[MK V] Oil Catch Tank

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Kucht die er ook troep uit als je er dus een catch can tussen plaatst? (tussen de pcv en de slang onder de auto)

Er is ook nog een 3de optie!
Een nippel in je uitlaat laten lassen achter je cat.
En daar dan de slang op aansluiten vanaf de catch can..
Of direct van de pcv.

Ben je ook in 1 keer klaar geen luchtjes, geen olie damp in je inlaat, en nog steeds een pak goedkoper dan een forge of bsh of dergelijke

Zie hier een mooie link:
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=1468694
jarno1979
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2011, 08:43

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door jarno1979 »

Nog even een vraag van mijn kant,hoe zit het tijdens de boost momenten?dan sluit de pcv de inlaatspruitstuk kant af en gaat het via de achterkant van het kleppendeksel ri turbo.Word die lucht nou wel of niet gefilterd door de catch can.
In mijn opzicht niet maar als ik het fout heb leg uit aub.
Gebruikersavatar
GolfL
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:10
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door GolfL »

@Mackdennis

Zou dit dan niet extra rook opleveren uit je uitlaat. Aangezien oliedampen kunnen condenseren, waardoor het druppels gaat vormen. Druppel olie op een warme uitlaat = rookontwikkeling. ?
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
jarno1979
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2011, 08:43

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door jarno1979 »

http://www.amt.nl/upload/64880401-2c5a- ... ddelen.pdf

interessante stof over de carterventilatie van de tfsi
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

GolfL schreef:@Mackdennis

Zou dit dan niet extra rook opleveren uit je uitlaat. Aangezien oliedampen kunnen condenseren, waardoor het druppels gaat vormen. Druppel olie op een warme uitlaat = rookontwikkeling. ?
Tja ik weet het natuurlijk niet zeker.. Want heb dit nog niet.
Maar zelf denk ik dat het wel mee valt.. Het is als het goed is niet heel veel olie.
Anders zou je toch steeds olie in je motor bij moeten gooien.

Maar goed zeker als je er ook nog een catch can tussen plaatst zou die alleen de lucht moeten door sturen toch? Bedoel dat is de hele bedoeling van die catch can.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

jarno1979 schreef:Nog even een vraag van mijn kant,hoe zit het tijdens de boost momenten?dan sluit de pcv de inlaatspruitstuk kant af en gaat het via de achterkant van het kleppendeksel ri turbo.Word die lucht nou wel of niet gefilterd door de catch can.
In mijn opzicht niet maar als ik het fout heb leg uit aub.
Nee lijkt mijn ook niet nee.. Maar goed een forge cacht can heeft geen pcv
Meer!
En de boost momenten heb je in zovere geen last meer van dat je turbo druk niet meer via de pcv gaat.

Maar als zo als gezecht nog een carter ventilatie is zou daar volgens mij ook troep uit komen!
Maar weet niet waar die andere carter ontluchting op aangesloten zit?
jarno1979
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mei 2011, 08:43

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door jarno1979 »

Mackdennis schreef:
jarno1979 schreef:Nog even een vraag van mijn kant,hoe zit het tijdens de boost momenten?dan sluit de pcv de inlaatspruitstuk kant af en gaat het via de achterkant van het kleppendeksel ri turbo.Word die lucht nou wel of niet gefilterd door de catch can.
In mijn opzicht niet maar als ik het fout heb leg uit aub.
Nee lijkt mijn ook niet nee.. Maar goed een forge cacht can heeft geen pcv
Meer!
En de boost momenten heb je in zovere geen last meer van dat je turbo druk niet meer via de pcv gaat.

Maar als zo als gezecht nog een carter ventilatie is zou daar volgens mij ook troep uit komen!
Maar weet niet waar die andere carter ontluchting op aangesloten zit?
Volgens mij net voor de turbo aan de zuigkant.
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

jarno1979 schreef:
Mackdennis schreef:
jarno1979 schreef:Nog even een vraag van mijn kant,hoe zit het tijdens de boost momenten?dan sluit de pcv de inlaatspruitstuk kant af en gaat het via de achterkant van het kleppendeksel ri turbo.Word die lucht nou wel of niet gefilterd door de catch can.
In mijn opzicht niet maar als ik het fout heb leg uit aub.
Nee lijkt mijn ook niet nee.. Maar goed een forge cacht can heeft geen pcv
Meer!
En de boost momenten heb je in zovere geen last meer van dat je turbo druk niet meer via de pcv gaat.

Maar als zo als gezecht nog een carter ventilatie is zou daar volgens mij ook troep uit komen!
Maar weet niet waar die andere carter ontluchting op aangesloten zit?
Volgens mij net voor de turbo aan de zuigkant.
Nou als dat zo is gaat ie er bij mij ook af!
Anders krijg je nog steeds die troep in je motor!
Er zijn ook nog catch can's met meerdere aansluitingen hoor!

Dus dan maar een of open can met slang onder me auto..
Of kijken als die slang ook op me uitlaat kan aansluiten.

Hoe denken de expers erover om de slang vanaf de pcv naar een catch can en dan
Van de cacht kan door naar een nippel op de uitlaat?
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

jarno1979 schreef:http://www.amt.nl/upload/64880401-2c5a- ... ddelen.pdf

interessante stof over de carterventilatie van de tfsi
Deze link doet het bij mij niet..
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Bij deze link:
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... 694&page=2
Halve wegen de pagina zie je hoe de carter vetilatie werkt.

Met een gesloten catch can, gaat de druk van het carter gele pijltjes op de tekening.
Via de catch can terug het Klepdeksel in, groene pijltjes.
En dan via de turbo je inlaat in..

Dus volgens mij "filter" je weliswaar de olie..
Maar er gaat ook nog een deel alsnog je inlaat traject in.
Dus heb je nog steeds carbon aanslag, En warme lucht.

Met een open catch can en orginele pcv zou je hier minder last van hebben.
En als je de kant van de turbo afdopt.
Heb je helemaal geen olie damp meer in je inlaat.

Zal verlengsnoer vragen of die de tekening kan uploaden voor me.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Timvgti »

@macdennis: je gedachtegangen klinken logisch.
Ben benieuwd naar de visie van 'experts' in deze.
Zou een goedkope maar effectieve oplossing kunnen worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Verlengsnoer »

Op verzoek van MackDennis hierbij de afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Timvgti »

En sowieso valt er volgens mij vaak een aardige vermogenswinst te behalen, daar de standaard pcv's vaak lek gaan/zijn.

Hier een goede uitleg over een makkelijke pcv fix die ook nog eens vermogenswinst opleverde:
http://www.golfmk5.com/forums/showthread.php?t=52078
Gebruikersavatar
Verlengsnoer
Berichten: 1814
Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Verlengsnoer »

@Tim.
Ik heb je link even vluchtig diogonaal gelezen maar wat ik eruit haal is dat je deze mod juist niet moet toepassen en bij diverse mensen de auto niet lekker liep waardoor ze de plug of mod weer ongedaan hebben gemaakt
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Verlengsnoer schreef:Op verzoek van MackDennis hierbij de afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oke hier een kleine uitleg van de foto's
Foto 1 is de tekening
Foto 2 zijn de spullen als je een vacum aansluiting wil maken voor op je uitlaat.
Foto 3 is hoe het er dan bij je uitlaat uit ziet.

Verlengsnoer bedankt man!
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Timvgti schreef:@macdennis: je gedachtegangen klinken logisch.
Ben benieuwd naar de visie van 'experts' in deze.
Zou een goedkope maar effectieve oplossing kunnen worden.

Afbeelding
Ja dit plaatje bedoelde ik in mijn vorige verhaal!
Bij jou ziet het plaatje er alleen beter uit lol!!
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Timvgti schreef:En sowieso valt er volgens mij vaak een aardige vermogenswinst te behalen, daar de standaard pcv's vaak lek gaan/zijn.

Hier een goede uitleg over een makkelijke pcv fix die ook nog eens vermogenswinst opleverde:
http://www.golfmk5.com/forums/showthread.php?t=52078
Ik ga me zo ff inlezen in jou link.

Maar zo ver als ik het nu zie zijn er buiten het milieu alleen maar voordelen.
En ik ben toch al geen boom knuffelaar.. So fuck that;)

Weet zeker!! Als vw zich niet aan de emmisie eissen hadden moeten houden
Dan hadden ze de hele carter ontuchting niet via je inlaat gedaan!

Dat van je turbo klopt.. Als je pcv lekt laat ie een gedeelte van je turbo druk je carter in gaan.
Maar van dat probleem ben je ook af met een gesloten catch can..
Want bij alle optie's dop je de inlaat spruitstuk af..
En daar komt die druk vandaan..

Oke zo nu ga ik eerst die link ff doorlezen.
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Spuugemmer »

Open catchtank met slang onder de auto is wel een optie denk ik. Gewoon proberen gaat het stinken of smurrie dan moet je het anders oplossen..Maar de uitlaat in zou ik niet doen...Maar als je een catchtank hebt met hoogte verschil in de in en uitgang komt er alleen gas uit en geen vloeistof......
Golf MK1 GTI
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

Waarom noet op de uitlaat ?
Zo kan je namelijk een constante vacum creeren. Toch?
En dat is weer beter voor het vermogen. En de kwaliteit van de olie..
Of zie ik dat verkeerd?

Je heb standaard toch ook een lichte vacum in je carter?
Of via inlaat spruitstuk.. Of via de turbo inlet?

Wat is dan beter? Vacum via uitlaat of geen vacum en direct de open lucht in!?
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Timvgti »

Nog even een aanvulling over 'de andere carter ventilatie', dus de uitgang aan de achterzijde van het blok, welke richting turbo gaat, het volgende:

Ik had daar al een stukje over gepost, met een filmpje, waarin je het geluid van de zogenaamde 'check valve' hoort die in die buis zit.
De kan verwijderd worden om het stomme geluid te voorkomen.
Tevens blijkt de checkvalve in oudere (zoals mogelijk mijne uit 2005?) 2.0T fsi's niet te zitten!?
Er wordt het volgende over verteld:

No, having the check valve will not make any functional difference when using the revamp kit.

The only time you will know that the check valve is there is by the soft put-put sound it makes when idling.
If you want you can remove the check valve (assuming your car actually came with it, my 06 plate gti didn't) but it's fiddy as you are advised to remove the hose that houses the check valve. This link shows this hose, http://oooo-a3.blogspot.com/2008/03/pcv ... valve.html .
Once you remove the hose just use a screwdriver to dislodge the valve and it will fall out. The reason you should remove the hose is to prevent the valve mechanism from falling into the turbo.
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Timvgti »

Overigens heb ik eindelijk een serieuze goede vergelijking gevonden, van iemand die met foto's van alle kleppen erbij, het 'nut' van een geventileerd systeem met catch can heeft getest.
(eerst 50.000 miles standaard, toen foto's genomen, toen alles gecleaned, toen vented catch can geïnstalleerd, weer ongeveer hetzelfde aantal kilometers onder gelijke omstandigheden gereden en toen weer foto's gemaakt).
Bekijk verder eens de foto waarop je ziet hoe smerig het motorcompartiment wordt door zo'n geventileerd systeem.
Zoals ik al eerder aangaf geeft het weldegelijk troep en niet alleen maar 'luchtjes'.
Verder valt er dus te denken of het de investering wel waard is.
Zoals te lezen en te zien valt, werkt het weldegelijk en is er minder 'carbon buildup), maar marginaal en is het dus de vraag of een duur systeem als die van Forge het geld waard is.
Aan de andere kant, als je enkele duizenden tot tienduizenden kilometers meer kan rijden om dezelfde carbon buildup te krijgen, dan is het het al waard (professioneel laten reinigen voordat het motorblokschade aanricht zal vast duurder zijn dan zeg de 400,- die een catchcan kost)
Interessant leesvoer:
http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=148048
Mackdennis
Berichten: 1325
Lid geworden op: 07 jul 2011, 22:02
Type auto: Gti v 30edition
Locatie: Haarlem

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Mackdennis »

@tim

Heb net de link ff doorgelezen..
Kan niet vinden wat hij heeft gedaan met de carter ventilatie aan de achterkant?
Als je die niet afdopt zou er nog steeds olie en damp je inlaat traject ingaan.

Wat dit dus wel bewijst is dat een catch can dus weinig nut heeft.. Als je hem gesloten heb.
Want die damp die nu in de motor ruimte zit gooit ie dan weer terug in je motor..

Wat dit ook gelijk bewijst voor mij althans.. Is dat ik nog steeds voor een "open" catch can ga
Alleen dan een langere slang onder me auto laat uitkomen.. En mischien wel die optie met aan me uitlaat te maken..

Ik zou alleen ook de turbo kant willen afdoppen.. Anders krijg je volgens mij nog steeds olie damp in je motor..

Helemaal carbon vrij zal nooit lukken.. Er lekt inderdaad ook wat olie langs klepgeleiders en die geven ook deze troep.. Alleen denk ik niet heel ver terug in je inlaat traject..
Wilcoos
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 mei 2011, 00:00
Type auto: Golf GTI V

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Wilcoos »

Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Gebruikersavatar
Spuugemmer
Berichten: 1055
Lid geworden op: 17 apr 2011, 21:26
Type auto: MK1 GTI

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Spuugemmer »

Wilcoos schreef:Wat is dit precies?

http://www.bshspeedshop.com/bshstore/pr ... evamp.html
Dit is een kitje wat het falen van de pcv tegengaat en deze gelijk afsluit...
Golf MK1 GTI
Gebruikersavatar
Timvgti
Berichten: 1417
Lid geworden op: 12 mei 2011, 17:59

Re: [MK V] Oil Catch Tank

Bericht door Timvgti »

Chris@XT Motorsport schreef:
Wilcoos schreef:Wat is dit precies?

http://www.bshspeedshop.com/bshstore/pr ... evamp.html
Dit is een kitje wat het falen van de pcv tegengaat en deze gelijk afsluit...
Dit kitje zorgt alleen niet voor het 'tegengaan' van carbon opbouw toch Chris? Dit is enkel een stevigere versie van de originele pcv. Welke poorten in/uit zijn bij deze nou niet in gebruik tov de originele? Dus wat 'mis' je?
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten