Tik/ratel in de motor bij koude start tijdens koude weersomstandigheden

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
mk23487
Type auto: Golf Mk5 GTI

Tik/ratel in de motor bij koude start tijdens koude weersomstandigheden

Bericht door mk23487 »

Hoi allemaal,

Ik rij in een Golf 5 GTI uit 2008 met een BWA-motor. De auto heeft drie maanden geleden een volledige koprevisie gehad: klepstoters, tuimelaars, klepveren, klepseals, nokkenasketting, nokkenasversteller en kettingspanner zijn allemaal vervangen.

De motor loopt verder goed en er zijn geen foutcodes. Toch zit ik met het volgende probleem.

Bij koude weersomstandigheden (ongeveer 5 graden of kouder) hoor ik bij een koude start een vreemde tik/ratel die ongeveer 5 tot 10 seconden duurt. Daarna verdwijnt het geluid volledig en komt het de rest van de dag niet meer terug.

Dit probleem speelt overigens al zo’n drie jaar. De auto is destijds eens bij Van Vught Tuning geweest voor diagnose, maar zij konden niets afwijkends vinden. Mij werd verteld dat ik me geen zorgen hoefde te maken, maar ik blijf het toch vreemd vinden.

Ik gebruik Castrol 5W40-olie; deze wordt regelmatig ververst en staat altijd netjes op peil.

Video van het geluid:
https://www.youtube.com/shorts/QZfIaWbBUFs

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Nogmaals: de motor loopt verder perfect, tijdens het rijden is niets geks merkbaar en er verschijnen geen foutcodes. Zelf vermoed ik de ketting/spanner van de oliepomp en balansassen, aangezien deze nog origineel is.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”