Monteren schokdempers

Alles over de velgen, banden. onderstel en remmen keuzes van jouw GTI
Plaats reactie
JonasV
Type auto: Golf MK5 GTI

Monteren schokdempers

Bericht door JonasV »

Ik ga binnenkort met een maatje van me de schokdempers van m'n MK V GTI vervangen.
Er zit nu een JOM (duitse autostyle kwaliteit) op die er door de vorige eigenaar op is gezet.
Deze gaat plaatsmaken voor een H&R schroefset.

Zijn er dingen waar we op moeten letten en eventueel dingen als rubbers van stabilisatie stangen die handig zijn om te vervangen als we toch bezig zijn?
Ik neem aan dat we geen extra onderdelen hoeven te bestellen en dat het verder plug & play is en uiteraard uitlijnen naderhand.
Chris5gti
Type auto: Golf 5 GTI

Re: Monteren schokdempers

Bericht door Chris5gti »

Dat ligt aan de km stand van je auto als hij als iets meer heeft gelopen zou ik de veerpootlagers mee vervangen als toch al alles uitelkaar is . Verder nieuwe schroeven gebruiken en de juiste aanhaalmomenten opzoeken voor bijv. de aandrijf as die los moet . Voor de rest zou ik even kijken of je zon dingetje kunt organiseren voor de naaf voren te spreiden . De veerpoot zit zeg maar in een koker geschoven en word met een schroef bij elkaar geduwd . Als die schroef eruit is zit het meestal nog vast als een huis . Dus heb je 2 opties de inkeping aan de achterkant uitelkaar drijven doormiddel van zon hulpmiddel ( weet effe de oficiele naam er niet van ) of je probeert voorzicht met een beitel verticaal omhoog te slaan zonder de demper te raken . want dit is het enige wat echt tegen kan zitten met de dempers vervangen achter is 15 min allebei de kanten . voren is het wat meer werk . Ik heb het met een beitel voren gedaan maar heb toch nog 15 per kant met de zware hamer gewerkt voor het los kwam . en terug erin het zelfde verhaal . Dus berijd je hier goed op voor ;)
GolfL
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Bericht door GolfL »

Inderdaad even testen of je toplagers nog goed zijn. Voor de rest zegt chris het meeste al ;). Demper zit inderdaad wel goed vast in je fusee, meestal even inspuiten met WD40/kruipolie en inderdaad dat bitje(ziet er uit als een platte schroevendraaierbit) gebruiken.

Let ook op je stabilisator koppelstangen, deze willen nog wel eens kapot gaan bij het demonteren. Als je xenon hebt, kijk ook uit voor je xenon-hoogteverstelling. Als je draagarm namelijk los is van je fusee, kan je deze zo verkeerd buigen dat de hoogteversteller kapot gaat ;).
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JonasV

Bericht door JonasV »

Dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan bedankt!

Aan de hand van jullie reacties heb ik echter nog wat vragen.

- De auto heeft 126.000 op de teller staan nu. Toplagers vervangen zou inderdaad dus wel eens aan vervanging toe kunnen zijn. Ik heb zelf echter nog nooit een toplager vast gehad, die zaten niet op mijn voorgaande japanse auto's van de jaren 90 denk ik ;)
Waar zitten die gemonteerd en is daar speciaal gereedschap voor nodig? Wat kosten die per stuk ongeveer en ik neem aan dat er dan 2 aan de voorkant en 2 aan achterkant nodig zijn?

- Dat hulpmiddel om de veerpoot voor te demonteren. Heeft iemand daar een foto van? En waar zou zoiets (behalve bij de garage) te scoren zijn? En anders gaan we gewoon voorzichtig met gepast geweld te werk ;)

- Hoe groot is met deze km stand dat de stabilisator koppelstangen kapot gaan denken jullie? Moeilijk gissen natuurlijk maar bij mijn vorige auto waren die niet heel goedkoop.

- De schokdemper achter, moet die vanuit de kofferbak ook los gedraaid worden? Dat was bij mijn vorige auto's wel het geval.

oh ja ik heb geen xenon dus dat scheelt gelukkig!

Bedankt weer!
Laatst gewijzigd door JonasV op 30 mar 2012, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
EJ5gti

Bericht door EJ5gti »

JonasV schreef:Dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan bedankt!

Aan de hand van jullie reacties heb ik echter nog wat vragen.

- De auto heeft 126.000 op de teller staan nu. Toplagers vervangen zou inderdaad dus wel eens aan vervanging toe kunnen zijn. Ik heb zelf echter nog nooit een toplager vast gehad, die zaten niet op mijn voorgaande japanse auto's van de jaren 90 denk ik ;)
Waar zitten die gemonteerd en is daar speciaal gereedschap voor nodig? Wat kosten die per stuk ongeveer en ik neem aan dat er dan 2 aan de voorkant en 2 aan achterkant nodig zijn?

- Dat hulpmiddel om de veerpoot voor te demonteren. Heeft iemand daar een foto van? En waar zou zoiets (behalve bij de garage) te scoren zijn? En anders gaan we gewoon voorzichtig met gepast geweld te werk ;)

- Hoe groot is met deze km stand dat de stabilisator koppelstangen kapot gaan denken jullie? Moeilijk gissen natuurlijk maar bij mijn vorige auto waren die niet heel goedkoop.

- De schokdemper achter, moet die vanuit de kofferbak ook los gedraaid worden? Dat was bij mijn vorige auto's wel het geval.

Bedankt weer!
als ik me niet vergis is het nummer van de lagers 6N0 412 249 C en kost deze 16,90 per stuk.
het hulpmiddel luister naar de naam: V.A.G. 3424 en ziet er zo uit :-)
Afbeelding

hierbij ook nog even de reparatie lijst
Afbeelding
MKV GTI DSG (Klik) | Black Magic Pearl | 5 Deurs | Leder | Schuifdak | Milltek Turbo-back Non-Resonated | Forge Twintake + Catch Can | Eibach sportsline | Brembo 17Z 330mm | 18" Golf R wielen / Denver | JD Stage 2
JonasV

Bericht door JonasV »

Dat zijn de kosten niet voor die lagers!

Heb je misschien nog een grotere variant van die montage stappen waarop dan ook die lagers op terug te zien zijn en eventueel vanuit welke hoek dat hulpmiddel gebruikt moet worden?
Ik zal eens kijken of ik dat hulpmiddel via VD Udenhout kan lenen of eventueel kopen. Of wordt dit door meerdere merken toegepast?

Goed bezig zo! Hartelijk dank!
JonasV

Bericht door JonasV »

Die Aanhaal moment voor bv de aandrijfas zijn wel te Vinden bij de VW dealer en Bosch garage lijkt me?
Chris5gti

Bericht door Chris5gti »

Vergeet ook niet veerspanners te regelen he :D Heb je trouwens alleen voren nodig eigenlijk .. als je achter de schokbrekers los hebt ( wel uitkijken met remleidingen dat ze niet kapot gaan . trek je de veer er zo tussen uit en de kortere veer gaat er nog makkelijker in ;) Schokbrekers hoef je trouwens niet van binnen maar vanuit je wielkast als je naar de bovenkant kijkt van de schokbreker zie je 2 schroeven 17 of 19 was dat dacht ik en onder nog een schroef en dat was het al :D En aanhaalmomenten kun je eigenlijk wel bij de dealer of bij Wehoo opvragen ;) Als ik me niet vergis was het bij de aandrijfas voor de 6 kant (zijn verschillen in is ook een met 12 kant )schroef 90nm en 180 graden , weet het niet meer heel zeker . Dit is ook alleen als je daar ook een nieuwe schroef gebruikt , als je de oude erin zet hoef je geen 180 graden te draaien omdat de bout maar een keer rekt net als een cilinderkopbout .
EJ5gti

Bericht door EJ5gti »

Chris5gti schreef:Vergeet ook niet veerspanners te regelen he :D Heb je trouwens alleen voren nodig eigenlijk .. als je achter de schokbrekers los hebt ( wel uitkijken met remleidingen dat ze niet kapot gaan . trek je de veer er zo tussen uit en de kortere veer gaat er nog makkelijker in ;) Schokbrekers hoef je trouwens niet van binnen maar vanuit je wielkast als je naar de bovenkant kijkt van de schokbreker zie je 2 schroeven 17 of 19 was dat dacht ik en onder nog een schroef en dat was het al :D En aanhaalmomenten kun je eigenlijk wel bij de dealer of bij Wehoo opvragen ;) Als ik me niet vergis was het bij de aandrijfas voor de 6 kant (zijn verschillen in is ook een met 12 kant )schroef 90nm en 180 graden , weet het niet meer heel zeker . Dit is ook alleen als je daar ook een nieuwe schroef gebruikt , als je de oude erin zet hoef je geen 180 graden te draaien omdat de bout maar een keer rekt net als een cilinderkopbout .
aangezien hij de schroefset gaat wisselen hoeft dat niet ;) ik heb hem de afbeelding gemaild hierin staan ook de aanhaal momenten
MKV GTI DSG (Klik) | Black Magic Pearl | 5 Deurs | Leder | Schuifdak | Milltek Turbo-back Non-Resonated | Forge Twintake + Catch Can | Eibach sportsline | Brembo 17Z 330mm | 18" Golf R wielen / Denver | JD Stage 2
EJ5gti

Bericht door EJ5gti »

je hebt den ik wel gelijk..... weet niet precies hoe dat ziet met toplagers en schroefsets (geen ervaring mee) even spuugemmer vragen :-)
MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Bericht door MkVI Nmgn »

Volgens mij haal je complete veren inclusief toplager eruit
En met schroefset monteren plaats je gewoon nieuwe toplager en kun je de set weer compleet monteren lijkt mij ^^
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Chris5gti

Bericht door Chris5gti »

ja dat ligt er idd aan wat je gaat doen . Als je alleen het lager vervang dan heb je wel spanners nodig om de rubbers uit je oude veerpoten te halen of je moet natuurlijk gewoon alles nieuw doen dan heb je ze niet nodig .
EJ5gti

Bericht door EJ5gti »

het nummer van de lagers is zonder het bovenste deel.....
Afbeelding
deze kost 30,88.... per stuk
GolfL

Bericht door GolfL »

Dat is de "houder"

Het lager is het onderdeel dat op de exploded view er 1tje onder zit. De "houder" slijt niet, het lager "axiaal groefkogellager" 6n0 412 294 C wel ;)

JonasV

Bericht door JonasV »

Top die kunnen we zo bestellen dus! Bedankt!

Het beste dus alle bouten die los moeten vervangen voor nieuwe?
Die verbindingsstangen kosten voor 40 en achter 45 per stuk bij de automaterialen zaak, direct bij VW mogelijk dus nog duurder. Hoe groot achten jullie de kans dat die echt nodig gaan zijn om te vervangen?
Moeilijk te zeggen natuurlijk maar ben benieuwd naar jullie ervaring daarin. Het gaat hier om een gti uit 2005 met dus 126k op de teller
Chris5gti

Bericht door Chris5gti »

Dan hebben ze denk ik wel al wat speling maar dat is makkelijk te testen als je wiel eraf is gewoon een flink aan die ''stabi'' trekken . Omhoog en omlaag en naar voren en achter als je voelt dat er speling op zit moet je ze vervangen ( althans is het aan te raden ) . Bij sommige schroefsetjes krijg je ze ook in het pakket erbij dus is meschien raadzaam om effe na te vragen anders heb je ze dalijk dubbel ;)
JonasV

Bericht door JonasV »

Goed om te horen, ik zal daar bij bestelling meteen even naar vragen.
Ik zag dat de stabilisatieverbindingsstang enkel aan de voorzijde aan de schokdemper gemonteerd zit. Ik neem dan aan dat hij achter dan lekker kan blijven zitten aan de draagarm?
Ik zal ze voor de voorzijde maar bij bestellen denk ik. Ik heb er met m'n vorige auto veel ellende mee gehad met die dingen.
GolfL

Bericht door GolfL »

JonasV, Ik weet niet hoe laag je wilt gaan. Maar misschien is het dan gelijk handig om kortere stabilisatorskoppelstangen te kopen.(Mits je natuurlijk een eind gaat zakken!)

Ik moet ze namelijk ook aanschaffen (korte), ivm dat ik denk dat het gekraak daar ergen zit van mij...

JonasV

Bericht door JonasV »

Waar zijn die kortere versies te krijgen dan? Dat zal niet origineel VW zijn lijkt me?
Het viel me op dat ze behoorlijk lang zijn aan de voorzijde inderdaad.

Ik denk dat het niet veel lager dan 50mm zal worden ivm dagelijks gebruik door m'n vriendin ;)
Als bovenkant van de band en de wielkast bijna gelijk zijn vind ik het het mooiste.
GolfL

Bericht door GolfL »

Dat is voor mij ook nog een vraag, ik ben ze namelijk ook aan het zoeken.

Enige optie is vanuit het buitenland halen (ebay oid). Maar heb ze liever gewoon "gelijk"....

JonasV

Bericht door JonasV »

haha ja dat klinkt bekend. ;)
Het wordt wel gemaakt dus ergens? Dat is vast stap 1
Ik probeer het eerst maar eens met de originele
JonasV

Bericht door JonasV »

Nou het is afgelopn zaterdag allemaal goedgekomen!
Alles kwam gelukkig goed los en waar mogelijk hebben we nieuwe moeren gemonteerd.
NIeuwe toplagers gemonteerd, die waren echt naar de klote en rechts voor meteen een stofhoes vervangen van de aandrijfas.
Bedankt voor de tips! Foto's komen in m'n voorstel topic
Alain001
Type auto: VW Golf Mk5 GTI

Bericht door Alain001 »

Wat moet je juist bestellen zodat je geen veerspanners nodig hebt? en gewoon de poten kan wisselen?
Bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Velgen / Banden / Onderstel / Remmen”