Nokkenas versteller?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Cooltruck
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 apr 2015, 20:35
Type auto: Golf MKVI R20
Locatie: Omgeving Zwolle

Nokkenas versteller?

Bericht door Cooltruck »

Goedendag allen,

Ik weet dat dit al 100x voorbij is gekomen, maar kon tot op heden nog niet een heel duidelijk antwoord vinden...
Ik ben in het bezig van een 2005 (axx?) gti, deze dus met de slechtere nokkenasversteller/spanner etc. Nu heeft het blok net 141 duizend kilometer gelopen, en begint die zo af en toe wat te stuiteren in de toeren bij stationair draaien. Nu heb ik de PCV al vervangen en hiermee was het lichtelijk opgelost, maar tot op heden dus nog niet 100%.
Tevens klinkt die echt als een diesel, maar had al gelezen dat dat normaal is voor TFSI blokken.

Kan het zijn dat ik mijn nokkenas versteller (of wat is de correcte benaming hiervoor) moet vervangen of kunnen er andere zaken spelen die vervangen moeten worden dat dit probleem veroorzaakt en wat ik over het hoofd ziet?
En mocht het mijn nokkenas versteller zijn, wat moet er dan allemaal precies vervangen worden?

Mijn dank is alvast groot en ik zie het wel :mrgreen:

Gr. Evert-Jan
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
yelti
Berichten: 164
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:46
Type auto: MK5 GTI

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door yelti »

De kans is groot dat het je nokkenasversteller is.
Heb je een toevallig een idee welk type en merk van olie erop is?
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door Race Eend »

Cooltruck schreef: Tevens klinkt die echt als een diesel, maar had al gelezen dat dat normaal is voor TFSI blokken.
Omdat bijna alle GTI's van die leeftijden al jaren met klapperende nokkenas kettingen rond rijden denkt men dat het normaal is (net als alle thermostaten van die wagens die kapot zijn en waar heel veel mensen nooit wat aan doen)..

Deze heeft hem ook kapot (maar je hoort het nog wel eens erger!)
https://www.youtube.com/watch?v=DMVJrQOdTrU
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Cooltruck
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 apr 2015, 20:35
Type auto: Golf MKVI R20
Locatie: Omgeving Zwolle

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door Cooltruck »

yelti schreef:De kans is groot dat het je nokkenasversteller is.
Heb je een toevallig een idee welk type en merk van olie erop is?
Dit durf ik niet te zeggen, maar wil dat binnenkort wel vervangen, dus advies is altijd welkom :D

En race eend; ik heb dat 'tikkend' geluid niet zo erg als op het filmpje te horen is... Maar vervangen moet toch maar voor het geval het toch mis gaat ook al is het een rib uit mijn lijf haha :lol:

Enig idee wat er precies vervangen moet worden voor de nokkenas versteller etc (ivm bestellen onderdelen) plus de thermostaat ook maar mee vervangen, gezien de analoge temp. pas na een rit van 18 km/15min bijna op 90 graden staat (snelwegkilometers).
Zit ik zo in de goede richting: ketting, kettingspanner, nokkenasversteller en nokkenasverstellerhuis plus eventueel waterpomp plus de thermostaten :lol: ?

Al wel bedankt voor de antwoorden en adviezen
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door Verlengsnoer »

Cooltruck schreef:Dit durf ik niet te zeggen, maar wil dat binnenkort wel vervangen, dus advies is altijd welkom :D
Ga je dit zelf doen of laat je het doen?
Cooltruck
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 apr 2015, 20:35
Type auto: Golf MKVI R20
Locatie: Omgeving Zwolle

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door Cooltruck »

Verlengsnoer schreef:
Cooltruck schreef:Dit durf ik niet te zeggen, maar wil dat binnenkort wel vervangen, dus advies is altijd welkom :D
Ga je dit zelf doen of laat je het doen?
Olie gaat ik denk ik zelf vervangen, neem aan dat dit zelf te doen is met het juiste gereedschap en kennis :mrgreen:
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
Cooltruck
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 apr 2015, 20:35
Type auto: Golf MKVI R20
Locatie: Omgeving Zwolle

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door Cooltruck »

Klein upje dan maar gezien ik mij een beetje zorgen maak of dit probleem schadelijk is of niet ?
En of het wel de nokkenassen zijn die vervangen moeten worden na het lezen over scheuren (heb de foutcode van valse lucht op de inlaatcircuit), inleren gasklep, bobines, LMM, bougies...

Dus wie zou mij precies/globaal kunnen helpen voordat ik allemaal (dure) reparaties ga uitvoeren die eigenlijk niet nodig zijn (en ben niet de enigste met dit probleem op deze auto's :lol: )
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
yelti
Berichten: 164
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:46
Type auto: MK5 GTI

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door yelti »

Ik heb het klapperen ook gehad.
Oplossing voor mij was goede olie (castrol edge turbo) en nieuwe benzinepomp.
Olie heeft ook andere foutmeldingen in vcds doen verdwijnen.

Post anders ook een alle foutmeldingen in vcds.
Cooltruck
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 apr 2015, 20:35
Type auto: Golf MKVI R20
Locatie: Omgeving Zwolle

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door Cooltruck »

Durf niet precies te zeggen welke foutmeldingen ik heb, gezien ik zelf (of iemand die ik ken) niet in het bezit ben van VCDS plus vagcom kabel, maar meende iets met valse lucht.
Na het goed beluisteren van het blok, ben ik er toch (helaas) bijna wel zeker van dat het de nokkenasversteller is, klinkt niet echt fijn (https://youtu.be/2BL5ZOWardo), naar mijn mening.
Natuurlijk kunnen jullie experts mij als leek dit wel vertellen :lol:

Thermostaten worden sowieso vervangen gezien deze inderdaad defect zijn. Dat is weer 1 probleem minder, one to go :mrgreen:
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door ferry »

Neem aan dat je niet meer met de auto rijdt. Klink niet echt gezond.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
yelti
Berichten: 164
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:46
Type auto: MK5 GTI

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door yelti »

Ik zou toch uitkijken naar een vcds kabel, zeker als je alles zelf gaat doen.
Het geeft je een beeld van de huidige situatie en als denkt iets opgelost te hebben kan je ook onmiddelijk checken.

Bij mij was fout P2279 - 02 een probleem met de pcv klep die kapot was.
Verder had ik nog foutmeldingen:
- P2187 bank1 system to lean at idle
- P000A - 008 camshaft positioning sensor slow response intermittent.

en een ratelende ketting.

Bleek uiteindelijk mijn benzinepomp te zijn die benzine lekte in de olie => olie dunner, minder smering.
Hierdoor kwam de kettingspanner traag of niet op voldoende spanning door te weinig oliedruk.
Cooltruck
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 apr 2015, 20:35
Type auto: Golf MKVI R20
Locatie: Omgeving Zwolle

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door Cooltruck »

Bedankt voor de reacties mensen!

Net bij de garage geweest en heb de monteur er naar laten luisteren. Zijn conclusie was dat het heel waarschijnlijk niet de ketting is (tik komt aan de andere kant van het blok weg) plus het feit dat een slechte spanner anders klonk, toevallig dat die laatst eentje vervangen had en die klonk anders en ook bij koude start zou je hem moeten horen (wat ik niet heb).
Hij rade mij aan om een motorspoeling te (laten) doen met daarna natuurlijk nieuwe olie en filter (olie dop was van onderen vochtig en olie was 'vies' aldus hem) dus dat gaat deze week gebeuren gelijk met een nieuwe hoofd thermostaat :ugeek: Tot die tijd blijft de auto even netjes staan :oops:

Hopelijk is dit het probleem (wat hij wel verwachte) en is het daar voorlopig mee opgelost en anders zit er toch niets anders op dan een nieuwe spanner en ketting.
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door ferry »

Ik denk dat je daarmee het probleem niet gaat oplossen. Schoonmaken altijd goed, dat wel.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Cooltruck
Berichten: 226
Lid geworden op: 19 apr 2015, 20:35
Type auto: Golf MKVI R20
Locatie: Omgeving Zwolle

Re: Nokkenas versteller?

Bericht door Cooltruck »

Hallo Ferry,
Ik twijfel eerlijk gezegd ook nog of dit het probleem kan zijn, maar als ik yelti weer hoor over slechte olie waardoor de olie te dun werd en daardoor de spanner niet voldoende op druk kan komen klinkt het toch wel weer logisch aan de ene kant (is diesel lekken in de olie niet iets voor diesels :lol:?).
Zoals je zelf al aangaf is het schoonmaken nooit geen slecht iets (ook gezien de vochtigheid onder aan de dop). Maar dan zit ik nog steeds met een tik in het blok, wat tegenover de spanner vandaan komt. Groot raadsel tot op heden :?

Eerst maar eens kijken wat die nu gaat doen met nieuwe olie / filter en thermostaat :|
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten