
Wolfsburg (05 mei 2011). "We hebben u uitgenodigd om hier samen met ons in Olbia aan Volkswagen de intrede aan te kondigen in het World Rally Championship te beginnen in 2013." - Dit waren de woorden die worden gebruikt door Volkswagen bestuurder dr. Ulrich Hackenberg zoals hij verklaarde Volkswagen's toetreding tot de meest veelzijdige van de de vier auto wereldkampioenschappen (World Rally Championship, WRC). Aan de voorzijde van 200 journalisten onthulde hij het concept van de Polo R WRC, de auto waarmee Volkswagen zullen strijden vanaf 2013, samen met Luca de Meo, hoofd marketing van Volkswagen AG en Volkswagen Motorsport directeur Kris Nissen. Luca de Meo: "Bijna precies twee jaar geleden, in mei 2009 was het meest recente model van de Polo hier gepresenteerd in Sardinië. Vandaag de dag zijn wij trots om aan te tonen u de heetste Polo aller tijden - de Polo R WRC "Voor Kris Nissen en zijn team de World Rally Championship toegang markeert een nieuwe toezegging.. "We kijken uit naar deze nieuwe uitdaging en werken aan dit project met dezelfde passie waarmee we de Dakar Rally won in de afgelopen drie jaar", zegt Kris Nissen. Na drie opeenvolgende overwinningen in de Dakar Rally, Volkswagen heeft zich nieuwe wil in de top-kaliber sport. Met drie auto bedrijven die momenteel betrokken zijn in het kampioenschap en de wereldwijde media-aandacht, het WRC biedt een aantrekkelijke, zeer concurrerende omgeving voor Volkswagen. In 2013 de Wolfsburg-based merk zal de ontwikkeling van een bijna-300 pk rally auto met een 1,6-liter TSI-motor en vierwielaandrijving op basis van de Polo.

Universal technologische uitdaging, nieuwe regels
The World Rally Championship biedt de meest uiteenlopende technologische uitdaging in de wereldwijde autosport aan de betrokken fabrikanten. Verschillende soorten van de grond rekening moet worden gehouden tijdens het concept ontwerp van een WRC auto, zoals allerlei grind, puin, asfalt, ijs, sneeuw en modder. De kalender van dit seizoen beschikt over 13 WRC rondes op vier verschillende continenten. Vandaar dat een World Rally Car heeft om te functioneren in zeer verschillende klimatologische omstandigheden, uit de brandende hitte van Zuid-Amerika naar de ijskoude rit in Scandinavië. Daarnaast zijn nieuwe technische regels in werking treden in het WRC dit jaar. Voor de eerste keer, motoren met een maximale cilinderinhoud van 1.600 cc, directe inspuiting en turbo's zijn voorgeschreven. "De nieuwe technische reglement van de World Rally Championship is een ideale pasvorm voor filosofie van Volkswagen met betrekking tot de ontwikkeling van de productie auto's," zegt dr. Ulrich Hackenberg, lid van de raad van bestuur van het merk Volkswagen, Development Division. 'Downsizing, hoge efficiëntie en betrouwbaarheid hebben de hoogste prioriteit voor onze klanten. De timing van de WRC-debuut is optimaal voor Volkswagen. . De grote taak van engineering een voertuig dat concurrerend is en in staat om te winnen bij een groot aantal uitdagingen houdt een grote aantrekkingskracht voor ons " Bewezen selectie, nieuwe doelen: Volkswagen Motorsport in de fabriek inzet Volkswagen zal voorbereiden en de Polo R WRC in te voeren als een fabriek commitment . Daarbij kan de Wolfsburg-gebaseerde team voort te bouwen op structuren die zijn vastgesteld in de afgelopen jaren. Het World Rally Championship is een nieuwe, ambitieuze doel voor het team dat de "Dakar" heeft gewonnen in de afgelopen drie jaar. "We kunnen putten uit een ervaren en bewezen ploeg die gedaan heeft een uitstekende baan in top-kaliber sport in de afgelopen jaren", zegt Volkswagen Motorsport directeur Kris Nissen. "Zelfs al is de WRC is nieuw terrein voor ons en gaat het leren in veel gebieden het team voldoet nu al aan een aantal belangrijke randvoorwaarden nu als het brengt een niet-aflatende professionele houding en op te lossen om absolute perfectie te leveren aan dit engagement."

Volkswagen in de WRC: een succesverhaal
Volkswagen kijkt terug op een kleine maar indrukwekkende rally traditie. Productie op basis van voertuigen uit Wolfsburg gevierd rally racen successen in het midden eind van de jaren 1980. De belangrijkste: In 1986 de Zweed Kenneth Eriksson en zijn Duitse co-piloot Peter Diekmann in de Volkswagen Golf GTI 16V van de wereldkampioen de titel in de nieuw incepted groep A. Daarnaast beweerde, Volkswagen krachtig bevorderd jong rally talent door de Golf Rally Cup. Het afhandelen van de Volkswagen Polo R WRC vanaf 2013 sluit de lus: vandaag WRC auto's zijn nog steeds gebaseerd op de filosofie van de groep A introduceerde destijds, waardoor rally sport te worden uitgevoerd met voertuigen op basis van de productie modellen.