Pedro, ik ben het met je eens dat een rollenbank niet nodig is en dat JD zich jarenlang zonder rollenbank heeft kunnen redden en toen perfecte tuningen kon maken.
ECHTER je gaat aan 1 belangrijk ding voorbij, de moderne ecu software wordt steeds uitgebreider en ingewikkelder. Waar je voorheen 1 - 2 -3 ontstekingsmappen had, heb je er nu 20. (katverwarming/koudstart etc etc etc). Waar men voorheen een simulator in de ecu plaatste op de plek van de 'chip ' en je exact kon zien WAAR (in welke map van de software en welk veld binnen de mappen) de motor op dat moment liep. Zul je nu alles moeten voorbereiden en flashen. Software ontwikkelen voor een nieuw type neemt zodoende een stuk meer tijd in beslag. Schakel de storing van bv een 2e lambda maar eens uit (na vervangen van de katalysator bijvoorbeeld). Dat is 1 bitje binnen een gigantische zooi velden. (zie het zo: pak een boekenkast en streep 1 woord door, in 1 van de boeken, zonder legenda of inhoudsopgave).
Een rollenbank is niet noodzakelijk, wel een hele mooie tool. En veel veiliger voor je rijbewijs. Een laptop naast je met 200 kph op het scherm scherp in de gaten houden op brandstof/pingelsensoren etc, kan niet met de aantallen wagens die we nu jaarlijks tunen. Nog een ander voorbeeldje: haal de vmax even uit een RS6 V10, prima, maar dat wil je graag ook even testen, ga maar even 300+ rijden. Op de rollenbank neemt het nog geen 2 minuten en je weet het. Op de openbare weg wordt het lastig
Wat wél een stuk makkelijker geworden sinds het obd tijdperk van de afgelopen jaren, is het 'leren' van anderen. Wat je dus ziet is dat veel tuners niet heel snel meelopen met ontwikkelen van de nieuwste types, tot ze software van een ander in handen hebben gekregen. Zorg dat je een auto van een andere tuner in je werplaats krijgt en trek de software eruit. Vervolgens kun je precies zien wat een ander gedaan heeft en leren 'begrijpen' hoe dingen werken... gebeurd helaas heel veel in de tuners wereld. EGR uitschakelen en startcorrectie uitvoeren is iets waar veel tijd in gaat zitten om te ontwikkelen (dagen stoeien met een wagen), echter als je het eenmaal weet is het 5 minuten werk om het te herhalen, een kopie er van maken en het vervolgens zelf ook kunnen is niet moeilijk, als je niet hoeft te ontwikkelen kun je het ook voor veel minder aanbieden, daarom zie je soms tuners die tuningen voor 200 euro maken.
Dat is ook de reden dat JD vaak duurder is, Jeroen zoekt alles zelf uit en loopt 9 van de 10 keer voorop met het ontwikkelen van software voor allerlei modellen, dit kost veel tijd, maar dan weet je wel dat je bij een tuner komt die 100% begrijpt wat hij doet.
Dat jij de prijs belangrijk vindt, dat is prima. Hartog doet zijn werk goed, ook te zien aan de positieve reacties op de fora (meer dan dat!).