Grotere kans op kettingprobleem door tuning?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Plaats reactie
Bjakkers
Type auto: Golf gti 6

Grotere kans op kettingprobleem door tuning?

Bericht door Bjakkers »

Ik heb een GTI uit 2009, dus potentieel eentje met een kettingprobleem. Nu overweeg ik de auto te laten chiptunen maar vraag me af of dit de kans op het ontstaan van een kettingprobleem vergroot? Of heeft een verhoogd vermogen/koppel geen effect op het mogelijk verspringen van de ketting?
Edition30
Type auto: Edition 30

Re: Grotere kans op kettingprobleem door tuning?

Bericht door Edition30 »

Het enige wat de ketting merkt van de tuning is dat de versnelling wat groter is (van lage naar hoge toeren).
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Raymond
Type auto: Golf 7 GTI TCR

Bericht door Raymond »

Ik ben van ook van plan om mijn auto te voorzien van chiptuning en ook mijn valt onder de risico groep.
Ik denk dat het geen invloed heeft, of je moet als een malle tekeer gaan.
Maar waarom laat je niet eerst de ketting preventief vervangen, en daarna de chip?
Ik zit er al een tijdje over te dubben, en ik denk dat ik binnenkort hier een afspraak voor ga maken.
In ieder geval ben ik er al over uit dat ik eerst mijn ketting laat vervangen, voordat er eventuele chiptuning op komt.
HenriGTI
Type auto: Mk6 GTI

Bericht door HenriGTI »

Is het mogelijk om de ketting preventief te laten vervangen met tussenkomst van de invoerder? Of betaal je de herstelling zelf in dat geval?
Schippersss
Type auto: Passat CC TSI

Bericht door Schippersss »

Bij preventief vervangen, zijn alle kosten voor de eigenaar.
Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Edition30 schreef:Het enige wat de ketting merkt van de tuning is dat de versnelling wat groter is (van lage naar hoge toeren).
True, maar als je iemand bent die braaf een versnelling terug zou schakelen (dan is de versnelling ook wat groter dan iemand die 'op koppel' gaat accelereren) eerder ketting problemen zou krijgen.

Kortom ook dat argument kan eigenlijk van tafel. Dat zou betekenen dat iemand die vaak in de 2e versnelling even vlot door trekt de ketting kapot krijgt, lekkere GTI's worden er dan afgeleverd :lol:
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
BASK04

Bericht door BASK04 »

Idd.

Datgene wat de ketting moet aandrijven
word na tuning toch ook niet zwaarder.

Als je in zijn vrij een keer gas geeft, dan
stijgt het toerental toch echt het snelst
staffpride
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Contacteer:

Bericht door staffpride »

Tuurlijk komt er bij meer vermogen meer krachten op de distributie. Lijkt mij logisch, heftigere verbranding dus grotere stuwkracht op de zuigers, die het op hun beurt weer doorgeven via de drijfstangen en krukas naar de distributie en koppeling en de verdere aandrijflijn. Alles wordt met grotere krachten aangedreven.

Of tuning daadwerkelijk je risico op een kettingfalen vergroot denk ik niet. Die ketting is sterk zat, het probleem is dat er in die periode (bouwjaren) kettingen met productiefouten zijn gebruikt.
Als je pech hebt, zit er zo één in je blok.

Ik behoor ook tot de "risico" groep met een 2009 gti. Ik rij al bijna 3 jaar met een stage 2 tuning en ervaar nog geen enkel probleem met ruim 80k op de klok. (nok nok ff afkloppen haha).
MVG EMServices

Afbeelding
Bjakkers
Type auto: Golf gti 6

Bericht door Bjakkers »

Ik vind de ketting preventief vervangen nogal wat. Niet alleen zijn de kosten rond de € 1.000,- heb ik begrepen maar is het kapotgaan van de ketting ook geen 'zekerheidje'. Dus ik rijd voorlopig even door.
Mijn GTI heeft inmiddels 75k gelopen, is dat nog een reden om niet te tunen?
Mark_GTI
Type auto: VW Golf 8R

Bericht door Mark_GTI »

staffpride schreef:Tuurlijk komt er bij meer vermogen meer krachten op de distributie. Lijkt mij logisch, heftigere verbranding dus grotere stuwkracht op de zuigers, die het op hun beurt weer doorgeven via de drijfstangen en krukas naar de distributie en koppeling en de verdere aandrijflijn. Alles wordt met grotere krachten aangedreven.

Of tuning daadwerkelijk je risico op een kettingfalen vergroot denk ik niet. Die ketting is sterk zat, het probleem is dat er in die periode (bouwjaren) kettingen met productiefouten zijn gebruikt.
Als je pech hebt, zit er zo één in je blok.

Ik behoor ook tot de "risico" groep met een 2009 gti. Ik rij al bijna 3 jaar met een stage 2 tuning en ervaar nog geen enkel probleem met ruim 80k op de klok. (nok nok ff afkloppen haha).
Klopt het dat de GTI`s met een bouwjaar tot september 2010 die problemen (mogelijk) hebben en dat de auto`s die na september 2010 gebouwd zijn vanaf fabriek af wel de juiste ketting hebben zonder productiefout?
bzb

Bericht door bzb »

rond die tijd ja, dacht zelfs nog iets eerder
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”