Golf 6 gti of R20

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Plaats reactie
Bicto

Golf 6 gti of R20

Bericht door Bicto »

Beste Forumleden,

Ik ben momenteel opzoek naar een Golf 6 gti, maar ben er nog niet in geslaagd om er 1 naar mijn smaak te vinden.
Echter kom ik vaker R20's tegen die voldoen aan mijn optiewensen, alleen zijn ze iets boven het budget wat ik wil uitgeven.

Zelf ben ik een beetje huiverig voor het verbruik van de R20(zie het verschil van de V gti en R32 nog voor me), ik zal de auto dagelijks gebruiken voor woon/werk verkeer. Ik woon ongeveer 33km van me werk dus rij rond de 70km per dag woon/werk. 90% van deze rit is over de snelweg met stukken van 100/120 en 130 :).

Aangezien hier forumleden zijn die beide auto's rijden/kennen, is mijn vraag wat zijn de voor en nadelen van beide auto's?
Waarom zou ik beter een GTI kunnen nemen of beter voor een R20 gaan?

Ik ben benieuwd naar jullie mening, graag hoor ik ook waar ik bij beide auto's op moet letten bij het bezichtigen.

Hierbij gelijk een optie/wensenlijst:

-Bj:vanaf 2010
-Km. max. 80.000
-Kleur:United grey
-5deurs
-Dsg
-Schuif/kanteldak
-Xenon
-Led achterlichten
-Pdc
-Multifunc. stuur
-Rns 510
-Getinte ramen achter
-Liefst zo origineel mogelijk

Ik hoor graag jullie mening
NielsED30
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Contacteer:

Re: Golf 6 gti of R20

Bericht door NielsED30 »

Als ik even naar het technische aspect kijk (opties verschilt per auto), zou ik zeker voor de R gaan. De voornaamste reden is de motor uiteraard, je kan m.i. veel beter een motor hebben met een distributieriem (Golf R) dan een ketting (GTI). Ik heb teveel ellende gezien, om veel vertrouwen te hebben voor de ketting motoren van VW. Wat daar ook nog bij komt, is dat de motoren voor eventuele verdere tuning/aanpassingen sterker is, en de turbo is al een K04. Voor verdere aanpassingen voor dik 300PK is fijn! En je kan het dan ook goed kwijt op de wielen (hechten sommige mensen waarde aan).

Verder hebben beide auto's zo hun charme, maar ik zou persoonlijk altijd voor de R gaan. Maargoed, ik kan niet in jou portomonnee kijken natuurlijk!

Succes met je keuze!
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Bicto

Bericht door Bicto »

NielsGTI-Edition schreef:Als ik even naar het technische aspect kijk (opties verschilt per auto), zou ik zeker voor de R gaan. De voornaamste reden is de motor uiteraard, je kan m.i. veel beter een motor hebben met een distributieriem (Golf R) dan een ketting (GTI). Ik heb teveel ellende gezien, om veel vertrouwen te hebben voor de ketting motoren van VW. Wat daar ook nog bij komt, is dat de motoren voor eventuele verdere tuning/aanpassingen sterker is, en de turbo is al een K04. Voor verdere aanpassingen voor dik 300PK is fijn! En je kan het dan ook goed kwijt op de wielen (hechten sommige mensen waarde aan).

Verder hebben beide auto's zo hun charme, maar ik zou persoonlijk altijd voor de R gaan. Maargoed, ik kan niet in jou portomonnee kijken natuurlijk!

Succes met je keuze!

Beste Niels,

Je uitleg is helder, ik begreep de de gti ed35 ook dezelfde motor heeft als de R20.
Wat zijn daar de verschillen tussen op de pk en aandrijving na?
Golf88

Bericht door Golf88 »

Het verschil in verbruik valt volgens mij ook wel mee. Het zijn allebei 2ltr turbo motoren ipv een 3.2ltr ongeblazen.
ferry
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Bericht door ferry »

Ik heb dacht ik dezelfde motor. En na tuning denk ik met rustig rijden net geen 1 op 10. Is de r20 minder zuinig als de 6 gti hij is ook zwaarder toch?
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Bicto

Bericht door Bicto »

Golf88 schreef:Het verschil in verbruik valt volgens mij ook wel mee. Het zijn allebei 2ltr turbo motoren ipv een 3.2ltr ongeblazen.

Ik ken het verschil tussen de V gti en R32 goed, had voorheen beide auto's vaak tot mijn beschikking.
Maar na een weekend rijden in de R32 was mijn pinpas een stuk lichter, dan een weekend met de gti haha.

zover ik weet is de R20 zwaarder ben benieuwd wat gemiddeld met een tank kan rijden
wjb#222
Type auto: passat R36

Bericht door wjb#222 »

ik zou zeker voor de r20 gaan
ik ben sinds gister van een 6 gti naar een 5 r32 gegaan vanwege de motor in de 6 gti
ik zou me vingers er niet meer aan willen branden :shock:
eddiea
Type auto: Golf MK6 GTI

Bericht door eddiea »

Je had de mijne moeten kopen Remco ;)

Gti is zeker zuiniger als een R20. Scheelt een behoorlijke slok. Gti is tsi en R20/ed35 is tfsi. Twee totaal verschillende blokken. Als brandstof geen issue is zou ik voor een ed35/R20 gaan. . Is dat het wel kijk voor Gti. Ik vind een Gti ook speelser dan een R/ed vanwege de kleinere turbo maar zou ook vanwege de potentie toch eerder voor de R gaan. Verschil tussen R en ed is behalve het uiterlijk de 4wd van de R.

Mocht je nog vragen hebben weet je me te vinden ;)

Edwin
wehoo

Bericht door wehoo »

GTI 6: EA888-motor, R en GTI Ed35: EA113-motor.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
FGT
Type auto: 7R Lapiz Blue

Bericht door FGT »

Ik heb het zelfde dilemma gehad.

Ik kwam een R tegen precies zoals ik een GTI wilde hebben. Wit, DSG, leder enz. Ik was gelijk verkocht en de auto ook :mrgreen:

Hij is wel zwaarder dan een GTI en dat merk je oa in de wegenbelasting. Het verbruik is hoog. Stadsverkeer is 1:7 gemiddeld met uitschieters naar 1:6. Op de snelweg bij een kruissnelheid van 120-140 red je de 1:10 wel.
Als je een R koopt moet je niet naar het verbruik kijken. Dat weet je van te voren.

Als je een R zoekt, zoek dan goed. Er word een hoop rotzooi aangeboden.
Golf 7R DSG Lapiz Blue
HS2005
Type auto: Golf MK6 R

Bericht door HS2005 »

Ben zelf in het bezit van een VI R20 en rij daar dagelijks mee (woon/werk verkeer) en ongeveer 78 km.

Kijkend naar je wensen c.q. optielijst kan je uitwijken naar beide typen auto's. Een R20 is zwaarder dan een GTI en dat merk je. Niet alleen in de portemonnee (wegenbelasting) maar ook wat betreft het rijden. Optrekken in de D gaat wat zwaarder dan bij een GTI.

Wat Fabian aangeeft over het brandstofverbruik is reëel, ook ik rij gemiddeld 1:6 / 1:7. Mijn steekargument blijft dat als je je druk maakt om de hoge brandstofkosten je dan beter elektrisch kan rijden of voor een VW Bluemotion kan gaan. Het verschil tussen een GTI en R20 ligt niet ver uit elkaar, aangezien ze beiden o.a. een 2 liter motor hebben.

Wat zou je in de toekomst willen met de auto? Tunen, zo ja tot hoeveel vermogen? Mijn vorige auto was een V GTI en was tevens getuned. Het 4-motion systeem onder de R20 is aangenaam om te ervaren. Zelfs met zeer natte wegen heb ik nog geen slippende of piepende banden mogen ervaren. Kortom, wat zoek je? Als je budget op dit moment niet toereikend genoeg is, maar je wel een R20 zou willen spaar dan liever door of neem een lening. Ik zou mijn R20 niet inruilen voor een GTI, hoewel ik deze wel zou inruilen voor een R400 (Dat even buiten gelaten) :) Succes! :D
JD Stage 5 | 556pk / 638Nm
eddiea
Type auto: Golf MK6 GTI

Bericht door eddiea »

HS2005 schreef: Wat Fabian aangeeft over het brandstofverbruik is reëel, ook ik rij gemiddeld 1:6 / 1:7. Mijn steekargument blijft dat als je je druk maakt om de hoge brandstofkosten je dan beter elektrisch kan rijden of voor een VW Bluemotion kan gaan. Het verschil tussen een GTI en R20 ligt niet ver uit elkaar, aangezien ze beiden o.a. een 2 liter motor hebben.
Toch heb je het hier mis. Je kunt het blok van een V Gti niet vergelijken met die van de VI Gti. Wel het blok van de V Gti met die van de R20/ed35. Ik had mijn VIGti stage 2 bij bij JD. Reed ik gewoon netjes met de cruisecontrol reed ik met twee vingers in mijn neus 1:14 tussen de 100 & 130km/h. Dat gaat met een tfsi echt niet lukken. Ging ik planken was het 1:6/1:7. Maar ben het met je eens dat je zo'n auto niet koopt vanwege de lage brandstofkosten.
wehoo

Bericht door wehoo »

VW maakt sinds 2008 geen onderscheid in de benaming TSI en TFSI. Dit in tegenstelling tot Audi die de benaming TFSI gebruikt.
Het verbruik van de EA888-motor (6) en de EA113-motor (5) is (nagenoeg) hetzelfde. Bij topsnelheid haalde de 5 hier amper 400 km op een tank.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Bicto

Bericht door Bicto »

wjb#222 schreef:ik zou zeker voor de r20 gaan
ik ben sinds gister van een 6 gti naar een 5 r32 gegaan vanwege de motor in de 6 gti
ik zou me vingers er niet meer aan willen branden :shock:

Ik hoor deze reactie ook vaker of de overstap naar de ED35 vanwege het andere motorblok
Bicto

Bericht door Bicto »

eddiea schreef:Je had de mijne moeten kopen Remco ;)

Gti is zeker zuiniger als een R20. Scheelt een behoorlijke slok. Gti is tsi en R20/ed35 is tfsi. Twee totaal verschillende blokken. Als brandstof geen issue is zou ik voor een ed35/R20 gaan. . Is dat het wel kijk voor Gti. Ik vind een Gti ook speelser dan een R/ed vanwege de kleinere turbo maar zou ook vanwege de potentie toch eerder voor de R gaan. Verschil tussen R en ed is behalve het uiterlijk de 4wd van de R.

Mocht je nog vragen hebben weet je me te vinden ;)

Edwin

Hey Edwin,

Jij ook hier waarom verbaast me dat niet haha :lol:
Jouw Gti was/is zeker een topper :!: alleen zoek ik echt een 5 deurs met DSG.

Ik hoor vaak negatieve verhalen over de motor van de normale gti ten opzichte van de ED35/R20, ik bedoel je gaat toch een pak geld uitgeven en dan zit ik niet te wachten op onnodige garage kosten.

Dat idee had ik ook dat het wel wat zou schelen in verbruik, maar schelen de normale gti en de ED35 ook veel van elkaar?
Ik weet dat de Gti/R20 geen schoonheidsprijs winnen als je zuinig wilt rijden, maar het moet niet zijn zijn dat ik met mijn woon-werk km's 2 keer per week moet tanken. In de wetenschap dat er ook nog een motor in de schuur staat die in het weekend ook een slokje 98 lust :lol:
Bicto

Bericht door Bicto »

FGT schreef:Ik heb het zelfde dilemma gehad.

Ik kwam een R tegen precies zoals ik een GTI wilde hebben. Wit, DSG, leder enz. Ik was gelijk verkocht en de auto ook :mrgreen:

Hij is wel zwaarder dan een GTI en dat merk je oa in de wegenbelasting. Het verbruik is hoog. Stadsverkeer is 1:7 gemiddeld met uitschieters naar 1:6. Op de snelweg bij een kruissnelheid van 120-140 red je de 1:10 wel.
Als je een R koopt moet je niet naar het verbruik kijken. Dat weet je van te voren.

Als je een R zoekt, zoek dan goed. Er word een hoop rotzooi aangeboden.

Haha zo kan het idd ook lopen :lol:

absoluut mee een beide auto's koop je niet om zuinig te rijden laten we eerlijk zijn, maar wil ook niet 2 keer per week bij de pomp staan met het aantal woon-werk km,s. Want dan gaat het snel.

Ik zoek wel een middenweg vandaar dat ik naar me zinnen heb gezet op een gti. Maar ik hoor ook veel verhalen over motor problemen enz. Vandaar dat ik met een schuin oog ook naar de ED35/R20 kijk, die its duurder in aanschaf zijn.
Bicto

Bericht door Bicto »

HS2005 schreef:Ben zelf in het bezit van een VI R20 en rij daar dagelijks mee (woon/werk verkeer) en ongeveer 78 km.

Kijkend naar je wensen c.q. optielijst kan je uitwijken naar beide typen auto's. Een R20 is zwaarder dan een GTI en dat merk je. Niet alleen in de portemonnee (wegenbelasting) maar ook wat betreft het rijden. Optrekken in de D gaat wat zwaarder dan bij een GTI.

Wat Fabian aangeeft over het brandstofverbruik is reëel, ook ik rij gemiddeld 1:6 / 1:7. Mijn steekargument blijft dat als je je druk maakt om de hoge brandstofkosten je dan beter elektrisch kan rijden of voor een VW Bluemotion kan gaan. Het verschil tussen een GTI en R20 ligt niet ver uit elkaar, aangezien ze beiden o.a. een 2 liter motor hebben.

Wat zou je in de toekomst willen met de auto? Tunen, zo ja tot hoeveel vermogen? Mijn vorige auto was een V GTI en was tevens getuned. Het 4-motion systeem onder de R20 is aangenaam om te ervaren. Zelfs met zeer natte wegen heb ik nog geen slippende of piepende banden mogen ervaren. Kortom, wat zoek je? Als je budget op dit moment niet toereikend genoeg is, maar je wel een R20 zou willen spaar dan liever door of neem een lening. Ik zou mijn R20 niet inruilen voor een GTI, hoewel ik deze wel zou inruilen voor een R400 (Dat even buiten gelaten) :) Succes! :D

Ja zeker mee eens

Wat er voor de Gti op de planning staat is:
JD stage 2
verlagen
andere velgen(19')

Ik ga niet zeggen money ain't a problem om voor een R20 te zoeken,maar ik heb wel een grens budget wat ik voor de gti(ed35)/R20 wil uitgeven. Wettende dat ik dit jaar hoogstwaarschijnlijk mijn Suzuki Gsxr k7 1000 voor een Bmw S1000RR ga inruilen :lol: .

Dus ik denk ook even iets verder dan alleen de aanschaf van de auto. Iets over het budget gaan om de auto naar mijn smaak te vinden vindt ik nog niet eens zo een probleem. Maar de maandelijkse kosten moeten wil in balans blijven :mrgreen:

Ik ga me nog een beetje verdiepen in de drie auto's gti,gti ed35en r20
Timmy
Type auto: Mk7 R Lapiz Blue
Contacteer:

Bericht door Timmy »

Bicto schreef:
HS2005 schreef:Ben zelf in het bezit van een VI R20 en rij daar dagelijks mee (woon/werk verkeer) en ongeveer 78 km.

Ja zeker mee eens

JD stage 2
verlagen
andere velgen(19')

Ik ga niet zeggen money ain't a problem om voor een R20 te zoeken,maar ik heb wel een grens budget wat ik voor de gti(ed35)/R20 wil uitgeven. Wettende dat ik dit jaar hoogstwaarschijnlijk mijn Suzuki Gsxr k7 1000 voor een Bmw S1000RR ga inruilen :lol: .

Dus ik denk ook even iets verder dan alleen de aanschaf van de auto. Iets over het budget gaan om de auto naar mijn smaak te vinden vindt ik nog niet eens zo een probleem. Maar de maandelijkse kosten moeten wil in balans blijven :mrgreen:

Tof dat je ook motor rijdt. Ik heb mijn Ducati 1098s verkocht en toen mijn GTI gekocht. Geen spijt van gehad. Persoonlijk kan ik je adviseren om geen S1000RR te kopen, omdat het na je Suzuki opnieuw een 4 cilinder motor is. Probeer eens een 2 cilinder, 1198, 1098 of 848 zijn hele vette motoren die voor op de openbare weg meer plezier bieden dan een simpele 4, ook al heeft de BMW 190 pk. Gewoon eens een proefritje maken! Daarnaast zijn die goedkoper in aanschaf, omdat ze al iets langer op de markt zijn. Dan houd je ook wat meer geld over voor bijvoorbeeld een R20!
Mk7 R - Lapiz Blue - 19 inch Cadiz - DSG

www.tymenhart.com
Bicto

Bericht door Bicto »

Timmy schreef:
Bicto schreef:

Ja zeker mee eens

JD stage 2
verlagen
andere velgen(19')

Tof dat je ook motor rijdt. Ik heb mijn Ducati 1098s verkocht en toen mijn GTI gekocht. Geen spijt van gehad. Persoonlijk kan ik je adviseren om geen S1000RR te kopen, omdat het na je Suzuki opnieuw een 4 cilinder motor is. Probeer eens een 2 cilinder, 1198, 1098 of 848 zijn hele vette motoren die voor op de openbare weg meer plezier bieden dan een simpele 4, ook al heeft de BMW 190 pk. Gewoon eens een proefritje maken! Daarnaast zijn die goedkoper in aanschaf, omdat ze al iets langer op de markt zijn. Dan houd je ook wat meer geld over voor bijvoorbeeld een R20!
Haha Ja er gaat niets boven motor rijden dat gevoel is niet te evenaren met een gti of R20
Ik heb drie vrienden die een Ducati 1199 panigale hebben, maar duc is niet echt mijn ding qua rijden dan. Qua uiterlijk is het een prachtige motor. Ik ga heb vaker op de S1000RR en HP4 gereden en daar gaat mijn hart wel sneller van kloppen, over de motor keus valt niet meer te onderhandelen haha
Bicto

Bericht door Bicto »

Timmy schreef:
Bicto schreef:

Ja zeker mee eens

JD stage 2
verlagen
andere velgen(19')

Toffe foto's btw die je maakt, ik was zo vrij om even op je link te klikken. Ik heb afgelopen zomer met twee Go pro's een video van me motor gemaakt. Resultaat is geslaagd Dit is de link voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=l01QL_PHr9Q
Timmy
Contacteer:

Bericht door Timmy »

Toffe foto's btw die je maakt, ik was zo vrij om even op je link te klikken. Ik heb afgelopen zomer met twee Go pro's een video van me motor gemaakt. Resultaat is geslaagd Dit is de link voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=l01QL_PHr9Q[/quote]

Bedankt! Mooi gedaan met de gopro. De Panigale rijdt helaas minder dan de vorige modellen, dit komt onder andere dat ze meer focusses op topsnelheid, want dat ontbreekt uiteraard ten op zichte van de 4 cilinder. Een S1000RR is heel gaaf, vooral met de quickshifter. Toch zou ik als ik jou was een keer proefrijden op de vorige modellen (met open demper)

www.tymenhart.com
Bicto

Bericht door Bicto »

Timmy schreef:Toffe foto's btw die je maakt, ik was zo vrij om even op je link te klikken. Ik heb afgelopen zomer met twee Go pro's een video van me motor gemaakt. Resultaat is geslaagd Dit is de link voor de liefhebber: https://www.youtube.com/watch?v=l01QL_PHr9Q
Bedankt! Mooi gedaan met de gopro. De Panigale rijdt helaas minder dan de vorige modellen, dit komt onder andere dat ze meer focusses op topsnelheid, want dat ontbreekt uiteraard ten op zichte van de 4 cilinder. Een S1000RR is heel gaaf, vooral met de quickshifter. Toch zou ik als ik jou was een keer proefrijden op de vorige modellen (met open demper)[/quote]

Thanks

Bij mijn zoektocht naar de S1000RR zal ik beloven een proefrit op 1 van de genoemde Duc's maken.
Maar dat is voor latere zorg eerst maar een knappe gti(ed35)/R20 vinden
Timmy
Contacteer:

Bericht door Timmy »

Helemaal goed. Een Ducati is een echte racer. Geen concessies gedaan en je bent echt aan het motorrijden. Je krijgt ook overal duimpjes door het dikke geluid. Plus dat een Ducati iets doet met je beleving. Alles is veel rauwer en puurder. Dat ervaar je pas als je er zelf op rijdt. Ik kan het ook heel moeilijk uitleggen, je hebt in ieder geval iets unieks, past beter bij de gti ook, wat eigenlijk ook "gewoon" een golfje is.

www.tymenhart.com
R400
Type auto: R400

Bericht door R400 »

Timmy schreef:Helemaal goed. Een Ducati is een echte racer. Geen concessies gedaan en je bent echt aan het motorrijden. Je krijgt ook overal duimpjes door het dikke geluid. Plus dat een Ducati iets doet met je beleving. Alles is veel rauwer en puurder. Dat ervaar je pas als je er zelf op rijdt. Ik kan het ook heel moeilijk uitleggen, je hebt in ieder geval iets unieks, past beter bij de gti ook, wat eigenlijk ook "gewoon" een golfje is.

Ducati stuk gaat tie :lol:
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”