Afslaan motor op bedrijfstemperatuur - Golf IV GTI 1.8T

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Erics
Type auto: Golf mk7 GTI

Afslaan motor op bedrijfstemperatuur - Golf IV GTI 1.8T

Bericht door Erics »

Mijn zoon heeft sinds vorige week zijn eerste eigen auto gekocht een mooie GTI mk4.

De motor start koud eigenlijke heel goed, maar als ie warm is, wil de auto zo nu en dan niet meer aanslaan. Na verloop van tijd, half uurtje weer wel, en de auto slaat ook geheel onverwachts af bij lage toeren in kleine versnelling.

Nu blijkt dat als de auto niet wil aanslaan en wij de luchtmassameter ontdoen van d stekker, dan slaat ie gewoon weer aan en kunnen we verder op noodloop.

Kortom ik zou verwachten dat de luchtmassameter defect is.
't Zal wel een duur dingetje zijn weer via de Pon kanalen... dus, zoals ik dat al vroeger deed, denk ik er aan om een nieuwe luchtmassameter in D'land aan te schaffen.

Hebb jullie een idee wat die dingen in N'land en in D'land kosten?
EN, zit ik op het goede spoor met vernieuwen?
Laatst gewijzigd door Erics op 20 jun 2015, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
GTI TCR mk7 pure grey/ GTI mk4 Satin Silber
Erics

Re: Luchtmassameter - Golf IV GTI 1.8T

Bericht door Erics »

De LMM is vervangen, kostte niet de wereld, €117 in BTW.

Maar het probleem is niet over, sterker nog, de motor slaat nu frequenter af als ie warm is en dan krijgen we m ook niet meer aan de praat. Als de motor voldoende afkoelt (motorkap open) en dat duurt een tijdje, dan wil die wel weer aanslaan. Rijden kan dan ook, maar voor een stoplicht afremmen en het toerental terug laten vallen onder de 1000 rpm, dan slaat ie af. Gisteren nog neigde de motor naar afslaan maar de motor herstelde zich net, bleef nog 10s draaien en toen toch af.

Tja, alle suggestie is welkom.
Het lijkt in ieder geval temperatuur gerelateerd.

wie herkent dit?
Bluepower
Type auto: 2010 Audi TTS

Bericht door Bluepower »

Temp sensor, is een 4-polige sensor in de slang naast de cilinderkop(bestuurderskant), nieuwe kost iets van 20 euro ofzo...
Sensor geeft de verkeerde waarde door, waardoor de motor warm veel te rijk staat(gok ik)
Erics

Bericht door Erics »

Bluepower schreef:Temp sensor, is een 4-polige sensor in de slang naast de cilinderkop(bestuurderskant), nieuwe kost iets van 20 euro ofzo...
Sensor geeft de verkeerde waarde door, waardoor de motor warm veel te rijk staat(gok ik)

Dat was zeker het geval, te rijk, de uitlaatgassen waren met veel roet vermengd... dat werd opgelost

Maar het eigenlijke probleem bleek niet de LMM maar de krukassensor. Ik moest er zelf achter komen, de onderhoudsmonteurs van VW konden het niet detecteren :shock:

Mijn vermoeden bleek juist, het afslaan van de motor en niet meer kunnen starten op bedrijfstemperatuur bleek dus anders te zijn, lig niet de LMM.

Maar dan, vrijdagavond even de auto op de krik, in een poging dat sensortje even uit te wisselen. Leek niet zo'n probleem alleen ik had net niet een juist gereedschap om dat sensortje uit het blok te lepelen. Ik schatte dat het slechts een paar minuten werk kon zijn, beslist niet meer.

Kom ik bij de VW dealer vanochtend in Haarlem, vraag ik de monteur van dienst even de auto op de brug te zetten en dat ittitante sensortje uit het blok te wippen. Zegt de monteur dat het een rot klusje is en dat dat niet zomaar even kan worden gedaan, omdat je er niet bij kunt, daar moest een werkorder voor worden gemaakt en de storing moest eerst worden uitgelezen, zomaar een uur tot anderhalf uur werk... :roll:

Nou, dat geloofde ik niet en nam contact op met onze Subaru-monteur die onze Impreza onderhoudt: "Oh, kom straks maar even langs, moet nog even een grote klus afmaken maar !5.00 uur kun je komen (zaterdagmiddag hè). Auto bij hem op de brug. Vanaf het moment dat de auto op hoogte stond had hij slechts 1 minuut 43 seconden nodig om de krukas-sensor te monteren. :shock: meeste tijd ging nog zitten in het zoeken naar een tube vet en insmeren van de rubber O-ring.

Auto starten, slaat aan en geen enkele probleempje meer. Word ik even genaaid door VW :(

Sodeknet, moet ik ze eerst vertellen wat het is en wat vervangen moet worden, en dan mij proberen een uur arbeidsloon en weet ik veel nog meer in de schoenen proberen te schuiven....schande. Ik ben pislink op VW Haarlem.
Maarten
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: Afslaan motor op bedrijfstemperatuur - Golf IV GTI 1.8T

Bericht door Maarten »

Mooi dat het opgelost is!

Om dit soort dingen ga ik nooit meer naar de dealer. Wat een afzetters zijn dat... Ikzelf bijna alleen maar negatieve ervaringen mee... :?
Serviced by EMServices.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”