Apr Chiptuning

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Re: Apr Chiptuning

Bericht door Race Eend »

theo schreef:
Race Eend schreef: ....
Alle software updates van de dealer, overschrijven je tuning. Bij JD heb je recht op kosteloos herstel van de tuning (alle tuningskernvelden weer in de nieuwe software overzetten, ook weer een uur werk soms).
...
Zo, daar gaat nog eens flink wat tijd inzitten dan.

Betekent dat voor de klant dat je dan langs de JD dealer moet om opnieuw de tuning erop te zetten? Komen software updates vaak voor, ik hoor mijn dealer er nooit over?

Bedankt voor je uitgebreide info overigens.
Jazeker is inderdaad vervelend.

De eerste golf 5 gti met 115 ecu. Kwam maar liefst met 7 softwarestanden, van 0010 tm 0070.

Maar gemiddeld genomen wordt elke auto ongeveer 1 keer geupdate in zijn leven. Als de auto al getuned is voor de update, zien wij hem vrijwel zeker terug. Dat moet je ook incalculeren bij je tuningsprijzen. Zo ook bij origineel maken bij bv problemen in de fabrieksgarantie.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Wilcoos
Type auto: Golf GTI V

Bericht door Wilcoos »

Ik vind abt of zip trouwens niet te vergelijken met jd, voor gelijkwaardig vergelijkings materiaal denk ik eerder aan Hartog of Heinz bijvoorbeeld.

Maar nu we het toch over chips hebben, klopt het dat ziptuning een onderdeel is van europerformance, of chips van hun verkoopt? Zoiets dacht ik te hebben gelezen/gehoord.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
theo
Global Moderator
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15

Bericht door theo »

En geldt dat ook voor de dsg software? 40pk verliezen ga je natuurlijk wel voelen maar voel je ook de dsg software overschrijving. Dat ding schijnt zelflerend te zijn en als ik een week in duitsland rij met 102, reageert de bak (naar mijn gevoel) anders.
Ik moet erbij zeggen dat ik dan ook wel ander rij (autobahn ed).
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

theo schreef:En geldt dat ook voor de dsg software? 40pk verliezen ga je natuurlijk wel voelen maar voel je ook de dsg software overschrijving. Dat ding schijnt zelflerend te zijn en als ik een week in duitsland rij met 102, reageert de bak (naar mijn gevoel) anders.
Ik moet erbij zeggen dat ik dan ook wel ander rij (autobahn ed).

Als je je DSG geheel laat aanpassen dan is hij TOTAAL anders, niet een beetje. Als jij hard gereden hebt, gaat hij nogsteeds bij 60kph in de 6e versnelling rijden, die schakelmomenten (shiftmaps), zijn vast op 1% adaptie na zegmaar..
Na de drive geheel bijgesteld te hebben doet hij bv 60 in 4, 80 in 5 en 100 in 6e... of geheel naar wens.

Een dsg wordt overigens bijna nooit overschreven.
3Edition
Type auto: Golf GTI
Contacteer:

Bericht door 3Edition »

Race Eend, sterke bijdrage! Ik was al overtuigd van Jeroen's kunnen ;-) Afgelopen zaterdag met dikke smile uit Lochem vertrokken nadat m'n Passat 3C 'iets' meer koppel had gekregen.
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Mark!! Goed verhaal, lekker kort! Helaas niet gelezen voor we naar Lochem vertrokken anders had ik een vers toetsenbord voor je meegenomen!

Voor de mensen die vragen over zip tuning hebben.....Nee ik ga het niet posten... Wil iemand een mail sturen of ze iets met brandstofdruk doen bij een tfsi of hoe ze dit loggen?

Stel dat ze bij JD maar wat aan het prutsen zijn...Waarom zouden wij dan wekelijks ruim 400 km rijden om onze project ism JD af te stellen? Niet alleen omdat ze een mooie bank hebben. Op de hoek van de straat bij ons ligt ook een redelijke bank. Omdat andere software ctrl/cmd v'ers het niet willen, Ja hoor die willen best verkopen. Het is gewoon een keuze die je maakt en de kwaliteit van JD past prima in het rijtje (Milltek, Forge, Brembo, Spec enzovoorts..)

Ik ga jullie verlaten ga me mandje in want morgen weer een poging doen een aantal 12 secondes te rijden eerst op Drachten en daarna door om zaterdag op Jade airport nogmaals een poging te wagen.... nu met 1,4 bar boost t.o.v. 1,2 de vorige dus in theorie zou het moeten lukken.
Golf MK1 GTI
Mackdennis
Type auto: Gti v 30edition

Bericht door Mackdennis »

@ race eend/ mark

aangepast tractiecontrole systeem, vermogen beperken in de 1e en 2e versnelling
Moet hiervoor dus niet de dsg aangepast worden?

Hoe weet je nou of je chip/auto echt goed is, zonder run op de vermogensbank?
Zou dit eigelijk niet altijd moeten?

Zo als ik al in 1 van me eerte berichten zei.. Had ik links en recht wat gezien.
Op youtube en op de usa site van apr zelf..
En dat wekte mijn intresse.

Heb ook al aangegeven dat ik mijn vorige auto bij jd had laten doen.
Weliswaar door jb maar wel een chip op maat!
En was daar zeer tevreden over!

Ik heb in geen enkele post jd vergeleken met ziptuning, of soort gelijken
Het verhaal werdt wat offtopic toen ik me wat verder ging verdiepen in dsg/chiptuning.
En ja vind nog steeds als je het allebij wil chip en dsg een flink pak centen.
Vind ook nog steeds dat je hoe dan ook op de vermogensbank moet.
Zonder bank, zou ik hem niet eens laten chippen, door welk bedrijf dan ook,
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Dennis... zonder rollenbank dus ook geen auto kopen. Hoe weet je zeker dat een auto zijn originele vermogen levert dan?

Waarom denk je dat Jeroen op afstand voor JBautoservice/xtreme-tuning etc, een prima tuning kan maken, dmv een datalogje hem rijdend controleert. Dit is puur uit ervaring. Uiteraard kun je niet zeggen of de wagen 246 248 of 250pk heeft... maar boeit dat werkelijk? Heb je ooit een G5 gti gezien met JD software (die geen lekkage etc heeft), die de 245pk niet haalt of die een lelijke koppelkromme heeft?

Even een voorbeeld van vandaag: een standaard stage 2 map voor een Leon Cupra 310:

Afbeelding

Zeg mij even waar dit verbeterd zou moeten worden met een maattuning?

Uiteraard, een maattuning op de dyno is het mooist, maar als jij een standaard wagen hebt, absoluut niet nodig. Kijk naar de golf 6 gti van Gies.
Die is standaard gechipt en later een keer gerold, met een maattuning maak je die 0% beter....

Afbeelding
Mackdennis

@ race eend.

Ik zou hoe dan ook me (bewijs) willen van wat de tuning heeft uitgehaald
Ik weet wel dat getallen niet alles zeggen.
Maar vind het persoonlijk gewoon mooi om erbij te hebben.
Was met me vorige uitdraai ook apen trots.
Alleen zo stom geweest om hem in me auto te laten liggen:(

Trouwens mooie uitdraai die leon 310 :)
Dat is wat ik ook wil stage2
Alleen doe ik hem in delen denk ik
Xt komt binnenkort met mooie aanbieding milltek.
En jd ff in de gaten houden wanneer daar weer een groeps buy is.

Blijf hollander he;)
golfruud

Bericht door golfruud »

Chris@XT Motorsport schreef:De dsg software is niet verplicht en met de variant van 350 euro ben je al van het koppel probleem af je hoeft niet de volledig programmeerbare baksoftware te nemen.

Maar goed APR moet je ook laten doen kan je niet zelf erin laden.

Als je bij ABT het stukje garantie (onzin) eraf haalt blijft er misschien nog 7 a 800 euro over voor de prijs voor software. Bij een normale een goede chiptuning op een 2.0 T(f)si gaat er echt niets stuk door de tuning hooguit door mechanisch falen van iets.

Hoi CHris,
Als er toch nooit iets stuk gaat, ( zijn jouw woorden )dan begrijp ik niet waarom jij ook geen garantie geeft zoals ABT.

Groet,
Ruud.
wehoo

Bericht door wehoo »

@golfruud.
Misschien moet deze vraag iets genuanceerder. Volgens mij geeft iedere tuner garantie op zijn product. De vraag is wellicht waarom Volkswagen haar garantie blijft geven bij een (in de garantietijd) getunde VW door ABT?
Het verschil zit namelijk in het feit, dat de VW garantie behouden blijft. ;)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Eric H
Type auto: Golf MK5 Gti

Bericht door Eric H »

Wie ik trouwens mis in dit hele vergelijk tussen JD / ZipTuning / JB en wat dies meer zij is Paul Welther.

Wat zijn de meningen over Paul ??
Is toch ook niet iemand die maar wat aanrommelt om het maar even zo te zeggen.
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Wat hier al geschreven wordt, ABT geeft geen garantie, dat doet de dealer/PON de importeur.
Pon Nederland heeft een deal met ABT gemaakt een aantal jaren geleden, PON verkoopt ABT tuningen (en heeft hierop een scherpe inkoopsprijs) en levert daar motorgarantie op. ABT is zodoende de huistuner en maakt veilige tuningen voor de VAG modellen die bij de dealer(s) geinstalleerd kunnen worden.

Ga je zelf met je auto naar duitsland en laat je hem ABT tunen, krijg je geen garantie bij de importeur in nederland. Immers is zij dan niet de tussenpartij (lees: PON heeft er dan niets aan verdient, om zo ook een 'potje' beschikbaar te maken voor evt garantiezaken.

Reden waarom een tuner eigenlijk geen garantie kan geven op de motor, is omdat de tuner alleen een aanvulling levert, op de wagen, de motor zelf heeft een tuner niet gemaakt/niets aan verdient en heeft ook geen controle op het onderhoud wat er gebeurd (iets wat bij de dealers wel zo is). Als je een goede tuning maakt en er ontstaat motorschade, dan had deze schade ook ontstaan als de wagen origineel was geweest (echter dan misschien een paar dagen/weken/maanden later).

Het is overigens zeer begrijpelijk dat een importeur geen garantie wil geven op de tuning van een ander dan ABT. Niet iedereen in de tuningswereld weet waar men mee bezig is, dat kan zeer zeker motorschade geven, hiervoor zou de importeur in dat geval op moeten draaien en dat probeert men te voorkomen/ontmoedigen. Wel zijn er dealers die naast ABT tuningen, ook JD tuningen leveren, oa seat van de velden (en nog een hoop meer tegenwoordig), je krijgt dan wel dealer garantie en geen importeursgarantie.
golfruud

Bericht door golfruud »

Bedankt voor de goede uitleg Race Eend.
Maar ik begrijp wel als iemand een nieuwe Golf GTI van 40000,- euro koopt, dat hij of zij liever garantie op de motor heeft. Het blijft toch altijd een gok binnen jouw fabrieksgarantie om de auto aan derden te laten tunen. En natuurlijk geloof ik dat JD veel tijd en energie er insteek en ze staan ook heel goed aangeschreven, ook bij de pers. Maar het blijft toch een gok voor je fabrieksgarantie binnen de 2 jaar.
wehoo

Bericht door wehoo »

Race Eend schreef:Wat hier al geschreven wordt, ABT geeft geen garantie, dat doet de dealer/PON de importeur.
Pon Nederland heeft een deal met ABT gemaakt een aantal jaren geleden, PON verkoopt ABT tuningen (en heeft hierop een scherpe inkoopsprijs) en levert daar motorgarantie op. ABT is zodoende de huistuner en maakt veilige tuningen voor de VAG modellen die bij de dealer(s) geinstalleerd kunnen worden.

Ga je zelf met je auto naar duitsland en laat je hem ABT tunen, krijg je geen garantie bij de importeur in nederland. Immers is zij dan niet de tussenpartij (lees: PON heeft er dan niets aan verdient, om zo ook een 'potje' beschikbaar te maken voor evt garantiezaken.

Reden waarom een tuner eigenlijk geen garantie kan geven op de motor, is omdat de tuner alleen een aanvulling levert, op de wagen, de motor zelf heeft een tuner niet gemaakt/niets aan verdient en heeft ook geen controle op het onderhoud wat er gebeurd (iets wat bij de dealers wel zo is). Als je een goede tuning maakt en er ontstaat motorschade, dan had deze schade ook ontstaan als de wagen origineel was geweest (echter dan misschien een paar dagen/weken/maanden later).

Het is overigens zeer begrijpelijk dat een importeur geen garantie wil geven op de tuning van een ander dan ABT. Niet iedereen in de tuningswereld weet waar men mee bezig is, dat kan zeer zeker motorschade geven, hiervoor zou de importeur in dat geval op moeten draaien en dat probeert men te voorkomen/ontmoedigen. Wel zijn er dealers die naast ABT tuningen, ook JD tuningen leveren, oa seat van de velden (en nog een hoop meer tegenwoordig), je krijgt dan wel dealer garantie en geen importeursgarantie.
Misschien zijn ook hier enkele nuances nodig. Dat er een deal tussen VW (Nederland) en ABT is, is juist. Dit houdt echter wel in dat de garantie door Volkswagen AG wordt gegeven, hetgeen inhoudt dat die gelijk elke andere in Nederland gekochte Volkswagen in meerdere landen geldt. En je (ik in dit geval) niet direct op Pon bent aangewezen. Heb ik mankementen in Duitsland, Frankrijk, Spanje etc.... word ik geholpen door Volkswagen zonder tussenkomst van Pon. De garantievoorwaarden van Volkswagen hebben in deze geen enkele beperking.
Ik vraag me altijd af wat de betekenis is van dealergarantie en importeursgarantie? Dealergarantie wordt door een individuele dealer gegeven en is alleen geldig bij de desbetreffende dealer. Niet bij de keten waar de dealer bij is aangesloten. Importeursgarantie zegt mij helemaal niets; Pon (in de Nederlandse situatie) onderhandelt niet met particulieren, enkel met aangesloten dealers. Als importeur treedt Pon op als tussenpersoon naar Volkswagen AG. Dit neemt niet weg dat ook Pon (in samenspraak met Volkswagen AG) wijzigingen/aanvullingen kan/mag toepassen. Maar deze wijzigingen/aanpassingen worden gedekt (gegarandeert) door het Volkswagen concern en vallen daardoor onder de Volkswagen AG garantie.
Kort samengevat en toegepast in dit voorbeeld, en spreek me aub met inhoudelijke argumenten tegen als het anders is:
- met ABT tuning (vanuit VW toegepast) blijft de volledige Volkswagen AG garantie en kun je bij elke VW dealer, ook in het buitenland terecht om aanspraken te maken op garantie. Mobiliteitsgarantie blijft gehandhaafd.
- met vd Velden tuning heb je weliswaar garantie bij deze dealer, echter niet de volledige Volkswagen AG garantie en kun je daarom niet bij elke VW dealer, ook in het buitenland niet aanspraken maken op garantie. Mobiliteitsgarantie vervalt.

Garantie bepalingen ABT motortuning
De garantietermijn en garantiebepalingen voor een nieuwe ABT getunede Volkswagen/ Audi/ Seat/ Skoda zijn conform de fabrieksgarantie.
Indien de tuning bij een gebruikte auto plaatsvindt vóór een kilometerstand van 100.000 dan blijft de (resterende) fabrieksgarantie van 24 maanden gehandhaafd.
Op het tuningsonderdeel is een garantieperiode van 2 jaar van toepassing. Garantie-aanspraken worden alleen gehonoreerd indien u een aankoopbewijs kunt overhandigen en indien de auto te allen tijde in onderhoud is (geweest) bij een officieel erkende Volkswagen/ Audi/ Seat / Skoda dealer. Tevens dient u bij een benzinemotor Super Plus 98 te tanken en bij een automaat om de 30.000 Kilometer de automatische versnellingsbakolie (ATF) te verversen.

Link VW Nederland: http://www.volkswagen.nl/volkswagen-rij ... ning-.html

(let wel: deze discussie gaat niet over de kwaliteit van de tuning, enkel over de garantieafwikkeling)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Back@GTI
Type auto: ED35

Bericht door Back@GTI »

@ Race Eend
Bedankt voor de goede eerlijke uitleg en een kijkje bij jullie in de "keuken".

Nu we het hier toch over chiptuning hebben...

Ik zag dat er bij Xtreme Tuning verschil zit in het tunen van een V GTi van voor 2007 en van na 2007.
2004 t/m 2007 word 245pk/350nm vs 2007 t/m 2008 word 260pk/380nm.

Kan iemand mij vertellen waar dat verschil in zit? Heeft het met de hardware te maken?
Groeten Michel.

--------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTi Edition 35
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Foutje op de site gok ik zo, 2007-2008 is niet anders dan 2005-2006.
Pas vanaf 2009 is de golf 6 gti er, dié gaat inderdaad naar 260pk en 380Nm.

Hou de JD site maar gewoon aan in dit geval (daar komt de software immers vandaan).
golfruud schreef:Bedankt voor de goede uitleg Race Eend.
Maar ik begrijp wel als iemand een nieuwe Golf GTI van 40000,- euro koopt, dat hij of zij liever garantie op de motor heeft. Het blijft toch altijd een gok binnen jouw fabrieksgarantie om de auto aan derden te laten tunen. En natuurlijk geloof ik dat JD veel tijd en energie er insteek en ze staan ook heel goed aangeschreven, ook bij de pers. Maar het blijft toch een gok voor je fabrieksgarantie binnen de 2 jaar.
Het blijft altijd een gok, maar dat is het toch altijd als je meer dan een stage 1 tuning wilt (alleen daar krijg je garantie op).
Hoeveel golf 5/6 gti motoren zijn er bekend met grote motorschades? Ik kan er niet 1 opnoemen..

Kortom het is wel een heel klein risico wat je neemt.
wehoo

Bericht door wehoo »

Race Eend schreef:....
Het blijft altijd een gok, maar dat is het toch altijd als je meer dan een stage 1 tuning wilt (alleen daar krijg je garantie op).
Hoeveel golf 5/6 gti motoren zijn er bekend met grote motorschades? Ik kan er niet 1 opnoemen..

Kortom het is wel een heel klein risico wat je neemt.
Je bedoelt het risico tussen geen en wel garantie? ;) 8-)
Ik denk niet dat alle VW motorschade-gevallen via jou lopen en je ze niet allen te zien krijgt. VW houdt dit nogal streng geheim.

Maar om een objectievere weergave te geven zijn er "blogs" waar "leden" trachten om hier statistieken van op te maken en bij te houden.

Afbeelding

Uitleg: EZ = Erst Zulassung. ---> eerste toelating, vrij vertaald het jaar waarin de auto werd verkocht.
Motor in Stand gesetzt: Motor gerepareerd, al dan niet met nieuwe onderdelen.
De rest spreekt voor zich.
(in vergelijking met andere automerken, komen we er gunstig vanaf en is de GTI (en andere VW motoren) redelijk tot goed betrouwbaar. Maar er kunnen uiteraard altijd slechte exemplaren tussen zitten; dan is het maar goed dat reparatie c.q. vernieuwing daarvan gegarandeerd wordt). 8-)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Mackdennis

Jero design is de officiele dealer van nederland voor APR tuning

http://www.jerodesign.com/laatste-nieuws.html

Apr staat wel goed bekent..
Maar of jero design ook goed bekent is??? Kwa monteurs? En dergelijke?

Ik heb zelf ook heel erg getwijfeld om voor apr te gaan.. Maar goed ik ga morgen al naar jd egineering.
Die staat in nederland toch aan de top in mijn ogen.
Eric H

Bericht door Eric H »

Nogmaals.......

Niemand een mening over Paul Welther ??
Engeltjes bestaan; kijk maar naar mijn dochtertje ! Heksen bestaan ook; kijk maar naar m'n vrouw !!
3Edition
Type auto: Golf GTI
Contacteer:

Bericht door 3Edition »

Eric H schreef:Nogmaals.......

easy-tech in Bergschenhoek bedoel je? Weet dat ze op het Seat forum daar wel eens langs gaan. Mij zegt het verder niks. Ben al jaren een tevreden klant bij JD ;)
Verlengsnoer

Bericht door Verlengsnoer »

Eric H schreef:Nogmaals.......

Nooit van gehoord! Heb je zelf niets gevonden via google?
Eric H

Bericht door Eric H »

Schijnt ook al aardig lang bezig te zijn met chiptuning......
Is een van de "grondleggers" van chiptuning in Nederland ( wordt door meerdere mensen beaamt )

Raar dat hij dus bij jullie totaal niet bekend is ?
Laatst gewijzigd door Eric H op 03 dec 2012, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Pedro

Bericht door Pedro »

Jaren terug...2003-2004 ook zeer tevreden gebruik gemaakt van groupbuy bij JD via Seat online (met mijn Golf IV ;-). En alles goed en wel Mark... Dat is toen rijdend in de auto gedaan. Er was toen nog geen rollenbank. Ondanks dat meer dan tevreden van het resultaat.

Toendertijd zweerde iedereen al bij JD (en ver daarvoor trouwens ook al hoor!). Goed dat die rollenbank er nu wel is, maar om alleen in naam al de beste te zijn was deze in het verleden blijkbaar ook niet nodig. En naar mijn mening grotendeels terecht.

Bij mijn laatste 2 auto's ben ik echter bij Pedro van Hartog geweest. Dit omdat ik bij het zelf organiseren van groupbuys (+65 auto's per keer!) een veel scherper aanbod kreeg dan hetgeen ik bij JD kon regelen. En ja... Ook bij een auto van meer dan EUR 25k kijk ik dan naast de kwaliteit ook naar een scherpe prijs. Ik kan het maar 1x uitgeven en heb meerdere hobby's/interesses dan alleen mijn auto.

En qua service doet Hartog echt niet onder voor JD. Geen kwaad woord dus over JD, maar mij zijn jullie vooralsnog aan Hartog verloren.
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Pedro, ik ben het met je eens dat een rollenbank niet nodig is en dat JD zich jarenlang zonder rollenbank heeft kunnen redden en toen perfecte tuningen kon maken.

ECHTER je gaat aan 1 belangrijk ding voorbij, de moderne ecu software wordt steeds uitgebreider en ingewikkelder. Waar je voorheen 1 - 2 -3 ontstekingsmappen had, heb je er nu 20. (katverwarming/koudstart etc etc etc). Waar men voorheen een simulator in de ecu plaatste op de plek van de 'chip ' en je exact kon zien WAAR (in welke map van de software en welk veld binnen de mappen) de motor op dat moment liep. Zul je nu alles moeten voorbereiden en flashen. Software ontwikkelen voor een nieuw type neemt zodoende een stuk meer tijd in beslag. Schakel de storing van bv een 2e lambda maar eens uit (na vervangen van de katalysator bijvoorbeeld). Dat is 1 bitje binnen een gigantische zooi velden. (zie het zo: pak een boekenkast en streep 1 woord door, in 1 van de boeken, zonder legenda of inhoudsopgave).

Een rollenbank is niet noodzakelijk, wel een hele mooie tool. En veel veiliger voor je rijbewijs. Een laptop naast je met 200 kph op het scherm scherp in de gaten houden op brandstof/pingelsensoren etc, kan niet met de aantallen wagens die we nu jaarlijks tunen. Nog een ander voorbeeldje: haal de vmax even uit een RS6 V10, prima, maar dat wil je graag ook even testen, ga maar even 300+ rijden. Op de rollenbank neemt het nog geen 2 minuten en je weet het. Op de openbare weg wordt het lastig ;)

Wat wél een stuk makkelijker geworden sinds het obd tijdperk van de afgelopen jaren, is het 'leren' van anderen. Wat je dus ziet is dat veel tuners niet heel snel meelopen met ontwikkelen van de nieuwste types, tot ze software van een ander in handen hebben gekregen. Zorg dat je een auto van een andere tuner in je werplaats krijgt en trek de software eruit. Vervolgens kun je precies zien wat een ander gedaan heeft en leren 'begrijpen' hoe dingen werken... gebeurd helaas heel veel in de tuners wereld. EGR uitschakelen en startcorrectie uitvoeren is iets waar veel tijd in gaat zitten om te ontwikkelen (dagen stoeien met een wagen), echter als je het eenmaal weet is het 5 minuten werk om het te herhalen, een kopie er van maken en het vervolgens zelf ook kunnen is niet moeilijk, als je niet hoeft te ontwikkelen kun je het ook voor veel minder aanbieden, daarom zie je soms tuners die tuningen voor 200 euro maken.
Dat is ook de reden dat JD vaak duurder is, Jeroen zoekt alles zelf uit en loopt 9 van de 10 keer voorop met het ontwikkelen van software voor allerlei modellen, dit kost veel tijd, maar dan weet je wel dat je bij een tuner komt die 100% begrijpt wat hij doet.

Dat jij de prijs belangrijk vindt, dat is prima. Hartog doet zijn werk goed, ook te zien aan de positieve reacties op de fora (meer dan dat!).
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”