeg 8000 kilometertjes per jaar, er weer vlot 30.000 per jaar zal gaan rijden (woon-werk voornamelijk).
De GTI is nu ook nog redelijk wat waard qua inruil merk ik, en ik ben dan ook alle opties aan het bekij-ken en lekker aan het proefrijden.
Ik ben nu op zoek naar een zéér jonge diesel (max 1.5 jaar oud en 30k), waarbij vooral het 'verstand' qua keuze de overhand moet hebben. Dus geen vermogensmonster, maar ene zeer zuinige diesel, die qua maandlasten ontzorgt en een ruime fabrieksgarantie met zich mee brengt (wel wil ik opties die ik nu ook heb terug als xenon, climatecontrol, parkeersensoren, ingebouwde navi, knoppen aan stuur, etc. etc).
Ondertussen al lekker aan het proefrijden geweest in hele diverse auto’s, waaronder een Renault Clio dci, een Kia Rio diesel, Een Kia Cee’d diesel, een Mercedes A180cdi, een BMW 116d en een Seat Leon FR 2.0tdi (allen 2013/2014 modellen).
Allemaal hele interessante auto’s en ik sta volledig open voor de overstap naar een ander merk. Het hoeft nml niet meer VAG te zijn en de mk6 en mk7 Golf’s tdi trekken mij al helemaal niet.
De Leon FR (met alle opties en oa de fraaie volledige led-koplampen), doet mijn hart op dit moment het snelste kloppen. Ik zou hem echter het liefste in ene 1.6tdi versie willen, daar die qua verbruik en gewicht veel aantrekkelijker is dan de 2.0tdi. Helaas is hij niet leverbaar in die motorvariant.
Wel is hij ruimschoots (ik zoek het liefst een dealer demo auto, daar is de kop net vanaf tov nieuwprijs) leverbaar in de benzine 1.4tsi 140pk versie.
Die Leon 1.4tsi FR is voor mij eigenlijk in alle opzichten interessant (looks, vermogen, opties, ge-wicht/wegenbelasting, etc.), ware het niet dat hij in de praktijk maar zeg max 1op15 zal halen.
Dat is voor mij net te onzuinig (de recent door mij gereden diesels van allerlei andere mogelijke kandi-daten rijden zelfs tijdens proefritjes als makkelijk 1op20 op diesel).
Nu kwam de gedachte ‘GAS’ in mij op. LPG zou een interessante oplossing zijn om toch de 1.4 tsi te kunnen rijden. Ik weet dat er ondertussen moderne ‘LPdi’ systemen bestaan waarbij er geen negatie-ve effecten meer aan hangen (gewoon starten op gas, in zomer en winter, zuinig op gas, zelfde ver-mogen op gas, tank in vorm van reservewiel, vulpijpje gewoon in originele tankklepje, etc. etc.).
Ook weet ik dat er met de wat ‘oudere’ 1.4tsi wat problemen waren, betrekking hebbende op bijv de zwakke klepzetels. Dit zou echter bij de nieuwe 1.4tsi (dus de 2014 Leon) over zijn.
Ik lees vervolgens helaas érg weinig over ervaringen en mogelijkheden.
Daarom mijn post.
Wie heeft er ervaring/advies met dit type blok en lpg en wie weet bijv. waar in omg. Rotterdam ik dit goed kan laten inbouwen?
Tips mbt hele andere voor mij interessante bolides hoor ik ook graag
![Knipoog ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)