
DSG schokt / zakt in toeren bij wegrijden
Re: DSG schokt / zakt in toeren bij wegrijden
Wehoo, komt dit dan door het kromtrekken van de koppelingsplaten? Ik kan me zo voorstellen bij een verhoogd koppel het soms kan voorkomen dat hij slipt oid. en daardoor de platen beschadigd raken? Ik zelf heb nu 480Nm koppel, dat zal ook niet helpen
Of is dit allemaal onzin?

Re: DSG schokt / zakt in toeren bij wegrijden
De DQ250 (6 versnellings-natte-koppelingsbak) heeft (vlgs. fabrieksgegevens) een verwerkingsmogelijkheid van 350 Nm.
In het voorgaande plaatje zag je al de 2 koppelingen en hun bediening (middels oliedruk en drukveren). (koppeling 1: boven in de tekening, koppeling 2 schuin daar onder in de tekening).
Eenvoudig gezegd is de aansturing door de mechatronic (via verschillende sensoren) bepalend voor de oliedruk in de koppeling. Die druk wordt o.a. bepaald door de temperatuur van de olie.
In het onderstaande schema zie je het schakelproces van de bak. Het motortoerental valt terug (bovenste lijn) en het koppel van de koppelingsassen wordt geleidelijk over genomen (kruisende lijnen in de middelste grafiek). Het motorkoppel zelf valt voor het schakelen gedurende zeer korte tijd geheel weg. Aan de uitgaande as (onderste grafiek) zie je een zeer geleidelijke overgang van het motorkoppel. Het doel is namelijk om deze zeer geleidelijke overgang van dit motorkoppel te creëren.

In het voorgaande plaatje zag je al de 2 koppelingen en hun bediening (middels oliedruk en drukveren). (koppeling 1: boven in de tekening, koppeling 2 schuin daar onder in de tekening).
Eenvoudig gezegd is de aansturing door de mechatronic (via verschillende sensoren) bepalend voor de oliedruk in de koppeling. Die druk wordt o.a. bepaald door de temperatuur van de olie.
In het onderstaande schema zie je het schakelproces van de bak. Het motortoerental valt terug (bovenste lijn) en het koppel van de koppelingsassen wordt geleidelijk over genomen (kruisende lijnen in de middelste grafiek). Het motorkoppel zelf valt voor het schakelen gedurende zeer korte tijd geheel weg. Aan de uitgaande as (onderste grafiek) zie je een zeer geleidelijke overgang van het motorkoppel. Het doel is namelijk om deze zeer geleidelijke overgang van dit motorkoppel te creëren.

Gr. Wehoo.


Re: DSG schokt / zakt in toeren bij wegrijden
Dit is het geval wanneer er overgeschakeld wordt van versnelling, maar hoe zit dit met het wegrijden? Dus het aangrijpen?
Re: DSG schokt / zakt in toeren bij wegrijden
Op dezelfde wijze. De motor draait immers.
Je maakt een verbinding tussen het draaiende gedeelte (motor, krukas) en het aandrijvingsgedeelte (versnellingsbak).
Vergelijk het eens met DSG launch control, als er ineens vol vermogen wordt overgebracht van de motor naar de aandrijflijn.
Je maakt een verbinding tussen het draaiende gedeelte (motor, krukas) en het aandrijvingsgedeelte (versnellingsbak).
Vergelijk het eens met DSG launch control, als er ineens vol vermogen wordt overgebracht van de motor naar de aandrijflijn.
Gr. Wehoo.


Re: DSG schokt / zakt in toeren bij wegrijden
Interessant verhaal. Maar wat heeft dit nou voor ons te betekenen? Het kan aan zoveel dingen liggen
. Verkeerde druk op de koppeling, mechanisch defect koppelingschijven. Verkeerde signalen wanneer de koppeling moet koppelen enz. 


Re: DSG schokt / zakt in toeren bij wegrijden
dat betekend dat je gewoon moet blijven rijden of een revisie bak er in weetje zeker dat t goed zit 

-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17 aug 2023, 22:59
- Type auto: Audi TT MK2
Re: DSG schokt / zakt in toeren bij wegrijden
Heb dit ook! Help!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17 aug 2023, 22:59
- Type auto: Audi TT MK2
Re: DSG schokt / zakt in toeren bij wegrijden
Al gaat het in tiptronic mode (handmatig schakelen) veel beter. Niet 100% maar wel veel soepeler.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten