Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Rijden we straks (in 2015) allemaal A-label autootjes??
Op de Autoweeksite een bericht (mede naar aanleiding van het uitlekken van de plannen van het kabinet) over de MRB (wegenbelasting). Als ik zo de tabel lees gaan we straks voor een GTI heel veel wegenbelasting betalen. Boven de 180 gram CO2 ga je straks in 2015 € 411 per gram betalen. Dus (193-180) . 411 = € 5.343,00 per jaar!? En volgens mij moet je hierbij nog de vorige schijven optellen. Ik hoop dat ik dit helemaal verkeerd heb berekend!
Ook vreemd is dat de hoogste schijf (dus boven de 180 gram CO2) geen bovengrens heeft. Je wordt dus gelijk gesteld aan een giga benzine slurper met je GTI. Ik hoop dat ik er helemaal niks van snap
Geef eerst maar eens link naar waar dat staat op de autoweek site. Er staat op andere plaatsten trouwens dat het volgens mij gaat over de bijtelling voor de nu belastingvrije en 14% auto's en wat daar voor gaat veranderen.
Wijzigingen in de mrb
Als de plannen doorgaan, wijzigt de mrb op de volgende punten:
De vrijstelling van de mrb voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014. De maatregel geldt voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Hierdoor zal de mrb vanaf 2014 alleen nog op gewicht gebaseerd zijn.
Personenauto’s die niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, zijn tot en met 2015 vrijgesteld van mrb. Tot 1 januari 2014 gelden de huidige vrijstellingsgrenzen (vrijstelling van mrb voor benzineauto’s met uitstoot tot 110 gr/km, dieselauto’s tot 95 gr/km).
Klopt dat wel? Verschillende vooraanstaande sites melden het oude tarief voor wegenbelasting, zoals http://www.motorrijtuigenbelastingberekenen.com. Is het niet alleen de BPM die wijzigt? Ik hoor allerlei geruchten dat het alleen daar om zou gaan.
Dank je. Toch tegenstrijdige berichten. Citeer: "hetzelfde geldt voor de vrijstelling van de MRB: die blijft tot 1 januari 2014 volgens de huidige grenzen van 95/110 gram CO2. Daarna gaat de grens naar 50 gram, vanaf 1 januari 2015 betaalt iedereen weer MRB." in http://www.autoweek.nl/autonieuws/17590 ... nige-autos, terwijl "u betaalt geen wegenbelasting voor personenauto’s die worden aangedreven door:
– een dieselmotor die maximaal 95 gram co2 per kilometer uitstoot
– een andere motor dan een dieselmotor, die maximaal 110 gram co2 per kilometer uitstoot" in http://www.wegenbelastingberekenen.nu/V ... ingen.aspx. Of zijn we pas vanaf 2015 de klos? En wat als je dan onder die 50 gram zit?
GTIgek schreef:Dank je. Toch tegenstrijdige berichten. Citeer: "hetzelfde geldt voor de vrijstelling van de MRB: die blijft tot 1 januari 2014 volgens de huidige grenzen van 95/110 gram CO2. Daarna gaat de grens naar 50 gram, vanaf 1 januari 2015 betaalt iedereen weer MRB." in http://www.autoweek.nl/autonieuws/17590 ... nige-autos, terwijl "u betaalt geen wegenbelasting voor personenauto’s die worden aangedreven door:
– een dieselmotor die maximaal 95 gram co2 per kilometer uitstoot
– een andere motor dan een dieselmotor, die maximaal 110 gram co2 per kilometer uitstoot" in http://www.wegenbelastingberekenen.nu/V ... ingen.aspx. Of zijn we pas vanaf 2015 de klos? En wat als je dan onder die 50 gram zit?
Moet de auto wel voor 1 juli 2012 op kenteken staan en na 1 juli 2012 mag voor een bezine auto de uitstoot niet hoger zijn dan 103 gram anders betaal je ook MRB. Daarom komt de VW UP nu met de bluemotion, uitstoot 98 gram en de normale UP 108 gram.