Wat is het olieverbuik van jullie auto.

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.

Het olieverbruik van mijn GTI is 1 ltr. op:

Minder dan 1.000 km.
3
4%
Tussen de 1.000 km. en 2.500 km.
4
5%
Tussen de 2.500 km. en 5.000 km.
10
14%
Tussen de 5.000 km. en 7.500 km.
9
12%
Tussen de 7.500 km. en 10.000 km.
7
9%
Tussen de 10.000 km. en 15.000 km.
15
20%
Tussen de 15.000 km. en 20.000 km.
8
11%
Meer dan 20.000 km.
18
24%

Totaal aantal stemmen: 74

HC1973
Type auto: Golf VI GTI

Re: Wat is het olieverbuik van jullie auto.

Bericht door HC1973 »

Vandaag voor het eerst na olie gepijld te hebben wat olie bijgegooid. Schat in minder dan een halve liter. Ik rij voorlopig nog op longlife. Bij de 15.000 km komt er normale olie in (de onderhoudsinterval heb ik al naar 15.000 laten omzetten).

Het gaat om +/- 0,5 L voor de eerste 10.000 km op mijn GTI (met deels inrijden over de eerste 1.500 km). Laatste weken wel meer stadsverkeer gereden. Korte ritjes van 5 minuten met het nodige remmen en optrekken. Hierbij heb ik dus ook niet goed op temperatuur kunnen komen om lekker door te rijden/constant te rijden.

De GTI verbruikt in deze periode wel meer dan mijn Ibiza FR (met 1.8T blok). Daar hoef ik eigenlijk nooit olie bij te gooien.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Bericht door MkVI Nmgn »

wehoo schreef:
tonnie024 schreef:
JimmyGTI schreef:Heb er nu bijna 10.000 km opzitten en nog steeds niks bij hoeven gooien. en mijn rijstijl is ook niet bepaald heel rustig :P
Heb exact het zelfde

10.000km geen druppel verbruikt
Dat is uizonderlijk, de gti en met name de mkv staat bekend vanwege zijn olieverbruik.
Verlaging van de oliestand op de peilstok is ook verbruik. Tussen max en min zitten een flink aantal cl's.
Zit ondertussen op de 13.000 en nog steeds niks gezakt!
Nog 2.000km en dan gaat de oude rommel eruit en komt er weer nieuwe rommel in alleen deze keer ga ik niet meer voor de Longlife maar voor de 10W40 Waarom omdat ik geen longlife fan ben, Ik vind 30.000 te veel van de olie gevraagd word daarom is de keus dan ook gegaan voor 10W40 en lekker elke 15.000km nieuwe olie,oliefilter,interieur filter,bougies en een nieuwe oliezeef ,luchtfilter ( Twintake schoonmaken ) Klinkt misschien overdreven maar houd me auto liever goedbij
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

tonnie024 schreef:
Nog 2.000km en dan gaat de oude rommel eruit en komt er weer nieuwe rommel in alleen deze keer ga ik niet meer voor de Longlife maar voor de 10W40 Waarom omdat ik geen longlife fan ben, Ik vind 30.000 te veel van de olie gevraagd word daarom is de keus dan ook gegaan voor 10W40 en lekker elke 15.000km nieuwe olie,oliefilter,interieur filter,bougies en een nieuwe oliezeef ,luchtfilter ( Twintake schoonmaken ) Klinkt misschien overdreven maar houd me auto liever goedbij
Waarom niet een 0w40 castrol edge bv.

Net zo goed warm en koud betere smering.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

Kan natuurlijk ook maar ik wil gewoon echt geen Longlife wat vind jij er eigenlijk van ?
30.000 met de zelfde olie wat de meeste GTI gebruikers wel doen ?
Bedankt voor de Tip trouwens zal meteen even een 5L bestellen online scheelt natuurlijk altijd in de prijs :)
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Ik ben ook niet zo'n voorstander van die LL olie, de afstanden in NL zijn vrij kort en met veel gti's worden relatief korte ritjes gemaakt, daarmee 2 jaar of 30.000km met dezelfde olie rijden lijkt me ook niet gezond. Niet voor niets dat de tfsi motoren zoveel olie verbruiken/nokkenassen vreten etc.
foekie

Bericht door foekie »

En kun je olieverbruik en invreten van de nokkenassen voorkomen/verminderen door de interval naar 15.000 te laten zetten??
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

LL olie is ook een stuk dunner dus deze olie verbruikt de auto normaal dan ook een stuk sneller
Als bijvoorbeeld de 10w40 of de 0w40 deze olie's zijn wat dikker
Groetjes Tonnie
golfruud

Bericht door golfruud »

Vw zal niet voor niets LL olie voorschrijven. Als het niet goed voor de motor is had Vw het echt niet gedaan.
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

Een Vw en een GTI vind ik 2 verschillende auto's
De GTI is toch een motor waar je nu en dan aardig wat vermogen van vraagt en als je een 1.2 of een 1.4 of een 1.6 rijd is dat een heel ander verhaal vind ik zelf, Als ik een 1.4 zal rijden dan had ik ook gewoon lekker LL gereden maar omdat we toch de 200pk's hebben en zoals hierboven al gezegd werd niet iedereen rijd veel Km met zijn of haar GTI en dat is alleen maar slecht voor de Olie, Mijn vriendin heeft vandaag een nieuwe baan gekregen en nu rijd ze ook nog maar 30km per dag i.p.v. 80 dus de auto zal een stuk minder warm worden ondanks deze 15km wel snelweg km zijn word bij mij volgende maand of de maand erop de LL eruit gekieperd en komt er een goede olie in waar ik meer vertrouwen in heb
Groetjes Tonnie
golfruud

Bericht door golfruud »

Tonnie ik begrijp jouw standpunt wel, maar Vw schrijft voor de GTI ook gewoon LL olie voor, daar is de motor echt wel op berekend. Iedereen moet natuurlijk zelf doen wat hij het beste vind, maar volgens Vw is LL olie voor de GTI geen probleem.
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

golfruud schreef:Vw zal niet voor niets LL olie voorschrijven. Als het niet goed voor de motor is had Vw het echt niet gedaan.
LL olie is nodig om het onderhoudstermijn van 30.000km te halen (wat maar weinig LL GTI rijders daadwerkelijk halen voor het systeem het aan gaat geven). Veel gti's zijn bovendien getuned hier op het forum, dan kun je ook je olie of onderhoud aanpassen (kwaad kan dat zeker niet).
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

Bijna Geen ene auto haalt die 30k.
Het gaat toch om de aantal koude starts die gerekend worden en de temperatuur die de olie bereikt en nog wat andere dingen die de VW berekend?
Of zit ik er helemaal naast ?
Groetjes Tonnie
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Dat heb je juist ja.
NICO!
Forumeigenaar
Type auto: BMW iX3

Bericht door NICO! »

Ik controleer bijna nooit, dus het zal wel goed gaan ;-)
Groeten, Nico
Edition30
Type auto: Edition 30

Bericht door Edition30 »

Tussen de beurt vorig jaar en de beurt die ik laatst heb laten uitvoeren (bij HS) heb ik tussendoor een halve liter bij moeten gooien. De auto heb ik vorig jaar op een jaarbeurt laten zetten. Zonder LL neemt het olieverbruik dus af. Blijkbaar is de LL olie toch wat dunner.
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Schippersss
Type auto: Passat CC TSI

Bericht door Schippersss »

Ik moet nog 5.000km en dan gaat de LL ook bij mij eruit, ik ga ook over op de 15.000km wissel omdat er toch bijna 220pk uit een 1.8tsi wordt gehaald lijkt me dat verstandiger, welke olie kan ik het beste nemen voor een 1.8tsi die gewoon 15.000 km gaat draaien? Overigens heb ik nu een verbruik van ongeveer een halve liter op 10.000km.
bzb

Bericht door bzb »

ik heb nog nagenoeg geen gebruik gelukkig, heb de eerste 23.000 km op de inloop LL gedaan, half liter erbij gedaan voor het gevoel hem weer net 2 mm meer op de peilstok te geven voor een lange rit, nu zit er weer LL in 8-) elk half jaar naar de dealer is ook niet alles immers, mijn computer geeft als ik wegrij al aan dat ik over 15.000 weer moet dus daar klopt ook al geen pepernoot van.

als tie ook maar ietsje gaat verbruiken ga ik wel over naar wat beter zou moeten zijn
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

Mij is altijd verteld beter voorkomen als genezen,
Bij mij is pas 3k geleden nieuwe Ll erin gegaan dus vind het wel erg zonde om nu over te stappen naar Edge Turbo diesel,
Ik rijd nog 7k met deze olie en dan gaat het eruit denk dat ik meteen het blok eens ga spoelen en daarna half uurtje na spoelen met Action olie en dan de goede olie erin, In 3k heb ik nog geen olie verbruikt zover ik weet want heb vorige week toevallig de pijl op Max gezet die stond iets over de driekwart toen ik de auto kocht.
Groetjes Tonnie
bzb

Bericht door bzb »

bij mij is tie bij de beurt gelijk al op de helft gezet :oops: maar hij staat er nog altijd op :mrgreen:
yal
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Bericht door yal »

MkVI Nmgn schreef:Mij is altijd verteld beter voorkomen als genezen,
Bij mij is pas 3k geleden nieuwe Ll erin gegaan dus vind het wel erg zonde om nu over te stappen naar Edge Turbo diesel,
Ik rijd nog 7k met deze olie en dan gaat het eruit denk dat ik meteen het blok eens ga spoelen en daarna half uurtje na spoelen met Action olie en dan de goede olie erin, In 3k heb ik nog geen olie verbruikt zover ik weet want heb vorige week toevallig de pijl op Max gezet die stond iets over de driekwart toen ik de auto kocht.
Eigenlijk dien je na het spoelen de carterpan eronderuit te halen en de zeef v/d oliepomp schoon maken.

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Schippersss
Type auto: Passat CC TSI

Bericht door Schippersss »

Is dat die 0w3o edge turbo diesel? Die kunnen goed in een tsi/tfsi blokken?
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

yal schreef:
Eigenlijk dien je na het spoelen de carterpan eronderuit te halen en de zeef v/d oliepomp schoon maken.

Grt Yal
Dat gaat dan ook zeker gebeuren :roll:
Schippersss schreef:
Is dat die 0w3o edge turbo diesel? Die kunnen goed in een tsi/tfsi blokken?
Ik stap dan over naar 5w40 Edge Turbo diesel en die kunnen zeer goed in de tfsi en tsi blokken

Zie hier:
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... hilit=5w40

http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... w40#p38596
Groetjes Tonnie
Girlzdad
Type auto: Trabant

Bericht door Girlzdad »

Is het nodig om het blok te spoelen als je van LL overga naar 5w40 ?
Roderik
Type auto: MK5 GTI ed30

Bericht door Roderik »

Ja, dat vraag ik me ook af!
Ik wil binnenkort ook overstappen van LL naar een 5W40 en de intervallen op 10K of jaarlijks zetten. (zal wel jaarlijks worden :mrgreen: )
73GTI
Type auto: 73MKVR32

Bericht door 73GTI »

Rij nu al vanaf dat ik mijn GTI heb op LL, heb 0.01 :lol: :lol: olieverbruik, maar haal ook nooit de 2jaar of 30000km
juist omdat ik geen olieverbruik heb tussen de LL beurten ben ik er wel tevreden mee.
bij mij zit de olie er dus tussen de 17 en 21k in!(+/-1jaar,3,4,5maanden)
nu lees ik hier vaak dat om je motor (redelijk) schoon te houden, je beter elke 15k je olie moet vervangen.
Wat is wijsheid? afstappen van LL of niet?(kan het zelf natuurlijk tussendoor vervangen, maar zal je net zien dat binnen een maand het service lampje gaat branden :lol:)

mvg lex
Mvg Lex

I'd rather push my VW than drive an Opel.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”