Bi-xenon in een MKV
Bi-xenon in een MKV
Beste,
Pas vroeg ik me af, waar zit nou het verschil tussen de OEM bi-xenon en de "gewone" xenon.
Nu blijkt hier dus geen verschil in de units te zitten (toch?), maar enkel in de software. Dus is het een kwestie van Bi-xenon activeren mbv vcds?
Want wat de lamp dan doet is toch gewoon de lens elektronisch omhoog bewegen, zodat de straal verder komt? En de halogenen blijven dan uit.
De halogenen gaan alleen aan als je de xenon units helemaal uit heb staan. Zie dit filmpje:
Mijn vraag dus, is dit te activeren via vcds?
Gr,
GolfL
Pas vroeg ik me af, waar zit nou het verschil tussen de OEM bi-xenon en de "gewone" xenon.
Nu blijkt hier dus geen verschil in de units te zitten (toch?), maar enkel in de software. Dus is het een kwestie van Bi-xenon activeren mbv vcds?
Want wat de lamp dan doet is toch gewoon de lens elektronisch omhoog bewegen, zodat de straal verder komt? En de halogenen blijven dan uit.
De halogenen gaan alleen aan als je de xenon units helemaal uit heb staan. Zie dit filmpje:
Mijn vraag dus, is dit te activeren via vcds?
Gr,
GolfL
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Bi-xenon in een MKV
Alle OEM xenon lampen van een MK5 hebben bi-xenon, het kan alleen aan of uitgezet worden met VCDS (VAGCOM)
Bij grootlicht klapt er een plaatje om die dan al het xenon licht doorlaat, hierbij gaan standaard ook de halogeen grootlichten aan.
Bij grootlicht klapt er een plaatje om die dan al het xenon licht doorlaat, hierbij gaan standaard ook de halogeen grootlichten aan.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Bi-xenon in een MKV
Volgens mij is het verhaal achter de Bi-xenon dat dit is gedaan om te voorkomen dat er even geen licht. Xenon is trager bij het schakelen en dus zal bij een normale schakeling het grootlicht uitgaan en de Xenon vertraagd aangaan. Dit mag dus niet en daarom is er Bi-Xenon, het dimlicht blijft dus aan.
PS er komt wel een heleboel licht als je grootlicht gebruikt.
PS er komt wel een heleboel licht als je grootlicht gebruikt.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Bi-xenon in een MKV
Rens, je hebt de klok horen luiden.... 
Er gebeurd niets met de xenon lamp, het is een klepje in de lamp die van een staande positie omklapt naar een liggende positie (of inschuift). Dat noemen ze Bi Xenon.
Bij grootlicht is er altijd halogeen en gaat altijd het klepje naar beneden (als ik het goed heb), ook als je lichten uit staan.

Er gebeurd niets met de xenon lamp, het is een klepje in de lamp die van een staande positie omklapt naar een liggende positie (of inschuift). Dat noemen ze Bi Xenon.
Bij grootlicht is er altijd halogeen en gaat altijd het klepje naar beneden (als ik het goed heb), ook als je lichten uit staan.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Bi-xenon in een MKV
Ja, maar de xenon blijft branden en daar ging het volgens mij om bij de regelgeving.superdave schreef:Rens, je hebt de klok horen luiden....
Er gebeurd niets met de xenon lamp, het is een klepje in de lamp die van een staande positie omklapt naar een liggende positie (of inschuift). Dat noemen ze Bi Xenon.
Bij grootlicht is er altijd halogeen en gaat altijd het klepje naar beneden (als ik het goed heb), ook als je lichten uit staan.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Re: Bi-xenon in een MKV
Bi-Xenon Headlightssuperdave schreef:Rens, je hebt de klok horen luiden....
Er gebeurd niets met de xenon lamp, het is een klepje in de lamp die van een staande positie omklapt naar een liggende positie (of inschuift). Dat noemen ze Bi Xenon.
Bij grootlicht is er altijd halogeen en gaat altijd het klepje naar beneden (als ik het goed heb), ook als je lichten uit staan.
The Bi-Xenon headlight is a special version of the xenon headlight and allows a single headlight to generate both high and low beam. When low beam is selected, the light beam is partially shielded by a moving shutter. To switch to high beam, an electromagnet moves the shutter out of the light beam's path.
Bron: volkswagen.co.uk.

Verschil tussen xenon en bi-xenon
Normale xenon lampen zijn over het algemeen lampen met een normaal reflector glas, bi-xenon lampen hebben daarentegen altijd helder glas en een projector als lens. Het dimlicht wordt bij beide systemen verzorgd door een xenon lamp (D2R bij reflector lampen of D2S bij projector lampen) en het groot licht wordt bij beide systemen verzorgd door een halogeen lamp. De bi-xenon lampen hebben ten opzichte van de normale xenonverlichting een afdekplaat tussen de lens en de reflector van de projector, die plaat wordt naar beneden geklapt wanneer groot licht wordt ingeschakeld. Het brandpunt wordt dus als het ware verlegd, waardoor er nog meer xenonlicht door de projector naar buiten schijnt. Dit licht is dus nog steeds afkomstig van hetzelfde lampje wat ook het dimlicht verzorgd. Hier ontstaat vaak dezelfde fout bij de meeste mensen, aangezien er vaak gedacht wordt dat het om 2 verschillende xenonlampen gaat.
Op de foto kunt u het verschil zien, wij hebben als voorbeeld een H4 lamp genomen, dit is tevens 1 van de meest verkochte lampen. Bij een 'gewone' H4 lamp blijft grootlicht gewoon halogeen, bij bi-xenon heeft u een telescopische lamp. Zodra die dekplaat naar beneden wordt geklapt wordt er overgeschakeld naar grootlicht en verandert de lamp van brandpunt. Bi-xenon is alleen leverbaar voor de volgende fittingen: H4, HB5/9007, HB1/9004 en H13. Mocht u een andere fitting hebben dan de hierboven genoemde, dan dient u 2 x bi-xenon kits te installeren.
Bron: xenon.nl
Gr. Wehoo.


Re: Bi-xenon in een MKV
Oftewel, ik heb "gewoon" xenon. Dus ik heb niet de mogelijkheid om het te activeren? Want ik heb geen Bi-xenon pitten.
Offtopic,
Zie btw de MFA in het filmpje, hij heeft een Witte MFA (uit een MKVI?) ipv de rode!)
Offtopic,
Zie btw de MFA in het filmpje, hij heeft een Witte MFA (uit een MKVI?) ipv de rode!)
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Bi-xenon in een MKV
Ook dit is helemaal niet van toepassing bij veel originele koplampen.
Telescopic bi-xenon is vooral bij aftermarket xenon, bijvoorbeeld H4.
Bij OEM xenon is het alleen een flap die omklapt of inschuift *ZUCHT*, wie is hier nou de 'xenonspecialist'
(grapje)
Telescopic bi-xenon is vooral bij aftermarket xenon, bijvoorbeeld H4.
Bij OEM xenon is het alleen een flap die omklapt of inschuift *ZUCHT*, wie is hier nou de 'xenonspecialist'

VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Re: Bi-xenon in een MKV
@Superdave.
Wat klopt er dan niet?
The Golf Mark V came with a number of different headlights from the factory, generally a chrome H7 reflector unit for the base models, a black H7 reflector model for GT/GT Sport/GTI and a Bi-Xenon fitted to some GTI and R32 models either optional or standard which was also available on some other models (depending on the country and spec).
Link voor de verschillende modellen:
http://www.my-gti.com/2850/volkswagen-g ... -and-xenon
In o.a. mijn GTI uitvoering:

Werking:
Dimlicht via gasontlading (D2S) "bulb". Grootlicht (en knippergrootlicht) via gasontlading (D2S) "bulb" met verschuiving van de "shutter" en toevoeging van de binnenste halogeenlampen. In Etka respectievelijk nr. 14 en nr. 13.
Bi-xenon vanwege het feit dat zowel dimlicht als grootlicht ook via gasontlading (D2S) "bulb" gaan.

Wat klopt er dan niet?
The Golf Mark V came with a number of different headlights from the factory, generally a chrome H7 reflector unit for the base models, a black H7 reflector model for GT/GT Sport/GTI and a Bi-Xenon fitted to some GTI and R32 models either optional or standard which was also available on some other models (depending on the country and spec).
Link voor de verschillende modellen:
http://www.my-gti.com/2850/volkswagen-g ... -and-xenon
In o.a. mijn GTI uitvoering:

Werking:
Dimlicht via gasontlading (D2S) "bulb". Grootlicht (en knippergrootlicht) via gasontlading (D2S) "bulb" met verschuiving van de "shutter" en toevoeging van de binnenste halogeenlampen. In Etka respectievelijk nr. 14 en nr. 13.
Bi-xenon vanwege het feit dat zowel dimlicht als grootlicht ook via gasontlading (D2S) "bulb" gaan.

Gr. Wehoo.


Re: Bi-xenon in een MKV
Het lijkt erop alsof dit filmpje, evenals de andere (3) filmpjes van digitalextremes uit een 2010 Jetta komen.GolfL schreef:Zie btw de MFA in het filmpje, hij heeft een Witte MFA (uit een MKVI?) ipv de rode!)
Kijk ook maar bij een ander filmpje van hen naar de airco-knoppen.

digitalextremes on youtube: http://www.youtube.com/user/digitalextr ... YzGZIBVAJY

Gr. Wehoo.


- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Bi-xenon in een MKV



Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Re: Bi-xenon in een MKV
Maar al met al, is het dus mogelijk om met mijn Xenon-unit het zo te verkrijgen als in het filmpje door middel van VCDS?
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Bi-xenon in een MKV
@Wehoo, trust me... ik heb ook nog Audi koplampen los liggen, dus als ik er aan toe kom maak ik even een foto.
De lamp van OEM xenon beweegt niet, er is een klepje dat zorgt voor de lijn op de weg, als die wegklapt (shutter) dan is er een volledige lichtbundel.
Zie hier de willekeurige shutter;
Bewegende lampen (telescopic BiXenon) wordt toegepast bij bijvoorbeeld Aftermarkt H4, die normaal gesproken 1 lamp heeft voor groot en normaal licht.
Hier de aftermarket telescopic:
Begrijpen jullie het nu
?
De lamp van OEM xenon beweegt niet, er is een klepje dat zorgt voor de lijn op de weg, als die wegklapt (shutter) dan is er een volledige lichtbundel.
Zie hier de willekeurige shutter;
Bewegende lampen (telescopic BiXenon) wordt toegepast bij bijvoorbeeld Aftermarkt H4, die normaal gesproken 1 lamp heeft voor groot en normaal licht.
Hier de aftermarket telescopic:
Begrijpen jullie het nu

VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Re: Bi-xenon in een MKV
@Superdave.
Ik weet niet wat ik er nu 'anders' aan moet begrijpen.
In mijn eerste bericht in dit topic haal ik al het volgende aan:
The Bi-Xenon headlight is a special version of the xenon headlight and allows a single headlight to generate both high and low beam. When low beam is selected, the light beam is partially shielded by a moving shutter. To switch to high beam, an electromagnet moves the shutter out of the light beam's path.
In bovenstaande post stond al dat er bij mij OEM Bi-Xenon inzit, zoals aangegeven in de Etka afbeelding. (buitenzijde van de units hebben Bi-xenon, binnenzijde van de units hebben Halogeen lampen.) Bij grootlicht en knippergrootlicht gaat de shutter moven en komt de volle onafgedekte gasontladingslichtbundel. (scrabble).
Ik weet niet wat ik er nu 'anders' aan moet begrijpen.
In mijn eerste bericht in dit topic haal ik al het volgende aan:
The Bi-Xenon headlight is a special version of the xenon headlight and allows a single headlight to generate both high and low beam. When low beam is selected, the light beam is partially shielded by a moving shutter. To switch to high beam, an electromagnet moves the shutter out of the light beam's path.
In bovenstaande post stond al dat er bij mij OEM Bi-Xenon inzit, zoals aangegeven in de Etka afbeelding. (buitenzijde van de units hebben Bi-xenon, binnenzijde van de units hebben Halogeen lampen.) Bij grootlicht en knippergrootlicht gaat de shutter moven en komt de volle onafgedekte gasontladingslichtbundel. (scrabble).
Gr. Wehoo.


- superdave
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jun 2011, 10:25
- Type auto: GTE
- Locatie: Kop NoordHolland
Re: Bi-xenon in een MKV
Ik denk dat je telescopic plaatje voor wat verwarring zorgde. Whatever, we weten nu hoe het zit.
VW Golf GTE MY16
VCDS / VagCom Service Noord Holland
VCDS / VagCom Service Noord Holland
Re: Bi-xenon in een MKV
Dit is een oud onderwerp, ik weet het, maar ik zat net een oud topic te lezen op MKV en ik wil nog een bepaalde modificatie indien mogelijk uitvoeren. Bij mijn V is het namelijk zo dat als ik grootlicht inschakel, en geen halogeen aangaat, maar Xenon grootlicht, waar Dave en Wehoo over spraken. Is het mogelijk, op een of andere manier, om de binnenste lampen (die bij mij dus op geen enkele manier aan gaan/kunnen) om te 'bouwen/coderen' naar stadlichten ? Op dit moment funguren de leds onder de lampen als stadlicht, DRL heb ik niet aangeschakeld, mistlampen zijn dus in gebruik als mistlampen. Wat mij mooi lijkt is om de binnenste lampen zodanig te veranderen dat er niet al te fel net licht (in een kleur die ik nog ga bepalen) en te gebruiken als stadlicht, zonder toevoegingen van andere lampen (cfm regels)
Het moet dus niet zoals die amerikanen van MKV forum worden, die zowel xenon grootlicht hebben en die binnenste halogeen..
Alleen de binnenste halogeen moet branden. Als ik de stekkers uit deze lampen trek geeft mijn boordcomputer ook geen storing, ik denk dus zelf dat ze uitgecodeerd staan.
Als het mogelijk is dit als DRL te coderen zouden ze dus uitgaan zodra ik de verlichtingschakelaar aanzet, en dan zou op stand 1 de leds gaan branden en op 2 de xenon, dat zou mooi zijn.
Ik vraag me ook af of deze verlichting H7 niet te fel is als stadslicht, indien ze bedoeld zijn als grootlicht dan wel, dus ze moeten ook gedimd worden..
Het moet dus niet zoals die amerikanen van MKV forum worden, die zowel xenon grootlicht hebben en die binnenste halogeen..

Alleen de binnenste halogeen moet branden. Als ik de stekkers uit deze lampen trek geeft mijn boordcomputer ook geen storing, ik denk dus zelf dat ze uitgecodeerd staan.
Als het mogelijk is dit als DRL te coderen zouden ze dus uitgaan zodra ik de verlichtingschakelaar aanzet, en dan zou op stand 1 de leds gaan branden en op 2 de xenon, dat zou mooi zijn.
Ik vraag me ook af of deze verlichting H7 niet te fel is als stadslicht, indien ze bedoeld zijn als grootlicht dan wel, dus ze moeten ook gedimd worden..
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Re: Bi-xenon in een MKV
Ikzelf heb achteraf xenon ingebouwd met org. koplampen, ik heb ook geen xenon grootlicht.
Hiervoor moest een extra kabel aangesloten worden, ik heb dit niet gedaan.
Misschien dat je daarom geen xenon grootlicht heb?
Hiervoor moest een extra kabel aangesloten worden, ik heb dit niet gedaan.
Misschien dat je daarom geen xenon grootlicht heb?
Re: Bi-xenon in een MKV
Ik heb wel xenon grootlicht, maar dat is ook niet de modificatie die ik wil..
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: Bi-xenon in een MKV
nee als het goed is moet er een extra kabel voor aangesloten worden op je boordcomputer. En dan idd nog de instelling met vdscGolfL schreef:Maar al met al, is het dus mogelijk om met mijn Xenon-unit het zo te verkrijgen als in het filmpje door middel van VCDS?
- Its John
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
- Type auto: Tiguan 4-Motion
- Locatie: Midden Nederland
Re: Bi-xenon in een MKV
Ik lees overal ''even draden naar de boordnet' leggen'' dus dan is mijn vraag:
Wat de pinbezetting en op welke stekker moeten deze dan?
Bij mij liggen ze al een geruime tijd in de motoruimte, maar binnenkort moet de accu er even uit.
Dan kunnen ze gelijk naar binnen, maar dan moet ik wel weten waar ze moeten komen op de boordnet.
Iemand een idee?
Wat de pinbezetting en op welke stekker moeten deze dan?
Bij mij liggen ze al een geruime tijd in de motoruimte, maar binnenkort moet de accu er even uit.
Dan kunnen ze gelijk naar binnen, maar dan moet ik wel weten waar ze moeten komen op de boordnet.
Iemand een idee?
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Bi-xenon in een MKV
Het is de geel/beige stekker in je module, de pinbezetting weet ik even niet uit mijn hoofdIts John schreef:Ik lees overal ''even draden naar de boordnet' leggen'' dus dan is mijn vraag:
Wat de pinbezetting en op welke stekker moeten deze dan?
Bij mij liggen ze al een geruime tijd in de motoruimte, maar binnenkort moet de accu er even uit.
Dan kunnen ze gelijk naar binnen, maar dan moet ik wel weten waar ze moeten komen op de boordnet.
Iemand een idee?
Als er in je wagen origineel halogeen heeft gezeten zal je je boordnetmodule moeten vervangen, omdat er op jouw module dan geen pinbezetting zit voor de xenon shutters. (stekkers op de module zijn overigens wel hetzelfde)
- Its John
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
- Type auto: Tiguan 4-Motion
- Locatie: Midden Nederland
Re: Bi-xenon in een MKV
Vreemd want kan wel de functie aanzetten in VCDS, dan zou die bezetting er toch ook wel opzitten?
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Bi-xenon in een MKV
Hoeft niet perse, zijn wel meerdere functies die vagcom aangeeft maar je auto niet ondersteund.Its John schreef:Vreemd want kan wel de functie aanzetten in VCDS, dan zou die bezetting er toch ook wel opzitten?
Lees ff je art nr van je bordnetmodule uit (module 9 in vagcom), dan kan je zo zien welke je hebt.
- Its John
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 07 jun 2012, 19:23
- Type auto: Tiguan 4-Motion
- Locatie: Midden Nederland
Re: Bi-xenon in een MKV
Bron VWvortex:
The kit from Kufatec had the cables and instructions. I had to connect a cable that says "lights-on" to the A connector of the CECM pin number 2 and i hat to solder it. Then i connect pin 11 from one headlight to connector A pin 5 (should be empty so just plug it in) and then from the other headlight pin 11 to connector D of the CECM pin number 6 (this also is empty). To provide the extra voltage i had to go to SC5 (fuse at the fusebox) and plug a pin there too (and used a 10A mini fuse). I had to connect the ground point at block A of the car (just use a silver screw that is left of the fuse box. Finally i had to connect a can high wire to pin 16 on the gateway (solder it) and a can low on pin number 6 on the gateway. As you know the xenon headlight uses 12 pins (actually 11) and the halogen lights use 10 pins (actually uses just 6), pin number 11 from each headlight connects directly to the CECM. The rest of the pins (4 pins for xenon from each connector, connect to the control module).
Dus als ik het goed lees gaan de 2 draden naar
Stekker A pin 5
Stekker D pin 6
Ga het morgen even proberen als het droog is.
The kit from Kufatec had the cables and instructions. I had to connect a cable that says "lights-on" to the A connector of the CECM pin number 2 and i hat to solder it. Then i connect pin 11 from one headlight to connector A pin 5 (should be empty so just plug it in) and then from the other headlight pin 11 to connector D of the CECM pin number 6 (this also is empty). To provide the extra voltage i had to go to SC5 (fuse at the fusebox) and plug a pin there too (and used a 10A mini fuse). I had to connect the ground point at block A of the car (just use a silver screw that is left of the fuse box. Finally i had to connect a can high wire to pin 16 on the gateway (solder it) and a can low on pin number 6 on the gateway. As you know the xenon headlight uses 12 pins (actually 11) and the halogen lights use 10 pins (actually uses just 6), pin number 11 from each headlight connects directly to the CECM. The rest of the pins (4 pins for xenon from each connector, connect to the control module).
Dus als ik het goed lees gaan de 2 draden naar
Stekker A pin 5
Stekker D pin 6
Ga het morgen even proberen als het droog is.
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten