Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
- NL_MK5 GTI
- Type auto: MK5 GTI DSG
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Wehoo bedankt voor je mee denken. Ik vertelde dat ik de thermostaat niet goed vond werken. Nu hoop ik dat hij er wat aan wil doen.
- NL_MK5 GTI
Net contact gehad met Hans hij wil er niks aan doen voor garantie, of eventuele korting vind het ronduit erg slecht dat hij niks in overweging wil nemen.
Ben ook van mening dat het niet hoort. De auto moet gewoon goed op bedrijfstemperatuur komen. Als hans sloot beweerd dat alles vervangen is wat in rekening is gebracht dan snap ik het wel. Als service zou hij op zijn minst het kunnen controleren. Dat vind ik dan. Als hij het probleem kan vinden. Verder praten.
Echter moet het product niet zo snel weer kapot gaan. Misschien is het iets electronisch
Echter moet het product niet zo snel weer kapot gaan. Misschien is het iets electronisch
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Ex edition 30
- NL_MK5 GTI
Auto geeft geen foutmelding oid het is toch echt de hooft thermostaat. Maar Hans wil het als garantie niet aanpakken of een andere oplossing. Hij zegt het is te lang geleden.
Erg vervelend.
Ex edition 30
Ex edition 30
-
- Type auto: Golf MKVI R20
Laat ik mij dan ook maar eens hier melden, begin me een beetje 'zorgen' te maken om de temperatuur van de auto:
Vandaag 3 ritjes gehad:
De eerste rit is begonnen met een koude motor (19.2 gaf 11 graden aan meende ik), na 8.5 kilometer was de analoge teller wel geteld net voorbij de 50 graden streepje (19.2 gaf meende ik <50 graden aan) dit was vooral een 80 km weg op de cruise control.
De tweede rit was was globaal gezien twaalf uur later, begonnen met weer een koude motor, 19.2 gaf weer rond de 11-12 graden aan. Na een rit van 6.5 kilometer (voornamelijk 50-70 wegen, met stukje 30 km) kwam de analoge teller tussen de eerste en tweede kleine streepje na de 50 graden, op de climatronic panel gaf die weer rond de 50 graden aan.
Op de terug reis naar huis 1.5uur later (na rit twee) kwam ik na een snelweg rit (110 op de cruise control) en 12.4 kilometer thuis aan en stond de temperatuur teller precies in het midden van de 50 en 90 graden en op de climatronic kwam die tot de 63 graden, die ook aardig zakte naar de 56 graden bij het uitrollen
Nu is mijn rijstijl wel rustig en geef ik gedoseerd gas zonder gek te doen (omdat koude motor) het gekke is dat gister mijn hoofdthermostaat, temp. sensor en koelvloeistof (plus olie, filter en spoeling) zijn vervangen en ik eerlijk gezegd verwacht had dat die nu sneller op temperatuur moest gaan komen ?
Maak ik weer van een mug een olifant of klopt er nog steeds iets niet
? Alvast bedankt voor reacties
Vandaag 3 ritjes gehad:
De eerste rit is begonnen met een koude motor (19.2 gaf 11 graden aan meende ik), na 8.5 kilometer was de analoge teller wel geteld net voorbij de 50 graden streepje (19.2 gaf meende ik <50 graden aan) dit was vooral een 80 km weg op de cruise control.
De tweede rit was was globaal gezien twaalf uur later, begonnen met weer een koude motor, 19.2 gaf weer rond de 11-12 graden aan. Na een rit van 6.5 kilometer (voornamelijk 50-70 wegen, met stukje 30 km) kwam de analoge teller tussen de eerste en tweede kleine streepje na de 50 graden, op de climatronic panel gaf die weer rond de 50 graden aan.
Op de terug reis naar huis 1.5uur later (na rit twee) kwam ik na een snelweg rit (110 op de cruise control) en 12.4 kilometer thuis aan en stond de temperatuur teller precies in het midden van de 50 en 90 graden en op de climatronic kwam die tot de 63 graden, die ook aardig zakte naar de 56 graden bij het uitrollen
Nu is mijn rijstijl wel rustig en geef ik gedoseerd gas zonder gek te doen (omdat koude motor) het gekke is dat gister mijn hoofdthermostaat, temp. sensor en koelvloeistof (plus olie, filter en spoeling) zijn vervangen en ik eerlijk gezegd verwacht had dat die nu sneller op temperatuur moest gaan komen ?
Maak ik weer van een mug een olifant of klopt er nog steeds iets niet

Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
344pk ~ 457nm
Best even navragen of de 2 inline thermostaten ook zijn vervangen.
Dan is er nog (steeds) iets mis. Analoog moet die gewoon netjes in het midden staan bij de 90º na ongeveer een 15 minuten rijden.Cooltruck schreef:Laat ik mij dan ook maar eens hier melden, begin me een beetje 'zorgen' te maken om de temperatuur van de auto:
Vandaag 3 ritjes gehad:
Maak ik weer van een mug een olifant of klopt er nog steeds iets niet? Alvast bedankt voor reacties
Ex edition 30
Ex edition 30
-
Deze zijn niet vervangen, alleen de hoofdthermostaatyelti schreef:Best even navragen of de 2 inline thermostaten ook zijn vervangen.

En ferry dat dacht ik dus ook... gaan we weer contact opnemen met de garage
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
344pk ~ 457nm
- NL_MK5 GTI
9 van de 10 weten niet dat er ook nog 2 inlineCooltruck schreef:Deze zijn niet vervangen, alleen de hoofdthermostaatyelti schreef:Best even navragen of de 2 inline thermostaten ook zijn vervangen.![]()
En ferry dat dacht ik dus ook... gaan we weer contact opnemen met de garage
Thermostaten zitten.
Niet iedere GTI heeft 2 bypass-thermostaten, dit is afhankelijk van bouwjaar en motortype. Elke zichzelf respecterende garagehouder kan dit weten. Daarvoor hebben zij een databank met gegevens.
Verder is het een kwestie van stationair warm laten draaien, voelen en kijken en je weet precies waar het defect zit.
Verder is het een kwestie van stationair warm laten draaien, voelen en kijken en je weet precies waar het defect zit.
Gr. Wehoo.

-
Mijn gti komt uit 2005 en heeft dus motorcode axx (right?) tevens een dsg bak.
Als ik dat zo las waren de twee kleinere thermostaten niet moeilijk te vervangen dus dit zou ik zelf ook even kunnen proberen (of zit ik mis?)
Zal volgende week even bellen met de garage voor onderdelen of inbouwen en hopelijk is dan het probleem wel opgelost!
Als ik dat zo las waren de twee kleinere thermostaten niet moeilijk te vervangen dus dit zou ik zelf ook even kunnen proberen (of zit ik mis?)

Zal volgende week even bellen met de garage voor onderdelen of inbouwen en hopelijk is dan het probleem wel opgelost!
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
344pk ~ 457nm
-
Nou even contact gehad met de garage en deze blijft er bij dat mijn gti (AXX 2005) maar 1 kleine thermostaat heeft, één bij de DSG en één bij /voor de motor. Terwel ik er van overtuigd was dat hij er 3 zou hebben?
Na zelf wat gezocht te hebben word ik er niet echt wijzer van, dus mijn vraag aan jullie hoeveel thermostaten heb ik nog meer, naast de hoofdthermostaat?
En is deze makkelijk zelf te vervangen (ben in het bezit van een put) en waar zou ik deze dan precies kunnen vinden (fotootje toevallig?)?
Na zelf wat gezocht te hebben word ik er niet echt wijzer van, dus mijn vraag aan jullie hoeveel thermostaten heb ik nog meer, naast de hoofdthermostaat?
En is deze makkelijk zelf te vervangen (ben in het bezit van een put) en waar zou ik deze dan precies kunnen vinden (fotootje toevallig?)?
Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
344pk ~ 457nm
- NL_MK5 GTI
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt, je hebt Één hoofdthermostaat op het motorblok links onder het inlaat spuitstuk, en 2 inlet thermostaatjes. Één is voor de turbo deze bevind zich bij je kleine koelfan de ander zit naast de olie koeler van de Dsg bak.

Hier zie je onder het stekkertje de inlet thermostaat van de dsg bak.

Hier zie je onder het stekkertje de inlet thermostaat van de dsg bak.
-
Kijk hier kan ik wat mee! Bedankt NL_MK5_GTI, heb het doorgespeeld naar de garage 

Golf MKVI airR20 DSG
344pk ~ 457nm
344pk ~ 457nm
- NL_MK5 GTI
Nou ik ben ten einde raad, gister mijn hoofdthermostaat vervangen (2e keer, eerste keer is bij hans sloot gebeurd)1,5 jaar geleden, beide bijpass thermostaten vervangen en de auto wil niet warmer worden als 84 graden. Ook niet bij lang stationair draaien, fan slaat wel aan bij 84. De analoge meter loopt mooi op naar 90 en na 11 min zakt hij weer naar 85.
Digitaal naar 78 en vervolgens weer naar 72 na ongeveer 15-17 min loopt hij naar 84 digitaal en dan blijft de analoge meter wel staan. Maar hij moet analoog ook gewoon blijven staan toch?
Digitaal naar 78 en vervolgens weer naar 72 na ongeveer 15-17 min loopt hij naar 84 digitaal en dan blijft de analoge meter wel staan. Maar hij moet analoog ook gewoon blijven staan toch?
-
- Type auto: Golf 5 GTI
Bij mij is het hier ook van dat.
Op gewestwegen en snelwegen analoog 1 streepje voor de 90, digitaal niet verder dan 72.
In stadsverkeer analoog wel op 90, maar digitaal niet boven 82.
Thermostaat moet dus vervangen worden.
Het betreft een bwa motor, dus 1 thermostaat?
Is dit voor een leek zelf goed te doen? Aan de hand van wat filmpjes.
Wel een triple square dinges nodig maar welke?
Niet onmiddellijk zin om 300 - 500 euro neer te leggen voor een onderdeel dat max. 40 euro kost.
Op gewestwegen en snelwegen analoog 1 streepje voor de 90, digitaal niet verder dan 72.
In stadsverkeer analoog wel op 90, maar digitaal niet boven 82.
Thermostaat moet dus vervangen worden.
Het betreft een bwa motor, dus 1 thermostaat?
Is dit voor een leek zelf goed te doen? Aan de hand van wat filmpjes.
Wel een triple square dinges nodig maar welke?
Niet onmiddellijk zin om 300 - 500 euro neer te leggen voor een onderdeel dat max. 40 euro kost.
- NL_MK5 GTI
Ja, ik wordt er niet goed van ik weet het probleem ook niet te vinden. Als ik in welke auto dan ook maar rij de temp meter staat na een aantal minuten rechtop en wijkt nergens meer heen. Sensoren werken ook allemaal correct. Ik heb alle 3 de thermostaten vervangen en nog is het niet zoals het moet zijn.
Maargoed, je moet echt wel handig met auto's zijn wil je het vervangen. Je moet een hele hoop uitbouwen om er fatsoenlijk bij te kunnen komen.
Denk aan dynamo, slangen, noispipe, het inlaat kanaal die op het gasklephuis komt, dan zit er een beugel waar koelwaterslangen achter lopen die moet je demonteren, daar heb je de 12 kant torx voor nodig. Kortom een hele klere klus om een thermostaat te wisselen.
Maargoed, je moet echt wel handig met auto's zijn wil je het vervangen. Je moet een hele hoop uitbouwen om er fatsoenlijk bij te kunnen komen.
Denk aan dynamo, slangen, noispipe, het inlaat kanaal die op het gasklephuis komt, dan zit er een beugel waar koelwaterslangen achter lopen die moet je demonteren, daar heb je de 12 kant torx voor nodig. Kortom een hele klere klus om een thermostaat te wisselen.
-
Welke maat is de 12kant? Is het torx (6kant) of triple square (12kant). Ik hoor iets van 5mm maar bedoelen ze dan m5 of iets anders? Zal deze moeten aanschaffen namelijk.
Ja ziet er hele klus uit. Diene carbonfilter en riemspanner moet er ook uit, dan koelvloeistof aftappen,...
Mss iemand die eens een deftige how to kan maken?
Ja ziet er hele klus uit. Diene carbonfilter en riemspanner moet er ook uit, dan koelvloeistof aftappen,...
Mss iemand die eens een deftige how to kan maken?
-
Prep... Remove battery cables/remove splash guard/ remove engine cover/remove noise pipe/drain coolant/
1. Remove serpentine belt. (get an adjustable wrench place it on tensioner, pull towards front of car to loosen belt.)
2. loosen 2 bolts on alternator. (don't remember size, but you'll need to loosen tensioner again to get the bottom one.)
3. Remove nut on dipstick to remove coolant hard line. (follow hard line and remove second bolt near left side of the valve cover.)
4. Finagle alternator so you can remove wires attached to the back, and remove alternator (really tight but try different angles you'll get it. after removal knock the brass washers out a little bit, NOT ALOT!!
5. Remove throttle intake pipe.(band clamp on throttle body, bolt near the middle of pipe, an electrical connector that's in the way and clip on intercooler.)
6. Remove clamps and hoses on thermostat.(two normal clamps and a clip on the bottom. My bottom hose was so tight i had to remove lower radiator hose and have 2 people pull separate ways.)
7. Remove thermostat ( two bolts, very straight forward)
8. Reassembly ( do everything in reverse)
9. Fill coolant (fill reservoir to max line, let it sit a bit, fill again, let it sit...
10. Bleed cooling system ( start car let idle watch coolant keep up near max. Do this until car is fully at temp and the fans kick on. Turn off the car and let it sit a bit. Let aux pump run awhile.)
11. Watch your coolant level for the next couple days add as needed. Obviously not while it's hot!!! ( unless you like burns)
1. Remove serpentine belt. (get an adjustable wrench place it on tensioner, pull towards front of car to loosen belt.)
2. loosen 2 bolts on alternator. (don't remember size, but you'll need to loosen tensioner again to get the bottom one.)
3. Remove nut on dipstick to remove coolant hard line. (follow hard line and remove second bolt near left side of the valve cover.)
4. Finagle alternator so you can remove wires attached to the back, and remove alternator (really tight but try different angles you'll get it. after removal knock the brass washers out a little bit, NOT ALOT!!
5. Remove throttle intake pipe.(band clamp on throttle body, bolt near the middle of pipe, an electrical connector that's in the way and clip on intercooler.)
6. Remove clamps and hoses on thermostat.(two normal clamps and a clip on the bottom. My bottom hose was so tight i had to remove lower radiator hose and have 2 people pull separate ways.)
7. Remove thermostat ( two bolts, very straight forward)
8. Reassembly ( do everything in reverse)
9. Fill coolant (fill reservoir to max line, let it sit a bit, fill again, let it sit...
10. Bleed cooling system ( start car let idle watch coolant keep up near max. Do this until car is fully at temp and the fans kick on. Turn off the car and let it sit a bit. Let aux pump run awhile.)
11. Watch your coolant level for the next couple days add as needed. Obviously not while it's hot!!! ( unless you like burns)
-
- NielsED30
- Type auto: MK7 GTI Clubsport
- Contacteer:
Hoe weet je dat je sensoren goed werken? Voor hetzelfde geld is je G62 kapot en doet je meter daarom raar..NL_MK5 GTI schreef:Ja, ik wordt er niet goed van ik weet het probleem ook niet te vinden. Als ik in welke auto dan ook maar rij de temp meter staat na een aantal minuten rechtop en wijkt nergens meer heen. Sensoren werken ook allemaal correct. Ik heb alle 3 de thermostaten vervangen en nog is het niet zoals het moet zijn.
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
- NL_MK5 GTI
Omdat deze ook nieuw is.
En het komt alleen voor als het koud is boven de 15 graden loopt hij niet terug. En staat hij met een minuut of 8 op 90 analoog en digitaal op 75. Ik weet het echt niet meer.
En het komt alleen voor als het koud is boven de 15 graden loopt hij niet terug. En staat hij met een minuut of 8 op 90 analoog en digitaal op 75. Ik weet het echt niet meer.
- DamonGTI
- Type auto: Golf MK7 GTI PP
Ik volg dit topic al een tijdje, aangezien mijn GTI MK5 ook problemen had met het op temperatuur komen.
Na een rit van 15 min stond de temperatuur op 60°C (analoog). Wanneer de auto stil stond met de motor aan, liep de temperatuur sneller op.
Als de temperatuur dan eindelijk op 90°C stond en ik ging rijden, liep de temperatuur weer af. De temperatuur bleef nooit constant op 90°C staan.
In dit topic had ik al gelezen dat met dit probleem, het waarschijnlijk om een kapotte thermostaat zou gaan.
Daarom heb ik mijn auto naar een VW-monteur gebracht, om hem is te laten kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Hij zei ook gelijk dat de thermostaat kapot is.
Hij heeft toen voor mij een nieuwe thermosstaathuis gemonteerd/geplaatst.
Nadat de nieuwe thermostaat is geplaatst, komt de Golf weer goed op temperatuur. Nu staat de temperatuur na 10 min op 90°C.
Iedereen bedankt voor de tips en trucs die in dit topic voorbij zijn gekomen. Het heeft mij goed geholpen met het thermostaat probleem.
Na een rit van 15 min stond de temperatuur op 60°C (analoog). Wanneer de auto stil stond met de motor aan, liep de temperatuur sneller op.
Als de temperatuur dan eindelijk op 90°C stond en ik ging rijden, liep de temperatuur weer af. De temperatuur bleef nooit constant op 90°C staan.
In dit topic had ik al gelezen dat met dit probleem, het waarschijnlijk om een kapotte thermostaat zou gaan.
Daarom heb ik mijn auto naar een VW-monteur gebracht, om hem is te laten kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Hij zei ook gelijk dat de thermostaat kapot is.
Hij heeft toen voor mij een nieuwe thermosstaathuis gemonteerd/geplaatst.
Nadat de nieuwe thermostaat is geplaatst, komt de Golf weer goed op temperatuur. Nu staat de temperatuur na 10 min op 90°C.
Iedereen bedankt voor de tips en trucs die in dit topic voorbij zijn gekomen. Het heeft mij goed geholpen met het thermostaat probleem.
Golf 7 GTI PP DSG (SOLD)
Golf 6 GTI -> JD Stage 2 321 PK & 466 NM (SOLD)
Golf 5 GTI DSG -> JD Stage 2+ 294 PK & 441 NM (SOLD)
Golf 6 GTI -> JD Stage 2 321 PK & 466 NM (SOLD)
Golf 5 GTI DSG -> JD Stage 2+ 294 PK & 441 NM (SOLD)
Afgelopen week ook de thermostaat van mijn GTI 5 laten vervangen.
Kosten 294euro ik vond dit nog meevallen voor het werk wat je moet doen om dat ding te vervangen.
Had eerst de gedachte om het zelf te gaan doen maar toch maar gekozen om het te laten doen.
Denk trouwens dat de opmerking dat heel veel mensen met een kapotte thermostaat rijden zeker van toepassing is.
Zelf denk ik ook dat de mijne al langere tijd stuk was, alleen je komt er pas achter tijdens koudere dagen.
Van het airco bedieningspaneel trucje wist ik niet maar na het lezen van dit topic dus wel.
En ja voor vervanging max watertemp van 70graden en nu keurig binnen een 9minuten op 94 graden.
Olie komt heel snel op 48graden en daarna duurt het lang voordat het verder warmer word.
Maar kan je afgaan op het getal in het display????
Kosten 294euro ik vond dit nog meevallen voor het werk wat je moet doen om dat ding te vervangen.
Had eerst de gedachte om het zelf te gaan doen maar toch maar gekozen om het te laten doen.
Denk trouwens dat de opmerking dat heel veel mensen met een kapotte thermostaat rijden zeker van toepassing is.
Zelf denk ik ook dat de mijne al langere tijd stuk was, alleen je komt er pas achter tijdens koudere dagen.
Van het airco bedieningspaneel trucje wist ik niet maar na het lezen van dit topic dus wel.
En ja voor vervanging max watertemp van 70graden en nu keurig binnen een 9minuten op 94 graden.
Olie komt heel snel op 48graden en daarna duurt het lang voordat het verder warmer word.
Maar kan je afgaan op het getal in het display????
Laatst gewijzigd door schaef op 01 mar 2016, 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr
Menno
Menno