Distributie vervangen

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
wehoo

Re: Distributie vervangen

Bericht door wehoo »

stush schreef:Is een GTI edition 30 DSG uit 2007 nou met riem of ketting?
Hoor verschillende verhalen.

De mijne heeft nu 150000 gelopen.. Tijd om te vervangen?
Serviceplan. Ik ga ervan uit dat je dit bij de koop hebt ontvangen. Een nogal belangrijk boekje o.a. met de coderingssticker en afleverdatum van je GTI.
Tevens met een overzicht van de servicebeurten.

Een GTI (edition 30) heeft een getande riem. (distributieriem).
Vanaf km-stand 90.000 moet die gecheckt worden bij elke servicebeurt (VW dealer) en indien er slijtage is wordt hij vervangen. Standaard vervanging bij 180.000 km.

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
stush
Type auto: Golf V GTI Edition

Bericht door stush »

Ok thanks!

Ja de riem is al in het verleden vervangen. Snel maar weer even vervangen dus!

Gelukkig werkt een goede vriend van me bij Heron in Hoorn :D
wehoo

Bericht door wehoo »

stush schreef:Ik weet dat wikipedia geen officiële bron is maar:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n#2.0_TFSI

zie rechts nokkenasaandrijving: ketting
Inderdaad de nokkenas wordt onderling (2 assen) met een ketting aangedreven. Dit is echter niet de distributieriem/(ketting), die bij onderhoud vervangen dient te worden. (getande riem).

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
stush
Type auto: Golf V GTI Edition

Bericht door stush »

THNX!!! :D :D
Jelmer91
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door Jelmer91 »

Ik lees veel verschillende reacties over het vervangen van de db-riem, mijn gti wordt in mei 6 jaar en heeft nu 66000km gelopen wat zeggen jullie vervangen of nog jaartje wachten?
MK5 GTI
wehoo

Bericht door wehoo »

Jelmer91 schreef:Ik lees veel verschillende reacties over het vervangen van de db-riem, mijn gti wordt in mei 6 jaar en heeft nu 66000km gelopen wat zeggen jullie vervangen of nog jaartje wachten?
In 1e instantie laten checken op (haar-)scheuren en slijtage. Dit gebeurt bij een VW dealer bij elke beurt vanaf 90.000 km.
Een leeftijdsgrens (als je nog geen 90.000km hebt bereikt binnen een aantal jaren) heb ik hierbij niet kunnen ontdekken.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Bericht door MkVI Nmgn »

Wehoo, Als hij de type kap heeft die ik erop heb liggen uit 1 deel kun je beter meteen de Riem vervangen want voor die kap eraf halen en terug plaatsen als die 1 geheel is betaal je je helemaal scheel gaat nergens over.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Even dit topic omhoog halen omdat ik me wat afvraag over de distributie/getande riem:

Ik kocht mijn tweedehands mk5 gti in november 2010 bij VW met voorkeursselectie garantie.
Hij is uit 06-2005 en er stond 85.000km op toen ik hem kocht.
Voor aflevering lopen ze een uitgebreide checklist na, vervangen alles waar nodig en geven hem een 'grote' beurt/longlife service interval.
Zo hebben ze toen oa ook nieuwe voorbanden gemonteerd, dsg olie vervangen, etc en ik zie dat ze ook de getande riem+spanrollen hebben vervangen.
Erg mooi natuurlijk, maar waarom???
Volgens het boekje moet hij pas bij 180.000km en ze noemen geen tijdsduur in het boekje.
Scheelt mij in de toekomst veel geld, dus mooi, maar vraag het me gewoon af.
Waarom verving VW deze bij aflevering?

(sowieso te spreken over de service/aflevering/onderhoud van VW Muntstad en VW Hoogenboom, zo vervingen ze ook direct omdat hij een beetje als een diesel nagelde, de nokkenasketting/versteller/behuizing. Ook complete draagarmen omdat ik een kraakje hoorde. Een gehele nieuwe voorruit omdat er 1 sterretje in zat. Een nieuwe geupdate Cruise control hendel omdat de oude het heel soms niet deed. Nieuw 3e remlicht. 300,- cash back omdat rcd300 interne cd speler weigerde. En nog meer zaken. Net zo lang tot ik/klant tevreden was en de Golf 100% was. Allen kosteloos en zonder moeite.)
wehoo

Bericht door wehoo »

Timvgti schreef:Even dit topic omhoog halen omdat ik me wat afvraag over de distributie/getande riem:

Ik kocht mijn tweedehands mk5 gti in november 2010 bij VW met voorkeursselectie garantie.
Hij is uit 06-2005 en er stond 85.000km op toen ik hem kocht.
Ik zie dat ze ook de getande riem+spanrollen hebben vervangen.
Erg mooi natuurlijk, maar waarom???
Volgens het boekje moet hij pas bij 180.000km en ze noemen geen tijdsduur in het boekje.
Waarom verving VW deze bij aflevering?
VW dealer weet dat de getande riem bij 180.000 km (GTI) of na 5 jaar vervangen moet worden.
Dat laatste staat niet in het boekje. Je VW dealer heeft zich gewoon aan het reguliere onderhoudsschema gehouden.
(06-2010 was vervanging getande riem nodig).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Vincent

Bericht door Vincent »

Ik heb 2 weken geleden naar een prijsopgave gevraagd bij mijn dealer voor een distibutie wissel voor mij Golf V. De dealer gaf mij een prijs opgave van E750,- voor het vervangen van de distributieriem, spanrol, getanderiem en de waterpomp.
Als ik dit zo lees en vergelijk met de prijs die Tonnie noemt en tel daar de waterpomp nog bij op dan lijkt de prijsopgave die de dealer aan mij heeft gegeven aan de hoge kant.

Iemand een mening hierover? Of hanteren dealers verschillende prijzen?
Timvgti

Bericht door Timvgti »

wehoo schreef: VW dealer weet dat de getande riem bij 180.000 km (GTI) of na 5 jaar vervangen moet worden.
Dat laatste staat niet in het boekje. Je VW dealer heeft zich gewoon aan het reguliere onderhoudsschema gehouden.
(06-2010 was vervanging getande riem nodig).
Thanks!
Dus toch na 5 jaar.
Waarom staat dat niet in het boekje?
(persoonlijk vind ik 180.000 sowieso érg/te lang).
Fijn dat het bij mij iig al gebeurd is.
wehoo

Bericht door wehoo »

Vincent schreef:Ik heb 2 weken geleden naar een prijsopgave gevraagd bij mijn dealer voor een distibutie wissel voor mij Golf V. De dealer gaf mij een prijs opgave van E750,- voor het vervangen van de distributieriem, spanrol, getanderiem en de waterpomp.
Als ik dit zo lees en vergelijk met de prijs die Tonnie noemt en tel daar de waterpomp nog bij op dan lijkt de prijsopgave die de dealer aan mij heeft gegeven aan de hoge kant.

Iemand een mening hierover? Of hanteren dealers verschillende prijzen?
Dezelfde prijsopgave van mijn VW dealer, voor dezelfde onderdelen (getande- en geribde riem: distributieriem en V-snaar), inclusief arbeidsloon.

@Timvgti. Als er 120.000 km stond, zou menigeen het ook te lang vinden. Er zijn wel meer onderhoudsaspecten, die niet in het boekje vermeld staan en die ook bij de VW dealer volgens het "boekje" worden uitgevoerd.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
RobScania

Bericht door RobScania »

Ik heb 5 weken geleden op advies van Hans Sloot ook mijn distributie en waterpomp vervangen bij 126.000 km, mijn GTI is ook van 2005, bij het eraf halen heb ik met Roy en Hans de riem even bekeken en hij was er wel aan toe, en de waterpomp was ook niet helemaal je van het meer, gelijk een nieuwe multiriem erop gezet, die was ook aan vervanging toe.

Nu het allemaal vervangen is, geeft het mij een goed gevoel en het loopt ook allemaal wat soepeler!
Vincent

Bericht door Vincent »

Zit Hans Sloot rond het zelfde bedrag als de dealer voor het vervangen van de distributieriem of kan een ritje Lochem vanuit het Noorden hiervoor wel uit?
RobScania

Bericht door RobScania »

Vincent schreef:Zit Hans Sloot rond het zelfde bedrag als de dealer voor het vervangen van de distributieriem of kan een ritje Lochem vanuit het Noorden hiervoor wel uit?

Vincent ik heb ook een nieuwe thermostaat gekregen,powerflex,Eibachs,Nieuwe remblokken achter,reparatie aan de radio en nog wat kleine dingen.

Bel Hans even op voor een offerte, en het ritje is het zeker wel waard(voor mij maar een kwartiertje), kijk maar naar de reacties van mensen uit alle delen van het land over Hans!

Succes Gr Rob
Mackdennis
Type auto: Gti v 30edition

Bericht door Mackdennis »

Vincent schreef:Zit Hans Sloot rond het zelfde bedrag als de dealer voor het vervangen van de distributieriem of kan een ritje Lochem vanuit het Noorden hiervoor wel uit?
Prijzen van hans sloot weet ik niet.
Weet wel dat ze bij vagtechniek goede service hebben en scherpe prijzen.
http://www.vagtechniek.nl/index.php?mai ... &cPath=112
MarcoGTI
Type auto: Golf MK7-5 GTI PP

Bericht door MarcoGTI »

"VW dealer weet dat de getande riem bij 180.000 km (GTI) of na 5 jaar vervangen moet worden.
(06-2010 was vervanging getande riem nodig)."

Als ik dus een dealer bel krijg ik dit als antwoord niet erg duidelijk dan van vw wel voorschrijven maar nergens vermelden, mijn is 5 jr oud en heeft 69.000km gelopen twijfel wat te doen. Hoor ook de "tjielp" zie ander distri. topic.
Laatst gewijzigd door MarcoGTI op 25 aug 2012, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
MK7.5 GTI PP DSG 2018
Ex. MK5 GTI 2007
wehoo

Bericht door wehoo »

MarcoGTI schreef:"VW dealer weet dat de getande riem bij 180.000 km (GTI) of na 5 jaar vervangen moet worden.
(06-2010 was vervanging getande riem nodig)."

Als ik dus een dealer bel krijg ik dit als antwoord niet erg duidelijk dan van vw wel voorschrijven maar nergens vermelden, mijn is 5 jr oud en heeft 69.000km gelopen twijfel wat te doen. Hoor ook de "tjielp" zie ander ditri topic.
Wat is er onduidelijk aan het antwoord? (Het feit dat het niet in het boekje staat, maakt een antwoord toch niet onduidelijk?) Zover ik kan nagaan staat in geen enkel serviceplan een tijdstermijn betreffende de getande riem. Ook niet van de multiriem.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
PH-GTI
Type auto: Golf V GTI

Bericht door PH-GTI »

Afgelopen week ben ik langs geweest bij de garage, mijn auto heeft helaas geen mobiliteitsgarantie meer dus laat hem tegenwoordig nakijken door een VW monteur die in zijn vrije tijd de VW werkplaats tot zijn beschikking heeft.

Mijn GTI (eind 2005) heeft inmiddels 130.000 km gereden, ik heb afgesproken dat de distributieriem, spanrollen en de waterpomp wordt vervangen. Dit alles voor €550,-

Maar heeft iemand nog tips, om ook te vervangen bij dit aantal km's?
KlouxOne

Bericht door KlouxOne »

de meeloop rollen (2 stuks) moeten er ook af. en ik zou misschien zelf ook te thermostaat eruit gooien. dan is het hele spulletje weer fris.
Its John
Type auto: Tiguan 4-Motion

Bericht door Its John »

En neem gelijk een waterpomp met aluminium schoepen ipv van dat standaard plastic foekie toekie spul wat er standaard inzit ;)
Volkswagen Tiguan 2.0T 4-Motion
MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Bericht door MkVI Nmgn »

Vergeet de multi riem niet.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
rabies

Bericht door rabies »

Gewoon bij Hans Sloot doen ! Multiriem mee laten doen, waterpomp met staal. En weer rijden!
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Verlengsnoer

Bericht door Verlengsnoer »

Ik heb voor VT gekozen boven Hans Sloot. Dit puur omdat ik het nogal vond schelen en zelf alleen goede ervaringen heb bij VT.
PH-GTI
Type auto: Golf V GTI

Bericht door PH-GTI »

Bedankt mannen,

het is inmiddels geregeld, nieuwe riem, rollen, waterpomp en er zat een ''poelie'' vast die is ook vervangen. De waterpomp was ook aan vervanging toe want deze lekte inmiddels.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”