Airco probleempje
- RV-GTI
- Type auto: VW Golf M5 GTI
- Contacteer:
Airco probleempje
Hoi Iedereen!
Ik heb een probleempje met de airco van m'n Golf 5 GTI. De airco blaast warme lucht als deze op z'n koudst ingesteld staat.
Dus ik dacht het aircosysteem moet bijgevuld worden. Dat heb ik laten doen door een garage en daar kwam naar voren dat het bijvullen niet noodzakelijk was en dat het niet de oorzaak was van het koelprobleem. Pomp was nog in orde.
Waarde voor het vullen was 0,420 KG en na het bijvullen 0,525 KG. Met andere woorden er zat nog voldoende op.
Weten jullie wat dit kan zijn?
Ik heb een probleempje met de airco van m'n Golf 5 GTI. De airco blaast warme lucht als deze op z'n koudst ingesteld staat.
Dus ik dacht het aircosysteem moet bijgevuld worden. Dat heb ik laten doen door een garage en daar kwam naar voren dat het bijvullen niet noodzakelijk was en dat het niet de oorzaak was van het koelprobleem. Pomp was nog in orde.
Waarde voor het vullen was 0,420 KG en na het bijvullen 0,525 KG. Met andere woorden er zat nog voldoende op.
Weten jullie wat dit kan zijn?
- MK5benGTI
- Type auto: Golf MK 5 GTI
Re: Airco probleempje
Kan het niet zo zijn dat de ventilator kapot is? Gevolg is dat de druk te hoog wordt en dat het 'airco systeem' wordt uitgeschakeld.
- RV-GTI
- Contacteer:
Ja misschien wel, we gaan eens kijken! Bedankt voor het meedenken!
- MK5GTI
- Type auto: Golf MK5 GTI
Begin even met uitlezen, wellicht staan er foutcodes in.
Anders ff meetwaarden checken met draaiende motor/airco.
Pomp kan wel in orde zijn, maar word deze wel aangestuurd?
Wat voor garage heb je hem heen gebracht? Kwikshit? Lijkt mij dat als jij je auto naar een fatsoenlijke garage brengt voor een aircobeurt, dat ze ook even verder kijken wat er aan de hand is?
Anders ff meetwaarden checken met draaiende motor/airco.
Pomp kan wel in orde zijn, maar word deze wel aangestuurd?
Wat voor garage heb je hem heen gebracht? Kwikshit? Lijkt mij dat als jij je auto naar een fatsoenlijke garage brengt voor een aircobeurt, dat ze ook even verder kijken wat er aan de hand is?
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
- RV-GTI
- Contacteer:
Nou het loopt via een tussenpersoon die altijd mijn auto nakijkt. Hij levert verder goed werk af. Maar ik denk dat hij airco bijvullen uitbesteedt aan de garage waar hij mee samenwerkt. Aankomende week gaat hij de boel uitlezen.
Ik moet 60 euro betalen, maar het probleem is nog niet opgelost, ik heb dus ook nog niet betaald
Ik moet 60 euro betalen, maar het probleem is nog niet opgelost, ik heb dus ook nog niet betaald

- NielsED30
- Type auto: MK7 GTI Clubsport
- Contacteer:
Hoe weet je dat de pomp goed is? Als die goed is moet je de druk bekijken van het systeem. Als de airco uit staat en het systeem in 'rust' is, moet de druk van zowel hoge als lage drukzijde rond de 6 bar zitten. Zet je de airco aan moet de hogedruk richting de 11 bar gaan, en de lage druk richting de 2 bar. Blijven deze beide op de 6 bar staan, word de pomp dus niet ingeschakeld. Dan is het dus zoeken waarom deze niet word ingeschakeld. Dit kunnen uiteraard meerdere dingen zijn.
- Buitentemperatuur sensor; als de temperatuur buiten te laag is, zal je airco niets doen. Als de sensor kapot is, en dus een lage waarde door zou geven, slaat de pomp al niet in
- Hogedruk sensor van de airco; als deze kapot is zal het systeem ook niets doen
- Zekering aircopomp; deze kan natuurlijk ook kapot zijn
- Bedrading naar de pomp toe; gebeurd ook nog wel eens dat die kapot gaan.. Simpel te meten om te kijken of de pomp wel spanning krijgt. Zo nee, zekering kapot of bedrading kapot..
Dit zijn een aantal dingen, zijn zoveel factoren die het kunnen zijn! Inderdaad beginnen met uitlezen en kijken wat eruit komt. Lees hem wel uit met VAGCom, of bij een dealer, want niet alle universeel uitleesapparaten geven storingen aan, als ze er wel inzitten!
- Buitentemperatuur sensor; als de temperatuur buiten te laag is, zal je airco niets doen. Als de sensor kapot is, en dus een lage waarde door zou geven, slaat de pomp al niet in
- Hogedruk sensor van de airco; als deze kapot is zal het systeem ook niets doen
- Zekering aircopomp; deze kan natuurlijk ook kapot zijn
- Bedrading naar de pomp toe; gebeurd ook nog wel eens dat die kapot gaan.. Simpel te meten om te kijken of de pomp wel spanning krijgt. Zo nee, zekering kapot of bedrading kapot..
Dit zijn een aantal dingen, zijn zoveel factoren die het kunnen zijn! Inderdaad beginnen met uitlezen en kijken wat eruit komt. Lees hem wel uit met VAGCom, of bij een dealer, want niet alle universeel uitleesapparaten geven storingen aan, als ze er wel inzitten!
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Ik heb een soort gelijk probleem afgelopen zomer gehad met mijn Edition 30. Maar bij mij was de vloeistof wel op. En blies ook alleen maar warme lucht vanaf de motor. In eerste instantie airco laten reinigen en bijvullen en na zo'n 1000km was de airco vloeistof volledig op.
Geen foutmeldingen en pomp was niet kapot. Uiteindelijk bleek mijn airco condensor kapot te zijn. Die is inmiddels vervangen en het probleem is opgelost, het enige nadeel was dat de condensor voor de radiator zit. Hierdoor moest de al het voorbumper spul eraf
maar de airco is nu wel weer lekker koud
het is wel een bekend probleem bij de Golf V. Succes ermee !
Geen foutmeldingen en pomp was niet kapot. Uiteindelijk bleek mijn airco condensor kapot te zijn. Die is inmiddels vervangen en het probleem is opgelost, het enige nadeel was dat de condensor voor de radiator zit. Hierdoor moest de al het voorbumper spul eraf

- MK5GTI
- Type auto: Golf MK5 GTI
Als het koudemiddel op is dan word het een heel ander verhaal natuurlijk. Dan heb je ergens lekkage. En dat is bij de topicstarter niet aan de orde..
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
Is dit nog opgelost geworden?