Ik heb sinds een jaar een stationair probleem, nadat de auto na ongeveer een halve dag heeft stilgestaan weer start.
Het volgende gebeurt:
- Ik start de auto en begint stationair te lopen op ongeveer 1100 toeren de eerste 20sec. (tot zover gaat het goed)
- daarna zakt het toerental naar ongeveer 800 toeren en dan begint de auto te stotteren en te bokken en stinkt naar benzine uit de uitlaat (slaat niet af) dit duurt totaal +- 30 seconden.
- Vervolgens herpakt de auto zich en loopt weer mooi stationair. En met rijden merk ik helemaal niets, houdt niet in en loopt mooi door in de toeren.
Ik dacht eerst dat het te maken zou hebben met een koude start, maar daar zit volgens mij niet het probleem, want ik heb dit namelijk even getest door de auto koud te starten en dan als deze goed stationair loopt na een minuut weer uitgezet en na 1,5 uur weer gestart en dan loopt de auto direct mooi stationair.
Wat mij wel opviel is dat als ik de bestuurdersdeur open, dan hoor je even de brandstofpomp lopen, maar het geluid is anders, voorheen hoorde je deze even iets zoemen. Nu hoor ik of het lijkt dat er een leiding volloopt met benzine.

Het volgende is al aan de auto gedaan:
- Geen foutmeldingen bij het uitlezen.
- Onderhoud bij HBT. Nokvolger (cam follower) vervangen van de brandstofpomp, nieuwe NGK bougies geplaatst, Inlaat laten reinigen, pcv-klep vervangen(carterventilatieklep en slangen gecontroleerd op een vacuümlek) en distributieriem en waterpomp vervangen. En de volgende filters oliefilter + brandstoffilter.
- Door JD getuned stage2. (1e cat leeggeklopt, carbonio en GFB divertervalve laten plaatsen)
Wie herkent dit probleem en weet wat dit eventueel kan zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr. Frank