Banden wisselen , Voor/achter of Kruislings
Banden wisselen , Voor/achter of Kruislings
Beste mensen,
Het gaat om de banden die om mijn 19" BBS RS861 zitten. Hier zitten Continental SportContact 5P onder. Deze banden bevallen mij zeer goed!
Nu wil ik alleen uit voorzorg mijn banden wisselen voor het cuppen/gelijkmatige slijtage. Nu zijn de banden A-symmetrisch, dus ik kan ze ook kruislings wisselen.
Dus wat moet ik nou precies doen? Voor/achter of kruislings?
Groetjes,
Het gaat om de banden die om mijn 19" BBS RS861 zitten. Hier zitten Continental SportContact 5P onder. Deze banden bevallen mij zeer goed!
Nu wil ik alleen uit voorzorg mijn banden wisselen voor het cuppen/gelijkmatige slijtage. Nu zijn de banden A-symmetrisch, dus ik kan ze ook kruislings wisselen.
Dus wat moet ik nou precies doen? Voor/achter of kruislings?
Groetjes,
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Re: Banden wisselen , Voor/achter of Kruislings
Ik zou ze alleen van voor naar achteren wisselen. Je hebt namelijk al een behoorlijk aantal kilometers een bepaalde richting in gereden hebt.
Vag-Com -> Eindhoven
Ook een A-symmetrische band kan een voorgeschreven draairichting hebben.
Asymmetrisch profiel
Het profielpatroon is in de regel symmetrisch aangebracht. Ook bestaan er asymmetrische profielen, waarbij de nokken en groeven in de dwarsrichting verschillend zijn aangebracht. Het buitenste profielgedeelte is afgestemd op een droog wegdek en het binnenste profielgedeelte op een nat wegdek. Ook hier dient gelet te worden op de juiste montage.

Asymmetrisch profiel
Het profielpatroon is in de regel symmetrisch aangebracht. Ook bestaan er asymmetrische profielen, waarbij de nokken en groeven in de dwarsrichting verschillend zijn aangebracht. Het buitenste profielgedeelte is afgestemd op een droog wegdek en het binnenste profielgedeelte op een nat wegdek. Ook hier dient gelet te worden op de juiste montage.

Gr. Wehoo.

@Adjego, Dit zou ongeveer 6000~7000 km zijn
@Wehoo, ah oke, mijn banden zijn in iedergeval niet richtingsgevoelig. Staat nergens een pijl op de band namelijk. Er staat alleen "outside" " inside" op.
Bij het kruislings wisselen zal inderdaad de banden "andersom" draaien.
Dus jullie zeggen voor/achter wisselen is voldoende?
En welke bandendruk zal ik hanteren. Mijn maat is : 225/35/19 contisportcontact 5P, dit om een bbs rs861 19" 8.5J.
Gr
@Wehoo, ah oke, mijn banden zijn in iedergeval niet richtingsgevoelig. Staat nergens een pijl op de band namelijk. Er staat alleen "outside" " inside" op.
Bij het kruislings wisselen zal inderdaad de banden "andersom" draaien.
Dus jullie zeggen voor/achter wisselen is voldoende?
En welke bandendruk zal ik hanteren. Mijn maat is : 225/35/19 contisportcontact 5P, dit om een bbs rs861 19" 8.5J.
Gr
Ik wissel ook alleen van voor naar achter.
Bij bandendruk hou ik 2,6 voor en 3,0 achter aan (ook 19")
Bij bandendruk hou ik 2,6 voor en 3,0 achter aan (ook 19")
@GolfL.
Het "inside" "outside" duidt op het Asymmetrische profiel. Dit mag ten opzichte van je GTi niet veranderd worden, voor een goede wegligging. Door kruiselings te wisselen met velgen verandert de "inside" "outside" stand niet, wel de draairichting. Door los van de velg te wisselen, alleen de band, verandert niet de draairichting, maar wel "inside" "outside" (niet de bedoeling bij een Asymmetrische band).
(maar dit klinkt allemaal heel logisch).
Het "inside" "outside" duidt op het Asymmetrische profiel. Dit mag ten opzichte van je GTi niet veranderd worden, voor een goede wegligging. Door kruiselings te wisselen met velgen verandert de "inside" "outside" stand niet, wel de draairichting. Door los van de velg te wisselen, alleen de band, verandert niet de draairichting, maar wel "inside" "outside" (niet de bedoeling bij een Asymmetrische band).
(maar dit klinkt allemaal heel logisch).
Gr. Wehoo.

Zoo net de banden van voor naar achter gewisseld. Heb ook de bandenspanning naar 2.7 voor en 2.9 achter gedaan.
Ook olie gepeild,ruiterwissenvloeistof bijgevuld, en de hele rambam.
Klaar voor de rit naar italie
Ook olie gepeild,ruiterwissenvloeistof bijgevuld, en de hele rambam.
Klaar voor de rit naar italie