Uitlaatsysteem MKV ed30
Uitlaatsysteem MKV ed30
Beste,
Ben flink op zoek naar een uitlaatsysteem voor mijn Golf 5 GTI ED30.
Nu was ik van compleet milltek, toch gaan twijfelen voor een custom exhaust. Dan wel bij Jelmer (BK-customs/rvs-uitlaat.nl). Hoor veel positieve reacties hierover.
Het gaat dus om een compleet systeem vanaf de turbo. Jelmer bood mij dit aan :
Ik kan voor deze golf een compleet 3 inch freeflow uitlaatsysteem maken uit RVS.
Met lasergesneden flens op de turbo, 89mm bocht, lambda aansluiting, verloop naar 76mm, flexibel deel, katvervanger met rvs flensen, flensen op de originele kat en nog een lambdasonde aansluiting.Vervolgens een 76mm freeflow middendemper en freeflow einddemper met eindstyling naar wens.
De flenzen gelast op mijn originele kat is omdat ik dan tijdens de APK de katalysator terug kan hangen. En voor de rest dus katloos wil rijden. Of niet?....
Want ik kan ook kiezen voor een 100 of 200 cells kat,
Zijn er nog dingen in het systeem waar jullie van zeggen ...... ? Mijn doel is met dit, en een chip op maat (JD) op ongeveer 350pk/ 450nm te komen(ruim genomen).
Groetjes,
GolfL
Ben flink op zoek naar een uitlaatsysteem voor mijn Golf 5 GTI ED30.
Nu was ik van compleet milltek, toch gaan twijfelen voor een custom exhaust. Dan wel bij Jelmer (BK-customs/rvs-uitlaat.nl). Hoor veel positieve reacties hierover.
Het gaat dus om een compleet systeem vanaf de turbo. Jelmer bood mij dit aan :
Ik kan voor deze golf een compleet 3 inch freeflow uitlaatsysteem maken uit RVS.
Met lasergesneden flens op de turbo, 89mm bocht, lambda aansluiting, verloop naar 76mm, flexibel deel, katvervanger met rvs flensen, flensen op de originele kat en nog een lambdasonde aansluiting.Vervolgens een 76mm freeflow middendemper en freeflow einddemper met eindstyling naar wens.
De flenzen gelast op mijn originele kat is omdat ik dan tijdens de APK de katalysator terug kan hangen. En voor de rest dus katloos wil rijden. Of niet?....
Want ik kan ook kiezen voor een 100 of 200 cells kat,
Zijn er nog dingen in het systeem waar jullie van zeggen ...... ? Mijn doel is met dit, en een chip op maat (JD) op ongeveer 350pk/ 450nm te komen(ruim genomen).
Groetjes,
GolfL
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Re: Uitlaatsysteem MKV ed30
Ik zou niet gaan kloten met een cat voor de apk, en gewoon een metal sport cat kiezen. (200 cells) Hierin is Milltek wel de betere, die maken gebruik van een HJS cat. (als ik het goed heb) Jelmer levert goede kwaliteit niets mis mee, ik heb het ook overwogen en dan icm een milltek midden en eind demper. (prijs verschil is nihil op deze delen tussen Jelmer en Milltek) Dit ivm de nette een mooie sound die milltek geeft.
Met een 76mm downpipe en sport cat (200 cells) en andere inlaat, moet je genoemde waarden wel halen. Ik heb uiteindelijk voor een complete milltek gekozen omdat ik er goed aan kon komen. Anders had ik ivm het prijsverschil waarschijnlijk een Jelmer downpipe + sport cat gehad met een eind en midden demper van Milltek.
Met een 76mm downpipe en sport cat (200 cells) en andere inlaat, moet je genoemde waarden wel halen. Ik heb uiteindelijk voor een complete milltek gekozen omdat ik er goed aan kon komen. Anders had ik ivm het prijsverschil waarschijnlijk een Jelmer downpipe + sport cat gehad met een eind en midden demper van Milltek.
Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
Lever ik dan geen prestaties in als ik een 200cels kat monteer ipv katloos?
En een milltek gebruikt 69.8mm, en jelmer van voor tot achter 76mm. Dit maakt verder ook niks uit?
Echt een moeilijke keuze!!
En een milltek gebruikt 69.8mm, en jelmer van voor tot achter 76mm. Dit maakt verder ook niks uit?
Echt een moeilijke keuze!!
Ik denk dat je op die ruim 300pk het verschil echt niet gaat merken met of zonder sport cat. Wie weet win je er 10pk mee...
Milltek levert verder gewoon 3" hoor: http://www.millteksport.com/exhaust.pro ... iantid=275
Milltek levert verder gewoon 3" hoor: http://www.millteksport.com/exhaust.pro ... iantid=275
Gr, Wilco
\Oo) \___w___/ (oO/
\Oo) \___w___/ (oO/
Hmm, katloos lijkt mij dan toch niet verkeerd. Ik hoef namelijk maar 10 minuten te rijden of ik kan al een brug op. En als er netjes flenzen op de cat word gelast, ben ik daar ook in 15 min klaar.
De downpipe is wel 3". Maar vanuit de dempers gaat milltek met 2.75", waar jelmer ook met 3" gaat.
De prijzen liggen op precies dezelfde lijn. Jelmer vroeg 1050 incl montage, en milltek kost +- 1100 inclusief. Dit is dan met een catloze milltek pijp, en bij jelmer inclusief de flenzen op de standaard cat.
De downpipe is wel 3". Maar vanuit de dempers gaat milltek met 2.75", waar jelmer ook met 3" gaat.
De prijzen liggen op precies dezelfde lijn. Jelmer vroeg 1050 incl montage, en milltek kost +- 1100 inclusief. Dit is dan met een catloze milltek pijp, en bij jelmer inclusief de flenzen op de standaard cat.
Ik ben de 17e juni bij JD (de 18e kan ik niet) en daar gaan ze mijn complete uitlaat van mijn ED30 vervangen incl. sportcat door een Milltek en daarna op de rollenbank.
Heb nu een K&N luchtfilter, Carbonioscoop en een uitlaat van Maxi Cartuning (merkloos) maar kwam daarmee niet boven de 280PK op de rollenbank.
Mark van JD zei dat met het Milltek-systeem de 300+ PK makkelijk gehaald moet kunnen worden en dat mijn huidige uitlaat geen toppertje is.
Voor mij is ook van belang dat ik niet als een sjonnie met een gigantisch overdreven geluid steeds de straat in kom rijden
Ik laat het nog weten, ben zelf ook benieuwd.
Heb nu een K&N luchtfilter, Carbonioscoop en een uitlaat van Maxi Cartuning (merkloos) maar kwam daarmee niet boven de 280PK op de rollenbank.
Mark van JD zei dat met het Milltek-systeem de 300+ PK makkelijk gehaald moet kunnen worden en dat mijn huidige uitlaat geen toppertje is.
Voor mij is ook van belang dat ik niet als een sjonnie met een gigantisch overdreven geluid steeds de straat in kom rijden

Grtz. Floppie
VW Golf V GTI - Edition 30 - 344 PK/448 Nm
Zijn ergens prijzen te vinden van de diverse (Miltek) systemen en delen ervan?
Als ik ga chippen eind dit jaar wil ik beginnen met een andere downpipe (heb ergens gezien dat dit wat leuks toevoegd) en dan misschien ooit verder.
Echter naar jaren met een open uitlaat van 100db + gereden te hebben vind ik het nu ook wel prettig om rustig te kunnen rijden
Als ik ga chippen eind dit jaar wil ik beginnen met een andere downpipe (heb ergens gezien dat dit wat leuks toevoegd) en dan misschien ooit verder.
Echter naar jaren met een open uitlaat van 100db + gereden te hebben vind ik het nu ook wel prettig om rustig te kunnen rijden

- NICO!
- Forumeigenaar
- Type auto: BMW iX3
Prijzen van Milltek kan je vinden als je op de banner in mijn onderschrift klikt, dan even bij producten de juiste auto kiezen en voila.....
Groeten, Nico
Verder kijken dan mijn neus lang is moet ik eens onthouden 
Dank je!

Dank je!
- Edition30
- Type auto: Edition 30
@FloppieFloppie schreef:Ik ben de 17e juni bij JD (de 18e kan ik niet) en daar gaan ze mijn complete uitlaat van mijn ED30 vervangen incl. sportcat door een Milltek en daarna op de rollenbank.
Voor mij is ook van belang dat ik niet als een sjonnie met een gigantisch overdreven geluid steeds de straat in kom rijden![]()
Ben benieuwd de 17e wat eruit komt, temeer daar ik ook een Ed30 heb en ik er ook mee bezig ben er om iets mee te doen. Volgens JD zou ik met een standaardchip op 310 pk komen. Hoe kan jij dan uitkomen op 280 pk, was dat dan zonder JD sotware?
Op maat met een Carbonio zou dan richting 320 pk kunnen gaan en met een uitlaat naar de 340 pk.
Vind een uitlaat wel een hele grote uitgave, zeker omdat je maar een paar keer er alles uitknijpt (lees de 30 extra pk`s). JD geeft echter wel aan dat de motor lekkerder loopt omdat je de twee cats vervangt door één (grote) en omdat deze verder van de turbo afzit. De motor kan dus beter zijn uitlaatgassen kwijt. Zelf denk ik dus aan een chip op maat met Carbonio. Toch net iets extra en in ieder geval een (nog) optimalere afstemming door de chip op maat.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
@Edition30,
Vlak voordat ik de V GTI Editie 30 kreeg was er een andere uitlaat onder gezet, inclusief cat tot einddemper.
Ik was/ben geen kenner in die zin dat ik wel HOOR dat er een andere uitlaat onder zit en ik ook een andere einddemper zie, maar ik kon op gevoel niet inschatten hoeveel PK de auto nou leverde.
Toen hij bij JD op de rollenbank stond begreep Mark ook niet waarom hij niet hoger uitkwam. Toen de auto later op de brug stond zag hij meteen de oorzaak: namelijk dat er een veel te kleine cat onder zat die ook nog eens veel te heet werd. Ik heb een deal kunnen maken met het bedrijf waar deze uitlaat vandaan kwam, en daar gaat ie dus ook weer retour naar toe...
De 17e komt er dan een compleet nieuw uitlaatsysteem onder, dan weer op de rollenbank en dan.....
(hoop ik)
Ik hou je op de hoogte.
Vlak voordat ik de V GTI Editie 30 kreeg was er een andere uitlaat onder gezet, inclusief cat tot einddemper.
Ik was/ben geen kenner in die zin dat ik wel HOOR dat er een andere uitlaat onder zit en ik ook een andere einddemper zie, maar ik kon op gevoel niet inschatten hoeveel PK de auto nou leverde.
Toen hij bij JD op de rollenbank stond begreep Mark ook niet waarom hij niet hoger uitkwam. Toen de auto later op de brug stond zag hij meteen de oorzaak: namelijk dat er een veel te kleine cat onder zat die ook nog eens veel te heet werd. Ik heb een deal kunnen maken met het bedrijf waar deze uitlaat vandaan kwam, en daar gaat ie dus ook weer retour naar toe...
De 17e komt er dan een compleet nieuw uitlaatsysteem onder, dan weer op de rollenbank en dan.....

Ik hou je op de hoogte.
Grtz. Floppie
Ben benieuwd Floppie wat eruit komt!
Misschien dan nog een filmpje!
Misschien dan nog een filmpje!

- Spuugemmer
- Type auto: MK1 GTI
De reden waarom Milltek niet verder is gegaan met 3" maar naar 2,75" is puur om het geluid goed te houden. 3" wordt veel te dreunerig. EN 2,75" is meer dan voldoende tot ruim 400 pk.
Dus ja dan te bedenken dat je op Milltek levenslange garantie hebt.
Het wisselen met cats is niet echt fantastisch en als jij je software maximaal laat schrijven zonder cat en dan voor de keuring met standaard kat gaat rijden dan gaat hij waarschijnlijk als nog de fout in.
Dus ja dan te bedenken dat je op Milltek levenslange garantie hebt.
Het wisselen met cats is niet echt fantastisch en als jij je software maximaal laat schrijven zonder cat en dan voor de keuring met standaard kat gaat rijden dan gaat hij waarschijnlijk als nog de fout in.
Golf MK1 GTI
Oke dat 3" en 2.75" verhaal is duidelijk!
Hoe bedoel je met "dan gaat hij waarschijnlijk nog de fout in" ? Bedoel je dat de uitstoot niet goed is, of bedoel je een foutmelding?
Hoe bedoel je met "dan gaat hij waarschijnlijk nog de fout in" ? Bedoel je dat de uitstoot niet goed is, of bedoel je een foutmelding?
- Spuugemmer
- Type auto: MK1 GTI
Al je software laat schrijven voor een auto zonder kat dan worden andere waardes aangehouden aangezien er geen rekening met de uitstoot gehouden hoeft te worden (je wil zonder kat rijden om net ff meer vermogen te hebben) echter als je er dan ineens wel een kat (prop in je uitlaat) tussen plaatst. Dan kloppen je uitstoot waardes nog steeds niet.GolfL schreef:Oke dat 3" en 2.75" verhaal is duidelijk!
Golf MK1 GTI
- Race Eend
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Contacteer:
Als je de wagen laten tunen zonder kat, gebeurd er niets aan de verdere afstelling hoor. Met of zonder kat maakt voor de afstelling weinig uit. Je kunt wat meer voorontsteking draaien zonder kat en net even wat meer turbodruk. Maar dat verschil is nihil met een sportkat.Chris@XT Motorsport schreef:Al je software laat schrijven voor een auto zonder kat dan worden andere waardes aangehouden aangezien er geen rekening met de uitstoot gehouden hoeft te worden (je wil zonder kat rijden om net ff meer vermogen te hebben) echter als je er dan ineens wel een kat (prop in je uitlaat) tussen plaatst. Dan kloppen je uitstoot waardes nog steeds niet.GolfL schreef:Oke dat 3" en 2.75" verhaal is duidelijk!
Als je later weer een sportkat eronder steekt, kom je gewoon door de apk heen, geen probleem.
Wat je niet moet doen is met je kat er weer tussen, heel extreem gaan rijden, want als hij zonder kat 'wat meer' gekregen heeft, dan wordt het extra heet als je er weer een kat onder gaat zetten. Dus na de apk weer de kat eronderuit en klaar.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Race Eend
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Contacteer:
Edition30 schreef:@FloppieFloppie schreef:Ik ben de 17e juni bij JD (de 18e kan ik niet) en daar gaan ze mijn complete uitlaat van mijn ED30 vervangen incl. sportcat door een Milltek en daarna op de rollenbank.
Voor mij is ook van belang dat ik niet als een sjonnie met een gigantisch overdreven geluid steeds de straat in kom rijden![]()
Ben benieuwd de 17e wat eruit komt, temeer daar ik ook een Ed30 heb en ik er ook mee bezig ben er om iets mee te doen. Volgens JD zou ik met een standaardchip op 310 pk komen. Hoe kan jij dan uitkomen op 280 pk, was dat dan zonder JD sotware?
Op maat met een Carbonio zou dan richting 320 pk kunnen gaan en met een uitlaat naar de 340 pk.
Vind een uitlaat wel een hele grote uitgave, zeker omdat je maar een paar keer er alles uitknijpt (lees de 30 extra pk`s). JD geeft echter wel aan dat de motor lekkerder loopt omdat je de twee cats vervangt door één (grote) en omdat deze verder van de turbo afzit. De motor kan dus beter zijn uitlaatgassen kwijt. Zelf denk ik dus aan een chip op maat met Carbonio. Toch net iets extra en in ieder geval een (nog) optimalere afstemming door de chip op maat.
De 280pk was met de JD software er al in.
De zelfmaak uitlaat was waardeloos gebouwd, slechte katalysator etc, gewoon de originele voorkat ook nog laten zitten.
Milltek eronder, niets aan de software verder aangepast, gewoon zoals de 280pk stond: direct eerste run op 340pk.
Na nog enige aanpassingen doet de wagen van Floppie nu 344pk en 448Nm
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
En nog bedankt Mark, je had gelijk.
Het geluid is mooier, pakt beter op en... Ben er erg blij mee!
Het geluid is mooier, pakt beter op en... Ben er erg blij mee!

Grtz. Floppie
Race Eend schreef:Als je de wagen laten tunen zonder kat, gebeurd er niets aan de verdere afstelling hoor. Met of zonder kat maakt voor de afstelling weinig uit. Je kunt wat meer voorontsteking draaien zonder kat en net even wat meer turbodruk. Maar dat verschil is nihil met een sportkat.Chris@XT Motorsport schreef:Al je software laat schrijven voor een auto zonder kat dan worden andere waardes aangehouden aangezien er geen rekening met de uitstoot gehouden hoeft te worden (je wil zonder kat rijden om net ff meer vermogen te hebben) echter als je er dan ineens wel een kat (prop in je uitlaat) tussen plaatst. Dan kloppen je uitstoot waardes nog steeds niet.GolfL schreef:Oke dat 3" en 2.75" verhaal is duidelijk!
Als je later weer een sportkat eronder steekt, kom je gewoon door de apk heen, geen probleem.
Wat je niet moet doen is met je kat er weer tussen, heel extreem gaan rijden, want als hij zonder kat 'wat meer' gekregen heeft, dan wordt het extra heet als je er weer een kat onder gaat zetten. Dus na de apk weer de kat eronderuit en klaar.
Ik zal geen nieuw topic aanmaken aangezien het over ongeveer hetzelfde gaat.
Mijn wagen is gemapt met een Cts turbo uitlaat onder, als ik de originele uitlaat er terug onder zou steken, moet de wagen dan opnieuw gemapt worden?
Groeten
Golf 5 GTI -edition 30 blok- stage 3