Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Ik heb gisteren mijn BBS Speedlines opgehaald, zijn 19" / ET43 en 8.5J. Daar zitten nu nog 235 banden op. De banden worden gauw vervangen door 215 of 225 banden. Maar omdat de meeste Speedlines ET48 zijn vraag ik me af of ik de velgen niet moet afdraaien naar ET48 of zelfs ET49, afhankelijk van de gekozen maat banden. De auto wordt over een paar weken verlaagd met een KW Streetcomfort set. Wat is wijsheid? De auto wil ik het liefst zo laag mogelijk hebben, die wielen moeten redelijk op 1 lijn zijn met de wielkasten, dus op zich hoeft het ook geen lowrider te zijn.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Deze vraag word heel snel beantwoord door GolfL
zover ik weer Rijd hij op 225-35-19 Heeft die voor zijn wielkasten uitgerold * extreem laag
*
En niks met de ET waarde van die velgen gedaan dus die zijn ook nog ET48
Heb deze velgen zelf ook gehad en reed zelf met 235 maar dat is to much
Als je niet vergaat verlagen kun je beste achter een spacer van 5mm plaatsen dan heb je ET43 en staat ook wat mooier
zover ik weer Rijd hij op 225-35-19 Heeft die voor zijn wielkasten uitgerold * extreem laag

En niks met de ET waarde van die velgen gedaan dus die zijn ook nog ET48
Heb deze velgen zelf ook gehad en reed zelf met 235 maar dat is to much
Als je niet vergaat verlagen kun je beste achter een spacer van 5mm plaatsen dan heb je ET43 en staat ook wat mooier
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Heb je al gepast? Dat is het eerst wat ik zou doen. Afdraaien van een velg maakt hem over het algemeen zwakker. Ik zou dit alleen overwegen als het echt niet past. Mijn voorwielen (8,5) worden binnenkort met spacers ET44. Ik zou zeggen dat je met een 215 en ET43 geen problemen tegenkomt en dat het er misschien nog wel beter uitziet dan een ET48.
Turbolag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder.
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Ik ga eind van de middag de velgen eronder zetten, nog wel met de 235 banden eromheen, dan ga ik kijken hoe het staat. Ben met 215 banden wel bang dat het te getrokken staat en dat er aan beide kanten van de band/velg teveel velgrand bloot staat...
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Zie onderstaande site: www.tyrestretch.com
Kun je afbeeldingen vinden van combinaties van verschillende bandenmaten met verschillende velg maten en et waardes.
Kun je afbeeldingen vinden van combinaties van verschillende bandenmaten met verschillende velg maten en et waardes.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Hey,
Zoals ik zei op VWforum rij ik met ET48 voor en ET43 achter(5mm spacers) Rondom 225/35/19. Mijn voorste kasten zijn gerold, en achter is het helemaal origineel. Dit zorgt ervoor dat ik geen last van aanlopen heb(normaal gebruik). Bij flink hoeken (circuit) loopt hij wel aan, maar met een hoge snelheid invoegen ofzo (bocht) loopt er niks aan.
Je had aangegeven op VWforum mbv een foto hoe laag je wilt. Ik sta in princiepe iets lager als op die foto. Persoonlijk denk ik dat je met een ET waarde van 43 problemen gaat krijgen als je met een 225 band gaat rijden. Ik zou of de wielen afdraaien, of smallere banden, of je wielkasten uitrollen;).
Dit is overigens 225 op een 8.5J:


Hierboven nog onverlaagd btw
Zoals ik zei op VWforum rij ik met ET48 voor en ET43 achter(5mm spacers) Rondom 225/35/19. Mijn voorste kasten zijn gerold, en achter is het helemaal origineel. Dit zorgt ervoor dat ik geen last van aanlopen heb(normaal gebruik). Bij flink hoeken (circuit) loopt hij wel aan, maar met een hoge snelheid invoegen ofzo (bocht) loopt er niks aan.
Je had aangegeven op VWforum mbv een foto hoe laag je wilt. Ik sta in princiepe iets lager als op die foto. Persoonlijk denk ik dat je met een ET waarde van 43 problemen gaat krijgen als je met een 225 band gaat rijden. Ik zou of de wielen afdraaien, of smallere banden, of je wielkasten uitrollen;).
Dit is overigens 225 op een 8.5J:


Hierboven nog onverlaagd btw
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Massari schreef:Zie onderstaande site: http://www.tyrestretch.com
Kun je afbeeldingen vinden van combinaties van verschillende bandenmaten met verschillende velg maten en et waardes.
Ja die site kende ik al. Wel superhandig. Ik vind het trouwens veel mooier als de velgrand bloot ligt. (Bij mij komt er een 215/40/18 op m'n 8,5 en de zelfde band op een 9) Maarja ieder zijn smaak. Als je perse een 225 wilt kan het nog wel eens lastig worden.
Gr Dennis
Turbolag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 11 dec 2011, 20:44
- Type auto: 2007 MK5 GTI
- Locatie: omg.Utrecht
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
rondom 8,5j et 45 en 225 40 18 en iets verlaagd,zou dat gaan passen?
mkv gti, reflex silver, 3drs, custom turbo back exhaust, jd stage2, powerflex, carbonio met k&n, forge divertervalve, forge oilcatch can
297hp, 438torque vcds,sachs sre,eibach pro street s
297hp, 438torque vcds,sachs sre,eibach pro street s
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Hoeveel is iets verlaagd? Alleen met verlagingsveren zie ik geen problemen. Met een schroefset daarintegen zou ik altijd voor 215 kiezen.bcgti schreef:rondom 8,5j et 45 en 225 40 18 en iets verlaagd,zou dat gaan passen?
Turbolag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder.
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Ah oké.
Heb Hespo al een email gestuurd wat het afdraaien van mijn Speedlines zou moeten kosten en of het uberhaupt bij deze velgen wel mogelijk is. Als het kan, dan zou ik toch naar die ET48/49 gaan. Maar 5/6mm lijkt me best veel wat er zo van het velgbed afgaat, kijkend naar de huidige staat. Maar ja, ben een leek hierin, dus wacht wel af met wat ze zeggen. Als het kan, dan laat ik er gewoon 225 banden omheen leggen. De auto wordt normaal gebruikt, niet om te hoeken of voor circuitgebruik en anders neem ik 215 banden. Zitten er trouwens nadelen aan als je met 215 banden op 8.5j velgen gaat rijden qua rijcomfort/gedrag?
Heb Hespo al een email gestuurd wat het afdraaien van mijn Speedlines zou moeten kosten en of het uberhaupt bij deze velgen wel mogelijk is. Als het kan, dan zou ik toch naar die ET48/49 gaan. Maar 5/6mm lijkt me best veel wat er zo van het velgbed afgaat, kijkend naar de huidige staat. Maar ja, ben een leek hierin, dus wacht wel af met wat ze zeggen. Als het kan, dan laat ik er gewoon 225 banden omheen leggen. De auto wordt normaal gebruikt, niet om te hoeken of voor circuitgebruik en anders neem ik 215 banden. Zitten er trouwens nadelen aan als je met 215 banden op 8.5j velgen gaat rijden qua rijcomfort/gedrag?
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
- theo
- Global Moderator
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 25 jun 2011, 18:38
- Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
- Locatie: Gelderland
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Je gaat toch geen halve centimeter van je montagevlak afdraaien
Alles wat een fabrikant aan materiaal kan besparen is winst dus daar hebben ze vast al alles aan gedaan om (binnen de veiligheidsmarges) zo efficient mogelijk te ontwerpen.



Alles wat een fabrikant aan materiaal kan besparen is winst dus daar hebben ze vast al alles aan gedaan om (binnen de veiligheidsmarges) zo efficient mogelijk te ontwerpen.
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Kijken naar de foto's GolfL, denk ik inderdaad dat ik problemen zou krijgen met 225 banden. Neig toch naar 215 banden en eventueel een paar mm afdraaien. Als het niet hoeft, dan doe ik het uiteraard niet.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Ik zou eerst met de banden gaan passen en meten. Een velg afdraaien is gelijk zo permanent 
Mijn volgende bandenmaat word hoogstwaarschijnlijk ook 215.

Mijn volgende bandenmaat word hoogstwaarschijnlijk ook 215.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Vandaag de velgen/banden combi gemonteerd. Eerst alles met shampoo schoongemaakt, toen de set gekleid, daarna gepolijst en vervolgens in de wax gezet. Je bent er even zoet mee, maar dan heb je ook wat 
Hier de foto's van opzij.


Het geheel aan de voorkant vooral steekt toch best wel ver uit
Zal toch moeten kijken naar 215 banden gok ik.
Afdraaien is waarschijnlijk een no-go. Ik heb twee mailtjes van Hespa en van Richttechniek van der Wouden gekregen, allebei zeggen ze dat ze het niet aanraden, domweg omdat er, als het echt moet, maar 2mm van de velg afgedraaid kan worden. Had gisteren ook al gekeken en er is bij deze set weinig af te draaien, het metaal is niet toereikend genoeg... ik zal dus naar 215 banden moeten, of toch 225 banden, maar dan moet ik niet al te laag willen en bijvoorbeeld een Eibach Pro Kit moeten installeren. Op dit moment heb ik aan de voorkant 3 vingers hoog aan ruimte tussen de banden en de wielkasten, aan de achterzijde 2 vingers hoog.

Hier de foto's van opzij.


Het geheel aan de voorkant vooral steekt toch best wel ver uit

Zal toch moeten kijken naar 215 banden gok ik.
Afdraaien is waarschijnlijk een no-go. Ik heb twee mailtjes van Hespa en van Richttechniek van der Wouden gekregen, allebei zeggen ze dat ze het niet aanraden, domweg omdat er, als het echt moet, maar 2mm van de velg afgedraaid kan worden. Had gisteren ook al gekeken en er is bij deze set weinig af te draaien, het metaal is niet toereikend genoeg... ik zal dus naar 215 banden moeten, of toch 225 banden, maar dan moet ik niet al te laag willen en bijvoorbeeld een Eibach Pro Kit moeten installeren. Op dit moment heb ik aan de voorkant 3 vingers hoog aan ruimte tussen de banden en de wielkasten, aan de achterzijde 2 vingers hoog.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Let er ook op, hoe lager je gaat hoe meer natuurlijke negatieve camber je krijgt. Nu steken je wielen dus nog uit. Zodra je gaat verlagen wordt dit minder en komen ze (bijna) gelijk aan je wielkasten. Met een 215 bandje en de fender mod minimaliseer je de kans op aanlopen. Succes!
Turbolag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder.
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Ik heb gisteren uiteindelijk toch voor 225 bandjes gekozen, heb Toyo T1 Proxes gekozen. Werd keer op keer aangewezen dat 215 wel heel erg getrokken staat en dat het de rijcomfort erg beïnvloedt. Ik heb erover nagedacht, de koets hoeft niet extreem verlaagd te worden, dus de fender mod is de enige aanpassing die ik straks zal doen. Enfin de 225 banden staan nu ook al getrokken. Ik ga het wel zien hoe het straks zal zijn met de verlaging, desnoods zet ik hem een stuk hoger. Hij hoeft ook alweer niet extreem verlaagd te worden.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Laat dan meteen even weten of de Toyo's bevallen. Ik zit er ook aan te denken om T1R's te bestellen.
Turbolag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder.
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
De Toyo's bevallen prima. Heb meestal Goodyear of Dunlop, maar zou zo de volgende keer weer Toyo's nemen, weet alleen niet hoe ze me bevallen na een x aantal duizend kilometer. Dat kan ik nu nog niet zeggen.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
Afdraaien is geen enkel probleem, alleen is er vaak niet genoeg 'vlees' om 5mm af te draaien. Meestal houd het bij een mm of 3 wel op. Kan en zal je in combinatie met een 225 band wel een stuk schelen.
Voor een vergelijkbare verlaging als GolfL heeft heb ik mijn wielen voor ook aan laten passen naar ET48 en wielkasten gerold. Iets hoger (10mm) en ET45 zonder gerolde wielkasten ging in mijn situatie overigens ook goed.
Denk er overigens wel om dat een schroefset vaak harder is geveerd dan enkel veren; in dat geval veert bij stevig bochtenwerk een auto die hoger ligt op verlagingsveren soms verder in dan een auto die laag ligt maar op een schroefset.
Grtz. Werner
Voor een vergelijkbare verlaging als GolfL heeft heb ik mijn wielen voor ook aan laten passen naar ET48 en wielkasten gerold. Iets hoger (10mm) en ET45 zonder gerolde wielkasten ging in mijn situatie overigens ook goed.
Denk er overigens wel om dat een schroefset vaak harder is geveerd dan enkel veren; in dat geval veert bij stevig bochtenwerk een auto die hoger ligt op verlagingsveren soms verder in dan een auto die laag ligt maar op een schroefset.
Grtz. Werner
BMW 123d BY2010 @ 252pk/475Nm
Golf V GTI BY2007 @ 256pk/399Nm (2009-2012)
Golf V GTI BY2007 @ 256pk/399Nm (2009-2012)
Re: Afdraaien ET waarde 19" BBS Speedline ET43/8.5j
als ik het zo lees zou ik gewoon je kasten laten rollen. ik ben zelf ook eibach sportline verlaagd. en bij loopt hij ook aan als ik een hobbel in de snelweg goed pak met een paar mensen erin. en dan zijn mijn et waarden nog niet zo extreem.
ik rij ook met 225 banden. hij loopt overgens alleen in de kassen aan de voorkant. achter hebt ik ruimte zat!
ik rij ook met 225 banden. hij loopt overgens alleen in de kassen aan de voorkant. achter hebt ik ruimte zat!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten