Turbo af laten koelen na een rit

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
stush
Type auto: Golf V GTI Edition

Turbo af laten koelen na een rit

Bericht door stush »

Hallo allemaal,

Ik vraag me altijd na een rit in mijn GTI af hoe belangrijk het nou daadwerkelijk is om je turbo af te koelen..
Zelf doe ik het altijd wel, maar als ik naar de hedendaagse techniek kijk (bluemotion bij TDI's) zodra ze voor het stoplicht staan stopt de motor tot het moment dat zij weer wegrijden. Ook bij de TSI bluemotion motoren van VAG is dat het geval.

Niks afkoelen dus! :shock:
Dit moet toch haast wel gevolgen hebben voor de levensduur van de turbo's?
Iemand die hier meer over weer?
Wilcoos
Type auto: Golf GTI V

Re: Turbo af laten koelen na een rit

Bericht door Wilcoos »

Dit ligt wel aan het gebruik, als ik een "wild" ritje achter de rug heb laat ik hem altijd even minimaal 5 min afkoelen. Bij normaal rustig rijden is het niet direct noodzakelijk.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Mackdennis
Type auto: Gti v 30edition

Bericht door Mackdennis »

De stop start functie op een bleumotion is bedoeld om zuiniger en met minder uitstoot te rijden.
Of bepaalde motor onderdelen eerder stuk gaan bij en bleu motion..
Tja zal inderdaad deels van je Rijstijl afgangen..

De start stop functie is trouwens wel uit te zetten!
Dus bij sportief rijgedrag mischien wel verstandig om die functie uit te zetten.
wehoo

Bericht door wehoo »

After the engine is shut off hot.

Afbeelding

(Self study program, coursenumber: 821503)
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Op het moment dat je sereius aan het knallen bent geweest is het belangrijker om het laatste stuk of desnoods een extra blokje om rustig te rijden (rijwind is veel meer koelvermogen) dan hem voor de deur nog 5 minuten te laten draaien. Dan krijg je alleen maar meer warmte onder de kap....
Golf MK1 GTI
Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Spuugemmer schreef:Op het moment dat je sereius aan het knallen bent geweest is het belangrijker om het laatste stuk of desnoods een extra blokje om rustig te rijden (rijwind is veel meer koelvermogen) dan hem voor de deur nog 5 minuten te laten draaien. Dan krijg je alleen maar meer warmte onder de kap....
Wel warmte onder de kap, echter de EGT daalt wel serieus van het stationair draaien.

Beste is rustig uitrijden inderdaad, maar als dat even niet mogelijk is, bv bij plots gaan tanken langs de snelweg, dan is stationair draaien ook prima. Je kan in de zomer altijd even de motorkap open zetten als ie stationair staat te draaien, dan kan de warmte ook beter weg.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Ik knal hem niet volgas de wijk in, dus meestal rij je het laatste stukje naar je huis al rustig. Kap open gooien doe ik ook weleens inderdaad.
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
JonasV
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door JonasV »

Hoe ik ook gereden heb, ik zorg ervoor dat ik het laatste stuk voor de bestemming rustig rijd. Laat zeggen een paar kilometer als je vanaf een snelweg komt bijvoorbeeld.
En laat hem sowieso een seconde of 10 minimaal stationair draaien voor ik hem uit zet na elke rit. En wat langer als ik goed door gereden heb.
HC1973
Type auto: Golf VI GTI

Bericht door HC1973 »

Na stevig rijwerk laat ik de auto altijd minstens 1 minuut stationair draaien, voordat ik de motor uit zet. En als het kan, rij ik het laatste stuk rustig. Na rustig rijden, zet ik de moter eerder uit (+/- 10 seconden stationair).

Zo lang als ik benzine turbo motoren rij (sinds 2005) heeft dat altijd prima gewerkt. Nooit stukken gehad aan de turbo.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
stush

Bericht door stush »

Interessante reacties allemaal!

De bluemotion technologie voor benzine als dieselmotoren zit in een nog redelijk jong stadium.
Zal mij benieuwen wat dit over een een poosje zal gaan opleveren... :shock: :D

Kapotte turbo's aan de lopende band of gewoon niks aan het handje? Time will tell in deze..
stush

Bericht door stush »

wehoo schreef:After the engine is shut off hot.

Afbeelding

(Self study program, coursenumber: 821503)

Betekend dus dat als je een heet blok uitzet de motor zelf nog voor verkoeling zorgt!
Edition30
Type auto: Edition 30

Bericht door Edition30 »

Of je plaatst een turbotimer.

Met een druk op de knop blijft de motor doorlopen, ook zelfs als je de auto hebt afgesloten. Heeft ook wel een beetje een gadget gehalte, maar is toch ook functioneel.
Laatst gewijzigd door Edition30 op 12 feb 2012, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
wehoo

Bericht door wehoo »

Edition30 schreef:Of je plaatst een turbotimer.

Met een druk op de knop kan je de motor door laten nadat je de auto hebt afgelsoten. Heeft ook wel een beetje een gadget gehalte, maar is toch ook functioneel.
Dat is in de ons omringende landen niet toegestaan. Verzekeringstechnisch is dit een "hot item".
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Edition30

Bericht door Edition30 »

wehoo schreef:

Met een druk op de knop kan je de motor door laten nadat je de auto hebt afgelsoten. Heeft ook wel een beetje een gadget gehalte, maar is toch ook functioneel.
Dat is in de ons omringende landen niet toegestaan. Verzekeringstechnisch is dit een "hot item".
Mag het bij ons wel? Lijkt mij dat, als het in NL mag gebruiken, dat je het ook in Duitsland mag gebruiken, of moet je dan voldoen aan de Duitse eisen?
Gr. Renco

wehoo

Bericht door wehoo »

Edition30 schreef:
wehoo schreef:

Mag het bij ons wel? Lijkt mij dat, als het in NL mag gebruiken, dat je het ook in Duitsland mag gebruiken, of moet je dan voldoen aan de Duitse eisen?
Je mag je voertuig niet verlaten met draaiende motor. Het maakt dan niet uit welke nationaliteit je hebt. Net zoals je de ruiten niet mag schoonmaken met draaiende motor. Je bent immers uit je voertuig. ;)
(im ungesicherten Zustand)
In Duitsland moeten alle veranderingen een zgn. "Tüv-Gutachten" hebben. En dit aanhangsel moet bij je voertuiggegevens zijn.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Edition30

Bericht door Edition30 »

@Wehoo
Bedoel je dat je in NL je auto niet mag verlaten als de motor (nog) draait? :o
Gr. Renco

wehoo

Bericht door wehoo »

Edition30 schreef:@Wehoo
Bedoel je dat je in NL je auto niet mag verlaten als de motor (nog) draait? :o
Volgens mij mag dat in Nederland ook niet.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

wehoo schreef:
Je mag je voertuig niet verlaten met draaiende motor. Het maakt dan niet uit welke nationaliteit je hebt. Net zoals je de ruiten niet mag schoonmaken met draaiende motor. Je bent immers uit je voertuig. ;)
In Duitsland moeten alle veranderingen een zgn. "Tüv-Gutachten" hebben. En dit aanhangsel moet bij je voertuiggegevens zijn.
Wehoo, even tussendoor hè (en niet vervelend bedoeld), maar..... heb jij wel eens een mening over dergelijke zaken? Of ben je alleen op het forum om de regels te posten?

Dit soort dingen zullen officieel misschien dan misschien wel niet mogen, ik geloof nooit dat iemand bekeurd zal worden als hij/zij de motor even laat uitlopen (met koude motor de ruiten staan krabben is misschien wat anders, maar ook dat zal niet snel gebeuren). Dat zou ook betekenen dat je niet even onder de kap mag kijken/luisteren als je een bijgeluid hebt uit de motorruimte.
wehoo

Bericht door wehoo »

Race Eend schreef:
wehoo schreef:
Wehoo, even tussendoor hè (en niet vervelend bedoeld), maar..... heb jij wel eens een mening over dergelijke zaken? Of ben je alleen op het forum om de regels te posten?

Dit soort dingen zullen officieel misschien dan misschien wel niet mogen, ik geloof nooit dat iemand bekeurd zal worden als hij/zij de motor even laat uitlopen (met koude motor de ruiten staan krabben is misschien wat anders, maar ook dat zal niet snel gebeuren). Dat zou ook betekenen dat je niet even onder de kap mag kijken/luisteren als je een bijgeluid hebt uit de motorruimte.
Al is het niet vervelend bedoeld, het komt wel zo over. Maar dat heb ik al eens eerder van je meegemaakt. Of ik alleen op het forum ben om regels te posten, laat ik aan je eigen leesmanier en interpretatie ervan over. Je kunt tenslotte al mijn berichten nalezen.
T.a.v. dit onderwerp, is dit niet meer en minder dan een weergave van feiten. Hoe ik en een ander daar mee omgaan, moet ik en de ander zelf weten.
Ik geloof ook niet dat er een bekeuring zal komen. En dan is het altijd nog mogelijk om het e.e.a. uit te leggen. Overigens niet dat ik daardoor mijn manier van doen zal veranderen.
Lastige discussies zijn dit en ze leiden tot niets, alleen maar onvrede.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
golfruud

Bericht door golfruud »

Je hebt gelijk Wehoo, gewoon je menig blijven geven. ;)
Ik stel jouw tips en uitleg zeer op prijs.
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Even no shit als we het dan toch over regels gaan hebben......Wie heeft er hier net als ik, braaf zijn vermogen laten aanpassen op zijn kenteken. Want dat mag ook niet! boefjes!!!!
Golf MK1 GTI
Wilcoos

Bericht door Wilcoos »

Dat is toch alleen in Belgie zo?
Gr, Wilco

\Oo) \___w___/ (oO/
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

In NL mag je ook niet boven de 20% zitten (bovenop de kw's op kenteken).

Maar zolang het niet overduidelijk te zien is, zal daar geen haan naar kraaien (chris en ik hebben overduidelijk wijzigingen gemaakt, die ook een (verzekerings)agent zou kunnen zien).

Een Leon Cupra 310 staat op kenteken ook gewoon als 240pk trouwens.
wehoo schreef:
T.a.v. dit onderwerp, is dit niet meer en minder dan een weergave van feiten. Hoe ik en een ander daar mee omgaan, moet ik en de ander zelf weten.
Ik geloof ook niet dat er een bekeuring zal komen. En dan is het altijd nog mogelijk om het e.e.a. uit te leggen. Overigens niet dat ik daardoor mijn manier van doen zal veranderen.
Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat naast een weergave van feiten, in mijn ogen ook af en toe je eigen mening mag laten doorschemeren, naast de feiten, ook eens posten hoe jij er mee omspringt in de praktijk, rij jij bv het laastste stuk rustig aan, of laat je de motor nalopen op plek van bestemming?
RobvR
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35

Bericht door RobvR »

Wehoo weet zelf ook wel dat wanneer hij de zin begint met: "Volgens mij .... " je het niet over feiten hebt. Evengoed kan het best waar zijn. Ik ben dan ook erg benieuwd waar het staat (ergens in de wegenverkeerswet) en hoe het er staat.

Iemand?
Groet RobvR
wehoo

Bericht door wehoo »

@Race Eend. Ik ben gewend om zelf te beslissen op welke wijze ik feiten, veronderstellingen en eigen meningen post. Meestal reageer ik niet op, naar mijn mening, berichten met een te hoog msn-gehalte. Daar heb ik wel andere fora voor. Soms is het ook een kwestie van goed lezen; mijn zinsopbouw en woorden zijn zorgvuldig overwogen gekozen.

Back on topic: Na een snelle Duitse autosnelwegrit op een ongelimiteerd gedeelte, heb ik nog ongeveer 6 km te gaan voordat ik mijn oprit oprij. Deze 6 km gaan gedeeltelijk over 80km-wegen waarbij het laatste gedeelte in ons dorp is. Binnen deze tijd heeft de turbo voldoende tijd gehad om weer op redelijke bedrijfstemperatuur te komen. De olietemp. (E-MFA weergave) is dan al lang teruggezakt naar 85 graden.

@RobvR. Bewuste woordkeuze. :lol:
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”