Service now!

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
MartijnGTI
Type auto: Golf 5 GTI

Service now!

Bericht door MartijnGTI »

Beetje raar vandaag, vorige week kreeg ik de melding 7500km tot service maar vandaag ineens SERVICE NOW. Vorig jaar mei heeft de auto een grote beurt gehad met alles erop en eraan incl long life oil. Zou de computer niet gereset zijn? En om de hoeveel kilometer geeft de boordcomputer aan dat je beurten moet doen? En wel een beetje raar dat je 50km in de laatste week en er ineens 7500km vanaf gaat :P

Of gaat het met een bepaalde tijd, heb het afgelopen jaar ongeveer 10.000km gereden.
Dirk
Type auto: Golf MK5 GTI
Contacteer:

Re: Service now!

Bericht door Dirk »

Het is of na xxxx km of na zoveel dagen, in jouw en mijn geval heb je dat aantal dagen eerder bereikt. Je zal nu elke keer dat je hem start het berricht krijgen dat ie service nodig heeft.
Audi A4 1.8 TFSI
Jeanmarc
Type auto: Golf V GTI

Bericht door Jeanmarc »

De onderhoudsinterval is oa gerelateerd aan de startfrequentie van de auto. Dus veel korte ritjes vervroegd de onderhoudsbeurt. Ik mag mijn handen dichtknijpen met een interval van 14 maanden terwijl het 2-jaarlijks zou moeten zijn. Vooral de laatste km/dagen gaan snel op de boardcomputer zoals al blijkt. Maar in jouw geval is de volgende onderhoudsbeurt wel erg snel. Je kunt zelf de volgende interval uitlezen op de BC middels de dagtellerknop. Volgens mij met contact aan en deze enige seconden ingedrukt houden. Zie ook je handleiding van de auto.
Gr. Marcel
Jeffreyvdt

Service now!

Bericht door Jeffreyvdt »

Ik heb zelf ook elke keer als ik mijn auto start service now.
Ongeveer na 37000 kilometer kreeg ik het te zien.
Heb geen beurt laten doen is niet nodig maar moet het wel een keer uit het scherm laten halen.
Het is volgens mij allemaal geld klopperij.
Laatst gewijzigd door Jeffreyvdt op 03 apr 2013, 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr. Jeffrey (gticlub-holland) & (Vag*force)
MartijnGTI

Ik rij inderdaad wel relatief veel kleine stukjes. Ik werk in het ziekenhuis en doe bereikbaarheidsdiensnten, soms rij ik wel 6-7 keer per avond heen en weer. Maar ik ga de auto echt nog een beurt laten geven, in augustus moet er weer APK op, dan komt er wel een kleine beurt bij.
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Weet niet of jullie ergens wat hebben meegekregen van de longlife ellende?? Maar door of veel km's of te lang gebruiken van de olie wordt dit alleen maar erger.
Golf MK1 GTI
MartijnGTI

Hmm nee? Maar 10.000km moet die olie toch wel meegaan lijkt me? Ik haal hoogstens 12.000 totaal tot augustus (dan moet er APK op samen met een kleine beurt).
Laatst gewijzigd door MartijnGTI op 26 apr 2011, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk
Contacteer:

Bericht door Dirk »

jeffreyvdt schreef:Ik heb zelf ook elke keer als ik mijn auto start service now.
Ongeveer na 37000 kilometer kreeg ik het te zien.
Heb geen beurt laten doen is niet nodig maar moet het wel een keer uit het scherm laten halen.
Het is volgens mij allemaal geld klopperij.

Gr. Jeffrey
Ik heb op zich ook een vermoeden dat het allemaal vrij vroeg is. Maar als je niet optijd je beurt laat doen denk ik wel dat je je mobiliteitsgarantie verliest?! Ik laat ze iig gewoon allemaal netjes doen 8-)
Audi A4 1.8 TFSI
Spuugemmer

garantie vervalt sowieso al ben je er maar een minuut of centimeter overheen! Spreek uit ervaring!

Gaat niet om de kilometers alleen he!

Maar van mij mag je doorrijden ruilmotoren vanaf 2500 euro ;)
Golf MK1 GTI
Dirk
Contacteer:

Bericht door Dirk »

ow dus bij mij stond dat ook in het scherm, service now, en heb toen pas de afspraak gemaakt... Verlies ik nu die mobiliteitsgarantie enzo? strange
Audi A4 1.8 TFSI
Jeffreyvdt

Bericht door Jeffreyvdt »

Beetje verwarend allemaal want, de een zegt van geen beurt geven zolang die rijdt en je verder niks hoort is het niet nodig.
De andere zegt van gelijk doen er komt altijd wel wat boven drijven.
Laatst gewijzigd door Jeffreyvdt op 03 apr 2013, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Jeffrey (gticlub-holland) & (Vag*force)
Dirk
Contacteer:

Bericht door Dirk »

Ja ik denk persoonlijk, tuurlijk wanneer er niets kapot is hoeft er niets vervangen te worden. Maar weet ook uit ervaring dat het soms wel eens flink duurder uit kan pakken als je er "te laat" bij bent. Ik doe dan ook voor mij gewoon netjes de aangegeven onderhoud zoals in het boekje beschreven. Ik denk ook dat bij een eventuele verkoop dat ook beter staat ;) Maar als je niet wilt dan ga je gewoon niet he! Het is jouw auto
Audi A4 1.8 TFSI
Spuugemmer

De garantie gaat weer in als je de beurt hebt laten doen. Even kort samengevat. mijn oliepomp liep in de soep. beurt moest volgens boekje bij 125000 oid gedaan worden. De auto stond op 126000 oid. geen garantie meer ik zou weer garantie hebben als ik een beurt zou laten uitvoeren. Heel raar dus
Golf MK1 GTI
Dirk
Contacteer:

Bericht door Dirk »

oooo zo :) duidelijk
Audi A4 1.8 TFSI
JonasV

Bericht door JonasV »

Ik heb ook een service vraag!

Onze gti hebben we gekocht in oktober vorig jaar.
Zijn laatste beurt heeft hij gehad in april vorig jaar en sinds toen is er niet veel meer mee gereden.
Sinds die beurt is er nog geen 10K mee gereden maar we zijn dus ondertussen wel een maand of 14 verder en er komt nog geen bericht dat hij service wil hebben. Dat vind ik al vreemd, of hoort dat toch zo?
Volgens het boekje moet hij over 2000k voor onderhoud ofzo geloof ik, hij staat nu op 105.000 km ongeveer.
Zouden jullie al een beurt laten uitvoeren op korte termijn of nog lekker afwachten tot de auto zelf melding geeft?

Daarnaast heb ik meteen een olie vraag:
VW gooit er van die long-life olie in maar ik wil er zelf Castrol in net als diverse anderen hier en op andere fora.
Welke waarde moet ik ook al weer pakken en hoeveel liter is nodig voor een verversing?
wehoo

Bericht door wehoo »

JonasV schreef:Ik heb ook een service vraag!

Daarnaast heb ik meteen een olie vraag:
VW gooit er van die long-life olie in maar ik wil er zelf Castrol in net als diverse anderen hier en op andere fora.
Welke waarde moet ik ook al weer pakken en hoeveel liter is nodig voor een verversing?
VW gebruikt Castrol olie. 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Link Lubrizol: http://sas-origin.onstreammedia.com/ori ... index.html
Gr. Wehoo.
Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

JonasV schreef:Ik heb ook een service vraag!

Onze gti hebben we gekocht in oktober vorig jaar.
Zijn laatste beurt heeft hij gehad in april vorig jaar en sinds toen is er niet veel meer mee gereden.
Sinds die beurt is er nog geen 10K mee gereden maar we zijn dus ondertussen wel een maand of 14 verder en er komt nog geen bericht dat hij service wil hebben. Dat vind ik al vreemd, of hoort dat toch zo?
Volgens het boekje moet hij over 2000k voor onderhoud ofzo geloof ik, hij staat nu op 105.000 km ongeveer.
Zouden jullie al een beurt laten uitvoeren op korte termijn of nog lekker afwachten tot de auto zelf melding geeft?
Zie hier, al eerder gepost op het AW GTi forum en op dit forum:
Nog iets over long-life service en aanverwante zaken.
Om te beginnen, de benaming “long-life” is verwarrend.
Beter is de benaming variabele onderhoudsinterval, want dat is het eigenlijk.

Link: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... f=20&t=303
(effe scrollen).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

Waarvan is de "service now" melding afhankelijk:
(zelf even vertalen)

Information zum Longlife-Service

Zur Ermittlung des Wartungsintervalles werden folgende Meßwerte verwendet:

•Öltemperatur
•Motordrehzahl
•Motorlast
•Fahrstrecke
Diese Eingangsgrößen werden mit Kennfeldern abgeglichen, die im Motorsteuergerät abgelegt sind.
Die Kennfelder sind:
•Thermische Ölbelastung (Eingangsgrößen Öltemperatur + Motordrehzahl)
•Rußbelastung des Öls (Eingangsgrößen: Motordrehzahl + Motorlast)
Übrig bleiben 3 Werte (Verschleiß, Ruß, Fahrtstrecke) die jede Sekunde in einem Speicher aufsummiert werden. Ist ein bestimmter Summenwert erreicht, erfolgt die Anzeige Service in...

Zur Wartungintervallverlängerung werden folgende Elemente verwendet:
•Thermogeber für Ölstand
•Geber für Geschwindigkeitsmesser
•Geber für Nadelhub
•Geber für Motordrehzahl
•Motorhaubenkontakt
•Bremsverschleißanzeige
•wartungsfreie Pb-Ca-Batterie
Gr. Wehoo.
Afbeelding
JonasV

Bericht door JonasV »

Dank je wel weer Wehoo! Dat topic had ik even gemist.
Goed te horen dat VW standaard al Castrol gebruikt (prijs is dan even een ander verhaal begrijp ik ;) )

Ik hoef me dus in principe nog niet direct 'zorgen' te maken over de beurt en de km stand dit moment.
wehoo

Bericht door wehoo »

@JonasV.
Met mijn lange snelle afstanden zit ie "exact" binnen de service now intervallen met de longlife instelling. (30.000 km per keer).
Olie haal ik bij de Kruiberg Olie. Kijk maar eens naar de prijzen daar en vergelijk die met de dealerprijs van 23,00 euro per liter. ;) 8-)

Link: http://www.dekruibergolie.nl/kruiberg_n ... liter.html
Gr. Wehoo.
Afbeelding
JonasV

Bericht door JonasV »

Is het bij vw/vag trouwens ook niet tijdsafhankelijk wanneer je onderhoud moet doen?
Ik ben van anderen merken namelijk gewent na aantal kilometers of na een jaar weer terug te komen voor een beurt. Dat komt in bovenstaande Duits verhaal niet terug toch?
wehoo

Bericht door wehoo »

Jazeker is het ook tijdsafhankelijk, zie onderstaand schema (staat in elk service plan ---> leidraad voor je mobiliteitsgarantie) 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
JonasV

Bericht door JonasV »

Net even gekeken en het is 14.000 km geleden en meer dan een jaar dat er onderhoud geweest is dus ik grijp vandaag maar eens naar de telefoon!

Behalve wat zondagse ritjes heeft hij veel stil gestaan ivm een 3e auto die er later deze week uit gaat.
Dan gaat mijn vriendin (help) er regelmatig mee op pad naar haar werk.

Afgelopen tijd dus niet echt bijgehouden hoe het boekje adviseerde over onderhoud en ook weinig km gereden.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”